Hulda Svart Mandag 11:11 Link til dette innlegget Svart Mandag 11:11 Det låter sannsynlig. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart Mandag 14:36 Link til dette innlegget Svart Mandag 14:36 subwoofer skrev On 5.12.2025 at 22.45: Ser ut til at de greier seg fint: https://www.seilmagasinet.no/arc-catara-eveline/arc-norsk-bat-i-mal/948783 10 liter i døgnet, det må da være kondens... Kondens ? Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart Mandag 21:58 Link til dette innlegget Svart Mandag 21:58 Husker ikke hvor mange liter i timen de sa var kondens i Das Boot… Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart Mandag 22:04 Link til dette innlegget Svart Mandag 22:04 Tror det er litt forskjell på en WWII-ubåt og en langturbåt i glassfiber... Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Havelle Svart Tirsdag 09:08 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 09:08 For ikke å snakke om at de tankene pustet inn i båten, og luftfuktigheten i den luften var ekstrem. Legg til at de hadde kraftige temperaturendringer flere ganger om dagen. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart Tirsdag 15:15 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 15:15 Jeg har vel til dags dato aldri lest eller hørt om en båt som har sunket, ute på havet på grunn av en lekk pakning rundt seildrevet. Før i tiden så hadde jeg en seilbåt med nokså ekstremt dårlig inneklima. (ADA32/Oksøy32) Egentlig en god båt men med masse kondensering og pipling av vann langs innsiden av skutesiden på grunn av små lekkasjer gjennom de fleste gjennomføringene opp til dekk. Luftfuktighet på 90% eller med, på det jamne. Men det ble da aldri 10 liter i døgnet ut av det, kanskje maksimalt 1 liter, på det aller mest verste. Så hvis man pumper 10 liter pr døgn så har man nok en lekkasje, vil jeg nok mene. På den annen side så høres det da ut som at den lekkasjen som beskrives er "stabil og godt kontrollerbar". Skal tro om det finnes noen for for brukbar nødreparasjon, hvis man skulle ha bruk for det? Hva med å pumpe en eller annen for for plastskum inn i rommet mellom de to pakningene? Bare en et lite forsøk på kreativ tanke, som godt kan være helt borte i natta. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart Tirsdag 18:23 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 18:23 lr-80 skrev On 15.12.2025 at 11.44: , og de mistenker nå at lekkasje inn fra akterspeilet i stor sjø har funnet veien til belgens lekkasjesensor. Hvilken båttype er dette? På en Elan 37 jeg hadde tidligere fikk hentecrew vannlekkasje på når de skulle seile fra Plymouth til Norge, og søkte nødhavn i Ipswich. Her brukt et verksted flere dager på feilsøking før de fant at vannet kom inn via en utett tetning på rorlager. Lageret lå over vann når båten lå stille eller gikk med liten fart, men det kom under vann ved full fart på motor eller ved seiling i bølger Sitér dette innlegget Link to post
lr-80 Svart Tirsdag 18:30 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 18:30 Bergen skrev 4 minutter siden: Hvilken båttype er dette? Ser ut som Jeanneau, men de fleste produsenter med spaderor har vel tilsvarende muffe over vannlinja hvor en lekkasje ikke vil synes i rolige forhold som du opplevde. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart Tirsdag 18:54 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 18:54 Det er nok riktig, men på Hanse som jeg har nå så går rorhylserøret (?) som er støpt inn i skroget mye lenger opp enn hva tilfellet var på Elan. Men tetningen her kan gjerne være en mulig kilde også i dette tilfelle Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart Tirsdag 19:57 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 19:57 Arne2 skrev for 4 timer siden: Jeg har vel til dags dato aldri lest eller hørt om en båt som har sunket, ute på havet på grunn av en lekk pakning rundt seildrevet.…….. nei ikke lest om……. men for 25-30 år siden, opplevde jeg en båt man må ´panikk-løfte´ på kajen nede i Lysekil….den stod alene der, å folk snakket om att det var belgen…. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
tobixen Svart Tirsdag 20:26 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 20:26 On 12/15/2025 at 3:36 PM, Enzo said: Kondens ? Jeg anså dette som å være en referanse til den evigvarende diskusjonen her på forumet om det i det hele tatt er mulig at man får problemer med "dieseldyr" på drivstofftanken som følge av kondens :-) Greia er vel mer at lekkasjen kanskje ikke var så alvorlig som de ble antydet i trådtittelen? Ti liter vanninntrenging i døgnet er peanuts så lenge man er godt utstyrt med lensepumper. Ja, så er det også klart en fordel å ha noe slags form for alarmer eller i det minste kunne høre at lensepumpen går av og til. Det er svært lite stas å plutselig oppdage at båten har lekket 10 liter vann pr døgn i flere uker. uten at lensepumpene har fungert. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.