S/Y Emma Svart igår klokken 17:53 Link til dette innlegget Svart igår klokken 17:53 Hulda skrev for 1 time siden: Om ikke lenge tenker jeg det blir som i USA, man får ikke forsikring på eldre plastbåter. Og da står man der med valget: Senke skuta på dypt vann en mørk natt, eller betale tohundreogfemtitusen for god samvittighet. Eller legge den ut for 1,- på finn.no og gi bosted til en av samfunnets løse fugler... Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Blouberg Svart igår klokken 18:00 Link til dette innlegget Svart igår klokken 18:00 Hulda skrev for 1 time siden: Underfinansiering av RS? Fjerner man småbåtregisteret så vil RS være underfinansiert ja. Da kan man dra ned aktivitet eller øke inntekter på annet vis. Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 MMSI:259014460 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Boatmad Svart igår klokken 18:35 Link til dette innlegget Svart igår klokken 18:35 Med statlig register kommer ofte en liten kløe man kaller skatt/avgift i etterkant. Får håpe det ikke kommer noe nytt sugerør inn i fritidsbåt livet. Bil blir melket til bristepunktet i dag i Norge med høye drivstoffpriser, bommer kommer opp over hele landet etc etc etc Får håpe båtlivet får leve noenlunde fritt videre i Norge uten nye skatter/avgifter og blir ny melkeku for staten i det grønne skiftet. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart igår klokken 19:24 Link til dette innlegget Svart igår klokken 19:24 Vi hadde jo hk-avgift en periode på noen år. Den ble dumpet fordi det kostet mer enn det smakte. Tenker man har lært av den blemmen og setter gebyret så høyt at driftskostnadene blir dekket inn. Til og med så høyt at vrakingen av båter på 30+ tonn blir dekket inn? Det blir greier, det! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart igår klokken 19:26 Link til dette innlegget Svart igår klokken 19:26 Blouberg skrev 1 time siden: Fjerner man småbåtregisteret så vil RS være underfinansiert ja. Da kan man dra ned aktivitet eller øke inntekter på annet vis. Eller gjøre som Sverige, effektivisere og kjøpe billigere rødvin. Sitér dette innlegget Link to post
Blouberg Svart igår klokken 19:44 Link til dette innlegget Svart igår klokken 19:44 Hulda skrev 8 minutter siden: Eller gjøre som Sverige, effektivisere og kjøpe billigere rødvin. Er nok mange årsaker til at nivået i Sverige er lavere. Totalt sett er vel kystlinjen til Sverge en 1/10 del av Norges, Norges kystlinje er vel også hakket mer utsatt. Legg til et litt lavere prisnivå i Sverige så er vi kanskje ikke så langt unna. Så da er kanskje ikke prisen på rødvin som utgjør forskjellen. Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 MMSI:259014460 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Hulda Svart 23 timer siden Link til dette innlegget Svart 23 timer siden Vi skal ikke se bort fra at Sverige har dobbelt så mye av alt mulig i forhold til Norge. Sitér dette innlegget Link to post
Boatmad Svart 22 timer siden Link til dette innlegget Svart 22 timer siden Hulda skrev for 2 timer siden: Eller gjøre som Sverige, effektivisere og kjøpe billigere rødvin. Tror Sverige er bedre enn Norge med tanke på effektivisering og mye annet. Dem gjør noe, her skal det vurderes inn i evigheten og lite blir gjort. men må si Norge er flinke med bomstasjoner, ingen andre land i verden klarer sette opp flere en Norge :) der er Norge verdensledende. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 10 timer siden Link til dette innlegget Svart 10 timer siden Blouberg skrev for 13 timer siden: Er nok mange årsaker til at nivået i Sverige er lavere. Totalt sett er vel kystlinjen til Sverge en 1/10 del av Norges, Norges kystlinje. Hvordan fikk du dette til. Regner du kystlinje rundt alle øyer og skjær? Sitér dette innlegget Link to post
