JRK Startet igår klokken 16:32 Link til dette innlegget Startet igår klokken 16:32 Har byttet til Lithium på forbruk, vanligvis ingen alarm, men når det er lite strøm igjen på forbruksbank, får jeg lav spenningsalarm. Når den har ladet noen minutter forsvinner alarmen. Noen andre som opplever dette? Hos meg går generators ladekabel rett til + på startnbatteriet og videre til argofet skille, hvor en utgang går til lithium/forbruk og den andre til AGM /thrusterbatteri. Mellom argofet og lithium har jeg 2 Victron XS som kan levere 50 amper hver. Disse starter å lade på henholdsvis 13 og 13,1 Volt. Den ene er stilt inn på 50 A den andre 45. Sense fra generator/motor er koblet til forbruksbanken og tror at problemstillingen er at de suger så mye at motoren ikke ser at spenningen øker og derfor gir alarm. Noen som har andre forklaringer? Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart igår klokken 16:54 Link til dette innlegget Svart igår klokken 16:54 Fra D1/D2 Electrical system manual. Regner med at det er det samme for D6. Fault condition 2 The voltage input at the MDI is 13V or less for more than 10 seconds (engine running). Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart igår klokken 16:56 Link til dette innlegget Svart igår klokken 16:56 Problemet er kanskje at DC-DC laderne ikke kobler inn forbruksbanken i kretsen før spenningen er over 13 V samtidig som sense er koblet til forbruk. Dermed ‘ser’ vel ikke dynamoen forbruksbanken via senseledningen før spenningen passerer 13 V. Kanskje bedre om du flytter sense til start? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
shipahoy Svart igår klokken 17:13 Link til dette innlegget Svart igår klokken 17:13 Det er ikke sense på dynamo som måles, men spenningen på MDI. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart igår klokken 17:59 Link til dette innlegget Svart igår klokken 17:59 Jeg måtte søke opp MDI for å finne ut hva dette er. Forstår det slik at det er en ganske enkel elektronikkboks som brukes på enkelte (mindre?) VP-motorer. D6 har et langt mer avansert styringssystem, så det er ikke nødvendigvis samme på denne motoren. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Brigg Svart igår klokken 18:08 Link til dette innlegget Svart igår klokken 18:08 @JRK Jeg begynner å tenke på om at det i det hele tatt gir noen mening å ha sense koblet mot forbruksbanken når denne lades via DC-D? DC-DC vil jo gjøre sine reguleringer, sikkert basert på innstillinger for LiFePo. Når dynamoen da senser på forbruk vil den kunne forvirres dersom DC-DC justerer spenning opp eller ned, og dynamo vil gjerne regulere motsatt for å prøve å kompensere for endringene den senser. Jeg lurer på om det ikke vil være en god ide å flytte sense til start uansett. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
StorStas Svart igår klokken 18:36 Link til dette innlegget Svart igår klokken 18:36 Ville prøvd meg på litt høyere innslagspunkt på DC-DC. Dynamoen leverer uansett lett opp til over 14V, og DC-DC trekker bare spenningen ned mot innslagspunktet når dynamoen ikke kan levere mer enn DC-DC vil ha. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart igår klokken 19:37 Link til dette innlegget Svart igår klokken 19:37 Enig med @Brigg. Sense må stå på startbatteriet. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart igår klokken 19:46 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 19:46 Takk for gode forslag og svar, men ser at dette er ikke rett frem. Å flytte innslagspunktet til 14 kan hjelpe men også gjøre det værre? Da vil jo motoren først lese en normal spenningsøkning, da det bare er start og thrusterbatterier som får strøm. men i ded øyeblikket DC/DC kobler inn lithium, så fallaer vel spenningen da startbatteriet tømmes til lithium, og motoren gir alarm. Samme skjer vel om Senseledning henger på startbatteriet. 