Arne2 Svart Fredag 23:04 Link til dette innlegget Svart Fredag 23:04 16 minutes ago, Ingar said: Lett å være enig, men Tollvesenet drev det i nærmere 40 år uten avgift. Uten toll? Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart Fredag 23:05 Link til dette innlegget Svart Fredag 23:05 19 minutes ago, Ingar said: Det har vært mange innlegg på baatplassen om de prøvelser folk har måttet gå gjennom for å få båten registret. Til tross for at registrering er frivillig. Det er ikke helt frivillig. Skal man til Utlandet så kan det være nødvendig å ha noe dokumentasjon på at man er berettiget til å bruke norsk flagg i hekken. Jeg har hørt at det er anbefalt å registrere båten i Svenska Krysserklubben - men et dokument fra Svenska Krysserklubben har jo strengt tatt ingen som helst juridisk vekt for å dokumentere at man er berettiget for å bruke norsk flagg i hekken. Selv har jeg båten registrert i NOR, som utsteder et autorativt nasjonalitetsbevis - men dette inneholder ikke detaljer om båtstørrelse og blir derfor lett underkjent av byråkrater som er opptatt av å ha båtstørrelsen dokumentert. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Ingar Svart Fredag 23:17 Link til dette innlegget Svart Fredag 23:17 tobixen skrev 1 time siden: Det er ikke helt frivillig. Skal man til Utlandet så kan det være nødvendig å ha noe dokumentasjon på at man er berettiget til å bruke norsk flagg i hekken. Er registrering i et privat frivillig båtregister verdt noe i en slik sammenheng? Arne2 skrev 1 time siden: Uten toll? Det kostet å registrere, men ingen årlig avgift. Som kortet viser måtte selv 8 fot med 4 hk registreres. Den gang måtte alt gjøres manuelt, i dag vil det jo bli betydelig mindre kostbart å drive registeret. Sitér dette innlegget Riviera 925 kjøpes. Aksling, fly, 2006- Link to post
Hakkannen Svart Fredag 23:38 Link til dette innlegget Svart Fredag 23:38 Ingar skrev 21 minutter siden: Er registrering i et privat frivillig båtregister verdt noe i en slik sammenheng? I forbindelse med videre registrering i NIS/NOR fikk jeg beskjed om at det norske skipsregisteret er registeret som blir akseptert world wide, da dette beviser riktig eierskap og nasjonalitet til fartøyet man besitter. Gjelder spesielt for enkelte svært østlige og vestlige land (spesifikt nevnt), men har jo også forstått det slik at slikt ikke er like nødvendig i våre naboland. Hvordan det er i resten av Europa kjenner nok gjerne Tobixen bedre til? Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart Lørdag 01:04 Link til dette innlegget Svart Lørdag 01:04 Ingar skrev for 1 time siden: Det kostet å registrere, men ingen årlig avgift. Som kortet viser måtte selv 8 fot med 4 hk registreres. Den gang måtte alt gjøres manuelt, i dag vil det jo bli betydelig mindre kostbart å drive registeret. Det er nok enklere med elektronisk register enn de manuelle. Men elektroniske har sine svakheter de også. Da jeg var kunde hos Gjensidige hadde ene båten 100 hk og så kjøpte jeg en ny motor på 6 hk som jeg monterte på så det ble 100+6 hk, og dette måtte jo korrigeres på forsikringa. Der var det et felt som helt "Ny motor", og det var jo akkurat det jeg hadde, så jeg fylte inn 6-hesteren der, men da forsvant 100-hesteren derfra automatisk, det gikk ikke an for meg å legge inn begge motoren der da den sist innlagte bare erstatter den forrige. Så da måtte jeg ta kontakt med dem og få dem til å legge inn at båten faktisk har to motorer. Men med elektronikk så slipper man hvertfall utfordringene som håndskrift kan lage. data er gjerne litt greiere, selv om det blant kan være litt vanskelig å se forskjell på O (bokstav) og 0 (tall) når man bare ser en av dem i feks et chassisnummer. har noen ganger skreet inn chassisnummer på data og fått opp feilmelding fordi jeg har gjettet feil av disse to. