Princess40 Startet 14.Desember.2025 Link til dette innlegget Startet 14.Desember.2025 Driver å ser etter undervannslys, men litt usikker på hvor mye/mange jeg trenger… Noen som kan si noe om hvor mange lumen/watt eller antall lykter jeg trenger for å få god effekt? Tar samtidig gjerne imot tips til lys som ikke koster en formue😃 Sitér dette innlegget Link to post
mercury 3.9 Svart 14.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2025 Hva skal du bruke de til? Sitér dette innlegget Link to post
Princess40 Svart 14.Desember.2025 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2025 Offisielt for at ungene skal studere livet under vann og bade i opplyst «hav» Uoffisielt fordi far synes det er kult med undervannslys under platformen🤩 Sitér dette innlegget Link to post
mercury 3.9 Svart 14.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2025 Tror det er lurt med hvertfall 3-4k lumen. Ljusgiganten.se har noen på 2k lumen til rundt 2500kr. Billigste jeg fant med bra lysstyrke. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 14.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2025 Personlig så mener jeg at 0 lumen er OK, men innser at det slaget er tapt. Da vil jeg helle oppfordre til litt moderasjon. Hvem vet om fisker og annet liv i sjøen får utfordringer med dette flimrende lyset. De trekkes mot lyset, byttedyr blir mer eksponert, kan det påvirke døgnrytme/matfrekvens eller andre ting? Dyr som vanligvis beveger seg om natta har plutselig «dagslys» langt utover kvelden. Fisk har følsomme øyne, og blått og hvitt LED-lys er skarpt. Jada, jeg er en gammel klagefant. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
mercury 3.9 Svart 14.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2025 Jeg tror ikke lys når veldig langt i vann. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 14.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2025 mercury 3.9 skrev 49 minutter siden: Jeg tror ikke lys når veldig langt i vann. Det stemmer at lys går kortere i vann enn i luft, men blått og blå-hvitt lys er det lyset som går lengst i vann. Det er derfor mye dykkerlys er blå-hvitt. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
løve Svart 15.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2025 Erfaring med kraftige. Trur de var på 8000 lumen. Hvite. Lyste langt. Varet en sesong Erstattet med billige blå lys kjøpt i norsk båtbuttik. Så vitt de gløda i forhold til de første Velg ikke blå Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 15.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2025 11 hours ago, Popeye70 said: Personlig så mener jeg at 0 lumen er OK, men innser at det slaget er tapt. Da vil jeg helle oppfordre til litt moderasjon. Hvem vet om fisker og annet liv i sjøen får utfordringer med dette flimrende lyset. De trekkes mot lyset, byttedyr blir mer eksponert, kan det påvirke døgnrytme/matfrekvens eller andre ting? Dyr som vanligvis beveger seg om natta har plutselig «dagslys» langt utover kvelden. Fisk har følsomme øyne, og blått og hvitt LED-lys er skarpt. Jada, jeg er en gammel klagefant. Støttes! Sitér dette innlegget Link to post
trixie2 Svart 15.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2025 Big Horn skrev 15 minutter siden: Støttes! Støttes også herfra. Sitér dette innlegget Link to post
Princess40 Svart 15.Desember.2025 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2025 Folkens. Jeg har full respekt for at ikke alle liker undervannslys, men det gjør jeg, og jeg har spurt om et råd ang styrke/effekt -ikke om du liker det eller ei... Stor takk til de som svarer på spørsmålet mitt, så foreslår jeg at de som ikke liker undervannslys lager sin egen tråd "Vi som ikke liker undervannslys" ;) Takk Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 15.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2025 1 hour ago, Princess40 said: Folkens. Jeg har full respekt for at ikke alle liker undervannslys, men det gjør jeg, og jeg har spurt om et råd ang styrke/effekt -ikke om du liker det eller ei... Stor takk til de som svarer på spørsmålet mitt, så foreslår jeg at de som ikke liker undervannslys lager sin egen tråd "Vi som ikke liker undervannslys" ;) Takk Det var vel ikke et spørsmå om og like eller ikke like, men snarere en påminnelse om at det kan ha uante konsekvenser for livet i sjøen, og dermed en en liten oppfordring til å kansje droppe det dersom forfengligheten tillater det..... Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 15.