Aquila1 Startet Torsdag 13:36 Link til dette innlegget Startet Torsdag 13:36 Hei, Er på jakt etter nye kullbørster til min Sleipner SP75 baug thruster. Jeg fikk fra Sleipner at motoren er gått ut av produksjon og dermed kunne de ikke lever børster til meg. Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i kullbørster? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart Torsdag 18:13 Link til dette innlegget Svart Torsdag 18:13 Er det ikke samme børstene som sitter i SE80? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Windy 32 Svart Torsdag 18:17 Link til dette innlegget Svart Torsdag 18:17 jeg kjøpte til min til en drøy hundrelapp for 4 stk på Eurodel.no. søk på kullbørster. De har både løse børster og komplett med holder. Disse trustermotorene er nok like til noen traktor selvstartere eller til lastebiler. Har desverre rota bort delenr. på de jeg kjøpte der,.. bare måle størrelsen på de og se etter lik tilkobling . https://www.eurodel.no/catalogsearch/result?q=kullbørster&searchby=name&p=16 Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart Torsdag 18:47 Link til dette innlegget Svart Torsdag 18:47 Her https://seatronic.no/sleipner-borste-kit-for-sp75-og-se80-12v Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart Torsdag 18:48 Link til dette innlegget Svart Torsdag 18:48 Komodo skrev 34 minutter siden: Er det ikke samme børstene som sitter i SE80? Ja Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart Torsdag 18:51 Link til dette innlegget Svart Torsdag 18:51 pipe skrev 3 minutter siden: Ja Ikke sant. Og da er det jo merkelig at Sleipner ikke kan skaffe børster. Den er jo fremdeles i salg. Mener SE80 tok over for SP75 ca 2006, og at det var samme motor på de to der. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
pipe Svart Torsdag 18:56 Link til dette innlegget Svart Torsdag 18:56 Komodo skrev 22 minutter siden: Ikke sant. Og da er det jo merkelig at Sleipner ikke kan skaffe børster. Sleipner har vist nok en serie som bruker andre børster enn de vanlige.(slik tolker jeg siden deres) Har TS vært i kontakt med Sleipner og oppgitt serinummer på trøster så er han vel en av de heldige da Var det ikke en av forumets medlemer som fant disse utgåtte børstene på ett fima på østfold siden til kr 3-4k? Var egen tråd om det men husken er ikke så bra og det har jeg heller alderi gjort https://no.sleipnergroup.com/thrustersystemer/reservedeler/borster-og-fjaerer/borster-se80-sp75-12v Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart Torsdag 19:24 Link til dette innlegget Svart Torsdag 19:24 pipe skrev 21 minutter siden: Sleipner har vist nok en serie som bruker andre børster enn de vanlige. Jeg vet ikke hvor mye de har endret på disse motorene opp gjennom årene, men det jeg i alle fall vet er at de tok inn motorer fra to forskjellige produsenter samtidig. Den ene motoren var hakket "friskere" i frasparket enn den andre, men det kom aldri fram av spesifikasjonene hvilken motor man fikk... Slike ting kan kanskje være årsaken til at man må oppgi serienummer når man skal bestille børster. For min del har jeg heldigvis en flett ny motor liggende i kjelleren til vår SP75 / SE80 dersom den skulle få åndenød. Ellers er det jo slik at det er en rekke forskjellige børster i markedet med forskjellige egenskaper. Ulike børster for en 12V motor og en 230V motor for eksempel, og en drøss forskjellige dimensjoner. Får man tak i børster med riktig hardhet, kan man nok slipe dem til for å passe i børsteholderene dersom de er på overmål. Windy 32 skrev 1 time siden: jeg kjøpte til min til en drøy hundrelapp for 4 stk på Eurodel.no. søk på kullbørster. De har både løse børster og komplett med holder. Disse trustermotorene er nok like til noen traktor selvstartere eller til lastebiler. Har desverre rota bort delenr. på de jeg kjøpte der,.. bare måle størrelsen på de og se etter lik tilkobling . https://www.eurodel.no/catalogsearch/result?q=kullbørster&searchby=name&p=16 Klikket på den linken, men får ikke opp noen børster. Hva gjør jeg feil? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Benji Svart Torsdag 20:02 Link til dette innlegget Svart Torsdag 20:02 pipe skrev 1 time siden: Børster til motorer fra før 2010 med 7 siffer i serienummer er ikke å skaffe. Så ved kjøp av børster til denne er det viktig med serienummer Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Martin_ Svart Torsdag 20:35 Link til dette innlegget Svart Torsdag 20:35 Kymar i Moss kan kanskje skaffe passende børster. Men de selger hovedsakelig til bedrifter, så små-ordre til private kan kanskje bli litt kostbare... Sitér dette innlegget Link to post