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart Lørdag 01:05 Link til dette innlegget Svart Lørdag 01:05 1 hour ago, Ingar said: Er registrering i et privat frivillig båtregister verdt noe i en slik sammenheng? Det er flere som har kommet seg rundt i verden bare ved å vise til en utskrift fra RS-registeret. Det er også flere som har kommet seg rundt i verden med norsk flagg og utskrift fra Svenska Krysserklubben. Jeg antar at det også vil være fullt mulig å komme seg rundt i verden med simpel dokumentfalsk. Hva som er "godt nok" i praksis og hva som er "godt nok" i teorien er vel ikke nødvendigvis det samme. Jeg skulle mene at registrering i NOR er det eneste som er juridisk godt nok for internasjonal seiling. I praksis glir SXK-dokumentet lettere gjennom de fleste byråkratiske prossesser glattere fordi den informasjonen byråkraten leter etter står på ett og samme dokument (jeg må legge ved målerbrev når jeg skal vise frem dokumentbunken) og er lett synlig. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart Lørdag 01:10 Link til dette innlegget Svart Lørdag 01:10 6 minutes ago, 19 fot said: Men elektroniske har sine svakheter de også. Minnes et dokument som skulle fylles ut elektronisk i Hellas. Jeg husker ikke hva det stod på den engelske utgaven av dokumentet ... "engine num" elns. Jeg lette febrilsk etter et dokument med serienummeret til motoren. Neinei, det de ville vite var om jeg hadde én, to eller tre motorer. Det var noe validering av skjemaet, så min påstand om at jeg hadde hundreogsøttitusen motorer ombord i skuta ble underkjent. Så minnes jeg også da den lokale taxisentralen byttet IT-system. Før i tiden kunne jeg ringe etter taxi og be den komme til et velkjent stedsnavn ("Røstbakktoppen") eller beskrivelse ("Toppen av Røstbakken"), men etter omlegging av systemet så ble jeg bedt om å gå til nærmeste hus eller postkasse og lese av nummeret slik at damen på sentralen kunne taste inn en gyldig adresse i datasystemet ... :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
NilsPils Svart Lørdag 05:08 Link til dette innlegget Svart Lørdag 05:08 Ida Marie III skrev for 8 timer siden: Har den motor ? Uten motor, men over 4,5 m . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Blouberg Svart Lørdag 09:56 Link til dette innlegget Svart Lørdag 09:56 (redigert) Er litt overasket over at mange er negative til obligatorisk registrering i seg selv. Jeg har det helt fint med at det registreres, men opptatt av at man ivaretar de register som er på plass allerede. Blir meningsløst om det skal skrotes til fordel for å lage noe nytt. Ser også en del tror det er skjult agenda med registreringsplikten. En ting jeg kan se for meg er at det blir en kobling til skattemyndigheten.. Tror det ligger en del skjult formue i båthavnene langs kysten. Skatteetaten vil nok gjerne ha kloa i litt formuesskatt (: Redigert Lørdag 11:40 av Blouberg typo (see edit history) Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 MMSI:259014460 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
S/Y Emma Svart Lørdag 10:13 Link til dette innlegget Svart Lørdag 10:13 Et register i seg selv er helt greit og sikkert nyttig. Men erfaring viser at slike registre fort blir nok en inntektskilde for staten, og muliggjør enda flere avgifter og reguleringer, siden man får oversikt over hvem som eier hva. Har ingen tiltro til at det blir drevet til kostpris eller med engangssum. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Boatmad Svart Lørdag 20:29 Link til dette innlegget Svart Lørdag 20:29 S/Y Emma skrev for 9 timer siden: Et register i seg selv er helt greit og sikkert nyttig. Men erfaring viser at slike registre fort blir nok en inntektskilde for staten, og muliggjør enda flere avgifter og reguleringer, siden man får oversikt over hvem som eier hva. Har ingen tiltro til at det blir drevet til kostpris eller med engangssum. Der tror jeg du har rett desverre :( Nye inntektskilder søker dem etter men får håpe jeg tar feil. Kostpris ? tja hva legger staten i det ? Med byråkratiet klarer dem forsvare høye avgifter. Dem er dyktige finne nye områder med avgifter/skatter. Får håpe dem ikke går dypt inn i fritidsbåtlivet. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart Lørdag 21:13 Link til dette innlegget Svart Lørdag 21:13 Som jeg skrev tidligere drev Tollvesenet det forrige, obligatoriske, registeret på vegne av Staten i nærmere 40 år uten årsavgift. Var det først etter at kommersielle interesser overtok at det ble årlig avgift, til tross for at registret er frivillig og uten reell verdi. Nå, 20 år etter, er folk negative til et nytt obligatorisk register.... Har heller ingen illusjoner om at det nye registret vil bli uten årlige kostnader, men det vil være bedre enn det betalbare lekeregisteret vi har i dag. Sitér dette innlegget Riviera 925 kjøpes. Aksling, fly, 2006- Link to post
Hekri Svart Lørdag 21:23 Link til dette innlegget Svart Lørdag 21:23 Blouberg skrev for 11 timer siden: Er litt overasket over at mange er negative til obligatorisk registrering i seg selv. Jeg har det helt fint med at det registreres, men opptatt av at man ivaretar de register som er på plass allerede. Blir meningsløst om det skal skrotes til fordel for å lage noe nytt. Ser også en del tror det er skjult agenda med registreringsplikten. En ting jeg kan se for meg er at det blir en kobling til skattemyndigheten.. Tror det ligger en del skjult formue i båthavnene langs kysten. Skatteetaten vil nok gjerne ha kloa i litt formuesskatt (: Enig med deg @Blouberg. Det kan antas at det ender med at alle båter som er forsikret blir pålagt en eller annen avgift, og at forsikringsselskapene får jobben med å innkreve avgiften - likt årsavgiften for biler. Og da vil selvfølgelig selskapene kreve registrering i et register, og det er for så vidt greit. Men når staten krever en avgift - og sikkert registreringsplikt - må det jo ligge noe i andre enden - hva får vi båteiere tilbake? Og hva med vrakpant? 5000 for alle båter store og små, enten de er forsikret eller ei? Og de båtene som ikke er registret kan hvem som helst levere inn og få 5000 eller hva denne pante blir? Slik det er med bilvrak? Nei, her er det grunn til å vente i åndeløs spenning på hva resultatet blir. Vi båtfolk blir neppe rikere av dette opplegget. Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev! Link to post
tobixen Svart Lørdag 23:35 Link til dette innlegget Svart Lørdag 23:35 13 hours ago, Blouberg said: Ser også en del tror det er skjult agenda med registreringsplikten. En ting jeg kan se for meg er at det blir en kobling til skattemyndigheten.. Tror det ligger en del skjult formue i båthavnene langs kysten. Skatteetaten vil nok gjerne ha kloa i litt formuesskatt (: Nei, jeg tror ikke det er noen "skjult agenda" her - men likefult tror jeg obligatorisk registrering er en brustein på vei mot et sted vi ikke ønsker å være. Joda, det gikk fint sist vi hadde et obligatorisk register, men jeg har ingen tro på at det kommer til å gå like greit i neste runde. Hvis jeg husker riktig ble det obligatoriske registeret avviklet nettopp for å unngå en utvikling hvor registeret ble brukt som grunnlag for økt beskatning. (Eller kanskje det var for å gi RS en ekstrainntekt, men jeg tror ikke dét var motivasjonen). Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
