Jump to content

Båtregister på vei, melder regjeringen på nyhetene i dag

Ida Marie III

Recommended Posts

23 minutes ago, Arne2 said:

Det er nok ikke så lett å gjennomføre en merking som ikke kan fjernes med vinkelsliper? Så de som vil dumpe båtene ulovlig kan vel fortsette med det som før?

Da blir vel "hindre ulovlig dumping av båter" det man kaller for et "vikarierende motiv", for så å kunne bruke "krav om obligatoriske registrering" til noe annet?

Skulle det da komme til å skape nytt byråkrati og koste penger? 

Hva tror man mest på, "Julenissen" eller "ingen økte kostnader"?

Det vil bestandig finnes de som prøver å svindle!!! men for alle oss lovlydige er et register et pluss både sikkerhetsmessig og enklere når man skal kjøpe og selge..   å forsikkre seg mot alle senarioer er praktisk umulig...     Jeg tror ikke det er så mange som politikerene vil påstå som driver med dette.   Tror alle nyere båter har skrog nr innstøpt. mulig dette er CE krav

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Steihy skrev for 1 time siden:

Hvilken konsekvens er det jeg ikke ser? En rask begrunnelse?

Store offentlige utgifter, uten at det egentlig gjør ting bedre. De aller fleste forsikrede båter, dvs de som har noen verdi, er allerede registrert i Småbåtregisteret. Både forsikringsselskaper og de fleste båtforeninger forlanger at båten er registrert for at de skal være med på laget. Så da sitter du igjen med båter uten særlig verdi og eiere uten særlig betalingsevne, som du uansett ikke vil klare å fange opp. Om det er så at staten kommer til å bruke et titalls/hundretalls millioner på å opprette nok et båtregister, ja da ser jeg det som en selvfølge at de vil få brukerene til å betale denne kostnaden. Og da er sirkuset i gang, med båtavgifter vi ikke engang trodde var mulige. Og hvem tenker du skal følge opp at båter faktisk er registrert, at de er ført opp med rett eier osv? Politiet er ikke til stede annet enn noen får områder langs kysten, og de har ikke engang kapasitet til å håndtere vanlig kriminalitet på landjorden. Skal de da måtte kaste bort enda mer av sine knappe ressurser på å sjekke båtregistreringer? Nei takk, dette klarer vi oss helt utmerket uten!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det ender nok opp som enda en regning i Den Store Bunken. Det er snart så mange løpende utgifter på alt mulig at det ikke er til å tro. Alt koster "bare litt", og det har man vel råd til?

Problemet er at det snart ikke er mulig å kjøpe noe, eller betale en engangsavgift. Abonnementsmodellen tar helt over på alle områder, siden det naturligvis er mer lønnsomt å fakturere for en tjeneste en gang i måneden/året for alltid, enn å fakturere for noe én gang. Særlig gjelder dette innen programvare, men også diverse registre som skal vedlikeholdes...

Jeg har registrert min båt fra 86 fordi det kjentes riktig. Som det ble sagt i en nyhetssending - du registrerer og tar på deg forpliktelsen for båten din, og gjør deg sporbar. Det er en bra ting.

Det er store sprik i folks vurdering i kost/nytte her inne. Jeg har ikke forutsetning for det regnestykket, og er åpen for at de mest skeptiske har et poeng. Noen av argumentene er for dommedagsaktige. Om RS har rett i at de mister 35 mill i inntekt, og det er riktig at det er en million fritidsbåter, blir det 35 på hver av oss. Som sagt, vet ikke om det blir dyrere enn RS.

Men jeg har et eksempel som kan tolkes I begge retninger. Jeg lå på Lindøy off season. Lå en båt der som så noe forlatt ut. Den lå dypt med hekken, jeg ville varsle eier. Den var registrert, jeg snakket med eier, og alt var under kontroll. Tok 5 minutter.

Noen timer senere så jeg folk i båten. Dette var en ansatt på barnevernsinstitusjonen på Lindøy. De hadde varslet politiet om denne båten, da den hadde ligget i dagevis uten folk. De hadde sendt bilde og reg nr til politiet. Nå var den ansatte om bord fordi politiet hadde ringt tilbake og bedt de om å lete etter eierdokumenter i båten. De hadde reg. nummeret selv!

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Håper det blir et båtregister drevet av det offentlige....

Ikke så unaturlig at det da blir båteiere som må betale for dette. (Sikkert ikke så mange som ikke har båt som synes det er greit å betale  😀).

Får jo vente å se om det blir dyrere enn dagens register hos RS og om man vil innføre andre gebyrer (omregistreringsavgift, vrakpant etc.)

Statens vegvesen har jo register for kjøretøy og har jo også kompetanse på dette i tillegg  til Sjøfartsdirektoratet.

index skrev for 1 time siden:

Store offentlige utgifter, uten at det egentlig gjør ting bedre. De aller fleste forsikrede båter, dvs de som har noen verdi, er allerede registrert i Småbåtregisteret. Både forsikringsselskaper og de fleste båtforeninger forlanger at båten er registrert for at de skal være med på laget. Så da sitter du igjen med båter uten særlig verdi og eiere uten særlig betalingsevne, som du uansett ikke vil klare å fange opp. Om det er så at staten kommer til å bruke et titalls/hundretalls millioner på å opprette nok et båtregister, ja da ser jeg det som en selvfølge at de vil få brukerene til å betale denne kostnaden. Og da er sirkuset i gang, med båtavgifter vi ikke engang trodde var mulige. Og hvem tenker du skal følge opp at båter faktisk er registrert, at de er ført opp med rett eier osv? Politiet er ikke til stede annet enn noen får områder langs kysten, og de har ikke engang kapasitet til å håndtere vanlig kriminalitet på landjorden. Skal de da måtte kaste bort enda mer av sine knappe ressurser på å sjekke båtregistreringer? Nei takk, dette klarer vi oss helt utmerket uten!

Hjertens enig. Det er bare EN legitim grunn til å ha et register, som ikke inneholder et element av økonomisk utbytting for staten eller andre, og det er behovet for å finne eier til båter som enten har slitt seg eller har blitt forlatt. Som påpekt av flere, er det logisk at sistnevnte omgås med å fjerne merking, og effekten er derfor høyst tvilsom. I en annen retning, om de kom opp med et register som gjorde registrering av salgspant mulig, ville vel båtbransjen juble. Båt-kreditt-kjøperne og, formentlig.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Har funnet den tidligere forskriften om registreringskrav. Det står følgende:

Registreringsplikten omfatter likevel ikke:

1. Småbåt med lengde under 4,5 meter som ikke har motor som fremdriftsmiddel

2. Småbåt med lengde 4,5 meter eller mer som verken har seil eller motor som fremdriftsmiddel

3. Småbåt uten fast havn her i landet som midlertidig brukes av person som har fast oppholdssted her i landet, dersom bruken foregår sammen med person som ikke har fast oppholdssted her i landet

4. Forsvarets operative båter, såfremt de er registrert i register som Fo

rsvaret fører.

0 Endret ved forskrift 31 des 1998 nr. 1449 (i kraft 1 jan 1999).

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...