3 stk 100Ah litium suger 95 A om bare strømmen er der. Generator skal jo klare 115, men tror den reduserer til ca 90 når den blir varm. På den annen side så kan det jo være at når spenningen er 14 V så er det så mye strøm på startbatteriet at summen som dette og generator leverer klarer å holde spenningen oppe. På start har je 50Ah agm og på trust 100AH Agm. Kan det være en bedre ide og la ladekabelen gå direkte til thrusterbatteriet. Da vil jo ladingen til startbatteriet ligge på en av utgangene til Argofet og således ikke få spenningsfall når lithium blir koblet til. Ett annet scenario jeg tenker, er å la ladingen gå rett til argofet så lar jeg batteriene få hver sin utgang på på denne, men for å unngå generatorhavari om argofet dskulle ryke, så kan man kansje koble en vanlig 200A 0,7V diode direkt fra Argofets inngang til en av utgangene på argofet til AGM batteriene. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart igår klokken 20:34 Link til dette innlegget Svart igår klokken 20:34 Det vil vel være enkelt å flytte sense til start for å teste om det gjør noen forskjell. Den beste løsningen vil kanskje være å bytte til et ladeskille med tre utganger. Om dagens oppsett medfører at startbatteriet tappes ned for å lade opp forbruk kan det være uheldig i og med at D6 helst ikke skal ha tunge forbrukere koblet på startbatteriet. Om du velger å bytte ladeskille kan jeg være interessert i å kjøpe av deg det gamle. Jeg vurderer å bytte ut den originale skilledioden med Argofet, og jeg har bare bruk for to utganger. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Andora Svart igår klokken 20:58 Link til dette innlegget Svart igår klokken 20:58 Jeg har det koblet slik som du fålerslår i siste scenario. Altså:fra dynamo inn på agrofet,på samme terminal går det kabel til dc-dc lader som lader lithium (2x150 ah),videre er batt 1 på agrofet koblet til startbatteri og batt2 på agrofet koblet til trusther bank.jeg byttet ut den originale volvo skilledioden før jeg satte inn lithium, derfor har jeg også bare 2 utganger på agrofet, men dette har fungert utmerket i sommer ,ingen alarmer.båten er som din en viksund og motoren d6 435. Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart igår klokken 21:13 Link til dette innlegget Svart igår klokken 21:13 Med forbehold om at jeg forstår hvordan det er koblet her... : JRK skrev for 14 timer siden: Sense fra generator/motor er koblet til forbruksbanken og tror at problemstillingen er at de suger så mye at motoren ikke ser at spenningen øker og derfor gir alarm Bare for å ha sagt det, jeg tror du allerede har trukket rett konklusjon fra starten av ang. kjernen i problemet. Spenningen kommer ikke over 13V der hvor VP elektronikken måler, dvs. et eller annet sted i start-kretsen. Det er det som trigger alarmen, så da er det vel et mål å sørge for at spenningen ikke kommer så lavt der? Min høyst ukvalifiserte gjetning er at du har ligget ganske nær grensa uten å vite det. For som du sier, du har satt opp XS'en til å trekke godt med strøm så snart spenningen der kommer over 13V. Det gir jo et veldig smalt spor mellom hva VP elektronikken krever og når XS'ene slår inn. Ved å øke innslagspunktet sørger du for at XS'ene ikke trekker spenningen så langt ned. JRK skrev for 11 timer siden: Å flytte innslagspunktet til 14 kan hjelpe men også gjøre det værre? Dårlig forklart av meg. Poenget var bare at du har noe å gå på oppover. Jeg tenker du kan starte med noen tidels volt, f.eks. prøv med 13.3V - 13.4V. Da vil XS'ene slutte å trekke strøm når spenningen kommer så lavt