Jump to content

Båtregister på vei, melder regjeringen på nyhetene i dag

Ida Marie III

Recommended Posts

Ihøst her ble det stjålet flere båtmotorer litt sør for meg, båtene ble sluppet i drift i sjøen, og måtte berges.  To av de båtene var ikke registrert. Da blir det veldig vanskelig å finne eiere og varsle om tyveri, og eier får igjen båten sin.  Synes det er helt på sin plass med et sikkelig register.

Selv har jeg båten i småbåtregisteret.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

S/Y Emma skrev 46 minutter siden:

Om det skal bli obligatorisk registrering, bør det også medfølge krav om fysisk merking (inngravering), som med Skipsregisteret. Ellers er det bare å ta av klistremerkene ved behov.

Jo, men forskjellen blir som med bil i dag. Du kjører neppe langt med en bil uten skilt. Blir samme forholdet når det er krav til registrering på båt. I dag er det bare å rive registeringen av, etter som det er frivillig å ha registrering. Et paradis for tyver.

Med dagens teknologi er der jo muligheter for strekkoder etc for rask avlesing..

Ida Marie III skrev for 13 timer siden:

a, da er det vel bare å vente på det registeret da.

Det er vel ikke nødvendigvis et "nytt" register, slik jeg forstår det er det registreringsplikt som kommer. Det ser ut til at det åpnes for at dagens register kan fortsatt brukes. (NOR og Småbåtregister)

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 MMSI:259014460
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Håper i alle fall det tas hensyn til alle de tusen faktorne som dukker opp hver gang man skal innføre noe for "alle båter".

Skal registeret gjelde gummibåten også? Hva med prammen på hytta? Hvordan skal det merkes? Permanent eller midlertidig? Dersom identifikasjonen lett kan fjernes ved tyveri/bevisst senking av båter, forsvinner mye av poenget. Skal prisen være den samme for en cabincruiser og en kano? Skal kanoer registreres? Hva med den gamle færingen etter bestefar som støver ned i naustet, og som var sist sjøsatt i 1980?

(For ordens skyld er båten vår registrert i Småbåtregisteret.)

S/Y Emma skrev 27 minutter siden:

Skal prisen være den samme for en cabincruiser og en kano?

Det skal vel ikke koste noe? Og skulle det bli snakk om at båtfolket selv må dekke registerets selvkost så blir det vel snakk om en engangsavgift på maksimalt 50 kroner ved registrering og eventuell omregistrering, og selvsagt lik pris for både cabincruiser og kano som opptar like mange bytes på et lagringsmedium.

Vi som har båten registrert i skipsregisteret betaler en årlig avgift for dette. Det er klart at dette skal koste noe, ingen av dem som styrer landet nå finner på nye ting som ikke skal koste, fin måte å få inn litt avgifter til staten på. Tenker det kommer til å koste ca det samme som veiavgiften på bilen. (sjøavgift for bruk av båt= ca 3500kr p år).....Gratulere til dem som stemte på disse klovnene.....

Redningsselskapet har tidligere sagt de vil miste ca 35 mill i inntekter dersom de mister Småbåtregisteret.

Her lukter det penger, så jeg tipper staten (dersom det er de som skal drifte dette) ser sitt snitt til å hanke inn en del av dette. At det blir utført til selvkost eller en engangssum, har jeg null tro på.

Scand 360 dc skrev 9 minutter siden:

.....Gratulere til dem som stemte på disse klovnene.....

Politiske diskusjoner er ikke tillatt i åpent forum. Og det å kalle folk for klovner er respektløst.

Ellers så er jeg klart mot et offentlig båtregister. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg stusser på tallgrunnlaget. De sier at vi må ha register fordi 5.000 uregistrerte båter blir senket hvert år. Det er nesten 14 båter hver eneste dag, hele året.

Er det et reellt tall? Hørtes fryktelig mye ut. Det ser ut som tallet stammer fra en undersøkelse KNBF publiserte i 2024, men hvem har de spurt?

https://www.tu.no/artikler/rundt-5000-fritidsbater-dumpes-ulovlig-pa-havet-hvert-ar/549238

Vrakpant på kr 1.000 for inntil 15 fots båter ble innført i 2017. Men det er mange som ikke aner at denne ordningen finnes. Hvis vrakpanten ble markedsført bedre, hadde nok mange av de minste båtene blitt levert inn i steden for å komme på avveie - men da må folk vite om tusenlappen.

(Min plastskute er registrert i Småbåtregisteret forøvrig.)

10 minutes ago, julietkilo said:

Jeg stusser på tallgrunnlaget. De sier at vi må ha register fordi 5.000 uregistrerte båter blir senket hvert år. Det er nesten 14 båter hver eneste dag, hele året.

Dette kan ikke stemme!!     Men jeg forstår ikke dere som er så imot et register!  Det er jo til fordel for oss båteiere!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

5 minutes ago, S/Y Emma said:

5000 båter per år... Eller 50.000 båter over en tiårsperiode! Om dette var tilfellet, hadde man fått en båt på kroken/i garnet hver gang man fisket. Sjøbunnen hadde vært tett av båtvrak.

Lurer på hvor "estimatet" kommer ifra, ja.

Det kommer fra politikere .  Her tror jeg ikke mange fagfolk har vært med i utredningen.  Greit at dette er et bittelite problem i Oslofjorden blant bomsen, men her er de helt på jordet!

1 minute ago, Steihy said:

Hvilken konsekvens er det jeg ikke ser? En rask begrunnelse?

Det som skjedde i høst her når 3-4 båter blir slippet ut på sjøen. Politiet står der uten å hvite hvem som eier båtene.  Det er skammelig i 2025 at det ikke er et påbudt register.

Det handler om sikkerhet for båteiere og mer kontroll. Det er jeg veldig for altså!  Alle mine båter er blitt registrert i småbåtregisteret

4 hours ago, Steihy said:

Det er store utfordringer med å merke en båt sånn at den ikke kan dumpes om noen år. Spent på hvordan de vil løse det.  Men det er en start.

Det er nok ikke så lett å gjennomføre en merking som ikke kan fjernes med vinkelsliper? Så de som vil dumpe båtene ulovlig kan vel fortsette med det som før?

Da blir vel "hindre ulovlig dumping av båter" det man kaller for et "vikarierende motiv", for så å kunne bruke "krav om obligatoriske registrering" til noe annet?

Skulle det da komme til å skape nytt byråkrati og koste penger? 

Hva tror man mest på, "Julenissen" eller "ingen økte kostnader"?

Begge vår båter er registrert i RS, og det er jo gode argumenter for  at båter skal kunne spores.

Argumentet med dumping av båter er syltynt da dette kan ikke noe merkeregister forhindre ( selv om det er idiotisk å dumpe småbåter som man får pant for )

For svære gamle plimsollere som eies av folk uten midler og  0 kreditt så er det fortsatt fånyttes om man har aldri så mye register. Disse båtene vil fortsette å synke og bli samfunnets problem.

Alt i alt tror jeg ikke vi vil se noen ønsket effekt ( utover muligens økt beskatning, for oss som følger loven)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...