S/Y Emma Svart Søndag 01:48 Link til dette innlegget Svart Søndag 01:48 Ingar skrev for 5 timer siden: Som jeg skrev tidligere drev Tollvesenet det forrige, obligatoriske, registeret på vegne av Staten i nærmere 40 år uten årsavgift. Var det først etter at kommersielle interesser overtok at det ble årlig avgift, til tross for at registret er frivillig og uten reell verdi. Nå, 20 år etter, er folk negative til et nytt obligatorisk register.... Har heller ingen illusjoner om at det nye registret vil bli uten årlige kostnader, men det vil være bedre enn det betalbare lekeregisteret vi har i dag. Vi kan vedde om det blir som før, drevet av staten med ingen årsavgift. Er du villig til å vedde i mot? Jeg er villig til å satse 5000 kroner i donasjon til baatplassen.no på at det ikke blir engangssum, som i tollregisteret! (Selv om det nå er både enklere og billigere å drifte et slik register) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Arne2 Svart Søndag 04:48 Link til dette innlegget Svart Søndag 04:48 3 hours ago, S/Y Emma said: Vi kan vedde om det blir som før, drevet av staten med ingen årsavgift. Er du villig til å vedde i mot? Jeg er villig til å satse 5000 kroner i donasjon til baatplassen.no på at det ikke blir engangssum, som i tollregisteret! (Selv om det nå er både enklere og billigere å drifte et slik register) Det som fantes før i tiden var jo i samsvar med det som var de normale normene den gang. Det som eventuelt kommer nå vil jo selvfølgelig være tilpasset de normene og det som er vanlig nå. Nå lever vi i et samfunn der det aller meste blir registrert, overvåket og ilagt skatt, avgift og gebyrer. Da vil det nok også lett bevege seg i samme retning for fritidsbåter. 5 hours ago, tobixen said: Nei, jeg tror ikke det er noen "skjult agenda" her - men likefult tror jeg obligatorisk registrering er en brustein på vei mot et sted vi ikke ønsker å være. Skjult og skjult, det som ligger bak reflekterer jo selvfølgelig den generelle samfunnsutviklingen, og da er det altså slik at alt og alle blir, alle bevegelser blir registrert, gjerne ilagt en liten avgift, krav til førerkort, og frammøte for kontroll. Hvis man tror at utviklingen av et obligatorisk båtregister vil følge et annet spor en det som ellers gjelder i samfunnet, og at det skulle gjelde et spesielt "tilbake til slik som det var i 1990", som gjelder spesielt for fritidsbåter, da er man vel forholdvis optimistisk. Det er sånn sett ganske viktig at de som på noen måte er involvert i forhold til høringen om dette forslaget vender tommelen ned, før statsbyråkratiets onde ånd rekker å komme ut av flasken. Man kan ha mange gode forsett og vikarierende motiv, som man vil, men resultatet blir vel gjerne slik som det pleier å bli. Sitér dette innlegget Link to post
Åge Grevlingen Svart Søndag 05:51 Link til dette innlegget Svart Søndag 05:51 Et enkelt register kan nok gjøre det enklere å finne eier osv. Men de som ønsker å lure systemet, får nok en lett oppgave dessverre. Rettssystemet må gjelde også for båteiere. Alt må bevises, og det koster. Men hva koster minst i det lange løp. Vi ønsker jo alle rene fjorder, og fisk på snøret. Når noe skal ha mer, blir det mindre til noe annet. Men politikerne klarer likevel aa levere mer av alt til alle. Vi er et lite land, og kan ikke bruke mye folk og store ressurser på å følge opp jollene til befolkningen, mens krig og elendighet raser i nabolaget. Tenk om alle kunne lært seg vanlig folkeskikk hjemmefra eller på skolen, slik som før, og følge lover og regler, sikre båten forsvarlig og vise hensyn, la andres ting være i fred. Men foreløpig er vel ikke problemet uhåndterlig uten store grep. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart Søndag 07:43 Link til dette innlegget Svart Søndag 07:43 Staten prøvde seg med årsavgift omkring 1980. Denne var basert på verdi over en viss sum eller motorkraft over en viss størrelse. Med de systemene for innkreving de hadde den gangen og antall båter som ble avgiftspliktige endte det med at utgiftene ble større enn inntektene. Derfor ble avgiften avviklet. Med dagens datasystemer er ting enklere og kostnader ved innkreving lavere. Historsik har det vært tema med avgift på båt siden før krigen. Det som talte mot avgift var at storparten av de små og mellomstore båtene tilhørte arbeiderklassen. Politikerne den gang var redde for å iverksette noe de kunne miste stemmer på. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Bellil Svart Søndag 09:04 Link til dette innlegget Svart Søndag 09:04 Jens_P skrev 1 time siden: Politikerne den gang var redde for å iverksette noe de kunne miste stemmer på. Er de ikke det fortsatt? Eller rettere sagt. De veier antall nye og tapte velgere opp mot hverandre Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Seilars Svart Søndag 10:31 Link til dette innlegget Svart Søndag 10:31 Jens_P skrev for 1 time siden: Historsik har det vært tema med avgift på båt siden før krigen. Det som talte mot avgift var at storparten av de små og mellomstore båtene tilhørte arbeiderklassen. Skattebidrag fra båtliv har vi allerede. Vi betaler moms på båten og alt som kjøpes til den, og vi tilbringer store deler av ferien i Norge der feriepengene brukes på butikker og i restauranter. Teknologien vi har i 2025 kan brukes til skattlegging av båtfolk, men den kan også brukes slik at vi får ett lavkost selvbetjent miljøregister der formålet er at alle båter skal merkes med byggemateriale, miljøgifter ombord, og hvem som er ansvarlig for båten. Ett slikt register kan brukes for å identifisere forlatte båter, og siste person som har påtatt seg eierskap får regning for opprensking om den uforsikret blir ett miljøproblem. Registrering bør kunne utføres hjemmefra med bank id, og merking må være synlig fra land på begge sider. Det betyr at en sprittusj kan gjøre jobben i ei jolle, mens man gjerne ønsker å kjøpe ett penere merke på en større båt. For å avregistrere båten, så må man få en miljøstasjon til å registrere mottak av båten for gjenvinning. De vil da ha all info de trenger om byggematerialer, og hva som kan gjenvinnes. På nye båter bør det stilles krav til mer detaljerte opplysninger om byggematerialer og gjenvinning. Alt bør være gratis for brukere, slik at alle små og store båter blir registrert. Vi har 6 båter der kun 3 av dem er registrert i ett båtregister. Ett miljøregister som ikke har som formål å beskatte båter, men løse de utfordringer man har med båtvrak og søk etter eiere. Det vil være mer samfunns nyttig fordi terskelen for å forlate en båt blir høyere. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart Søndag 11:13 Link til dette innlegget Svart Søndag 11:13 Arne2 skrev for 6 timer siden: Det som fantes før i tiden var jo i samsvar med det som var de normale normene den gang. Det som eventuelt kommer nå vil jo selvfølgelig være tilpasset de normene og det som er vanlig nå. Nå lever vi i et samfunn der det aller meste blir registrert, overvåket og ilagt skatt, avgift og gebyrer. Da vil det nok også lett bevege seg i samme retning for fritidsbåter. Skjult og skjult, det som ligger bak reflekterer jo selvfølgelig den generelle samfunnsutviklingen, og da er det altså slik at alt og alle blir, alle bevegelser blir registrert, gjerne ilagt en liten avgift, krav til førerkort, og frammøte for kontroll. Hvis man tror at utviklingen av et obligatorisk båtregister vil følge et annet spor en det som ellers gjelder i samfunnet, og at det skulle gjelde et spesielt "tilbake til slik som det var i 1990", som gjelder spesielt for fritidsbåter, da er man vel forholdvis optimistisk. Det er sånn sett ganske viktig at de som på noen måte er involvert i forhold til høringen om dette forslaget vender tommelen ned, før statsbyråkratiets onde ånd rekker å komme ut av flasken. Man kan ha mange gode forsett og vikarierende motiv, som man vil, men resultatet blir vel gjerne slik som det pleier å bli. Er det egentlig så mange ting som er blir registrert og ilagt skatt? Jeg kommer kun på kjøretøy og fast eiendom. At vi har register over for eksempel våpen og en del dyr er vel ganske bra, men det er vel ingen årlig skatt eller gebyr på verken våpen eller hunder? Båter er jo allerede idag en del av eventuell formue som skal beskatte så der blir det ingen forskjell. