Mammut1 Startet Mandag 13:12 Link til dette innlegget Startet Mandag 13:12 Etter eit annus horribilis med dobbelt prolaps er det beint slutt på å løfte tunge objekt vha «makt- og viljeprinsippet». Eg vurderer no å løfte av påhengsmotoren for litt akterspeilarbeid på båten. Kan den løftast i kroken øverst på blokka - og berre i den? Bilde av krok (med raud ring): Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart Mandag 17:48 Link til dette innlegget Svart Mandag 17:48 En slik sjakkel med 5mm bolt har en typisk bruddstyrke på ca. 1000 kg. Om festet i blokka holder like mye er vanskelig å vurdere, men jeg tror det vil gå fint. Du trenger gjerne ikke gå under. Sitér dette innlegget Link to post
Mammut1 Svart Tirsdag 12:24 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 12:24 Takk for info @J-Å, då prøvar eg meg på det (etter at eg har snekra «kran»). Motoren veg vel ikkje meir enn ca 100 kg, og det er snakk om å løfte den nokre cm opp så den går klar av akterspeilet, og ned på ei tralle. Skal ikkje ta middagsluren under det aktive løftet. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart Tirsdag 12:33 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 12:33 Står vel i instruksjonsboka hvor du skal/kan løfte? Siden det er en god gammel totakter er det ikke sikkert du har den lenger, men ville tro du finner den som PDF på nettet et sted. Men jeg kan ikke skjønne at sjakkelen skulle ha noen annen funksjon, og ingen produsenter putter deler på en motor som ikke er ment å fylle en oppgave (selv om oppgaven kan være å se bra ut). Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart Tirsdag 12:56 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 12:56 Jeg bruker en slik "elefant". Jeg ser de kan leies også. Sitér dette innlegget Link to post
Mammut1 Svart Tirsdag 14:10 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 14:10 subwoofer skrev for 1 time siden: Står vel i instruksjonsboka hvor du skal/kan løfte? Det skulle ein tru. Men så vidt eg kan sjå, gjer der ikkje det. I kapitlet «Motor Mounting» står der mange «nyttige» ting, som f eks «overpowering your boat can be hazardous» og at motoren «may overheat» dersom den blir starta uten å stå i vatn Eg har kjøpt ei løftetalje frå BT, som skal kunne løfte 1 tonn. Planen er å ta ein dobbel 2»8 og legge mellom grindbjelkane i taket (ca 2 m spenn) og feste talja i denne. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart Tirsdag 14:25 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 14:25 Da har du bøtter med margin! Jeg løfta 250kg Volvo Penta med kjettingtalje i én 2tom8 med 2,5 meter spenn i fjor. Bildebeviset er i prosjekttråden min. Hvis du hittil har buksert motoren med muskelkraft hadde jeg ikke vært redd for å løfte i den sjakkelen. Så for ekstra sikkerhet kan du ha en stropp fra taket til en annen del av motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.