Lazyjack Svart 17.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2025 Princess40 skrev for 3 timer siden: Ti minutt med undervannslys for unger som synes det er spennende å bade i mørket med opplyst vann gir vel ikke så mye mer lysforurensing en et bål som brenner i 3-4timer, lykter, dekkslys av ymse slag, fulle høylytte voksne som raver rundt med lommelykter etc etc....? Plages man av andre folk er det ikke smart å legge seg i middagsbukta eller fredagshølet, da bør man finne plass hvor man er litt mer alene... Og så må vi som liker undervannslys også vise hensyn, og ikke la de lyse hele natten;) Takk til de som svarte på spørsmålet mitt, da er Lumishore bestilt👍 Takk til alle lyssensitive bidragsytere også, om dere plages av mitt lys til sommeren så kom over og si ifra så skrur jeg det selvsagt av😘 4-dager til så er vi på vei mot sommer igjen, God Jul:) Det var jo du som skrev "Uoffisielt fordi far synes det er kult med undervannslys under platformen🤩". Da må det vel være greit at vi som synes det er u-kult sier klart i fra og slik sett flagger for deg og andre at dette er unødig lysforurensing i havner og ikke minst uthavner. Bare for å presisere så har jeg ingen ting i mot at noen bruker lys for å studere livet under båten men når det blir mer permanent fordi noen synes det er "kult", så er det ikke lenger greit. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 17.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2025 Frihet er en vanskelig greie, for på et eller annet punkt blir din frihet til noen andres mangel på det samme. Motorisert ferdsel i fjellet (les snøscooter) er jo et sånt eksempel. Noen elsker friheten til å kjøre hvor de vil, andre elsker det å være i fjellet eller i skogen og bare høre stillheten. Begge kan ikke få samme mulighet til utfoldelse. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 17.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2025 Uten å gå på den enkelte her, så er det helt tydelig at dere ikke er ungdommer lengre. Samme gjelder meg, men har ikke glemt at jeg var det en gang. Jeg har hverken lys eller spiller høy musik. Men å tro at man kan dra ut for å nyte stillheten i fred og ro, og at alle andre skal ta hensyn til dette, virker noe søkt spør du meg. Noe av det verste jeg har opplevd en junikveld, var 2 stykker som spilte gitar, hvor de fleste sang, klokken kvart over elve, hvorpå en båt minnet oss alle på på ro og orden regelen. Med slike holdninger blir det jo en forgubning av hele båtlivet, men derimot med litt takhøyde blir det hyggeligere for alle sammen Sitér dette innlegget Link to post
haig Svart 17.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2025 Rart at undervannslys skaper så mye følelser sett i lys av at 90% av Norges befolkning har mer eller mindre vellykkede lyskreasjoner på hus og balkonger fra tidlig oktober til langt utpå vinteren. Jeg er for begge deler 😊 God Jul Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 17.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2025 haig skrev for 2 timer siden: Rart at undervannslys skaper så mye følelser sett i lys av at 90% av Norges befolkning har mer eller mindre vellykkede lyskreasjoner på hus og balkonger fra tidlig oktober til langt utpå vinteren. Er helt enig og kan vanskelig forestille meg att det er problemer att en båt som blir flyttet rundt bruker undervannslys noen ganger når det er mørkt nok til en slik aktivitet har synelig effekt. Blir neppe særlig mange som setter dette på båten sin av gode grunner. Minner meg litt om når Sagway skulle bli lovelig. Manglet ikke på hvor forferdelig det skulle bli i 2014 når de ble lovlige men mange år etter har jeg nesten til gode å se en i Norge. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 20.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2025 Oppkunstruert problem, at folk kan engasjere seg slikt fordi noen spør om råd ang et par undervannslys er helt utrolig, må være pga det er midtvinters og folk kjeder seg. Heldigvis snur sola om et par dager ;) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 20.