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2025 Princess40 skrev for 1 time siden: olkens. Jeg har full respekt for at ikke alle liker undervannslys, men det gjør jeg, og jeg har spurt om et råd ang styrke/effekt -ikke om du liker det eller ei... Støttes Jeg hadde Ocean LED Color Change lys for endel år siden. Beste fargene var klart hvitt og grønt. Ideelt sett en blanding mellom de to fargene. Blått og rødt klart dårligst Hvitt funker fint i klart vann, men ser fort brunt ut i indre oslofjord etc. Dette var skikkelige lys som aldri fikk noen vanninntrenging i motsetning til de fleste som kjøpte kina og båtutsyrsgreier. Men er endel år siden så man får nok vesentlig kraftigere greier nå. Hadde ikke kjøpt kina/ billig da man må borre hull i skuta. Lumishore og Ocean LED var det som gjaldt før hvertfall Big Horn skrev 24 minutter siden: snarere en påminnelse om at det kan ha uante konsekvenser for livet i sjøen, og dermed en en liten oppfordring til å kansje droppe det dersom forfengligheten tillater det..... Lurer på hva ROV bransjen samt alle fiskefartøy som bruker hundretusenvis av lumen natta lang tenker om det. Her på østlandet er jo fjordene visstnok døde uansett... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Princess40 Svart 15.Desember.2025 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2025 38 minutes ago, Big Horn said: Det var vel ikke et spørsmå om og like eller ikke like, men snarere en påminnelse om at det kan ha uante konsekvenser for livet i sjøen, og dermed en en liten oppfordring til å kansje droppe det dersom forfengligheten tillater det..... Det er forsket noe på effekten av kunstig lys under vann, og resultatene viser at kortvarig eksponering ikke har noen målbar påvirkning på det marine livet. Denne studien er basert på at det ble brukt lys i 72 timer, så jeg mener det er rimelig å anta at det er uproblematisk å bruke undervannslys i et kvarter en kveld 🙂 Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 16.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2025 Skaff deg heller en nedsenkbar vanntett lykt med god spredning som kan brukes når det er noe dere vil se på under båten. Harrylys i havn og særlig uthavn er noe de færreste setter pris på. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 16.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2025 Lazyjack skrev 1 minutt siden: Harrylys i havn og særlig uthavn er noe de færreste setter pris på. Nå må du ikke være så streng, da. De som har slike lys setter trolig pris på det (til det slutter å fungere og/eller lekker vann inn i båten). Det er bare alle vi rundt som ikke setter pris på det. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Lazyjack Svart 16.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2025 Popeye70 skrev 3 minutter siden: Nå må du ikke være så streng, da. De som har slike lys setter trolig pris på det (til det slutter å fungere og/eller lekker vann inn i båten). Det er bare alle vi rundt som ikke setter pris på det. Ja og de rundt oss trenger vi jo ikke å bry oss med 🫢 Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 16.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2025 Popeye70 skrev 10 minutter siden: Nå må du ikke være så streng, da. De som har slike lys setter trolig pris på det (til det slutter å fungere og/eller lekker vann inn i båten). Det er bare alle vi rundt som ikke setter pris på det. Bifalles! Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Popeye70 Svart 16.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2025 Lazyjack skrev 1 time siden: Ja og de rundt oss trenger vi jo ikke å bry oss med 🫢 De rundt oss er bare i veien. De sørger for fulle gjestehavner og uthavner, og kø på veiene. Nei, hver mann for seg selv, det er fremtiden. Fellesskapstankegangen er død. 😳 Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Maika Svart 17.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2025 I havn burde det vel være greit å bruke slikt, der er det jo gjerne mye lysforurensing fra før. I uthavn derimot mener jeg man generelt burde la være å forurense mer enn nødvendig. Der burde man gå ut i fra at de rundt seg er der for å oppleve naturen, ikke andre båters discoparty. Sitér dette innlegget Link to post
Princess40 Svart 17.Desember.2025 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2025 10 hours ago, Lazyjack said: Skaff deg heller en nedsenkbar vanntett lykt med god spredning som kan brukes når det er noe dere vil se på under båten. Harrylys i havn og særlig uthavn er noe de færreste setter pris på. Setter du mer pris på om jeg lyser med en nedsenkbar lykt, eller en fastmontert? ;) Sitér dette innlegget Link to post
