Jump to content

Tanker fra sofaen rundt layout / design på "Cabincruisere.

Blouberg

Recommended Posts

Vi har en Bavaria 32 Sport Cabin/Daycruiser. Denne har tradisjonelt design med kabin, bysse/sittegruppe, stikk kabin og toalett/dusj under dekk.  Vi har knapt brukt området under dekk til andre ting enn å forberede mat, vaske opp og samt sove. Så å si all tid om bord er i cockpit, der lager vi mat, spiser, spiller kort, kort sagt det er her vi tilbringer tiden i båten.

Det undrer meg at det fortsatt selges nye båter med slikt design. Skulle jeg valgt båt i dag ville vi hatt sovekabiner og toalett/dusj under dekk, alt annet i cockpit. Slik som f.eks Greenline 39 eller en Sealine.  Aller helst kanskje en «Trawler» type.. Synes dette virker som et langt mer sosialt layout.   Drømmebåten er nok nå en Swift 37-39 fot trawler 😊

Er det slik at mange som har disse tradisjonelle Cabincruiserene trives med å sitte «under dekk»?

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 MMSI:259014460
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Er egentlig slik løsning med pentry under dekk veldig vanlig? Jeg har inntrykk av at norsk- og svenskproduserte cabincrusere opp til en viss størrelse produsert de siste 30 årene har pentry oppe. Feks Viksund (som jeg har), Viknes, Skilsø. Forbina har vel pentry nede og er den eneste jeg kan komme på i farten. 

Jeg trives godt med å ha pentry oppe og kun lugarer og bad nede. Eneste fordelen jeg ser med oppholdsplass under dekk er om man ønsker å trekke seg tilbake og ikke ‘’sitte på utstilling’’ når man ligger i gjestehavner. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Brigg skrev 26 minutter siden:

Er egentlig slik løsning med pentry under dekk veldig vanlig? Jeg har inntrykk av at norsk- og svenskproduserte cabincrusere opp til en viss størrelse produsert de siste 30 årene har pentry oppe.

Mulig det er mest vanlig på båter fra Mellom-Europa? 

Men ser jo stadig folk kjøper f.eks Bavaria 33-36 osv med slikt design.

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 MMSI:259014460
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Skulle man kunne velge ville det være ønskelig å kunne ha en salong nede inkl. pentry UTEN direkte tilknytning til sovekabiner, dvs. salong i tillegg til to lugarer med dør fra salong. Ikke en kombiløsning der salong tjener som køy om natta. Da kan man trekke seg tilbake til kvelds og sitte nede uten innsyn om man ønsker.

Samme når man står opp om morran, man kan spise frokost og ta morrastellet uten noen innsyn eller behov for å gå opp i båten.

Oppe er det ønskelig med fører posisjon oppe med tre seter i fartsretning samt stor salong bak førersetene som man kan sitte rundt på dagtid og pentry oppe også. Mulighet for å fjerne kalesjen helt og åpne opp taket tilsvarende.

For å få til noe slikt på en 35 fots båt forsvinner alle "norske" alternativene, de er enkelt og greit alt for små. Det lar seg ikke gjøre på en Marex 350CC, Viksund 340 St. cruz HT el. Man må opp på en Windy 37 Grand mistral. el.

En Sealine 35SC har en himmelvidt større volum enn de norske alternativene og dermed både plass, lengde og volum til å få til denne løsningen. Dette er en skikkelig sosial båt. Jeg liker ikke løsningen i hekken på Bavaria 32 sport og den er mye mindre enn en Sealine 35SC.

Minuset er at man er tvunget over på tomotors løsning med drev. Dette konseptet fins ikke på enmotors båter da det krever plass og lengde.

