Jump to content

Marinaer står på investorers ønskeliste - Kan vi vente oss marina-kjeder og prisøkninger?

Hekri

Recommended Posts

Leser i Båtmagasinet at Marina-Group satser på å "Hamstre Marinaer i Norden". 

Hvilke konsekvenser vil dette få for båtfolket? 

Kan vi ane at flere marinaer og gjestehavner vil knytte seg til en kjede? 

En sak dette forums annonsør og samarbeidedspartner "Båtens Verden" burde grave litt i? 

Sakset fra BåtMagasinet:

Norvestor, et oppkjøpsfond på seks milliarder, har nylig tatt steget inn i den nordiske marinabransjen. Som en del av deres satsing på maritim sektor har Norvestor nylig etablert Marina Group, som hittil har kjøpt opp fem marinaer i Norge og Sverige, deriblant Marindepån marina i Stockholmregionen, Vindö marina i Orust og Stathelle marina i Norge. Målet med oppkjøpene er å skape en større og mer profesjonell aktør i en bransje som historisk har bestått av mange små og selvstendige aktører, skriver Norvestor i en pressemelding. Marina Group sier i samme pressemelding at de ønsker å standardisere drift, heve nivået på service og fasiliteter.

“Fullservice‑marinaer”

Per‑Ola Baalerud, som er partner i Norvestor sier at oppkjøpene markerer starten på en strategi for vekst i Norge, Sverige, Finland og Danmark, med mål om å samle flere marinaer under én profesjonell enhet.

Oppkjøpet og etableringen av Marina Group kan, potensielt sett, skape økt konkurranse for små, private marinaer. Store aktører har fordeler som tilgang til kapital, effektiv drift og mulighet til å tilby “fullservice‑marinaer” med flere tjenester samlet på ett sted. Dette kan potensielt sett gjøre det vanskeligere for små, selvstendige marinaer å konkurrere på pris og fasiliteter.

Så vidt begynt

«I mer enn et tiår har vi sett etter en inngang til det fragmenterte nordiske markedet for båttjenester», sier Per-Ola Baalerud, partner i Norvestor Advisory. «Norge, Sverige og Finland er alle blant de ti landene i verden med flest fritidsbåter, samtidig som tilgangen på essensielle helårstjenester for båteiere fortsatt er relativt begrenset når det gjelder omfang, kvalitet og pålitelighet på tjenestene», avslutter Baalerud.

«Jeg er virkelig begeistret for lanseringen av Marina Group og reisen som ligger foran oss, med å utvikle den ledende nordiske gruppen innen båttjenester», sier Morten Hofstad, medgründer og styreleder i Marina Group.

«Vi har så vidt begynt», sier Johansen. «Ved å samle lokal kunnskap med sterke felles ressurser i konsernet og dele det som fungerer best, bygger vi et solid grunnlag for god vekst til fordel for både ansatte, samarbeidspartnere og kunder.»

Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev!

Mange marinaer i Norge er jo drevet av båtforeninger, som forutsettes å ikke være kommersielle. Som følge av at det dreier seg om ikke kommersiell virksomhet, så har man for eksempel tilgang på leie av kommunale arealer til en fordelaktig pris. Vil vel ikke se det som noen stor risiko at de marinaene blir til en del av en kommersiell kjede.

Leier selv båtplass i en privat marina, og er kjempefornøyd, men det skyldes jo nettop det at det er en ganske liten marina, med veldig små forhold, der de fleste kjenner hverandre.

Kan vanskelig se for meg noe annet enn at hvis en kjede kjøper opp private marinaer, så er det for å tjene penger, og da er det vel om å gjøre å maksimere fortjenesten, og da skal vel prisene gjerne opp til et nivå så høyt som mulig. På den annen side så er det vel en god del marinaer som det ikke er mulig å kjøpe opp, slik at det fortsatt blir konkurranse i markedet.

Målet på sikt er å få monopol, og slik bestemme prisene.