Blouberg Svart 10 timer siden Link til dette innlegget Svart 10 timer siden JRK skrev 19 minutter siden: Hvordan fikk du dette til. Regner du kystlinje rundt alle øyer og skjær? Jepp, både i Norge og Sverige. Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 MMSI:259014460 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Arne2 Svart 9 timer siden Link til dette innlegget Svart 9 timer siden 12 hours ago, Boatmad said: men må si Norge er flinke med bomstasjoner, ingen andre land i verden klarer sette opp flere en Norge :) der er Norge verdensledende. Det spørs om det ikke er de samme behovene for registering og skattelegging som skal tilfredsstilles når man går i gang med obligatorisk register for båt. Da er vel ikke veien så lang fram marine bomstasjoner og trafikklys, slik at man kan få regning i posten, alt etter hvor langt man har seilt. Sitér dette innlegget Link to post
Åge Grevlingen Svart 9 timer siden Link til dette innlegget Svart 9 timer siden Bruk ressursene der de trengs. https://www.vg.no/nyheter/i/43qqwV/miljoe-bomber-seiler-langs-norskekysten-uten-forsikring Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart 8 timer siden Link til dette innlegget Svart 8 timer siden Arne2 skrev 33 minutter siden: Det spørs om det ikke er de samme behovene for registering og skattelegging som skal tilfredsstilles når man går i gang med obligatorisk register for båt. Da er vel ikke veien så lang fram marine bomstasjoner og trafikklys, slik at man kan få regning i posten, alt etter hvor langt man har seilt. Jeg spurte deg lenger opp om du virkelig ser for deg disse ekstreme tiltakene, eller om du fleiper. Det er ok å fleipe, men når diskusjonen går på hva vi egentlig kan forvente oss, er det greit å kunne skille. Rent bortsett fra tullet om bomstasjoner og regning i posten - mener du i fullt alvor at hensikten med tiltaket ikke er å forbedre noe? At det hele er et påskudd for å flå oss? Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Arne2 Svart 4 timer siden Link til dette innlegget Svart 4 timer siden Det er nok med en undertone av ironi ja. Nei, jeg tror ikke at et obligatrisk register vil forbedre noe. Jeg mener at tiltaket også må ses i sammenheng med trenden for å registrere alt mellom himmel og jord, alt i fra telefonsamtaler, bruk av bankkort, bomstasjonpasseringer, hva du poster på baatplassen.no, hvilke sosiale media du er på, osv, osv, osv. Hvis man skal reise til USA, nå i dag, så blir man pålagt å opplyse hvilke sosiale media man har brukt gjennom de iste 5 årene. Jeg vil da anta at baatplassen.no er ett av de sosiale media som kan medføre at du blir nektet innreise til USA (NB - Advarsel: Ironi!) https://geopolitika.no/usa-vil-kreve-innsyn-i-sosiale-medier-fra-visumfrie-reisende/ Og så tror jeg at en ganske vanlig egenskap ved politikere, det er at de ønsker å nå ett eller annet politisk mål, men når det kommer til den praktiske evnen til gjennomføring, så ender man opp ett lite stykke utenfor målet. Man bygger typisk opp et omfattende, kostbart og inneffektivt byråkrati, som i liten grad fungerer ut i fra sin hensikt. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 4 timer siden Link til dette innlegget Svart 4 timer siden Småbåtregister har vært diskusjonstema siden baatplassen startet. Jeg ønsker å opprette en meningsmåling. Den kommer senere, men for ikke å komme skjevt ut vil jeg spørre hva dere mener må være med. Forslag: Spørsmål: Bør vi ha et obligatorisk småbåtregister? Ja. Ja, forutsatt maks årlig avgift som i dag, kr 249. Ja, forutsatt ingen årlig avgift. Slik som Tollvesenet drev registeret tidligere. Nei, vil ikke ha noe register. Vil heller ha et frivillig kommersielt register med årlig avgift. Som i dag. Vet ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart 4 timer siden Link til dette innlegget Svart 4 timer siden Arne2 skrev 43 minutter