Mastiff Startet igår klokken 15:29 Link til dette innlegget Startet igår klokken 15:29 Måleren i båten holder på å ta kvelden. Eller så lekker det veldig mye bensin fra tanken, men da tror jeg at jeg ville luktet det... Den viste så vidt over halv da jeg fylte så bensinen sto langt opp i fylleslangen, og etter et par sakte turer ut viser den 1/4 tank. Så et eller annet har klikket. Det kan jo selvsagt også være klokka, men er det ikke mer sannsynlig at det er selve giveren? Hvis jeg må ha ny, så vil jeg gjerne ha en med mer progressiv visning enn de 6-8 hakkene, eller hva det nå er den nåværende har, så jeg kan koble den til elektronikken i båten. Det kan jeg gjøre greit ved å måle motstand, det blir ikke en svinedyr måler med innebygd NMEA2000. Men hvis noen vet om en måler på Ali som kunne passe til dette, med NMEA2000 og en fornuftig pris, ville det jo være det beste. Men hvis ikke, vet noen om noen givere som er gradvise, og ikke i noen få hakk? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart igår klokken 17:41 Link til dette innlegget Svart igår klokken 17:41 Jeg er usikker på hva du mener du med progressiv visning? Tenker du på at det er høyere oppløsning etter hvert som tanken tømmes slik at du lettere kan se om du har 50 eller 5 liter igjen? Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart igår klokken 17:44 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 17:44 Akkurat! Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 6 timer siden Link til dette innlegget Svart 6 timer siden Skjønner ikke helt det med progressiv, mener du egentlig ‘bedre oppløsning’? Skal du ha mer høyoppløst er det nok sensoren som må byttes til annen type. Kopling mot NMEA2000 er enkelt med billig konverter fra Ali så det ville jeg ikke fokusert på før selve målingen var forbedret. En annen ting er selve formen på tanken. Er den en typisk usymmetrisk bunntank så trengs det en kalibreringsfunksjon for å gjøre om nivå til volum. Mulig kartplotter kan ha noe slikt innebygget? Antar sensoren er vanlig vertikal ‘stav’ med små reed-releer og en magnetisk ring som flyter? De vil naturlig ha et begrenset antall trinn. Neste steg er vel en som har et potmeter og dermed er ‘trinnløs’: I just found this on AliExpress: US $13.25 | 12V Automotive Gauges Universal 2" 52mm Fuel Level Gauge 240-33ohm Fuel Float Sensor fit 5in-27in Tank Height Auto Car Meter https://a.aliexpress.com/_EGx368y Videre ultrasonisk som jeg har dårlig erfaring med med plasttank, og radarbaserte som blir mer kostbare. Hvis tanken er usymmetrisk er en kalibreringsfunksjon typisk den største forbedringen du kan gjøre, og det ordner du lett med en ESP+INA der du måler spenning over sensor og deler på forsyningsspenningen, og konverterer dette til reelt nivå via en tabell/map-funksjon du lager selv og som du kan sende til et av dine utallige systemer i båten? 😄 Ville vel begynt med å måle spenning på forsyning til nåværende sensor og output for å se hvor feilen kan ligge. Disse systemene er jo normalt veldig robuste (i fueltanker i alle fall, verre med septik, men det er en annen historie). Snarveien til Nirvana er vel Gobius men da ryker det vel fort noen båtlapper. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 4 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4 timer siden @Fantino Jepp, som i meldingen over mente jeg akkurat det to meldinger over ble sagt, altså ikke trinnvis med få trinn. Tanken er formet etter bunnen, det er vel 30 cm fra toppen til der den begynner å skråne og 50 fra toppen til bunnen av den. Jeg kommer greit til for å måle den nøyaktig, så en beregning bør være mulig å fikse etter hvert. Det som sitter der, er en sånn stavsensor. Ultrasonisk går neppe i en aluminiumstank, vil jeg anta. Eller antar jeg feil der? Jeger usikker på om du mener at den måler gjennom tanken (det er nok umulig med alutank) eller blir plassert øverst, der den gamle tankmåleren sitter og så måler nedover. I det siste tilfellet vil det kanskje være bedre med alu som stopper lydbølgene? Kan dette være en sånn? Jeg må nok etter hvert feilsøke grundigere, ja. Jeg ville bare prøve å finne ut hvilke alternativer jeg har før jeg begynner på det. Hvis jeg kan få en måler som er mer nøyaktig, ville det jo være verdt det uansett om den gamle er ødelagt eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 4 timer siden Link til dette innlegget Svart 4 timer siden Det finnes ultrasoniske som påstås å kunne monteres på utsida, men jeg er litt skeptisk siden jeg gikk på en smell med en slik, dog med plasttank. Den du linker til er vel en slik? Alu burde egentlig være bedre. Jeg tenker nok at en ultrasonisk som monteres i hullet for nåværende sensor burde kunne fønke bra i alle fall, utfordringen er gjerne å finne en som passer for montering i den kragen. Og ikke minst hvilken output den har, er det rs485 modbus så er det en ganske stor puslejobb å få det til. En som er beregnet for vanlig resistiv klokke er gjerne bedre, evt en 0-5V versjon. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 3 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3 timer siden @Fantino Som vanlig snakker du litt over mitt nivå med rs485 og sånt... Og du som har mye bedre Ali-fu enn meg, kan du se en dag du har tid om du finner noe sånt der? Jeg ser at Maritim har denne greia fra BEP, og det er vel det riktige typen, men med pris på opp mot 2700 kroner: Edit: Men mener du at den jeg fant, er verd å prøve på en alutank? Jeg ser at denne på eBay skal støtte alutanker opp til 8 mm. Den må kalibreres med knappetrykk på tom, halvfull og full, så jeg antar at jeg må tømme tanken helt, så jeg kan helle på passende mengde liter. Edit 2: Denne ser også ut til å kunne funke, men det ser ut som om man skal feste den under tanken, og ikke på oversiden. Vet du om det stemmer, og at det gjelder alle sånne? Det gjør det hele litt mer inviklativt, da må jeg tømme tanken og ta den opp. Så mye arbeid gjør jeg ikke før det begynner å bli ganske mye mer behagelig temperatr. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.