Princess40 Svart 17.Desember.2025 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2025 9 minutes ago, Maika said: I havn burde det vel være greit å bruke slikt, der er det jo gjerne mye lysforurensing fra før. I uthavn derimot mener jeg man generelt burde la være å forurense mer enn nødvendig. Der burde man gå ut i fra at de rundt seg er der for å oppleve naturen, ikke andre båters discoparty. Ti minutt med undervannslys for unger som synes det er spennende å bade i mørket med opplyst vann gir vel ikke så mye mer lysforurensing en et bål som brenner i 3-4timer, lykter, dekkslys av ymse slag, fulle høylytte voksne som raver rundt med lommelykter etc etc....? Plages man av andre folk er det ikke smart å legge seg i middagsbukta eller fredagshølet, da bør man finne plass hvor man er litt mer alene... Og så må vi som liker undervannslys også vise hensyn, og ikke la de lyse hele natten;) Takk til de som svarte på spørsmålet mitt, da er Lumishore bestilt👍 Takk til alle lyssensitive bidragsytere også, om dere plages av mitt lys til sommeren så kom over og si ifra så skrur jeg det selvsagt av😘 4-dager til så er vi på vei mot sommer igjen, God Jul:) Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 17.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2025 Princess40 skrev 3 minutter siden: Takk til alle lyssensitive bidragsytere også, om dere plages av mitt lys til sommeren så kom over og si ifra så skrur jeg det selvsagt av😘 Eller forutsett at andre i uthavnen plages og utøv selvjustis. Det er bare i sport alt er greit til dommeren blåser. Men nå vet du i alle fall hva alle som klarer seg uten undervannslys syns. Det er ikke mange bål som brenner 3-4 timer UNDER VANN. Det får være nok at man må høre på fyllerør og høy musikk i en stille bukt, om man ikke skal måtte ro over til naboene for å be dem skru av utelyset. Samme på hytta, ett fåtall syns det er flott å la utelyset brenne til neste gang de kommer. Og dytter det valget på resten av lia, som har lyst til å unngå dette synet. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 17.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2025 Princess40 skrev for 2 timer siden: Maika skrev for 2 timer siden: I havn burde det vel være greit å bruke slikt, der er det jo gjerne mye lysforurensing fra før. I uthavn derimot mener jeg man generelt burde la være å forurense mer enn nødvendig. Der burde man gå ut i fra at de rundt seg er der for å oppleve naturen, ikke andre båters discoparty. Ti minutt med undervannslys for unger som synes det er spennende å bade i mørket med opplyst vann gir vel ikke så mye mer lysforurensing en et bål som brenner i 3-4timer, lykter, dekkslys av ymse slag, fulle høylytte voksne som raver rundt med lommelykter etc etc....? Så lenge man bruker sunn fornuft, så går det nok helt fint. Jeg tror de fleste syns det er trivelig å se at det er et bål på land der folk sitter og prater, og at de fleste syns det er mindre trivelig med fulle høylytte voksne som raver rundt med lommelykter. Det handler jo mest om oppføre seg ok, som vel de fleste har sånn rimelig enighet om definisjonen av. 10 minutter med undervannslys i uthavn er det vel ingen som hadde reagert på. Grunnen til at folk blir litt bekymret er nok kanskje fordi du skrev "...fordi far synes det er kult med undervannslys under platformen🤩" Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 17.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2025 Maika skrev for 3 timer siden: I havn burde det vel være greit å bruke slikt, der er det jo gjerne mye lysforurensing fra før. I uthavn derimot mener jeg man generelt burde la være å forurense mer enn nødvendig. Der burde man gå ut i fra at de rundt seg er der for å oppleve naturen, ikke andre båters discoparty. Synes dette var en god oppsummering. Ellers vil jeg vel si at litt unødvendig lys gjør mindre av seg enn unødvendig støy, men det er kanskje bare min mening. Her på Hvaler er det stort sett så brunt og møkkete vann at undervannslys antagelig blir veldig fort filtrert bort Princess40 skrev for 3 timer siden: Plages man av andre folk er det ikke smart å legge seg i middagsbukta eller fredagshølet, da bør man finne plass hvor man er litt mer alene... Nå er ikke jeg blant de lyssensitive som reagerer på dette, men ser jo poenget med å ta hensyn, og at de som legger seg til i uthavner ønsker å være i kontakt med naturen, og ikke få en følelse av at de har ankret opp inne på et kjøpesenter. Derimot reagerer jeg litt på holdningen om at "de som ikke liker min måte å drive båtliv, kan finne seg et sted lenger bort fra folk". Som antydet er jeg ikke lyssensitiv, men etter en alvorlig hørselskade for 12 år siden er jeg kraftig lydsensitiv. Når vi reiser ut med båten og legger oss i ei lun og stille bukt, setter vi pris på at bukta forblir lun og stille også når flere ankommer. Dessverre er det mange som mener at de beste naturhavnene, altså der man kan ankre og fortøye trygt i all slags vær, er steder man må forvente at det er mye støy, festing osv. De som ikke liker "liv og røre" ute i naturen, kan jo bare finne seg et sted for seg selv. Vel, det er det vi stort sett gjør også. Men når alle de lune buktene blir okkupert av festløver som synes det er greit å spille musikk for andre, begynner det å bli vanskelig å finne seg det derre stedet for seg selv. Når det er sagt så har jo du mer enn antydet at du liker å vise hensyn til andre, så dette var ikke en skuddsalve mot deg. Kun et tankekors om hvordan vi vil ha det på sjøen ute i naturen, litt om det å ta hensyn til hverandre, og litt om dette med at andre bare kan finne seg en annen plass å være Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.