Princess40 Startet Søndag 17:48 Link til dette innlegget Startet Søndag 17:48 Driver å ser etter undervannslys, men litt usikker på hvor mye/mange jeg trenger… Noen som kan si noe om hvor mange lumen/watt eller antall lykter jeg trenger for å få god effekt? Tar samtidig gjerne imot tips til lys som ikke koster en formue😃 Sitér dette innlegget Link to post
mercury 3.9 Svart Søndag 18:39 Link til dette innlegget Svart Søndag 18:39 Hva skal du bruke de til? Sitér dette innlegget Link to post
Princess40 Svart Søndag 18:50 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 18:50 Offisielt for at ungene skal studere livet under vann og bade i opplyst «hav» Uoffisielt fordi far synes det er kult med undervannslys under platformen🤩 Sitér dette innlegget Link to post
mercury 3.9 Svart Søndag 19:02 Link til dette innlegget Svart Søndag 19:02 Tror det er lurt med hvertfall 3-4k lumen. Ljusgiganten.se har noen på 2k lumen til rundt 2500kr. Billigste jeg fant med bra lysstyrke. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart Søndag 19:56 Link til dette innlegget Svart Søndag 19:56 Personlig så mener jeg at 0 lumen er OK, men innser at det slaget er tapt. Da vil jeg helle oppfordre til litt moderasjon. Hvem vet om fisker og annet liv i sjøen får utfordringer med dette flimrende lyset. De trekkes mot lyset, byttedyr blir mer eksponert, kan det påvirke døgnrytme/matfrekvens eller andre ting? Dyr som vanligvis beveger seg om natta har plutselig «dagslys» langt utover kvelden. Fisk har følsomme øyne, og blått og hvitt LED-lys er skarpt. Jada, jeg er en gammel klagefant. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
mercury 3.9 Svart Søndag 20:28 Link til dette innlegget Svart Søndag 20:28 Jeg tror ikke lys når veldig langt i vann. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart Søndag 21:19 Link til dette innlegget Svart Søndag 21:19 mercury 3.9 skrev 49 minutter siden: Jeg tror ikke lys når veldig langt i vann. Det stemmer at lys går kortere i vann enn i luft, men blått og blå-hvitt lys er det lyset som går lengst i vann. Det er derfor mye dykkerlys er blå-hvitt. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
løve Svart igår klokken 00:29 Link til dette innlegget Svart igår klokken 00:29 Erfaring med kraftige. Trur de var på 8000 lumen. Hvite. Lyste langt. Varet en sesong Erstattet med billige blå lys kjøpt i norsk båtbuttik. Så vitt de gløda i forhold til de første Velg ikke blå Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 19 timer siden Link til dette innlegget Svart 19 timer siden 11 hours ago, Popeye70 said: Personlig så mener jeg at 0 lumen er OK, men innser at det slaget er tapt. Da vil jeg helle oppfordre til litt moderasjon. Hvem vet om fisker og annet liv i sjøen får utfordringer med dette flimrende lyset. De trekkes mot lyset, byttedyr blir mer eksponert, kan det påvirke døgnrytme/matfrekvens eller andre ting? Dyr som vanligvis beveger seg om natta har plutselig «dagslys» langt utover kvelden. Fisk har følsomme øyne, og blått og hvitt LED-lys er skarpt. Jada, jeg er en gammel klagefant. Støttes! Sitér dette innlegget Link to post
trixie2 Svart 18 timer siden Link til dette innlegget Svart 18 timer siden Big Horn skrev 15 minutter siden: Støttes! Støttes også herfra. Sitér dette innlegget Link to post
Princess40 Svart 18 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18 timer siden Folkens. Jeg har full respekt for at ikke alle liker undervannslys, men det gjør jeg, og jeg har spurt om et råd ang styrke/effekt -ikke om du liker det eller ei... Stor takk til de som svarer på spørsmålet mitt, så foreslår jeg at de som ikke liker undervannslys lager sin egen tråd "Vi som ikke liker undervannslys" ;) Takk Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 17 timer siden Link til dette innlegget Svart 17 timer siden 1 hour ago, Princess40 said: Folkens. Jeg har full respekt for at ikke alle liker undervannslys, men det gjør jeg, og jeg har spurt om et råd ang styrke/effekt -ikke om du liker det eller ei... Stor takk til de som svarer på spørsmålet mitt, så foreslår jeg at de som ikke liker undervannslys lager sin egen tråd "Vi som ikke liker undervannslys" ;) Takk Det var vel ikke et spørsmå om og like eller ikke like, men snarere en påminnelse om at det kan ha uante konsekvenser for livet i sjøen, og dermed en en liten oppfordring til å kansje droppe det dersom forfengligheten tillater det..... Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 17 timer siden Link til dette innlegget Svart 17 timer siden Princess40 skrev for 1 time siden: olkens. Jeg har full respekt for at ikke alle liker undervannslys, men det gjør jeg, og jeg har spurt om et råd ang styrke/effekt -ikke om du liker det eller ei... Støttes Jeg hadde Ocean LED Color Change lys for endel år siden. Beste fargene var klart hvitt og grønt. Ideelt sett en blanding mellom de to fargene. Blått og rødt klart dårligst Hvitt funker fint i klart vann, men ser fort brunt ut i indre oslofjord etc. Dette var skikkelige lys som aldri fikk noen vanninntrenging i motsetning til de fleste som kjøpte kina og båtutsyrsgreier. Men er endel år siden så man får nok vesentlig kraftigere greier nå. Hadde ikke kjøpt kina/ billig da man må borre hull i skuta. Lumishore og Ocean LED var det som gjaldt før hvertfall Big Horn skrev 24 minutter siden: snarere en påminnelse om at det kan ha uante konsekvenser for livet i sjøen, og dermed en en liten oppfordring til å kansje droppe det dersom forfengligheten tillater det..... Lurer på hva ROV bransjen samt alle fiskefartøy som bruker hundretusenvis av lumen natta lang tenker om det. Her på østlandet er jo fjordene visstnok døde uansett... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Princess40 Svart 17 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17 timer siden 38 minutes ago, Big Horn said: Det var vel ikke et spørsmå om og like eller ikke like, men snarere en påminnelse om at det kan ha uante konsekvenser for livet i sjøen, og dermed en en liten oppfordring til å kansje droppe det dersom forfengligheten tillater det..... Det er forsket noe på effekten av kunstig lys under vann, og resultatene viser at kortvarig eksponering ikke har noen målbar påvirkning på det marine livet. Denne studien er basert på at det ble brukt lys i 72 timer, så jeg mener det er rimelig å anta at det er uproblematisk å bruke undervannslys i et kvarter en kveld 🙂 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.