Strategien er å begynne pent og skru til sakte men sikkert. Samtidig betale politikere til å forby små marinaer, innføre pålagt registrering osv. Slik at båteieren ikke har noe valg.

Vi kjenner strategien fra andre bransjer, matvarer, data, bildeler osv. Enten kjøper du en Tesla fra Musk, eller så får du ikke noe lovlig bil. 

Det var bedre før når sjøen var for alle. Marinaen var en plass for sosial omgang og utveksling av kunnskap. I dag har alle en tittel fra BI, og der er ikke dugnad og frivillighet tema, tvert i mot skal alt tjenes penger på. 

Alt av hobby og fritidsaktiviteter er interessant for de som vil tjene penger.  Jeg har heldigvis privar bryggeanlegg og vår kontigent er ubetydelig.  Så lenge det er stor etterspørsel etter båtplaser kan de jo bare skru opp prisene da og folk betaler uansett

Synd at penger skal være sånn fokus. I Norge er jo alt som er morro også kunstig høyt priset. Biler båter Motorsykkler, og andre motoriserte leketøy. Husker på 2000 tallet da jeg og en kompis kjørte MC til Nederland. snakka med MC folk der med de trodde ikke på oss da vi fortalte hva vi hadde betalt for sykklene våre! :forvirret:  Bare et nytt motordeksel koster 15-16000 på min motor. Så her er det brukbar avanse!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

2 hours ago, Åge Grevlingen said:

Målet på sikt er å få monopol, og bestemme prisene.

Strategien er å begynne pent og skru til sakte men sikkert. Samtidig påvirke politikere til å forby små marinaer, innføre pålagt registrering osv. Slik at båteieren ikke har noe valg. 

Vi kjenner strategien fra andre bransjer, matvarer, data, bildeler osv. Enten kjøper du en Tesla fra Musk, eller så får du ikke noe lovlig bil. 

Det var bedre før når sjøen var for alle. Marinaen var en plass for kameratskap,  sosial omgang, dugnadsånd og utveksling av kunnskap. 

Ja. Jeg er enig i at disse tingene sannsynligvis henger sammen og at "obligatorisk registering" er en del av en historisk utvikling der alt i samfunnet skal være normgitt, automatisert og overvåket, slik at alle kan gå i stim og være helt like med hverandre. 

Hvis det er politisk vilje til det, så kan man jo holde fast ved prinsippet om at når man drar på sjøen, så er man ute i friheten.

Hvor mange marinaer er drevet av private firmaer i Norge?

Veldig mange er vel eid av kommuner, båtforeninger samt andels lag samt små private med få plasser. Kan ikke se for meg disse blir så veldig berørt av dette. 

Men de fleste som kan være aktuelle, er vel på øst å sørlandet. Så glad jeg ikke kommer der.

Som nevnt ovenfor, kommersielle selskaper opererer for å tjene penger og maksimere profitt. Glansbilder er en del av strategien. Flotte anlegg, høy servicegrad etc. Sånt koster. Det passer for noen, og kanskje helst de med kort båtferie og tykk lommebok. Andre er mer ute etter litt mer genuin kystkultur i havnene, i den grad dette fremdeles eksisterer i Skagerak-området.

Selv har jeg ikke mye tro på at kjededrift av marinaer er til gagn for særlig mange andre enn marinaeierne. 

Når jeg tenker på f.eks Dockspot-konseptet, så har jeg vanskelig for å se at det har bragt med seg så mye positivt for den gjennomsnittlige båtferierende.

Det blir spennende å se hva som skjer med Skjebergkilen Marina i Sarpsborg som er en av de største i Norge. RSS har fast stasjon der. Vi har hatt båtplass der i mange år og har sett en sakt, men sikkert forfall av bryggene og hele anlegget generelt. Så vidt jeg vet så er det bestemt at den skal selges, men vi blir veldig lite holdt oppdatert om det. 

