Jump to content

Hvilken type impregnering bruke dere til kalesjen?

HRH-Z

Recommended Posts

Rune.f skrev for 13 timer siden:

Jeg har etterhvert lært at her inne kan man glemme å anbefale BT produkter, slike anbefalinger blir oftest bare oversett uansett hvor bra produktet er, selv ikke når det er godt utprøvd av noen er det ett tema....eller så er det flaut å være kunde der.

Ikke enig. Har inntrykk av at mange her inne handler mye på BT uten å være flau over det. Samtidig så er det jo enkelte som har meningen om at alt fra BT er ubrukelig dritt, men dem om det. 

Men hvis du ser en gang til, så ser du at den første referansen til Biltemas impregnering kun var en link til produktet. Ikke et eneste ord om erfaringen med bruken. 

Ellers er vel den vel en rød tråd her om at folk har erfaring med et impregneringsprodukt, men ingen god sammenligning med andre produkter. For en del år tilbake var det en tråd om akkurat det samme temaet, og det produktet som da fikk mest skryt var Stabil impregnering. Jeg endte opp med å kjøpe en flaske av det, og vil vel kanskje si at det var ok. Men jeg har ingen erfaring med Stabil sammenlignet med andre produkter. Det kunne derfor vært interessant med en test. Jeg har nå levert kalesjen til bytting av vinduer og rep av sømmer, og når den kommer tilbake er det på overmoden tid med impregnering. Da hadde jeg satt pris på å vite hvilket produkt som fungerer best. 

Rune.f skrev for 13 timer siden:

Jeg har etterhvert lært at her inne kan man glemme å anbefale BT produkter, slike anbefalinger blir oftest bare oversett uansett hvor bra produktet er

Ikke min erfaring. Men jeg har prøvd voksbaserte impregneringer slik som Biltema sin før, og er ikke spesielt fornøyd med dem. Så for min del bør det være uten voks og silikon. Jeg vil tro det er langt flere her på forumet som handler mye på Biltema enn de som ikke gjør det. Jeg kjøper alt av oljer og batterier der, mye verktøy og mye festemateriell etc. De har veldig mange helt OK produkter til grei pris, så jeg er ofte innom. Men impregneringen holder jeg meg unna. der trives jeg best med Seilmakerens og Hempel sin. Av alle jeg har prøvd så er det de to jeg sitter igjen med som fungerer bra. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 10 minutter siden:

Så for min del bør det være uten voks og silikon.

Seilmakerens er silikonbasert. Jeg kjøpte hos en kalesjemaher her Kristiansand og spurte om silikon i impregnering. I følge ham måtte det være silikon i for at det skulle holde tett. Hempel sin kan se ut til å være uten silikon. 

Fra seilmakerens egen side: "Impregneringen er silikonbasert"

Olevine skrev 19 minutter siden:

Fra seilmakerens egen side: "Impregneringen er silikonbasert"

Merkelig Jeg kjøpte den jo nettopp fordi den ble oppgitt å være silikonfri! Men det er mange år siden da, så vanskelig å dokumentere nå. Men silikon er fyfy for kalesjer, det blir tett men duken ødelegges. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Olevine skrev 59 minutter siden:

Seilmakerens er silikonbasert. Jeg kjøpte hos en kalesjemaher her Kristiansand og spurte om silikon i impregnering. I følge ham måtte det være silikon i for at det skulle holde tett. Hempel sin kan se ut til å være uten silikon. 

Oi, dette var breaking news! Da er det åpnet for en ny, og mer faglig rettet, diskusjon. Hvilken kjemi bør kalesjeimpregnering ha? Jeg har dessverre ikke greie på kalesjeimpregneringer, men mener å ha lest at enkelte markedsfører seg med å ikke inneholde bla. silikon. Her må vi få noen kjemikere på banen. @Framtia

Vil tro at dette kan være et litt vanskelig tema, med tanke på egne erfaringer:

- hvor gammel var kalesjen når du testet en impregnering

- hadde du lekkasje før du impregnerte

- hvor godt rengjort var den

- hvilket material/ stoff er det i kalesjen

- hvordan påførte du impregneringen

- hvor ofte impregnerer du

- står båten ute hele året

Som nevnt før. Min kalesje er 13 år gammel, vinduer ble byttet i fjor og noen sømmer ble fikset. Tenker den holder 3-4 år til. Det er ingen steder det blir stående vann. Har aldri impregnert. Er det overhode noen vits i å impregnere?

Hvis den lekker kan det jo være et forsøk verdt.

Hvis den holder tett ville jeg ikke impregnert. Siden kalesjen er "gammel", er det jo fare for at kalesjerens og impregnering gjør mer skade enn nytte, bl.a på gamle sømmer og at den ikke vil holde 3-4 år til.

Dette er min erfaring, men jeg har kun brukt BT rens og impregnering (ca 6 år siden).

Hei,

Takk for mange tips og gode innspill,  skal forsøke Extreme alternativt Hempel sitt produkt.

Vedr. Biltema så var jeg kanskje litt flåsete, jeg enig i at de har mye som er godt nok for normalt hobbybruk og jeg kjøper ganske mye derfra,  men jeg velger nok en annen leverandør til litt mer kritiske ting.   

Vedr. vedlikehold av kalesjer!  her er hva Hansen protection skriver vedr. dette:   Kalesjeimpregnering for båt | Kalesjer.no

Det er med dette i bakhodet at jeg tenkte å impregenere den 3 år gamle kalesjen etter vask nå i vinter.

Har aldri såpevasket eller impregnert  min grå/svart kalesje på båten (Sandstrøm 565cc), men vært nøye med å stort sett alltid spylt av etter hver bruk. Er pensjonist, så har god tid til nesten daglig inspeksjon av båten når den ligger i havn, så evnt. måke-skitt etc. får ikke ligge lenge på , så kun avspyling med "kraftig" vanntrykk, ikke bruke børste/såpe etc. Har hatt båten i åtte år , og vil påstå at kalesjen ser like fin ut + helt tett. I følge Sandstrøm boats skal kun kalesjen vaskes utvendig med en myk børste/svamp med lunket vann, uten tilsatt såpe middel. Har i alle fall fungert greit for meg, og min kalesje ser veldig bra ut etter så mange år.  :tommel_opp: .

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...