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart Søndag 11:30 Link til dette innlegget Svart Søndag 11:30 S/Y Emma skrev for 9 timer siden: Vi kan vedde om det blir som før, drevet av staten med ingen årsavgift. Er du villig til å vedde i mot? Som jeg skrev har jeg ingen illusjoner om at det nye registret vil bli uten årlige kostnader. Men ut fra historien kan det heller ikke utelukkes. Sitér dette innlegget Riviera 925 kjøpes. Aksling, fly, 2006- Link to post
NilsPils Svart Søndag 13:57 Link til dette innlegget Svart Søndag 13:57 Åge Grevlingen skrev for 8 timer siden: Et enkelt register kan nok gjøre det enklere å finne eier osv. Men de som ønsker å lure systemet, får nok en lett oppgave dessverre. Jeg husker godt den gangen det stod bilvrak uten skilter over alt . . . før vrakpanten ble introdusert. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Okkaby Svart Søndag 18:26 Link til dette innlegget Svart Søndag 18:26 Hekri skrev for 21 timer siden: Enig med deg @Blouberg. Det kan antas at det ender med at alle båter som er forsikret blir pålagt en eller annen avgift, og at forsikringsselskapene får jobben med å innkreve avgiften - likt årsavgiften for biler. Og da vil selvfølgelig selskapene kreve registrering i et register, og det er for så vidt greit. Men når staten krever en avgift - og sikkert registreringsplikt - må det jo ligge noe i andre enden - hva får vi båteiere tilbake? Og hva med vrakpant? 5000 for alle båter store og små, enten de er forsikret eller ei? Og de båtene som ikke er registret kan hvem som helst levere inn og få 5000 eller hva denne pante blir? Slik det er med bilvrak? Nei, her er det grunn til å vente i åndeløs spenning på hva resultatet blir. Vi båtfolk blir neppe rikere av dette opplegget. Blir vel som i Danmark. 1% statsavgift på alle forsikringer. Regnes ut fra forsikrings verdien. Blir fort mye penger i statskassa av det. Fikk jo sjøl oppleve dette når jeg flyttet baljen til DK i sommer å den nå har Dansk flag fra kommende sesong. Noe krav til å registrere i noe register har de ikke, men det kreves at alle båter har inngravert et id nummer. Sa til hu på forsikringen, at dette hadde jo ikke båter fra 1985, nei det viste hun, så jeg måtte bare gravere inn eget komponert ID. Husker ikke her å nå, om det var min 5 eller 6 tegn. Men sa nettopp til maleren om han kunne gravere inn dette nu det uansett jobbes med båten. Bruker da den kombo jeg hadde i småbåtregisteret. Om det så er andre båter med samme id gir nå jeg bing i. Var det ikke gravert inn ville det bli bot om jeg ble stopet av politiet. De er små hissige etter forsikringspapirer og dette nummer skjønte jeg på hu samt kompis. Den lokale marina skule også ha kopi av forsikrings police ved kontrakts signering, da en ikke har lov å ligge uten. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 14 timer siden Link til dette innlegget Svart 14 timer siden On 12/28/2025 at 7:26 PM, Okkaby said: Blir vel som i Danmark. 1% statsavgift på alle forsikringer. Regnes ut fra forsikrings verdien. Såvidt meg bekjent har man allerede fått på plass en ordning hvor forsikringsselskapen tar seg av innkreving av årsavgift for bil. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.