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Det fine med Norge, er at de aller fleste marinaer er eid av idealistiske småbåtlag som holder prisene nede, siden alle selv er medlemmer med interesse for å ha et godt havnetilbud til seg selv. Det er små, lettdrevne marinaer i nesten hver en bukt og vik langs kysten, som er bygd og vedlikeholdt av lokalbefolkningen ut ifra deres behov.

Tviler på det er et så noe særlig marked for store, kommersielle marinaer her til lands. I alle fall ikke på Vestlandet og i Nord-Norge.

I utlandet sør for Skandinavia er det helt vanlig at det jobber 2-3 personer i et marinakontor. Det er sjelden noe selvbetjent opplegg, og man får ikke en gang lov å fylle vann eller diesel uten at noen kommer rennende og skal hjelpe til. Prisene blir deretter.

Kan være greit å gå til kilden da før diskusjonen drar ut feil vei

Marina Group is the leading Nordic owner and operator of full-service marinas, offering comprehensive solutions for berthing, boat storage, maintenance, and care.

de har kjøpt Vindö Marin 

PE fond har gjort det samme i USA i noen år. 

kan være greit å skille mellom båthavner og fullservice verft 

Jeg tenkte det samme men konkluderte med at det kanskje var en begrepsforvirring. For meg er en marina et sted som driftes aktivt med minimum en ansatt eler drifter. Jeg tenker også at de normat sett har et verksted, drivstoff, kiosk og kanskje en restaurant. En båtforening, eller småbåthavn er for meg noe annet.

Jeg utfører vedlikeholdet i hos en litt større ikke kommersiell båtforening med en ansatt og de fasiliteter som jeg behøver for å utføre vedlikehold. Så har jeg båtplass hos det som jeg vil kalle en litt mindre privat marina, der det ikke finnes noen heltids ansatt for å ta seg spesilet av driften av marinaen og ellers lite annet enn strøm, vann og båtplass. Ut i fra mitt begrepsbruk, så er da begge deler en marina. Ser at Store Norske Leksikon, der ut til å beskrive det på samme måte. https://snl.no/marina Tviler på at noen av de to marinaene som jeg benytter meg av vil være særlig egnet for oppkjøp.

Arne2 skrev for 3 timer siden:

Tviler på at noen av de to marinaene som jeg benytter meg av vil være særlig egnet for oppkjøp.

Vi går håpe det, @Arne2.

Det er nok ikke definisjonen av begrepet Marina som er avgjørende.

Hvis det er mulig å vri noe penger ut av en virksomhet, er det alltid noen som har kalkulator og tykk lommebok.

Både leiekontrakter og en flik av Norges land er verdifulle og ettertraktet. 

Hvis vi kommer til å se en utvikling som skissert, får vi håpe at det blir positivt for oss farende fanter på sjøen.

Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev!

Det blir vel uansett en slags metning, en kost/nytte- greie. Båter gjør seg stadig mer uavhengige av havner. Et par jeg kjenner besøker havner et par overnattinger på tre uker. Resten er uthavn. Og jolle med 15 hk påhenger. Samme gjelder Hulda, hver gang vi kan la være en brygge er en bonus. Virkelig penger spart. Dessuten siler vi vekk dyre havner. Fjällbacka, Väderö, Hunnebostrand, Smögen, Kungshamn er plasser vi ungår i sesongen. Son, der jeg bor, er en dyr havn. Dog er den en absolutt utmerket havn. I år er vinterhavnen så der halvtom. Fra oktober til uti aprli koster Hulda kr. 13000 pluss strøm. Da virker det som om mange velger andre havner, eller like gjerne setter båten på land. 

Om sommeren går det også i Son fint å ankre og ta jolla inn. Ikke bare om sommeren, det går fint så lenge det ikke er is.

Det er litt uklart for meg hva de egentlig driver med. Ikke veldig mye info på deres hjemmeside

https://www.marinagroup.no

The Nordics boast a vibrant boating community, with local marinas and service companies in nearly every bay along the coast. The region’s unique climate demands specialized care and creates strong demand for professional services. Marina Group aims to make boat ownership effortless—preserving boat value, enhancing sustainability, and delivering a seamless customer journey across the Nordic boating landscape.

