Jump to content

Plassering av avtrekksvifte fra motorrom seilbåt

Jazzle

Recommended Posts

Hei, vi har en Yanmar 30 HK i en 37-fots seilbåt. For å redusere mengden varme og "motor-lukt" som sprer seg i båten ETTER at motoren er slått av tenker jeg installere en liten avtrekksvifte. Målet er altså å få et lite undertrykk i motorrommet når motoren IKKE er i bruk. Bør selve vifta plasseres a) i motorromet der lufta skal suges fra b) ca midt i den ca ca 4 m lange 4-tomms slangen c) der lufta kommer ut?  

Grønnskollingen skrev On 22.12.2025 at 9.28:

Det er ganske snaut å plassere vifta på skottet i motorrommet. De fleste vifter trives best som mottrykksvifter. Altså at de dytter lufta ut.

Hvis det er for å bli kvitt lukt, bør vel vifta suge ut, slik som trådstarter foreslår selv? 

4tomms slange er jo ganske stort, tror ikke det har så stor betyding om vifta er midt på eller ikke. Men tenker selv jeg ville montert den nær der det skulle suges i fra, altså motorrom.

Min er montert på skottet på siden av motoren. Og noen meter med slange opp og ut. mener den er 4tommer. 

Har tilsvarende tilførsel inn fra den andre siden, men uten vifte.

Viften er type sneglehus, usikker på merke, fant ikke rett type i katalogen til Vetus. 

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

hansa82 skrev for 2 timer siden:

Selv har jeg tenkt på å ha en vifte som blåser luft inn i motorrom ved gange. Da med en slange mot dynamo, så den får best mulig kjøling. 

Nå ga du meg en god idé om å snu retning på denne vifta etter motor er stoppet. Og at den går i 10min f.eks for å få ut varme og lukt. 

Kan vel fikses lett med ett par vekselrelé og ett tidsrelé. 

Vifter har som regel elendig effektivitet i ‘revers’. Tror ikke jeg hadde brydd meg med den biten med mindre varme og lukt fra motorrom er et problem. Sjekk også hvilken retning dynamoens egen vifte suger gjennom dynamoen. Jeg ble i alle fall lurt på det på første forsøk 😄 Mulig alle suger inn i bakkant for å prioritere likeretterbroen? Mest luft med minst mulig støy = ‘sneglehus’-vifte om du har plass til det, helst 4 toms. In-line viftene har så lite tverrsnitt da motoren blokkerer mye av tverrsnittet. For å dempe støyen i min båt byttet jeg til en Seaflo med samme 4’’ koplinger som original Rule men der selve viftehuset er større (hadde ikke plass til sneglehus). og koplet denne til en 10A DC-DC som gir 12V ut konstant. Dette gav merkbart lavere støy og slutt på variasjon i lyd med ladespenning. 

Førstefender skrev On 24.12.2025 at 2.02:

Hvis det er for å bli kvitt lukt, bør vel vifta suge ut, slik som trådstarter foreslår selv? 

Du misforstår nok. Når vifta står ved kilden dytter den lufta ut. Om vifta står ved utløpet suger den lufta ut. Resultatet er det samme, men som sagt er mange vifter bedre på å dytte enn å suge

• 2 uker senere...
Fantino skrev On 25.12.2025 at 3.32:

Vifter har som regel elendig effektivitet i ‘revers‘. 

Det hadde du helt rett i! 

Prøvde med en 3" kanalvifte fra Seaflo og håndholdt vindmåler fra Biltema. 

Ble ca halve vindhastigheten når jeg snudde polariteten på motoren. 

Har nok noe med at viften har faste skovler rundt motoren som bremser ved feil retning. 

PXL_20260105_121929130.jpg.40c40f28719997fd8655dbcfb48a9c63.jpg

hansa82 skrev On 25.12.2025 at 1.19:

Selv har jeg tenkt på å ha en vifte som blåser luft inn i motorrom ved gange. Da med en slange mot dynamo, så den får best mulig kjøling. 

Det klarer vel egentlig motoren helt utmerket selv? En dieselmotor er jo en diger luftpumpe...

Angående avsug så ville jeg nok heller ha fokusert å lekkasjer på motoren. "Motorlukt skyldes lekkasje av motorens væsker. Kombinert med dårlig rengjøring.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 57 minutter siden:

Det klarer vel egentlig motoren helt utmerket selv? En dieselmotor er jo en diger luftpumpe...

Her var tanken å få blåst friskluft mot dynamo. Man må iallfall ha ett 100% tett motorrom for å få  bra gjennomstrømning i luftslangen, samt tett kobling mot dynamo får å få frisklufta gjennom den. 

Spørsmålet om bruk av vifter for å manipulere driftstemperatur i mottorrommet har stort sett blitt fnyst av. Men når jeg satt meg ned og regnet på luftvolumene får jeg grunn til å tro at våre kjære forumister baserer uttalelser som den over på en generalisering basert på større motorer.

