Jump to content

Kanzaki km3a gir passer ikke på yanmar 3gm30f, aksling for kort

Piren63

Recommended Posts

Hei. Jeg har kjøpt en 1998 Yanmar3gm30f, som kom fra en seilbåt. Der var det montert ett Yanmar SD20 seildrev. Planen min er å montere ett Kanzaki km3a eller km3p gir på motoren, da jeg skal ha motoren i en Viksund 660. Det viser seg att akslingen på giret går bare 5mm inn i demperplaten, noe som er alt for lite. Er det noen der ute som har en forklaring på dette? Er det svinghjulskåpa/huset som er feil? Den jeg har er 85mm, fra motorblokka og bak til flens. Svinghjulet mitt stikker bare 8mm ut bak kåpa. Jeg tror Yanmar 2gm20 har samme type svinghjulskåpe. Jeg tenkte att Yanmar 3gm30f beregnet for gir har en smalere kåpe? Håper noen har en forklaring på dette. 

20251018_171935.jpg

20251018_171955.jpg

Jeg kjenner ikke denne motoren spesielt, men det finnes kanskje deletegninger hvor man kan sjekke om svinghjulskåpa har samme delenummer på seildrev og gir. 

Et annet alternativ kan være at demperplata er ulik på de to variantene. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Hei. jeg har funnet ut att 2gm og 3gm med gir, har samme delenummer på svinghjulskåpa. Jeg tok av demperplata og svinghjul på min motor, men der var det ingen nummer. Jeg finner ingen deletegninger med mål på nettet. Er det noen som har en 2gm eller 3gm, som kunne ta ett mål på svinghjulskåpa, så hadde jeg satt pris på det. Den jeg har bygger 85mm, fra blokka på motoren og til flens. Jeg tenker den skal være smalere med gir?

willmasta skrev 6 minutter siden:

Jeg har en 3gm30f med aksling i seilbåten.  Vet ikke helt når jeg er der neste gang,  men kan se om jeg husker å måle da. Hvor travelt har du det?

Hei willmasta. Det haster ikke så veldig, men vist du kan måle svinghjulskåpa, så hadde det vert helt supert. Det har stoppet litt opp for meg, når det gjelder overgang til gir. Lite eller ingen info om overgang fra seildrev til gir på nettet. 

Brigg skrev On 5.12.2025 at 22.14:

kanskje

Hei Brigg. Etter det jeg har funnet ut, så ble 3gm30f levert med km3a eller km3p. Når det gjelder svinghjulskåpa så har jeg funnet ut att 1gm 2gm og 3gm, har samme delenummer. Jeg tok av demperplaten og svinghjulet på motoren, men der var det ingen nummer. Lurte bare på om motor med gir har en smalere kåpe. Jeg har søkt på nett, men finner ingen tegning, som viser mål på den.

hei

jeg hadde det omvendte problemet. Kjøpte en 3gm30f som hadde vært på ei snekke med vanlig gir. Når jeg skulle montere denne på seildrevet sd20 så ble det en glipe, det vil si kåpa var ikke dyp nok. Jeg fikk laget en utforing i aluminium på ca 17 mm som gjorde svinghjulskåpen 17 mm dypere. Det fungerte bra. Så ja, jeg mener det er forskjell på kåpene avhengig av om motoren skal kobles til seildrev eller vanlig gir.

Hei. Kåpa jeg har på min motor måler 85mm, og den skal være 70mm etter det jeg har funnet ut. Litt lite info å finne om dette på nettet. Jeg ser det er samme delenummer på kåpa til 2gm og3gm, men finner ingen skisse som viser mål på kåpa. Er det noen som har en liggende, så hadde jeg satt pris på å få vite nummer og bredde på kåpa. Nummeret står på innsiden.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...