Kallethekid skrev for 16 timer siden:

For meg er en marina et sted som driftes aktivt med minimum en ansatt eler drifter. Jeg tenker også at de normat sett har et verksted, drivstoff, kiosk og kanskje en restaurant. En båtforening, eller småbåthavn er for meg noe annet.

Jeg tenkte også dette. I mitt hode er en marina og en båthavn som tilhører en båtforening to forskjellige ting. Marina da tenker jeg en profesjonelt drevet båthavn med bensinpumper, kiosk, serviceverksted osv. Båthavner drevet av båtforeninger på ideell basis etter selvkostprinsippet har ofte ingen ansatte, og ikke de fasilitetene man finner i en profesjonelt drevet marina. Men det er mulig at det bare er et begrepsapparat jeg har laget meg selv helt underbevisst. Ideelle båtforeninger er jo uansett ikke oppkjøpskandidater for slike kjeder det snakkes om.

3 hours ago, bliss X said:

Det er litt uklart for meg hva de egentlig driver med. Ikke veldig mye info på deres hjemmeside

https://www.marinagroup.no

De har nok litt å holde styr på, når det gjelder å klare å huske hva det er de holder på med. Da blir det jo kanskje litt viktig for dem å ha en webside å notere ned på, slik at man kan klare å huske hva det går i.

Marinagroup AS, og flere varianter av det samme, ser ut til å være et driftsselskap, med en aksjekapital på 30.000 som inngår i et større konsern bestående av 986 selskaper. Det kan se ut som at Marinagroupselskapene har det til felles at de var registrert i 2025.

Morselskapet ser ut til å være Nytt Foretak AS, som oppgir å være et selskap som leverer såkalte "hylleseskaper", dvs selkaper som stort sett består av en registrering hos Brønnøysundregisteret og i beste fall en Webside. 

Det kan da se ut som at Marinagroup AS, og de andre variantene, inngår som et datterselskap i et konsern som består av 986 selskaper. Det kan også se ut som at flesteparten av disse 986 selskapene har felles kontoradresse, så det må vel være forholdvis tett befolket på det kontoret.

Det ser ut til å finnes 6 stk navnevarianter av Marinagoup, på den samme adresse. Alle med aksjekapital 30.000 og registrert i 2025. Det framgår ikke av websiden til marinagroup, hvilke av de 6 marinagropselskapene som websiden faktisk tilhører. Men da kan man jo slå opp hos NordID og finne ut at websiden tilhører selskapet GIUGIARIO AS. Der kan man komme i kontakt via en hotmailadresse (Hvis man da ikke havner i Microsoft sitt spamfilter.) 

Hvis man har 6 varianter av det samme marinagroup selskapet, og til sammen 968 selskaper å holde styr på, så vil det nok være praktisk med en felles webside for de 6 Marinagroupselskapene. 

Det kan vel faktisk se ut som at det er disse 986 selskapene til sammen som har en omsetning på 1,7 milliarder med et underskudd på ca 500 millioner. Dette gir vel sikkert et frmførbart underskudd som kan brukes til å oppnå redusert skatt, på ett litt senere tidspunkt.

20 minutes ago, Hulda said:

Virker seriøst.

Litt forskjellig i fra Redningsselskapet kan man vel si, men finner faktisk (tilfeldigvis) ett kjent selskap som går bra i denne konsernstrukturen:

Jotta AS

Da spørs det jo om ikke den norske båtbransjen skal bli tilsatt et lite element av finansakrobatikk og de guttene som spiller Monopol i den virkelige verden.

Men man skal jo heller ikke se bort i fra at det kan finnes noen båtinteresserte og kanskje både noen seilbåter og cabincruisere i det miljøet, og kanskje til og med noen gode seilere. Sikkert bedre enn meg. Men jeg tviler vel egentlig på at det er så mange av dem som har bygd båten selv, hjemme i hagen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...