Om jeg tar utgangspunkt i min egen selvpustende dieselmotor på 800cc vil den på maksimalt turtall (3200) trekke inn 77m2 luft i timen. Hvis jeg juster for den lavere densiteten i et varmt motorrom får jeg litt i overkant av 80m2. Dette er selvfølgelig minimumstall, så la oss doble det til 160 kubikk luft i timen. Voldsomt uvitenskapelig, men vi har jo aldri gått av veien for jazzing her på forumet...

En motorromsvifte fra biltema til 199 kroner spesifiseres med en kapasitet på 216m2 i timen.... 

Jeg er sikker på at jeg vil få behørig motbør, men matten henger liksom ikke på greip med uttalelser om at vifter i mottorrommet kategorisk ikke funker for temp-kontroll for SMÅ dieselmotorer. Når slagvolumene måles i kubikkcentimetre og ikke i liter må premisset justeres. Med trådstarters Yanmar blir tilsvarende tall 260m2, så en fislete vifte fra biltema vil i beste fall fortsatt evakuere nesten like mye luft som motoren trekker (på maks turtall). 

Jeg tror at en motorromsvifte i et knøttlite motorrom med en liten dieselmotor absolutt vil kunne gi lavere temperatur i motorkassen og dermed bedre kjøling av dynamo. Forutsatt riktig dimensjonerte tilluftventiler selvsagt... Selv har jeg ført varmluften ut i hanskerommet i cockpiten som gir varme og tørre hansker uansett vær :) 

hansa82 skrev for 10 timer siden:

Her var tanken å få blåst friskluft mot dynamo. Man må iallfall ha ett 100% tett motorrom for å få  bra gjennomstrømning i luftslangen, samt tett kobling mot dynamo får å få frisklufta gjennom den. 

Skjønner ikke tanken med 100% tett motorrom, heller ikke tett kobling mot dynamo som antakelig i praksis ikke er mulig å få til. En vifte med slange som leverer kald uteluft til den enden der dynamo suger inn med sin egen vifte bør være plenty. Lufta som motoren selv suger tar raskeste vei til luftfilteret fra inntaket og det blir gjerne dårlig gjennomstrømning rundt dynamo, så sant ikke lufta ‘tvinges’ den veien pga utformingen av inntak/motorrom/motorkasse. 

Grønnskollingen skrev On 6.1.2026 at 13.08:

Spørsmålet om bruk av vifter for å manipulere driftstemperatur i mottorrommet har stort sett blitt fnyst av. Men når jeg satt meg ned og regnet på luftvolumene får jeg grunn til å tro at våre kjære forumister baserer uttalelser som den over på en generalisering basert på større motorer.

Om jeg tar utgangspunkt i min egen selvpustende dieselmotor på 800cc vil den på maksimalt turtall (3200) trekke inn 77m2 luft i timen. Hvis jeg juster for den lavere densiteten i et varmt motorrom får jeg litt i overkant av 80m2. Dette er selvfølgelig minimumstall, så la oss doble det til 160 kubikk luft i timen. Voldsomt uvitenskapelig, men vi har jo aldri gått av veien for jazzing her på forumet...

En motorromsvifte fra biltema til 199 kroner spesifiseres med en kapasitet på 216m2 i timen.... 

Jeg er sikker på at jeg vil få behørig motbør, men matten henger liksom ikke på greip med uttalelser om at vifter i mottorrommet kategorisk ikke funker for temp-kontroll for SMÅ dieselmotorer. Når slagvolumene måles i kubikkcentimetre og ikke i liter må premisset justeres. Med trådstarters Yanmar blir tilsvarende tall 260m2, så en fislete vifte fra biltema vil i beste fall fortsatt evakuere nesten like mye luft som motoren trekker (på maks turtall). 

Jeg tror at en motorromsvifte i et knøttlite motorrom med en liten dieselmotor absolutt vil kunne gi lavere temperatur i motorkassen og dermed bedre kjøling av dynamo. Forutsatt riktig dimensjonerte tilluftventiler selvsagt... Selv har jeg ført varmluften ut i hanskerommet i cockpiten som gir varme og tørre hansker uansett vær :) 

Enig i betraktningene og jeg tror kanskje det viktigste er at lufta til motor går letteste vei slik at dynamo fort kan havne i bakevja. En ekstra vifte med slange som forer kald luft direkte til innløp luft på dynamo er helt sikkert ikke dumt og vil sikkert i mange tilfeller bidra til å senke den generelle tempen i motorrommet under drift. I min båt står motor i en kasse med litt åpning bakover over gir/aksling. Kassen har en slange fra inntak på styrbord side ved dollbord og så står den en vifte i motorrommet utenfor kassen som dumper luft via annen slange til babord side ved dollbord. Det vil si at vifta drar frisklufta som motor ikke ‘spiser’ bakover langs motor og ut. Fungerer veldig bra mhp temp i motorrom, men vifta er temmelig hørbar ute. Har byttet den til en med større kapasitet som kjøres på 12.0 V via en liten DC-DC og det hjalp en del men hadde ikke plass til sentrifugalvifte som nok hadde vært det beste alternativet støymessig. Om jeg hadde kommet til hadde jeg prøvd å lage en bedre lydfelle på utløpet, men det er umulig uten å plukke skrog/innerliner i atomer..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...