Jump to content

Anbefalt styrke på undervannslys?

Princess40

Recommended Posts

Personlig så mener jeg at 0 lumen er OK, men innser at det slaget er tapt.

Da vil jeg helle oppfordre til litt moderasjon. Hvem vet om fisker og annet liv i sjøen får utfordringer med dette flimrende lyset. De trekkes mot lyset, byttedyr blir mer eksponert, kan det påvirke døgnrytme/matfrekvens eller andre ting? Dyr som vanligvis beveger seg om natta har plutselig «dagslys» langt utover kvelden. Fisk har følsomme øyne, og blått og hvitt LED-lys er skarpt.

Jada, jeg er en gammel klagefant. :fniser:

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

11 hours ago, Popeye70 said:

Personlig så mener jeg at 0 lumen er OK, men innser at det slaget er tapt.

Da vil jeg helle oppfordre til litt moderasjon. Hvem vet om fisker og annet liv i sjøen får utfordringer med dette flimrende lyset. De trekkes mot lyset, byttedyr blir mer eksponert, kan det påvirke døgnrytme/matfrekvens eller andre ting? Dyr som vanligvis beveger seg om natta har plutselig «dagslys» langt utover kvelden. Fisk har følsomme øyne, og blått og hvitt LED-lys er skarpt.

Jada, jeg er en gammel klagefant. :fniser:

Støttes!

1 hour ago, Princess40 said:

Folkens. Jeg har full respekt for at ikke alle liker undervannslys, men det gjør jeg, og  jeg har spurt om et råd ang styrke/effekt -ikke om du liker det eller ei...

Stor takk til de som svarer på spørsmålet mitt, så foreslår jeg at de som ikke liker undervannslys lager sin egen tråd "Vi som ikke liker undervannslys" ;)

Takk

Det var vel ikke et spørsmå om og like eller ikke like, men snarere en påminnelse om at det kan ha uante konsekvenser for livet i sjøen, og dermed en en liten oppfordring til å kansje droppe det dersom forfengligheten tillater det.....

Princess40 skrev for 1 time siden:

olkens. Jeg har full respekt for at ikke alle liker undervannslys, men det gjør jeg, og  jeg har spurt om et råd ang styrke/effekt -ikke om du liker det eller ei...

Støttes :ja:

Jeg hadde Ocean LED Color Change lys for endel år siden. Beste fargene var klart hvitt og grønt. Ideelt sett en blanding mellom de to fargene. 

Blått og rødt klart dårligst 

Hvitt funker fint i klart vann, men ser fort brunt ut i indre oslofjord etc.

Dette var skikkelige lys som aldri fikk noen vanninntrenging i motsetning til de fleste som kjøpte kina og båtutsyrsgreier. Men er endel år siden så man får nok vesentlig kraftigere greier nå.

Hadde ikke kjøpt kina/ billig da man må borre hull i skuta.

Lumishore og Ocean LED var det som gjaldt før hvertfall

Big Horn skrev 24 minutter siden:

snarere en påminnelse om at det kan ha uante konsekvenser for livet i sjøen, og dermed en en liten oppfordring til å kansje droppe det dersom forfengligheten tillater det.....

Lurer på hva ROV bransjen samt alle fiskefartøy som bruker hundretusenvis av lumen natta lang tenker om det.

Her på østlandet er jo fjordene visstnok døde uansett...

317255BC-2048-4F1C-B23C-7F7E6D6C031F.jpeg

Mvh. SAP

38 minutes ago, Big Horn said:

Det var vel ikke et spørsmå om og like eller ikke like, men snarere en påminnelse om at det kan ha uante konsekvenser for livet i sjøen, og dermed en en liten oppfordring til å kansje droppe det dersom forfengligheten tillater det.....

Det er forsket noe på effekten av kunstig lys under vann, og resultatene viser at kortvarig eksponering ikke har noen målbar påvirkning på det marine livet. Denne studien er basert på at det ble brukt lys i 72 timer, så jeg mener det er rimelig å anta at det er uproblematisk å bruke undervannslys i et kvarter en kveld 🙂

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...