shipahoy Svart Fredag 12:00 Link til dette innlegget Svart Fredag 12:00 Uansett hvordan du vil koble opp systemet ditt, så må du koble sense fra dynamo før DC/DC. Jeg ville satt sense på startbatteriet. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart Fredag 17:19 Link til dette innlegget Svart Fredag 17:19 JRK skrev for 5 timer siden: For ordens skyld målingen med 95 ampere fra dynamo , ble gjort med varm motor, men etter en halv time i hjemmehavn, etter et tur, så selve generatoren hadde kanskje avkjølt seg. Men målingen gikk over 5 minutter. . Det jeg tenker med en kortslutning i Argofet er at om begge thrusterne går og thrusterbatteriet Utlades helt/kolapser, så vil utgangen på Argofet se en svært lavomig impedans mot jord/-. Har du da f.eks ett startbatteri på inngangsiden av Argofet + Generator , så kan du fort gå mer en 200A her og da kolapser nok Arghofet. Men i dett tilfellet berger jo startbatteriet Generator. Utfra en helhetsvurdering så tenker jeg at beste alternativ er de 3 batteribankene lever best med sine separate utganger på Argofet. Da klarer du aldri og overbelaste den. Ellers som antydet tidligere, tenker kanskje litt mye redundans og da blir noen av problemstillingen litt hypotetiske Da har nok den dynamoen bedre kjøling enn de jeg referer til. Ser tydelig av kurvene at det bare går et par minutter før de legger seg ned på 30-40 ish A på tomgang. Kan selvsagt også ha noe med at det er to i tandem, men så lenge de ikke har fått spenningen opp så er det tydelig at de regulerer ned pga temp (har også temp måling på utsida av de, og de øker igjen når de kjøles ned). Godt mulig alarmproblemet løses enkelt med litt tweaking på setpunktene. Så også at det var en forsinkelsesfunksjon en kunne sette for å gi startbatteri litt lading de første minuttene slik at de er mindre sultne i oppstarten, og også en en slags opprampingsfunksjon beregnet for ‘smarte’ dynamoer. Ang kortslutning så tenkte vi nok på ulike scenarioer. Jeg så bort fra startbatteri oppstrøms Argofet da jeg tenker det er no-no så vi er nok enige der. Dog ser jeg fremdeles ikke hva det gir å bytte til 3 utganger så lenger DC-DC er ‘enveis’ og på et vis tilsvarer en ekstra utgang på Argofet. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart Fredag 19:07 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 19:07 Ser poenget ditt med med DCDC så gjør denne samme jobb som tredje utgang på Argofet . Jeg testet med 1500 omdreininger, derrr eerrr nok forskjellen på strømmen. Takk for innspill Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.