Mastiff Svart 1.Januar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Januar @Fantino Du har forstått størrelsen på tanken riktig, ja. Det er mulighet for å legge inn side a, b osv. i appen, problemet er at det ikke står hva som er a og b, men jeg håper jeg får svar fra Gobius i morgen eller rett over helga. Sånn ser konfigureringen ut når den er satt til uregelmessig formet tank: Her er tankvariantene man kan velge mellom: Og sånn ser skjermbildet ut i appen (det var før jeg oppdaget målefeilen som gjorde 220-literstanken til 190 liter). Man får redigere konfigurasjonen når man klikker på blyanten: Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 1.Januar Link til dette innlegget Svart 1.Januar Ikke lett å forstå intuitivt hva ‘non-rectangular’ er og hva dimensjonene a og b representerer nei.. Merkelig at det ikke er angitt noen form for dokumentasjon. Tabellfunksjonen jeg har gnålt om er beskrevet i dette dokumentet: https://gobiusc.com/wp-content/uploads/2023/09/Gobius-C-3-BLE-protocol.pdf Kan det være at denne funksjonen skjuler seg bak ‘advanced’ eller ‘calibration’ knappene? Men 20 verdier burde du kunne få veldig høy oppløsning ved å kalkulere verdier for den trekantede delen av tanken. For den øvre delen vil jo liter/mm være helt lineær så her holder det å sette 48 liter/25% for 240 mm målt dybde og bruke resten av tabellverdiene mellom 240 og 400 mm. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart Tirsdag 11:50 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 11:50 @Mastiff Fikk du noen respons fra Gobius?.. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart Tirsdag 11:56 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 11:56 @Fantino Ikke ennå. Jeg er litt skuffet der. Men det er ikke noe som haster, så jeg venter en uke til og purrer. Jeg fikk forresten han som lager plug-inen til SignalK til å legge til litt ekstra info, den viste bare prosent full på tanken, nå viser den også gjenværende liter. Her er de pathene som brukes. Når jeg får tid, skal jeg finne ut hvilken path Garmin bruker på NMEA2000 og sende antall liter til den fra SignalK. Godt mulig at jeg bare dropper å fikse den analoge klokka, jeg trenger den egentlig ikke lenger. Kanskje jeg finner noe annet morsomt å bruke plassen til... For eksempel en høydeviser for motorheisen. Jeg har egentlig alt klart til montering, jeg kom meg bare aldri så langt i fjor. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart Tirsdag 15:16 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 15:16 Red: Tror jeg fant svaret du har lett etter her: https://www.gobius.se/gobius-calc/ Ut fra denne skissen skulle målene A og B være avklarte og geometrien skulle jo passe perfekt til din tank så da burde det bare være å legge inn de for å få korrekt antall liter! (beholdt ‘gammelt svar’ under) Det var skuffende at de ikke svarer.. Antar du har/har funnet denne allerede: https://static.vodnik.ru/uploads/files/11623/Gobius_C_User_Guide_NMEA2000_1.pdf?utm_source=chatgpt.com Ser det står ‘click Tank Calculator to know how to calculate’. Kan det gjemme seg en viktig instruksjon bakom den teksten? Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart Tirsdag 15:34 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 15:34 @Fantino Bruksanvisningen har jeg sett, ja. Men oi, fanken. Den uthevede teksten hadde jeg faktisk ikke lagt merke til. Det står til og med "Click" der. Takk! Jeg får bare skylde på at jeg gjorde dette på nyttårsaften, og huet mitt hadde allerede begynt å forberede seg på hveteølet jeg skulle ha til smörgåstårtan med skalldyr! Den var jo enkelt når jeg først skjønte hva som var hva, i hovedbildet var det jo umulig å se hva som var A og B. Jeg trakk nå fra 5 mm per plate i tanken, så det blir innvendige mål. Og da trenger jeg bare å ta et par turer til før jeg kan få kalibrert den ordentlig, nivået er litt for høyt. Det skal (som jeg sikkert nevnt) være mer enn 15 cm fra sensoren til toppen av bensinen for å bli riktig. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart Tirsdag 15:48 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 15:48 Fenomenalt! Da var det ikke så vanskelig likevel. Men, ut fra bildet av tanken og screenshot over ser det ut som om du har forbyttet målene L1 og W1? Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart Tirsdag 15:54 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 15:54 Hm... det har du nok rett i. Så tanken er 185,3 og ikke 185,6 liter. Men jeg må si at jeg har regnet mer feil på ting i mitt liv. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart Tirsdag 19:25 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 19:25 Mastiff skrev for 3 timer siden: Hm... det har du nok rett i. Så tanken er 185,3 og ikke 185,6 liter. Men jeg må si at jeg har regnet mer feil på ting i mitt liv. 😄 Tror faktisk ikke det betyr noe med den formen på tanken fordi den går fra full bredde til 0 over samme høydeintervall, så volumendringen bør bli lik. Er nok toppnivå vs blindsone som representerer det største avviket. Ser de skriver 50 mm under tanktopp som maks og at dette er for å unngå å overfylle. Noe som selvsagt er vissvass, det er radarens blindsone de hensyntar. Min 120 GHz radar var oppgitt til 100 mm blindsone men den detekterer pålitelig i mitt oppsett ned mot 30 mm. Har bare montert den tilstrekkelig høyt over tanken til at blindsonen blir der. Antar den monteringskragen for metalltank også hever den noen cm over tanktopp? Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart igår klokken 08:22 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 08:22 Ja, kragen hever den litt, men ikke så mye. Den har jo en nedfelling der radarpunktet settes ned. Jeg målte det ikke, men jeg vil tippe at det ikke er mer enn maks et par centimeter fra innsiden av topplata på tanken, med den plastadapteren som er festet i skruhullene etter den gamle giveren. Uansett er det ikke noe stort problem, i motsetning til en kloakktank er det ikke så stor fare for at denne plutselig skal flomme over når jeg er ute på sjøen. I så fall kan jeg nok selge tanken for en ganske pen sum til et oljeselskap! Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart igår klokken 08:54 Link til dette innlegget Svart igår klokken 08:54 Mastiff skrev 29 minutter siden: Ja, kragen hever den litt, men ikke så mye. Den har jo en nedfelling der radarpunktet settes ned. Jeg målte det ikke, men jeg vil tippe at det ikke er mer enn maks et par centimeter fra innsiden av topplata på tanken, med den plastadapteren som er festet i skruhullene etter den gamle giveren. Uansett er det ikke noe stort problem, i motsetning til en kloakktank er det ikke så stor fare for at denne plutselig skal flomme over når jeg er ute på sjøen. I så fall kan jeg nok selge tanken for en ganske pen sum til et oljeselskap! Om tanken viser seg å produsere olje må du for all del holde det hemmelig, ellers kommer det et Black Hawk helikopter i nattens mulm og mørke og henter deg.. Du får legge merke til om Gobiusen fremdeles leser nivå når du fyller tanken smekkfull da! Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart igår klokken 08:58 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 08:58 Agent Orange vil nok ha tak i Skjernøyas olje, akkurat som Venezuelas, ja... Og det med nivået finner vi ut om noen uker, tenker jeg. Nå har jeg jo nærmere 150 liter på tanken og fire kanner lagret på et trygt sted, etter forrige gang bensinen var nede på 17-tallet. Jeg har et oppsett i Home Assistant som sender meg varsel i E-post når bensinen går under et visst nivå på en av de lokale stasjonene. Hvis jeg da ikke har noe på reservekannene, kjører jeg og fyller dem. Jeg husker første gang vi fylte tanken, det var da vi kom ned med båten på henger etter å ha kjøpt den. Fruen lurte på om det lekket ut noe sted, da vi kom over 160 liter... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.