J-Å Startet 2.Desember Link til dette innlegget Startet 2.Desember Miss U har fått lekkasje relatert til belg(?), og problemer med styrekabler: https://www.seilmagasinet.no/atlanterhavet-jeanneau-sun-odyssey-439-lekkasje/alvorlig-lekkasje-midt-i-atlanterhavet-1/948267 Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 2.Desember Link til dette innlegget Svart 2.Desember Kjedelig situasjon, men ser ut som de har det under kontroll. Og greide å lage en nødløsning med en jolllewire. Det viser at man må være kreativ og ha med litt utstyr som man kan improvisere reparasjoner med underveis. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
J-Å Svart 2.Desember Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Desember S/Y Emma skrev 2 minutter siden: Det viser at man må være kreativ og ha med litt utstyr som man kan improvisere reparasjoner med underveis. Ja, men feil på membran er vel noe av det vanskeligste å fikse i sjøen. Egentlig sjelden man hører om det, selv om mange går langt over anbefalt tid for bytte. Håper vi får en oppdatering på hva som har skjedd. Det kan jo være noe med kjølevannsinntaket også. Jeg fortrekker rett aksling, da kan en trolig begrense lekkasje forholdsvis enkelt. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 2.Desember Link til dette innlegget Svart 2.Desember Basert på kva Seilmagasinet skriv kan det sjå ut som om den er den ytterste membranen på eit Yanmar segldrev som lek. Dersom det blir verre blir det vel ei sjøforklaring her på Bp. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Desember Link til dette innlegget Svart 2.Desember Det er i hvert fall ikke Volvo :-) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart Tirsdag 22:35 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 22:35 Hulda skrev for 6 timer siden: Det er i hvert fall ikke Volvo :-) Neppe. Då hadde sikkert båten gått ned. Meir seriøst. Eg reknar med at dei tek båten på land med ein gang dei kjem til land. Det blir interessant å veta meir om årsaka til lekkasjen, alder på membranen etc. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Onsdag 06:48 Link til dette innlegget Svart Onsdag 06:48 Den indre membranen burde vel holde fullt trykk. Kun alarm for vann mellom membranene. Slik var det den gangen vi hadde Yanmar på forrig båten. Hvis samme systemet, har de i såfall seilt med alarm før indre membran gikk lekk. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart Onsdag 08:26 Link til dette innlegget Svart Onsdag 08:26 Hulda skrev for 1 time siden: Den indre membranen burde vel holde fullt trykk. Kun alarm for vann mellom membranene. Slik var det den gangen vi hadde Yanmar på forrig båten. Hvis samme systemet, har de i såfall seilt med alarm før indre membran gikk lekk. Ja, det er jo slik det skal fungere. Jeg har tidligere etterlyst noen som har opplevd at den alarmen faktisk går, både her og på andre forum og facebook grupper. Har ikke funnet noen som faktisk har opplevd det enda, og det seiler noen gamle Yanmar drev der ute etter hvert.. Så at begge belger springer lekk høres jo rart ut... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
shipahoy Svart Onsdag 08:29 Link til dette innlegget Svart Onsdag 08:29 Hvis du får hull i den innerste belgen så får du ingen alarm, og hvis den ytterste da sprekker en gang senere så blir det vått i båten... Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart Onsdag 08:34 Link til dette innlegget Svart Onsdag 08:34 Men hvordan kan man få hull i den innerste først? Den er ikke utsatt for verken mekanisk påkjenning eller elementene som den ytre gjør. Den bør derfor etter alle praktiske formål holde lengre enn den ytre, selv om den er like gammel... ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Framtia Svart Onsdag 09:20 Link til dette innlegget Svart Onsdag 09:20 slettet Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Hulda Svart Onsdag 11:39 Link til dette innlegget Svart Onsdag 11:39 Den alarmen vi hadde reagerte på saltavleiringer mellom membranene. Sensoren måtte tas ut hver sesong (i hht til instruksjonsbok for motoren), vaskes i ferskvann, tørkes og remonteres. Så hvis membranen på sjøsiden hadde startet å lekke, ville vår sensor gått av. Sitér dette innlegget Link to post
trixie2 Svart Onsdag 12:00 Link til dette innlegget Svart Onsdag 12:00 Den innerste belgen blir vel i praksis aldri testet, før den ytterste begynner å lekke. Så den innerste belgen kan da i utgangspunktet være lekk fra dag 1. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Onsdag 13:13 Link til dette innlegget Svart Onsdag 13:13 Og med noe noe damp inne mellom belgene, går alarmen. Om den er funksjonsdyktig. Når de finner 30 liter vann under motoren, kan umulig alarmen være operativ. Om det i det hele tatt er alarm montert. Så de hadde uflaks både med belgen og styringen. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart Onsdag 16:26 Link til dette innlegget Svart Onsdag 16:26 Alarmen går vel ikke om tenningen er av sånn som når man seiler? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Hulda Svart Onsdag 18:00 Link til dette innlegget Svart Onsdag 18:00 Nei. På min båt gikk alarmen på når tenningen ble slått på. For så å slå av når dynamo startet å lade. Så da de starter motoren for å lade, burde alarmen gått. Nå kan man tro, eller la være. Men hos meg skulle det ikke mange fingerbølene vann til før alarmen gikk av. Så i dette tilfellet må sjøvannsiden gått lekk plutselig. Samtidig som innermembranen på forhånd var defekt. To feil i værst mulig scenario. Bare nevner styrekabelen. Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart Torsdag 07:30 Link til dette innlegget Svart Torsdag 07:30 Eller de har mye solcelle og ikke trenger lading? Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Hulda Svart Torsdag 07:58 Link til dette innlegget Svart Torsdag 07:58 Nå er ikke jeg advokat for verken det ene eller det andre, men om du leser artikkelen "vi kjørte motoren i fri for å lade batteriene..." Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart Fredag 07:37 Link til dette innlegget Svart Fredag 07:37 Jojo, det hjelper det. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
subwoofer Svart Fredag 21:45 Link til dette innlegget Svart Fredag 21:45 Ser ut til at de greier seg fint: https://www.seilmagasinet.no/arc-catara-eveline/arc-norsk-bat-i-mal/948783 10 liter i døgnet, det må da være kondens... Sitér dette innlegget Link to post
Ttopp Svart 12 timer siden Link til dette innlegget Svart 12 timer siden De sier helgen ble byttet for 1;5 år siden ville tro feilmontering ville kunne være medvirkende til en slik lekkasje etter så kort tid? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8 timer siden Link til dette innlegget Svart 8 timer siden Slike belger tar vel 10 år på strak arm. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.