Mastiff Startet 20.Desember.2025 Link til dette innlegget Startet 20.Desember.2025 Måleren i båten holder på å ta kvelden. Eller så lekker det veldig mye bensin fra tanken, men da tror jeg at jeg ville luktet det... Den viste så vidt over halv da jeg fylte så bensinen sto langt opp i fylleslangen, og etter et par sakte turer ut viser den 1/4 tank. Så et eller annet har klikket. Det kan jo selvsagt også være klokka, men er det ikke mer sannsynlig at det er selve giveren? Hvis jeg må ha ny, så vil jeg gjerne ha en med mer progressiv visning enn de 6-8 hakkene, eller hva det nå er den nåværende har, så jeg kan koble den til elektronikken i båten. Det kan jeg gjøre greit ved å måle motstand, det blir ikke en svinedyr måler med innebygd NMEA2000. Men hvis noen vet om en måler på Ali som kunne passe til dette, med NMEA2000 og en fornuftig pris, ville det jo være det beste. Men hvis ikke, vet noen om noen givere som er gradvise, og ikke i noen få hakk? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 20.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2025 Jeg er usikker på hva du mener du med progressiv visning? Tenker du på at det er høyere oppløsning etter hvert som tanken tømmes slik at du lettere kan se om du har 50 eller 5 liter igjen? Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 20.Desember.2025 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2025 Akkurat! Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 21.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2025 Skjønner ikke helt det med progressiv, mener du egentlig ‘bedre oppløsning’? Skal du ha mer høyoppløst er det nok sensoren som må byttes til annen type. Kopling mot NMEA2000 er enkelt med billig konverter fra Ali så det ville jeg ikke fokusert på før selve målingen var forbedret. En annen ting er selve formen på tanken. Er den en typisk usymmetrisk bunntank så trengs det en kalibreringsfunksjon for å gjøre om nivå til volum. Mulig kartplotter kan ha noe slikt innebygget? Antar sensoren er vanlig vertikal ‘stav’ med små reed-releer og en magnetisk ring som flyter? De vil naturlig ha et begrenset antall trinn. Neste steg er vel en som har et potmeter og dermed er ‘trinnløs’: I just found this on AliExpress: US $13.25 | 12V Automotive Gauges Universal 2" 52mm Fuel Level Gauge 240-33ohm Fuel Float Sensor fit 5in-27in Tank Height Auto Car Meter https://a.aliexpress.com/_EGx368y Videre ultrasonisk som jeg har dårlig erfaring med med plasttank, og radarbaserte som blir mer kostbare. Hvis tanken er usymmetrisk er en kalibreringsfunksjon typisk den største forbedringen du kan gjøre, og det ordner du lett med en ESP+INA der du måler spenning over sensor og deler på forsyningsspenningen, og konverterer dette til reelt nivå via en tabell/map-funksjon du lager selv og som du kan sende til et av dine utallige systemer i båten? 😄 Ville vel begynt med å måle spenning på forsyning til nåværende sensor og output for å se hvor feilen kan ligge. Disse systemene er jo normalt veldig robuste (i fueltanker i alle fall, verre med septik, men det er en annen historie). Snarveien til Nirvana er vel Gobius men da ryker det vel fort noen båtlapper. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 21.Desember.2025 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2025 @Fantino Jepp, som i meldingen over mente jeg akkurat det to meldinger over ble sagt, altså ikke trinnvis med få trinn. Tanken er formet etter bunnen, det er vel 30 cm fra toppen til der den begynner å skråne og 50 fra toppen til bunnen av den. Jeg kommer greit til for å måle den nøyaktig, så en beregning bør være mulig å fikse etter hvert. Det som sitter der, er en sånn stavsensor. Ultrasonisk går neppe i en aluminiumstank, vil jeg anta. Eller antar jeg feil der? Jeger usikker på om du mener at den måler gjennom tanken (det er nok umulig med alutank) eller blir plassert øverst, der den gamle tankmåleren sitter og så måler nedover. I det siste tilfellet vil det kanskje være bedre med alu som stopper lydbølgene? Kan dette være en sånn? Jeg må nok etter hvert feilsøke grundigere, ja. Jeg ville bare prøve å finne ut hvilke alternativer jeg har før jeg begynner på det. Hvis jeg kan få en måler som er mer nøyaktig, ville det jo være verdt det uansett om den gamle er ødelagt eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 21.