Jump to content

Anbefalt styrke på undervannslys?

Princess40

Recommended Posts

Princess40 skrev for 3 timer siden:

Ti minutt med undervannslys for unger som synes det er spennende å bade i mørket med opplyst vann gir vel ikke så mye mer lysforurensing en et bål som brenner i 3-4timer, lykter, dekkslys av ymse slag, fulle høylytte voksne som raver rundt med lommelykter etc etc....?

Plages man av andre folk er det ikke smart å legge seg i middagsbukta eller fredagshølet, da bør man finne plass hvor man er litt mer alene...   Og så må vi som liker undervannslys også vise hensyn, og ikke la de lyse hele natten;)

Takk til de som svarte på spørsmålet mitt, da er Lumishore bestilt👍

Takk til alle lyssensitive bidragsytere også, om dere plages av mitt lys til sommeren så kom over og si ifra så skrur jeg det selvsagt av😘

4-dager til så er vi på vei mot sommer igjen, God Jul:)

Det var jo du som skrev "Uoffisielt fordi far synes det er kult med undervannslys under platformen🤩".

Da må det vel være greit at vi som synes det er u-kult sier klart i fra og slik sett flagger for deg og andre at dette er unødig lysforurensing i havner og ikke minst uthavner. Bare for å presisere så har jeg ingen ting i mot at noen bruker lys for å studere livet under båten men når det blir mer permanent fordi noen synes det er "kult", så er det ikke lenger greit.

Frihet er en vanskelig greie, for på et eller annet punkt blir din frihet til noen andres mangel på det samme. Motorisert ferdsel i fjellet (les snøscooter) er jo et sånt eksempel. Noen elsker friheten til å kjøre hvor de vil, andre elsker det å være i fjellet eller i skogen og bare høre stillheten. Begge kan ikke få samme mulighet til utfoldelse.

Uten å gå på den enkelte her, så er det helt tydelig at dere ikke er ungdommer lengre. Samme gjelder meg, men har ikke glemt at jeg var det en gang. 

Jeg har hverken lys eller spiller høy musik. Men å tro at man kan dra ut for å nyte stillheten i fred og ro, og at alle andre skal ta hensyn til dette, virker noe søkt  spør du meg.

Noe av det verste jeg har opplevd en junikveld, var 2 stykker som spilte gitar, hvor de fleste sang, klokken kvart over elve, hvorpå en båt minnet oss alle på  på ro og orden regelen.

Med slike holdninger blir det jo en forgubning av hele båtlivet, men derimot med litt takhøyde blir det hyggeligere for alle sammen

haig skrev for 2 timer siden:

Rart at undervannslys skaper så mye følelser sett i lys av at 90% av Norges befolkning har mer eller mindre vellykkede lyskreasjoner på hus og balkonger fra tidlig oktober til langt utpå vinteren.

Er helt enig og kan vanskelig forestille meg att det er problemer att en båt som blir flyttet rundt bruker undervannslys noen ganger når det er mørkt nok til en slik aktivitet har synelig effekt.
Blir neppe særlig mange som setter dette på båten sin av gode grunner. 

Minner meg litt om når Sagway skulle bli lovelig. 

Manglet ikke på hvor forferdelig det skulle bli i 2014 når de ble lovlige men mange år etter har jeg nesten til gode å se en i Norge. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...