siden: Og så tror jeg at en ganske vanlig egenskap ved politikere, det er at de ønsker å nå ett eller annet politisk mål, men når det kommer til den praktiske evnen til gjennomføring, så ender man opp ett lite stykke utenfor målet. Jeg spurte ikke om du tror det kommer til å funke etter hensikten, men om du mener det ligger vond vilje bak. Skjult agenda. Det er ingen tvil om diktaturer har større gjennomføringsevne, og at folkestyre har sin pris. Jeg er enig i at både offentlig og privat forvaltning blir mer og mer topptunge, men synes ellers at resonnementet blir i overkant konspiratorisk. Jeg er trygg på at ingen er ute etter meg. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Ida Marie III Svart 3 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3 timer siden S/Y Emma skrev for 22 timer siden: Eller legge den ut for 1,- på finn.no og gi bosted til en av samfunnets løse fugler... Nettopp dette er jo ofte problemet. Svære nedslitte treskøyter som er dyr å destruere, blir gitt til rusmisbrukere som knapt greier knyte skoen uten hjelp, å da går det som alle forstår... Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart 3 timer siden Link til dette innlegget Svart 3 timer siden Ingar skrev 43 minutter siden: Spørsmål: Bør vi ha et obligatorisk småbåtregister? Ja. Ja, forutsatt ingen årlig avgift. Slik som Tollvesenet drev registeret tidligere. Nei, vil ikke ha noe register. Vil heller ha et frivillig kommersielt register med årlig avgift. Som i dag. Vet ikke. Det enkleste er selvsagt rent ja/nei. Det er krevende å bli enige om forutsetninger, jf. de fleste spørreundersøkelser. Jeg finner sjelden et valg som dekker for meg. F. eks årlig avgift eller kostnad for båteier. Det ene ytterpunktet er gratis. Det andre er full "medlems"dekning av store kostnader, med elektroniske ID spor i gamle sjarker og trafikklys i sjøen. Mange tilhengere vil sannsynligvis tåle en rimelig avgift, noe a la det RS koster i dag. Poenget er at det kan bli vanskelig å nyansere presist i meningsmålingen. Personlig kunne jeg si: Forutsatt at sjøsikkerheten ikke reduseres pga redusert tilskudd til RS, men jeg tror det kommer til å bli ivaretatt. Jeg stemmer for en ja/nei/vet ikke variant. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Ida Marie III Svart 3 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3 timer siden Hulda skrev for 20 timer siden: Eller gjøre som Sverige, effektivisere og kjøpe billigere rødvin. Er du klar for svensk lønn eller trygd også ? Ups, da var plutselig ikke vinen så billig likevel Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 3 timer siden Link til dette innlegget Svart 3 timer siden Steihy skrev 6 minutter siden: Jeg finner sjelden et valg som dekker for meg. Ja, derfor spør jeg før jeg starter målingen. Få med det viktigste. Har lagt til alternativ for obligatorisk med avgift. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2 timer siden Link til dette innlegget Svart 2 timer siden Ida Marie III skrev for 1 time siden: Er du klar for svensk lønn eller trygd også ? Ups, da var plutselig ikke vinen så billig likevel Ja. Sitér dette innlegget Link to post
Boatmad Svart 19 minutter siden Link til dette innlegget Svart 19 minutter siden Ida Marie III skrev for 3 timer siden: Er du klar for svensk lønn eller trygd også ? Ups, da var plutselig ikke vinen så billig likevel Om lønn i Sverige er noe lavere tror jeg ikke dem sitter igjen med så lite kontra Norge. En Svenske jeg kjenner jobbet og bodde mange år i Norge innen byggebransjen og flyttet så tilbake. Han sier at med lavere lønn nå så har han mere å bruke når skatt boliglån etc er betalt da det er mye rimeligere i Sverige. rimeligere bolig rimeligere drivstoff nesten 0 bommer rimeligere bil rimeligere mat etc ikke prøvd selv Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.