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2025 Det finnes ultrasoniske som påstås å kunne monteres på utsida, men jeg er litt skeptisk siden jeg gikk på en smell med en slik, dog med plasttank. Den du linker til er vel en slik? Alu burde egentlig være bedre. Jeg tenker nok at en ultrasonisk som monteres i hullet for nåværende sensor burde kunne fønke bra i alle fall, utfordringen er gjerne å finne en som passer for montering i den kragen. Og ikke minst hvilken output den har, er det rs485 modbus så er det en ganske stor puslejobb å få det til. En som er beregnet for vanlig resistiv klokke er gjerne bedre, evt en 0-5V versjon. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 21.Desember.2025 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2025 @Fantino Som vanlig snakker du litt over mitt nivå med rs485 og sånt... Og du som har mye bedre Ali-fu enn meg, kan du se en dag du har tid om du finner noe sånt der? Jeg ser at Maritim har denne greia fra BEP, og det er vel det riktige typen, men med pris på opp mot 2700 kroner: Edit: Men mener du at den jeg fant, er verd å prøve på en alutank? Jeg ser at denne på eBay skal støtte alutanker opp til 8 mm. Den må kalibreres med knappetrykk på tom, halvfull og full, så jeg antar at jeg må tømme tanken helt, så jeg kan helle på passende mengde liter. Edit 2: Denne ser også ut til å kunne funke, men det ser ut som om man skal feste den under tanken, og ikke på oversiden. Vet du om det stemmer, og at det gjelder alle sånne? Det gjør det hele litt mer inviklativt, da må jeg tømme tanken og ta den opp. Så mye arbeid gjør jeg ikke før det begynner å bli ganske mye mer behagelig temperatr. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 21.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2025 Mastiff skrev for 4 timer siden: @Fantino Som vanlig snakker du litt over mitt nivå med rs485 og sånt... Og du som har mye bedre Ali-fu enn meg, kan du se en dag du har tid om du finner noe sånt der? Jeg ser at Maritim har denne greia fra BEP, og det er vel det riktige typen, men med pris på opp mot 2700 kroner: Se under Mastiff skrev for 4 timer siden: Edit: Men mener du at den jeg fant, er verd å prøve på en alutank? Jeg ser at denne på eBay skal støtte alutanker opp til 8 mm. Den må kalibreres med knappetrykk på tom, halvfull og full, så jeg antar at jeg må tømme tanken helt, så jeg kan helle på passende mengde liter. Den du linket til først hadde seriell kommunikasjon eller 0-5V som er klønete å integrere, og det med montering var litt uklart. Etter føljetongen jeg selv hadde med måling av nivå i septiktank har jeg fått litt aversjon mot ultralyd, kan dog være at det skyldes mest at jeg har plasttank som sagt. Den fra eBay ser jo veldig ‘pro’ ut, men med mva og frakt er du ikke langt unna en Gobius da (se under). Mastiff skrev for 4 timer siden: Edit 2: Denne ser også ut til å kunne funke, men det ser ut som om man skal feste den under tanken, og ikke på oversiden. Vet du om det stemmer, og at det gjelder alle sånne? Det gjør det hele litt mer inviklativt, da må jeg tømme tanken og ta den opp. Så mye arbeid gjør jeg ikke før det begynner å bli ganske mye mer behagelig temperatr. Jeg har også en lignende liggende som et av mange forsøk på septiktanken men den gjorde dessverre ikke jobben. Den fønket fint under et plast målebeger på kjøkkenet men ikke i båten. Kan godt være at den også fønker på alu, men som du sier er det mye pes å få montert den under. Den er nok også avhengig av flat bunn vil jeg tro, kommer an på hvordan tanken er under. Og der er det gjerne litt vann også av og til? (Ift driftssikkerhet, om en nå skulle tatt seg bryderiet). Den jeg har liggende kan du få om du vil, bare send PM i så fall. Men som sagt tror jeg den fort vil slite om den står i vått miljø over tid. Om du vurderer den fra Maritim så hadde jeg ikke vært i tvil om heller å gå for Gobius C Basic med tilbehøret som gjør at du kan montere den rett i 1 1/4’’ standard krage for gammel tankmåler (antar det er slik du har). Da får du radarbasert som er state-of-the art til bedre pris enn den BEP-en. Kalibreres via BT og koples rett til vanlig ‘klokke’. https://seatronic.no/gobius-c-basic-tanksensor-med-bluetooth-gob970530 Versjonen med n2k er mye dyrere men det ordner du lett med en lite duppeditt fra Ali: I just found this on AliExpress: US $14.58 | 1pc NMEA2000 Converter for Marine Boat Yacht Tank Fuel Level Gauge CX5001 NMEA 2000 CX5010 0.5/3/4 Meter Line Accessories Tool https://a.aliexpress.com/_EJxGS36 Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 22.Desember.2025 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2025 @Fantino Takk for utlegningen! Det ser absolutt ut som om Gobius-løsningen kan spare meg for masse bry. Den ulempen jeg ser er at jeg ikke har tank med gjenget hull, men jeg er ganske sikker på at tankmåleren som sitter der, ikke har noen skrudel. Samtidig fins det flenser av plast som kan monteres, det tror jeg vil gå bra. Det står jo at Giboiusen er til: Sitat Dersom du har et hull fra en tidligere tank giver(1,25" SAE 5) på metalltank (Særskrivingsfeilen "tank giver" og manglende mellomrom mellom r og parantes start er Seatronics ansvar.) Da bør vel denne passe. Jeg håpet at de fremdeles hadde 23 % rabatt på den en stund til, men det varte bare ut i morgen, så nå har jeg slengt ut 2,5 båtpenger til Seatronic. De får en stor pluss i boka for at de ikke har noen chatbot, men et menneske som svarte kjapt og hyggelig! Så var det bare å ta en tur innom Ali og bestille NMEA2000-dingsen. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 22.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2025 Mastiff skrev On 22.12.2025 at 9.29: @Fantino (Særskrivingsfeilen "tank giver" og manglende mellomrom mellom r og parantes start er Seatronics ansvar.) 😁😁😁 Mastiff skrev On 22.12.2025 at 9.29: Da bør vel denne passe. Jeg håpet at de fremdeles hadde 23 % rabatt på den en stund til, men det varte bare ut i morgen, så nå har jeg slengt ut 2,5 båtpenger til Seatronic. De får en stor pluss i boka for at de ikke har noen chatbot, men et menneske som svarte kjapt og hyggelig! Så var det bare å ta en tur innom Ali og bestille NMEA2000-dingsen. Den burde passe til den der tilbehørsdingsen til Gobiusen i alle fall. Om du ikke har gjenger antar jeg måleren er skrudd i tanken med en krage og tetning under? Får håpe skruehull passer, ser vel ut som den er beregnet for 2 ulike ‘mønster’ om ikke annet? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 22.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2025 Allerede i forrige århundre fantes det målere med vanlig analog giver med potmeter og flytedobbe som kunne programmeres for alle tankutforminger.. Man fyllte på x liter i mange porsjoner og måleren laget en tabell. Regnet med at alle fungerte slik i dag... Sitér dette innlegget Riviera 925 kjøpes. Aksling, fly, 2006- Link to post
den håpefulle Svart 22.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2025 Ser gobius har kommet med en ny versjon, BASIC (som også er billigere). Det sies at eneste forskjellen mellom denne og den dyreste er NMEA2000 funksjon. Er det noen som har erfaring med gobius måler oppkoblet mot victron systemet? Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 22.Desember.2025 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2025 @Fantino Ja, den er skrudd, men ikke med pakning, det er brukt en form for lim. Men det går greit å få vekk, jeg bruker plastsparkel for å unngå at det kommer en gnist som sender meg til de evige jaktmarker... @Ingar Det gjorde det nok. Men når jeg først ville ta meg bryet med å bytte tankgiver, vil jeg ha noe som også kommer inn i styringssystemet og på NMEA2000 i båten. @den håpefulle Det er akkurat den jeg har kjøpt. Den er på tilbud i dag og til og med i morgen på Seatronic. Men Victron, det vet jeg ikke. Jeg skal ha den inn på NMEA2000 og i Home Assistant/SignalK (med boksen fra Ali). Sitér dette innlegget Link to post
