Senjahopen Startet 23.Desember Link til dette innlegget Startet 23.Desember Har en 3/4» kuleventil som er plassert diagonalt over motoren, så må ligge oppå motor for å betjene den. Det går jo når motor er kald før man starter men må jo stenge etter bruk i vinterhalvåret, så må finne på noe her. har en kontrollkabel med et gaffelledd jeg tenkte å montere. Evt så skjøte på en bit flatjern og feste en vaier i hver ende, en for å åpne og en for å stenge. Kan da legge kobberrør som føringsrør til lett tilkomst. har noen bilder av lignende løsninger? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 23.Desember Link til dette innlegget Svart 23.Desember På for eksempel Ebay eller AliExpress kan du få kjøpt elektriske aktuatorer for kuleventiler. Sitér dette innlegget Link to post
Senjahopen Svart 23.Desember Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Desember Har du link? Finner bare hele ventiler. foretrekker mekanikk da.. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.Desember Link til dette innlegget Svart 23.Desember Senjahopen skrev for 2 timer siden: har en kontrollkabel med et gaffelledd jeg tenkte å montere. Evt så skjøte på en bit flatjern og feste en vaier i hver ende, en for å åpne og en for å stenge. Kan da legge kobberrør som føringsrør til lett tilkomst. Jeg hjalp en kar med å lage en lignende løsning i en slepebåt i sommer. Dette var en båt som skulle klasses, og det var krav til å kunne stenge ventilene på dieseltankene fra førerhuset. Løsningen vi lagde var kun for å stenge, men det burde være mulig å både stenge og åpne ved å montere to vaiere, ikke bare en som vi gjorde for stengning. Det vi gjorde var å legge opp orange, tynne rør av PE plast, den typen som graves ned i bakken for å trekke fiberkabel i. Brukte dette da vi hadde tilgang på slike rør. Rørene ble ført helt fra ventilene, langs skottene, oppunder taket, gjennom dørken, og opp i styrhuset, og klamret fast. Så kjøpte vi tynn vaier som vi trakk i rørene. Boret et hull i tuppen på ventilens hendel, og satt fast vaier med liten vaierklemme. For å få hendelen til å vandre fra åpen og til helt stengt posisjon lagde jeg små braketter av rustfri stålplate som jeg sveiste på en liten bøyle. Disse limte vi fast i skottet (dvs. tankveggen) med fugemasse. Vaieren ble tredd gjennom disse bøylene slik at den fikk en riktig vinkel og at ventilen ble helt stengt. For å åpne på samme måten måtte vi montert en egen vaier som dro hendelen andre veien. Har dessverre ikke bilder av dette. Et annet alternativ er elektrisk kuleventil som @bellen foreslår. Jeg har kjøpt slike fra Ebay tre ganger som jeg har brukt på selvlensingen på jolla, og de fungerer veldig bra. Men jeg ville ikke montert en slik ventil direkte på motoren, et sted der den blir utsatt for konstante vibrasjoner. Her har du link til den typen jeg har kjøpt. https://www.ebay.com/itm/121728665101?_skw=electric+ball+valve&itmmeta=01KD5KPFMTX54ZETB7E9AV5D3W&hash=item1c5798060d:g:chUAAOSwNSxVOzTf&itmprp=enc%3AAQAKAAAA8FkggFvd1GGDu0w3yXCmi1cR7lzn%2FQAEEi%2FHOSxpNUi4H7qAM%2FoG0OAS0lhI8wUMXzBPWkshEcCkkDXwwdlWjBKFsLObbr5He5OurPT3YuiLw8fUWQlvsOPsNi7KU1VgwfLUPr5pXrWCkkcMyTW5S%2BbBsldFMewLtZa40Ee3HlPLJvwD4jMynw2YXFSaxCOduegDIpXfkloFkY038VNqKWouBdkE1hskNZkn6cXGf5jFS%2Bvdjj2bKWUfhrstUZ9wBGiHpOksT5wmPjwwjneUnIgp4Pi5NCxr9L3TQEGTenCcNNwMY6K0%2FdxG2o9rCk69gg%3D%3D|tkp%3ABk9SR8762bPpZg Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Senjahopen Svart 23.Desember Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Desember Ja det var i de baner jeg tenkte. Kun stenging er jo kurant å få til. Når jeg tenker meg om så trenger jeg jo bare det. Det er en bunnventil men jeg må ligge oppå motor for å nå den. Så kan åpne når jeg peiler, så kan jeg jo stenge ved å dra i vaieren når jeg er ferdig for dagen. det beste hadde vært å fått til noe med kontrollkabelen for å få begge veier, må se an tilgangen til ventilen. Evt to vaiere ja. Var mest ute etter bilder hvis noen hadde, for å slippe å finne opp hjulet igjen båten skal klasses på sikt så må ha på dieseltankene også. Ikke at dette er rakettforskning men, fint å se løsninger før man går løs! Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 23.Desember Link til dette innlegget Svart 23.Desember 3 hours ago, bellen said: På for eksempel Ebay eller AliExpress kan du få kjøpt elektriske aktuatorer for kuleventiler. Det var da en aldeles fantastisk god ide. Innenfor industrien så er det jo en helt standard sak å sette opp slike elektrisk styrte ventiler. I dag, og på min båt, så er det slik at jeg må åpne luker og krype og krabbe for å få stengt og åpnet ventilene, og utføre diverse akrobatiske øvelser, så dette blir jo til et lite tiltak. Hadde man hatt et kontrollpanel med styring av alle ventilene via bryter, og så en lysdiode som viste "åpen" og "lukket", så hadde dette vært fantastisk. PLS styring hvis man vil lage noe sofistikert, er jo også en mulighet. Noen av de industrielle variantene har jo både elektrisk og manuell stenging og åpning, og også mekanisk indikator, så når strømmen er borte, så kan man framdeles bruke ventilene manuelt. Er ikke så glad i "unødvendig automatikk" på grunn av at dette kan være en ekstra feilkilde, men akkurat dette med automatisk kontroll av ventilene, det hadde faktisk vært kjempe praktisk å ha. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 23.Desember Link til dette innlegget Svart 23.Desember Monter ventilen slik at bolten i håndtaket står rett opp. Bøy handtaket 90 grader slik at det peker oppover og forleng det slik at det når til overkanten av motoren og lag nytt håndtak der. Lag en føring/holder ved toppen. Da kan du stå over motoren og betjene den, og du skal sikkert nedi motorrom for å kikke før og etter turene vinterstid uansett. Med wirer ol er det lett å flytte støy fra motorrom inn i styrehuset. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Senjahopen Svart 23.Desember Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Desember mons skrev 53 minutter siden: Monter ventilen slik at bolten i håndtaket står rett opp. Bøy handtaket 90 grader slik at det peker oppover og forleng det slik at det når til overkanten av motoren og lag nytt håndtak der. Lag en føring/holder ved toppen. Da kan du stå over motoren og betjene den, og du skal sikkert nedi motorrom for å kikke før og etter turene vinterstid uansett. Med wirer ol er det lett å flytte støy fra motorrom inn i styrehuset. Ventilen er i kjølen så den står litt vinklet, Så burde vært kurant å få til et stag ja. Tingen er at jeg har nedgang til maskin bak på babord, og ventilen ligger helt foran på stb side av motor. Så bør ha vaier. Er nede og ser til maskin før og etter tur ja, så kan bare trekke den litt nærmere nedgangen så slipper jeg å henge over varm motor og eksos. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.