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2025 Førstefender skrev 11 minutter siden: Oppkunstruert problem, at folk kan engasjere seg slikt fordi noen spør om råd ang et par undervannslys er helt utrolig, må være pga det er midtvinters og folk kjeder seg. Heldigvis snur sola om et par dager ;) Blir litt som miljøaktivistene som lenker seg fast med kjetting den ene dagen for å stenge ned oljebransjen og tar flyet til syden den neste. I dag har de fleste hytter og hus utelys på rundt i naturen uten at noen klager på lysforurensing. Hva med en bil eller vogntog på vei over vidda i stupmørket? Kanskje elgen får synsskader...? Vi lever ikke i i 1825. Lys blir jo normalt sett sett på som noe koselig og nyttig. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Jens_P Svart 20.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2025 sap_2000 skrev for 2 timer siden: Lys blir jo normalt sett sett på som noe koselig og nyttig. Er noen som har litt annet syn på dette. Riktignok i større skala enn undervannslys på fritidsbåter. https://www.miljodirektoratet.no/aktuelt/fagmeldinger/2025/april/kunnskap-om-lysforurensning-samlet-i-en-ny-fagrapport/ https://www.nibio.no/nyheter/nattlig-vegbelysning-pavirker-insektene Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Princess40 Svart 20.Desember.2025 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2025 4 minutes ago, Jens_P said: Er noen som har litt annet syn på dette. Riktignok i større skala enn undervannslys på fritidsbåter. https://www.miljodirektoratet.no/aktuelt/fagmeldinger/2025/april/kunnskap-om-lysforurensning-samlet-i-en-ny-fagrapport/ https://www.nibio.no/nyheter/nattlig-vegbelysning-pavirker-insektene Husk å kjøre uten lanterner, for i følge disse linkene kan det ha negativ påvirking på insekter, fugl og flaggermus ;) Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 20.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2025 Princess40 skrev for 1 time siden: Husk å kjøre uten lanterner, for i følge disse linkene kan det ha negativ påvirking på insekter, fugl og flaggermus ;) Det er en aldri så liten forskjell i at noe lysføring kan være pålagt, mens annet lys kan være høyst frivillig. Den frivillige delen kan man gjerne holde så lav som mulig, mens den pålagte helst føres som som pålagt. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
sap_2000 Svart 21.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2025 Popeye70 skrev for 7 timer siden: Det er en aldri så liten forskjell i at noe lysføring kan være pålagt, mens annet lys kan være høyst frivillig. Om noe er pålagt eller ikke forandrer vel ikke skadene det påfører andre levende vesner?? Tror ikke undervannslys ikke skader veldig mye annet enn humøret til anti-lys gjengen. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Jens_P Svart 21.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2025 Princess40 skrev for 10 timer siden: Husk å kjøre uten lanterner, for.... Nå var ikke innlegget og linkene en oppfordring til å bli paranoid eller flåsete, men en ment som en saklig opplysning om at lysforurensing faktisk er et problem og at det forskes på temaet. Og det er verdt å merke seg at også når det gjelder bruk av utelys og gatelys er Norge et annerledes-land. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Princess40 Svart 21.Desember.2025 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2025 Nå skjønner jeg hvorfor Oslofjorden er tom for fisk, det er observert et par båter med undervannslys i Drøbakk😱😱 Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2025 Som formann i Dusteforbundet må man applaudere enkelte innlegg til de grader at en vil kunne tilskrives Æresmedlemskab. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 21.