Kanskje litt av grunnen til at Saga 27 (snekke) ble solgt i ca. 6000 eksemplarer er at den har salong nede/fremme, akterkabin til å sove i akter og styreplass pentry og sitteplass oppe/ute?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Helt enig med trådstarter og derfor er jeg såre fornøyd med planløsningen i min Greenline 33. Noen vil kanskje rynke på nesen av vendbart førersete men bonusen er en L-sofa + en lang sofa så 3 personer kan ‘slange seg’. Er faktisk mindre sofaplass i 40-foteren og nyere modeller da de ‘sløst’ bort ene langsida til skap/TV-benk. Og med autopilot og moderat marsjfart sitter en ikke i timevis og ratter i førersetet likevel. Kun lugarer og toa/dusj nede. Og pentry bak med glassvegg som kan slås opp under overhenget på fine dager. ‘Privatbehovet’ ordnes med gardiner om naboen kommer for tett på. En kikker jo alltid på nye båter men etter å ha bodd meg inn i Greenlinen så har jeg faktisk ikke blitt særlig fristet av andre alternativ i noenlunde samme størrelse. Den store forskjellen er når været er come-si-come-sa synes jeg. I forrige båt (Nord Star 31 Patrol) ble det brakkesyke ila en halvtime, nå slenger jeg meg på sofaen i ‘leiligheten’ min og venter til byga har passert 😇

Lars H. skrev 17 minutter siden:

Kanskje litt av grunnen til at Saga 27 (snekke) ble solgt i ca. 6000 eksemplarer er at den har salong nede/fremme, akterkabin til å sove i akter og styreplass pentry og sitteplass oppe/ute?

Var nok også følelsen av veldig mye båt for pengene!

Fantino skrev 6 minutter siden:

Helt enig med trådstarter og derfor er jeg såre fornøyd med planløsningen i min Greenline 33.

Har sett på Greenline 39, blitt litt "forelsket i den layouten. Tror den er ganske lik 33 som du har.

Worry II skrev for 2 timer siden:

Marex, Saga, Skilsø, Viksund og Viknes, har jo også vært promotører for at oppholdsrommet i båter, skal være oppe ute. Enten med eller uten skyvedør. Er jo en grunn til antallet av de der ute.

Dette fungerer veldig bra under norske forhold. Med uttak for dieselvarmer akter eller en varmevifte kan man benytte "vinterhagen" hele året. Med persienneløsning kan man dempe innsyn til boavdelingen, noe som er ok nok for de fleste.

Man mister derimot salongen nede som under enkelte omstendigheter kan være veldig fin å ha men norske båtfolk tenker litt annerledes enn andre. Den "nedsenkede" sltteløsningen som man finner i enkelte årganger av de engelske båtene der passasjerene knapt ser ut av vinduet når de er på seilas er lite sosial. Der er man nesten henvist til flybridge men det er ikke under alle forhold den kan benyttes. Uansett så har også disse båtene sine tilhengere.

På nyere utgaver av engelske båter som f.eks. Princess V-48/50 og Fairline Targa 45/48/50 har man en salong som er mer i linje og høyde med førerposisjonen og man nyte utsikten bedre mens man er på seilas. 

Chiefengineer skrev for 8 timer siden:

Dette fungerer veldig bra under norske forhold. Med uttak for dieselvarmer akter eller en varmevifte kan man benytte "vinterhagen" hele året. Med persienneløsning kan man dempe innsyn til boavdelingen, noe som er ok nok for de fleste.

Nettopp dette som gjør denne løsningen attraktiv for oss. Nede under dekk er det ingen utsikt til noe (: 

Chiefengineer skrev for 4 timer siden:

Nei men båten din er jo av et helt annet konsept uten bakvegg. Dette ble vel vurdert da du kjøpte den?

Vi hadde ingen erfaring med i være i båt over lengre perioder når vi kjøpte denne. Er båt #2, første var en 22' Daycruiser. Vi var nok ikke skarpe nok til å gjøre rett valg på første forsøk.