som 13.3V, og det er fremdeles rom for at VP elektronikken kan være fornøyd. Det er ingen grunn til at VP elektronikken skal klage her når spenningen ligger over 13V, og det er ingen grunn til at spenningen skal komme under f.eks. 13.3V hvis det blir innslagspunktet. Sense kompenserer for spenningsfall på pluss-siden, og det høres ut som det er ganske godt samsvar med hva XS'en ser og hva VP elektronikken ser, og det tolker jeg som at sense er plassert på et sted hvor den fungerer etter hensikten. Så ikke sikkert det er nødvendig å flytte den, selv om andre har gode poenger her. En annen ting... Mht. lading så er det jo gjerne start-batteriet man ønsker å prioritere vil jeg tro? Sånn som det er koblet nå (som sagt med forbehold), så sørger XS'ene for at startbatteriet ikke får mer enn 13V inntil lithium-banken har fått godt med påfyll, dvs. inntil lading til lithium blir lavere enn hva dynamoen kan levere. M.a.o. prioriteres forbruksbanken foran startbatteriet og thrusterne. Det er sikkert ikke noe problem i praksis, hvis du har litt lengre motor-etapper, men det er verdt å ta med seg. Dette kan du lett kontrollmåle for øvrig. Ved å flytte innslagspunktet til XS'ene oppover, vil startbatteriet få tilsvarende høyere ladespenning helt fra start. I det perspektivet bør innslagspunktet for XS'ene ligge så høyt som mulig, men selvsagt ikke så høyt at de ikke slår inn. Skal du finne den grensa så må du nok prøve deg litt fram. Edit: Sense er visst koblet helt ute på forbruksbanken ja... jeg tenkte det måtte da være oppstrøms XS'ene. Men hvis det er nedstrøms XS'ene så kan det umulig fungere kjempebra, som Brigg og flere har sagt tidligere. Med de "rette" innstillingene på XS'ene og en voksen lithium-bank klarer du kanskje å holde dynamoen i sjakk på et vis, men har du hatt løsningen i gang lenge nok til å se hva som skjer med spenningen over start-batteriet når forbruksbanken er full? Hvis dynamoen "ser" høy nok spenning via sense fordi XS'ene har løftet spenningen på forbruksbanken, så er det ingen grunn til at den skal fortsette å produsere strøm. Og hvis den "ser" for lav spenning fordi XS'ene går over i "float" seinere, så vil dynamoen prøve å kompensere ved å øke spenningen (inntil typ 16-ish Volt). Så det er vanskelig å forstå at du har fått dette til å fungere godt over tid. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart igår klokken 21:29 Link til dette innlegget Svart igår klokken 21:29 Ved lav Lithiumbank klarer nok ikke dynamo å heve spenningen kjapt nok til å unngå alarm. Er temmelig sikker på at det ikke er senseledningen som trigger alarmen da dynamo på D6 meg bekjent ikke har noen spesielt smart kopling mot MCU/PCU eller hva de nå heter. Det er nok spenningen dynamoen gir ut som registreres. Å justere opp setpunkt på den ene DC-DC laderen kan gjerne redusere pådraget litt slik at dette unngås, evt begge. Jeg ville uansett aldri hatt batteri oppstrøms av Argofet. Dette er no-no da du ikke har kontroll på strømstyrke gjennom Argofet og kan derfor overbelaste den i en uheldig setting med flatt batteri eller kortslutning på andre sida. @Andora’s oppsett høres bedre ut. Så lenge DC-DC tar seg av lading av Lithium har det lite hensikt å ha senseledningen der. Den burde heller stå på ett av blybatteriene. Det går sikkert an å kople en diode som tilleggssikkerhet men det høres ‘overkill’ ut. Red: endret skriveleif som ødela hele logikken i innlegget. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 13 timer siden Link til dette innlegget Svart 13 timer siden Fantino skrev for 11 timer siden: Jeg ville uansett aldri hatt batteri oppstrøms av Argofet. Dette er no-no da du ikke har kontroll på strømstyrke gjennom Argofet og kan derfor overbelaste den i en uheldig setting med flatt batteri eller kortslutning på andre sida. @Andora’s oppsett høres bedre ut. Jeg støtter det. Og Victron XS laderene kan ikke levere strøm tilbake, så det er hensiktsløst å la strøm til dem gå gjennom Argofet. Det bare øker risiko for feil. Det beste etter min mening vil være å ta bort Argofet, og lade thrusterbatteriet med en egen DC-DC lader eller et VSR. Jeg tror heller ikke at å koble sense til etter en DC-DC lader vil fungere bra. DC-DC laderen styrer jo spenningen selv. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 11 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11 timer siden Takker igjen for flere gode innspill og her kommer det frem ting jeg ikke har tenkt på, og tar til etterettning. I mitt tilfelle så trekker thrusterne ca 1000 A. Det medfører jo at det er en reel fare for at det kan gå mer en 200A gjennom Argofet, når startbatteriet er koblet på ingangen sammen med generator, og thrusterbateriene begynner å bli dårlige eller er tomme. (Argofet kan jo også ryke ved en kortslutning på en av utgangene). Derfor vil jeg velge som nevn i et tidligere innlegg og bytte ut argofet til en med 3 utganger, en til hver batteribank. Da vil man aldri kunne overbelaste Argofet. Ulempen med denne løsningen er jo at om Argofet skulle feile, så kan generatoren ryke. For å unngå dette så kobler jeg en 200A diode i fra inngang til startbatteriutgang på Argofet. Skulle alarmen fortsatt komme, ved tom forbruksbank, så får jeg kanskje leve med det alternativ bytte til otiginal VP Generator. Den jeg har i dag er en billig utgave , men leverandør hevder at den har samme spesifikasjoner. Forøvrig kan jeg jo nevne at jeg allerede har en 500A kontaktor (med nødbryter),som kan koble sammen Start og Thrusterbank om en av bankene blir svekket over tid. Vurderer også en ny 500 A nødkontaktor for å koble sammen Thrust og forbruk, som både kan anvendes som ekstra strøm til thrust, eller benytte thrusterbatteri til forbruk om man vil ligge en dag til. Forstår at flere kan synes dette høres ut som et unødvendig ekstra system, men er nok preget av en jobb med regelverk fra DNV, der man skal ha backup på enhver situasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 9 timer siden Link til dette innlegget Svart 9 timer siden Dette høres fornuftig ut og hvor mye redundans en ønsker er jo også opp til ens egen ‘filosofi’. Dog ser jeg ikke behovet for 3 utgangers Argofet da Lithium lades utelukkende gjennom DC-DC ladere som kan fores direkte fra dynamo, med blypakkene tilkoplet de to utgangene fra eksisterende Argofet. Dette øker også uavhengigheten slik at ved en evt svikt i Argofet så er dc-dc ladere fremdeles tilkoblet og kan spise evt spenningstopp/redde dynamo. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 5 timer siden Link til dette innlegget Svart 5 timer siden Jeg ser ingen mulighet for at forbrukbank skal gi lavspenningsalarm hvis du justerer opp Vshutdown litt. Orion XS vil da redusere strømmen etter behov, slik at den holder spenningen på Vshutdown (det er altså ikke en egentlig shutdown, det er Vlockout som er det). Med en 500A kontaktor til thrusterbank kan du jo droppe hele Argofet, og lade thrusterbank manuelt med den. Du kan jo koble den slik at den uansett åpner når tenningen slås av. Sitér dette innlegget Link to post
wilma Svart 2 timer siden Link til dette innlegget Svart 2 timer siden Opplevde det samme på forrige båten som hadde VP D6-370 og forbruksbatteri 300ah lithium. Hadde båten i 6 år, og dette skjedde kun de ytterst få gangene forbruksbatteriet var tomt. Og varselet varte ikke lenge. Gjorde heller aldri noe mere ut av det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.