den håpefulle Svart 22.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2025 Mastiff skrev 41 minutter siden: @den håpefulle Det er akkurat den jeg har kjøpt. Den er på tilbud i dag og til og med i morgen på Seatronic. Men Victron, det vet jeg ikke. Jeg skal ha den inn på NMEA2000 og i Home Assistant/SignalK (med boksen fra Ali). Ja skjønna🙂 Kom gjerne med oppdatering og erfaring når du får prøvd ut dette🙂 Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 23.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2025 Det står i spec at alle Gobius-modellene skal kunne ‘snakke’ med Victron via Bluetooth, men var ikke lett å finne ut hvordan. Mulig det er selvforklarende i app eller på Victron-siden i form av at de ‘oppdages’ og kan ‘legges til’? Promodellen har n2k men til en ganske høy pris, mellommodellen har i grunnen bare 4-20 mA og 0-5V utganger i tillegg til det som ‘Basic’ har. Dette er vel standarder som ikke er brukt så mye i båt, heller i industriell automasjon, så tipper den modellen utgår etter hvert (hold utkikk etter tilbud). Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 23.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2025 Kan dette være noe? Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 24.Desember.2025 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2025 @alidal Takk, men som jeg skriver over, har jeg allerede fått meg tankgiver. Og jeg er i utgangspunktet tvilende til å bruke ting beregnet på biler i båt. Særlig når båtversjonen ikke er særlig dyrere. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 25.Desember.2025 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2025 @Fantino I julefreden har jeg fått studert bruksanvisningene på disse greiene litt. Jeg ser at Gobiusen gir ut 10-180 ohm, mens NMEA2000-konverteren skal ha 0-190 ohm (det er jo da også det vanlige). Er det et problem? Det står jo at den utgangen skal kobles til ei 0-190 ohm klokke, så i så fall er det kanskje bare noe teknisk jeg ikke forstår? Intutitivt ville jeg si at det betyr at den aldri viser helt full eller helt tom, men intuisjonen min er sikkert bare ikke kalibrert godt nok. Edit: Jeg fant plutselig ut at SignalK har en plug-in som funker for Bluetooth fra disse enhetene! Det må jeg prøve å få kjørt opp når jeg monterer den, kanskje jeg slipper hele den NMEA2000-greia. For jeg kan også sende NMEA2000-meldinger fra SignalK til kartplotteren. Det er det jeg bruker som GPS, med GPSd og en ganske god USB-GPS. Hvis jeg får til dette, er det jo bare å bruke kablene til klokka og Bluetooth til systemet. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 25.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2025 Hmm, usikker på den med 10-180 vs 0-190, du må nok nesten bare prøve og se hva klokka viser, mulig 10-180 er godt nok for å treffe 0 og 1 markeringene, i verste fall så blir klokka fremdeles litt unøyaktig, dog bedre siden du kan kalibrere og få ‘progressiv’ skala for å kompensere for at endring i væskenivå tilsvarer ulikt volum ved ulike høyder. Du kan jo enkelt lage feks 20-190 ved å kople inn en 10 Ohms motstand i serie men motsatt blir verre. (De skalaene der er litt røffe. Husker jeg måtte lage mer enn 240 Ohm/mer enn 33 Ohm for å få min 240-33 Ohms ‘klokke’ til å sette nåla på nøyaktig 0 og 1 når jeg holdt på med ‘dassmåler 1.0’. Usikker på hvordan de realiserer den utgangen rent fysisk, å simulere en variabel motstand er ikke så enkelt i praksis. Jeg laget meg en rekke med 9 små reed-releer som koplet inn og ut motstander fra 1, 2, 4, 8, 16, 32, 64, 128 og 256 Ohm slik at de som ble koplet inn ble koplet i serie.. ) Det er jo veeeldig elegant om Signal K kan plukke opp resultatet direkte! Blir spennende å se. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 26.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2025 Hvor mange timer bruker dere på tankmålere og alt som hører til? Selv tar jeg tak i håndtaket på tanken min, og hvis den er veldig lett er det på tide å tømme på ei kanne til eller svinge innom en bensinstasjon. Tanken fra Biltema er også litt gjennomsiktig så det går delvis an å se nivået der, særlig på babord tank hvor det er 2-taktolje på tanken. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 26.Desember.2025 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2025 @Fantino Jeg håper virkelig at det funker med SignalK, ja. Det vil gjøre alt mye lettere. Den jeg har er V3 av Basic, og den bør ha fått bort alt av barnesykdommer. Jeg har lest at på V1 var det et problem at den mistet kalibreringen når man kuttet strømmen til den, men det er en av tingene som er blitt rettet. Det er visstnok også rettet opp visse problemer med kalibreringen på tanker som ikke er helt firkantet, som min. @19 fot Lykke til med å løfte den for å se hvor mye som er i den, etter at du har brukt 10 minutter for å skru løs dekket over den, med sittebenken. Jeg har også en sånn tank som din, en 20-liters. Den står i det ene skottet bak som reservetank med 98 oktan bensin, i tilfelle noe skulle skje med hovedtanken. Men jeg tror heller jeg fikser tankmåleren enn å kjøre fast på reservetanken. Hver gang det er under 18 kroner literen og jeg vet det er litt lite på hovedtanken, fyller jeg fire 20-literskanner og heller på det den vil ta. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 31.Desember.2025 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2025 @19 fot Rettelse til min småspydige kommentar om å løfte tanken, det tok en drøy halvtime å få bort dekket og stolen, fordi to skruer hadde kjørt seg helt fast og måtte bores ut. @Fantino Da fikk jeg brukt plussgradene på nyttårsaften til noe fornuftig. Det ble et mer interessant prosjekt enn jeg regnet med, særlig fordi jeg mistet overgangen mellom flensen og giveren, som falt nedi bunnen av båten og nesten gled inn under tanken, og jeg måtte kjøre til Clas for å kjøpe en gripeklo til å få den opp. Den var jo selvsagt av plast, så klo var den eneste muligheten. Det merkelige er at dette ikke skjedde etter at Clas hadde stengt klokka tre! Som Øystein Sunde sier, "allting går i stykker på en lørdag, eller søndag, eller fredag etter fire". Jeg klarte til og med å miste den samme delen to ganger, men det gikk greit å få den opp begge gangene. Det måtte også tilpasses litt, for en av forsterkningene til dekket var 5 cm for langt ned og ville truffet giveren. LItt aktiv vinkelsliperbruk i passe avstand fra tanken ordnet det. Den monteringsflensen passet i hullene til den gamle giveren, og jeg la Gorilla Waterproof Patch & Seal-teip rundt den for å tette den helt. Når den først har herdet, er det lettere å bruke vinkelsliper og skjære ut biten av aluminium enn å rive løs teipen... Så nå sitter den pent på plass: Jeg har ikke kalibrert den helt riktig, for jeg må beregne volumet på tanken, matte er ikke min sterke side. Det er en firkant før den begynner å skråne, og så er det en trekantet del under der. Men jeg har tatt de nødvendige målene. Og i SignalK fikk jeg den rett inn med BT Sensors Plug-in, satt opp sånn: Sånn ser "pathene" ut: Det må vel anses som veldig vellykket. Jeg tror "current level" er hvor mange prosent full tanken er, men inclination er jeg mer usikker på. Måler den hvor skjevt tanken står, eller kan det være vinkelen på bunnen? Uansett, jeg har det jeg trenger, og jeg har også ført opp 10-180 ohm-kabel og varsel for full tank (5 cm under sensoren), så jeg kan ha en LED-lampe å se på når jeg heller på bensin fra kannene. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 1.Januar Link til dette innlegget Svart 1.Januar Dette ser jo definitivt ut som suksess ja, inkludert linking av data uten å gå via n2k! Jeg ville trodd at inclination bare er for å kontrollere at sensoren står noenlunde i lodd, som er viktig for at radarrefleksene kommer tilbake til måler. Verdien i radianer tilsvarer 5 grader. Men det trenger gjerne ikke være mer enn at båten ligger litt skeivt der og da? distance.from.Enclosure må vel være den målte avstanden fra sensor til væskeoveflaten og current.level en fraksjon som indikerer 59.6% full slik den er kalibrert her og nå. Men hvordan ser selve kalibreringsrutinen ut i appen? Det lå lite dokumentasjon ute på selve appen, men en veldig teknisk beskrivelse av funksjonene, inkludert at en kan aktivere en tabell med 20 punkter/5% steg om tanken ikke har lineær sammenheng mellom volum og nivå, som jo gjelder de fleste tanker i båt. Tanken har jo ganske regulær form så vidt jeg kunne se fra bildet så burde ikke være så vanskelig å få satt opp en tabell med mm vs liter om du legger ut målene! Alternativt kan du gjerne tømme tanken og fylle 10/20 liter hver gang og sette et målepunkt? Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 1.Januar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Januar @Fantino Jeg kan også sende data til NMEA2000 fra SignalK, så det bør gå an å få tankstatus inn på plotteren også. Avstanden stemmer så noenlunde, jeg mener jeg målte 11 cm. Man skal ikke kalibrere den med mindre enn 15 cm avstand mellom sensoren og overflaten på bensinen, står det i bruksanvisningen. Så jeg vil kjøre noen turer til og så prøve igjen. Jeg må dra ned 20 liter, og det går vel på to-tre turer, antar jeg. Jeg åpner iallfall ikke opp igjen for å måle høyden! Litt rart at ikke radaren kan finne formen på tanken av seg selv, når den kalibrerer. Det står jo at man ikke må ha for lange skruer, for det kommer i veien for visningen, det burde tyde på at den kjører ut til sidene. Men nå er det jo ganske langt til sidene fra der måleren sitter. Som bildet et par poster over viser, er tanken kvadratisk. Målene på den delen av tanken er L*B*D 12*5*2,4 desimeter, som betyr 144 kvadratdesimeter, altså liter. Den nederste delen er naturlig nok like bred og går fra samme flate og ned til L*B*D 0*5*1,6 desimeter. Jeg er elendig i matte men jeg lagde en liten tegning av den nederste delen av tanken i 1:10, og den ble sånn: Der målte jeg de likebeinte sidene av trekanten (litt husker jeg fra mattetimene...) til omtrent 6,5 cm, altså i virkeligheten 6,5 desimeter. Det fant jeg ut med en kalkulator på nett at ga et areal på 15 kvadratdesimeter. Og ganger 5 blir da 75 liter. Til sammen 219 liter. Men det er jo omtrentlig, med 1:10 vil jo hver millimeter slå skjevt ut. Edit: Jeg rekrutterte fruen og en rull gavepapir og tegnet opp i full størrelse. Det viste seg at den lille målefeilen i 1:10 betydde ganske mye. For nå kom jeg til 6,2 desimeter, og 47 liter. Men jeg er ganske sikker på at det fins en formel for å å beregne nøyaktig arealet av denne trekanten ved hjelp av lengden (tankens bredde) på 12 desimeter og høyden på trekanten, 1,6 desimeter. Edit: Jeg kom til slutt på hvordan man beregner det, med å dele trekanten i to rettvinklede trekanter med sider på 6 og 1,6 desimeter og vinkel på 90 grader. 48 liter ble det da. Så jeg er så nær at det ikke har noe å si. 192 liter, og så litt fratrekk for aluminiumet, sier vi 190 liter. Det står i Gobius-appen at man kan kontakte dem hvis det er noe man lurer på, og jeg har nå skrevet en mail om hvordan man kalibrerer en sånn formet tank riktig. Men det hadde vært greit å ha den riktige størrelsen på tanken først. Er det noe du kan hjelpe meg med, @Fantino? Hvis en sånn tabell som du snakker om, kan brukes i Node-RED er det veldig greit. Da sender jeg bare tankmålerens resultat til Node-RED for beregninger, og så sender jeg den beregnede mengden liter som er igjen tilbake til SignalK. Det kan vel også sendes til plotteren, når jeg finner den riktige pathen som skal brukes i NMEA2000. Men hvis jeg kan kalibrere sensoren med hjelp fra Gobius, trengs jo ikke dette, da vil verdiene som kommer inn stemme. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 1.Januar Link til dette innlegget Svart 1.Januar Den tabellfunksjonen jeg nevnte leste jeg om i dokumentasjonen til Gobiusen, men de viser ikke noen skjermbilder fra appen så ikke så lett å vite hvordan det skal legges inn. Det så ut som om en enten legger inn mm for en viss % eller motsatt? For den øverste delen av tanken blir det jo 0.6 liter/mm (144 liter / 240 mm). Om jeg forstår målingene riktig er dybden av den nederste delen av tanken 1.6 dm. Volumet av denne biten blir da 48 liter (halvparten av det volumet ville vært om den ikke skrånet til 0 i bunn), så totalt tankvolum er 192 liter. For denne delen av tanken vil L variere fra 12 dm ved D 240 mm til 0 ved D 400 mm. Bredden B er lik hele veien (5 dm). Volum bensin på tanken i liter som funksjon av dybden D i mm skulle da bli: V = 0.5 * L * B * D = 0.5*(12/160)*(400-D)*5*(400-D)*0.01 = 0.001875*(400-D)^2 Denne formelen kan du bare putte inn i et regneark for å få volum ved ulike dybder. D = 400 mm gir 0 liter D = 320 mm gir 12 liter D = 240 mm gir 48 liter (eller 48/192 =0,25 / 25 % full) Ved D mellom 0 og 240 blir formelen: V = 48 + 0.6*(240-D) = 192 - 0.6*D D tallet må korrigeres for luftgapet mellom Gobius og væskeoverflaten i tanken ved full tank da, men det hadde jeg trodd var en del av kalibreringsoppsettet? Legg gjerne ut noen screenshots for oss nysgjerrige 😄 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.