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2025 Ser dette tråden er i ferd med å få litt "skyttergravs-argumentasjon", det synes jeg kanskje vi skal holde oss for gode til. For min del har jeg redegjort for mitt syn. Jeg er ikke plaget av undervannslys på båter, har heller aldri reflektert over at annen bruk av lys fra fritidsbåter kan være generende. Derimot har jeg en hørselskade som har ført til at jeg er over gjennomsnittet plaget med lyder. Hyperacusis er en tilstand som det antagelig er umulig for andre å forstå hvordan arter seg uten at man har vært utsatt for det selv. Ett stikkord er at lyd blir brukt som tortur mot f.eks. fanger i avhør. Og med min overfølsomhet for lyd, så har jeg jo også fantasi nok til å tenke at noen kanskje også kan være plaget av lys. Tenker da ikke på fisk, for her på Hvaler rekker ikke lyset mange meter vekk fra lyskilden, så de fiskene som tilfeldigvis måtte befinne seg i nærheten av båten kan jo bare svømme to meter unna. Etter nesten 40 år som aktiv dykker så har jeg heller ikke noe inntrykk av at livet i havet er plaget av kunstig lys. Under nattdykk blir gjerne både fisk, hummer og annet tiltrukket av lyset fra dykkerlykta. Men hva vet jeg? Kanskje de er så plaget av lyset at de ligger der helt paralysert og ikke klarer å svømme unna Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lazyjack Svart 21.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2025 Princess40 skrev for 2 timer siden: Nå skjønner jeg hvorfor Oslofjorden er tom for fisk, det er observert et par båter med undervannslys i Drøbakk😱😱 Dette er å fordumme diskusjonen og det slår kun tilbake på deg selv. Sitér dette innlegget Link to post
Princess40 Svart 21.Desember.2025 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2025 Beklager, men jeg spurte et seriørst spørsmål hvorpå flere kommer med "dumme" og negative kommentarer/meninger om bruken av et fult lovlig produkt. Takk igjen til de som faktisk svarte på det jeg lurte på, så gleder jeg meg til å gå sommeren i møte med flotte nye undervannslys. Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart 23.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2025 Ja satt og ventet på noe linker til gode lys selv her… Men så tok det jo heilt av her…. Ser etter noen som kan blinke i takt med subwoofer ( beklager måtte bare 🤣) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2025 Captain A skrev 1 time siden: Ja satt og ventet på noe linker til gode lys selv her… .... Ser etter noen som kan blinke i takt med subwoofer Men nå ser vi jo av signaturen din at du holder til på Askøy, så da er du unnskyldt Er vel kanskje Hordalands svar på Trøgstad i Østfold Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Captain A Svart 23.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2025 Komodo skrev 7 minutter siden: Men nå ser vi jo av signaturen din at du holder til på Askøy, så da er du unnskyldt Er vel kanskje Hordalands svar på Trøgstad i Østfold Aner ikkje miljø i Trøgstad Askøy er ein nydelig fin holme 👌 Sitér dette innlegget Link to post
k1mbo Svart 23.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2025 Nå fikk jeg lyst på undervannslys igjen sjøl, etter å ha lest denne tråden her Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 23.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2025 Håper denne tråden varer i hele vinter Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 23.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2025 Princess40 skrev On 21.12.2025 at 9.56: Nå skjønner jeg hvorfor Oslofjorden er tom for fisk, det er observert et par båter med undervannslys i Drøbakk😱😱 Etter å ha sjanglet på Tønsberg Brygge i går er det lett å se hvorfor det ikke er fisk i fjorden. Vannet er like brunt som i en Indisk elv og selv gode lyskastere trenger neppe lengre en 20cm kanskje 30m da hvis ikke jeg skal overdrive. Fytti rakaren for noe svineri men nå blir det jo forbudt å sette teiner og tråle reker i yttre oslofjord så da blir vel vannet klart snart. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 23.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2025 pipe skrev for 4 timer siden: Vannet er like brunt som i en Indisk elv og selv gode lyskastere trenger neppe lengre en 20cm kanskje 30m da hvis ikke jeg skal overdrive. Faller ungene uti der hjelper det lite med undervannslys. Hva var ditt poeng? Det går en egen tråd på tilstanden i fjorden ‘ da Oslofjorden døde’ eller no slikt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.