Aquila1 Svart Torsdag 20:44 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 20:44 Fikk til svar fra Sleipner at de har ikke børster til thrustere produsert før 2010 og med 7-siffret serienummer. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart Torsdag 22:48 Link til dette innlegget Svart Torsdag 22:48 Benji skrev for 2 timer siden: Børster til motorer fra før 2010 med 7 siffer i serienummer er ikke å skaffe. Ok, men da betyr det at også eldre SE80 eiere mister servicen sin fra Sleipner. Skuffende dårlig av en så anerkjent produsent. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Windy 32 Svart Fredag 07:24 Link til dette innlegget Svart Fredag 07:24 Komodo skrev for 11 timer siden: Jeg vet ikke hvor mye de har endret på disse motorene opp gjennom årene, men det jeg i alle fall vet er at de tok inn motorer fra to forskjellige produsenter samtidig. Den ene motoren var hakket "friskere" i frasparket enn den andre, men det kom aldri fram av spesifikasjonene hvilken motor man fikk... Slike ting kan kanskje være årsaken til at man må oppgi serienummer når man skal bestille børster. For min del har jeg heldigvis en flett ny motor liggende i kjelleren til vår SP75 / SE80 dersom den skulle få åndenød. Ellers er det jo slik at det er en rekke forskjellige børster i markedet med forskjellige egenskaper. Ulike børster for en 12V motor og en 230V motor for eksempel, og en drøss forskjellige dimensjoner. Får man tak i børster med riktig hardhet, kan man nok slipe dem til for å passe i børsteholderene dersom de er på overmål. Klikket på den linken, men får ikke opp noen børster. Hva gjør jeg feil? Jaggu fant jeg de jeg brukte på min trustermotor. https://www.eurodel.no/kullborste-starter-as-pl-bsx34?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=PMAX_All_Products&gad_source=1&gad_campaignid=17416098238&gbraid=0AAAAADuRESRdEpEnFkwkG8eCVXdQlQ3ZA&gclid=EAIaIQobChMItIWa9vOlkQMVDRmiAx10uDthEAQYASABEgJ25vD_BwE min motor har artikkelnr.TF12 4211012 og er en 3KW fra 1999,. tror ikke den heter sp75 men er bare å måle de gamle og sammenligne .. Sitér dette innlegget Link to post
Aquila1 Svart Fredag 07:33 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 07:33 . Sitér dette innlegget Link to post
Aquila1 Svart Fredag 07:41 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 07:41 Windy 32 skrev 16 minutter siden: Jaggu fant jeg de jeg brukte på min trustermotor. https://www.eurodel.no/kullborste-starter-as-pl-bsx34?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=PMAX_All_Products&gad_source=1&gad_campaignid=17416098238&gbraid=0AAAAADuRESRdEpEnFkwkG8eCVXdQlQ3ZA&gclid=EAIaIQobChMItIWa9vOlkQMVDRmiAx10uDthEAQYASABEgJ25vD_BwE min motor har artikkelnr.TF12 4211012 og er en 3KW fra 1999,. tror ikke den heter sp75 men er bare å måle de gamle og sammenligne .. Målene ser ut å stemme med jeg har 12v thruster 🤔 Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart Fredag 10:00 Link til dette innlegget Svart Fredag 10:00 Windy 32 skrev for 2 timer siden: Jaggu fant jeg de jeg brukte på min trustermotor. https://www.eurodel.no/kullborste-starter-as-pl-bsx34?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=PMAX_All_Products&gad_source=1&gad_campaignid=17416098238&gbraid=0AAAAADuRESRdEpEnFkwkG8eCVXdQlQ3ZA&gclid=EAIaIQobChMItIWa9vOlkQMVDRmiAx10uDthEAQYASABEgJ25vD_BwE min motor har artikkelnr.TF12 4211012 og er en 3KW fra 1999,. tror ikke den heter sp75 men er bare å måle de gamle og sammenligne .. Ok, det er jo et greit eksempel. Dette er en ok pris for fire børster. Prisen fra Sleipner er rett og slett løsrevet fra virkeligheten. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Windy 32 Svart igår klokken 07:54 Link til dette innlegget Svart igår klokken 07:54 Aquila1 skrev On 5.12.2025 at 8.41: Målene ser ut å stemme med jeg har 12v thruster 🤔 Jeg har også 12v, og brukte disse og fungerer fint. tviler på det har noe å si at de er merket 24v. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart igår klokken 08:15 Link til dette innlegget Svart igår klokken 08:15 Det eneste jeg i så fall kunne tenke meg er at ledningene er tynnere på 24 V i forhold til 12 V. Jeg ser ikke frem til at jeg må finne børster til min 12V SP95 fra 2002. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.