Jump to content

2012 mod Suzuki DF25HK V-Twin med startproblemer


ka_Fersken

Recommended Posts

Hei båtfolk,

 

Min Suzuki påhengs har startproblemer. Eneste måten jeg får liv i den på er startgass direkte inn i innsuget på forgasser. Hva kan problemet være ?

 

Jeg har skiftet nylig (i år)

-Olje

-girolje

-tennplugger

-bensinfilter og bensin

 

Jeg har gått over hele motoren og finner ingen lekkasjer

 

Vel og merke så har den stått urørt i 2 uker, men det skal ikke ha noe med saken og gjøre, mener jeg.

 

 

Link to post
ka_Fersken skrev for 1 time siden:

Eneste måten jeg får liv i den på er startgass direkte inn i innsuget på forgasser.

Ut fra beskrivelsen virker det i alle fall som det er tenning tilstede, i og med du får start med startgass. Dermed kan man gjerne spekulere i om det ikke kommer nok bensin gjennom. Hvordan så bensinfilteret ditt ut da du skiftet dette? Antydning til slim eller krystallisering i filtermateriet? Bruker du 95-oktan bensin (E10)?
 

Grunnen til at jeg spør er fordi E10, over tid, kan reagere med aluminiumen i forgasseren, den er hygroskopisk og kan dermed også trekke til seg fukt som kan legge seg i flottørkammeret. Denne miksen er mindre heldig, og kan føre til at flottøren setter seg, og i verste fall at dyser tetter seg, mer eller mindre. Ville prøvd å drenere flottørhuset (oftest en liten messingskrue i bunnen av forgasseren) for å se hvordan bensinen som kommer ut ser ut. Spesielt med E10-bensin bør flottørhuset ideelt sett dreneres før hvert opplag, selv om dette bare skulle være noen uker, reaksjonen E10 og aluminium/fukt kan skje forholdsvis raskt. Har du anledning å bruke 98-oktan (merket E5, men i praksis med mindre eller uten etanol), tåler forgasseren lengre tid mellom dreneringene, men bør fortsatt dreneres ved lengre opplag.
 

Ville begynt med å drenere flottørhuset, og så tatt ting derfra. Det kan også være andre ting som fører til at motoren din ikke sviver, men forgasserrelaterte problemer er ikke uvanlig, og derfor en fin plass å begynne😊

 

Forgasseren på bildene er fra en Yamaha, men prinsippet er det samme. Motoren sveiv faktisk på tomgang, men ikke når jeg ga gass. Løsningen ble en skikkelig vask + ultralydsvask.

IMG_1857.jpeg

IMG_1859.jpeg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...