Sørlandet2 skrev for 2 timer siden:

Hva med Westline 360 Sport? Kikker på den på Finn. Den så fin ut, uten at jeg har kjennskap til båten.

Fin båt, men har jo en del fellestrekk med den vi har

Sørlandet2 skrev 1 minutt siden:

ja. Denne har vel ikke så mange fellestrekk med den du har, da den er har bysse og sittegruppe oppe?

Tenkte kalesje/targa og ingen bakdør. 

Blouberg skrev On 22.12.2025 at 16.40:

Vi har en Bavaria 32 Sport Cabin/Daycruiser. Denne har tradisjonelt design med kabin, bysse/sittegruppe, stikk kabin og toalett/dusj under dekk.  Vi har knapt brukt området under dekk til andre ting enn å forberede mat, vaske opp og samt sove. Så å si all tid om bord er i cockpit, der lager vi mat, spiser, spiller kort, kort sagt det er her vi tilbringer tiden i båten.

Det undrer meg at det fortsatt selges nye båter med slikt design. Skulle jeg valgt båt i dag ville vi hatt sovekabiner og toalett/dusj under dekk, alt annet i cockpit. Slik som f.eks Greenline 39 eller en Sealine.  Aller helst kanskje en «Trawler» type.. Synes dette virker som et langt mer sosialt layout.   Drømmebåten er nok nå en Swift 37-39 fot trawler 😊

Er det slik at mange som har disse tradisjonelle Cabincruiserene trives med å sitte «under dekk»?

Jeg ser ikke hvilken årsmodell du har. Vi hadde 32 i -05 og var kjempefornøyde 

Med oss to voksne var båten nesten perfekt. 
Har man barn vil en salong ned for spilling og tv være ypperlig.

Det konstrueres neppe båter uten at man har en plan om hvem som kjøper og bruker båten. Alle hverken trenger eller ønsker det samme. 

Mener at man kan få 32 med to kokeplater (gass eller el) oppe, men mulig man må opp noen få fot for det

Så langt jeg har sett så er det trangt rundt motor når man har 32-ish fot og aksel. Nav 32 Sport med én motor har enormt motorrom.

Båten ble solgt i høst og det blir nok neppe ny båt pga hyttekjøp, men skulle det komme en realistisk mulighet vil jeg ha tilsvarende båt igjen. Kalesje og så får jeg bare legge inn vedlikehold/bytte av drevene da tilsvarende båt fort blir 40+ fot med aksler 😢

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Bellil skrev for 2 timer siden:

Jeg ser ikke hvilken årsmodell du har. Vi hadde 32 i -05 og var kjempefornøyde 

Med oss to voksne var båten nesten perfekt. 
Har man barn vil en salong ned for spilling og tv være ypperlig.

Vår er 2013.

Vi er ikke misfornøyd med båten, men bruk over lengre perioder gjør at man finne de små tingene som kunne vært bedre.. Tråden er et lite hjertesukk over at det er mye volum i båten som brukes uforholdsmessig lite..

Vi kommer nok neppe til å bytte ut denne, til det er det kostet på alt for mye som man får marginalt igjen for..

20251223_103841.jpg.40ea56739daf3a4905e43a0aad20bd35.jpg

pipe skrev for 4 timer siden:

Fordelen med kjøkknet under dekk er att der har man plass til ett skikkelig kjøkken med alt man trenger. 

Ute ender man gjerne opp med en koketopp og et halvt skap under koketoppen.

20251223_103522.jpg.09e135fd836105bf972a7c0638d0ff04.jpg20251223_103513.jpg.f84d4ab4a1302a105228c6a34bf6b76a.jpgTenker du sånn som dette? Dette er under hardtopen ute bak. Alt er selvlaget ut fra eget hode. Hvor godt det hodet er kan sikkert diskuteres. Har også en "kjøkkenbenk" på 1,8 meter med vask fremme under dekk samt en salong med 4 sitteplasser. Sitter desidert mest ute bak under kalesjen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...