Arne2 Startet 23.Desember Link til dette innlegget Startet 23.Desember I en annen tråd på dette forumet så kom det opp et forslag om å bruke elektriske ventiler for åpning og lukking av båtens ventiler. Dette er noe jeg kunne tenke meg å prøve ut. Forslag i fra @bellen Har vi noen komponenter som er egnet i en slik sammenheng? Ser at Aliexpress kommer opp med en del forslag, hvorav alle kanskje ikke er like godt egnet. Mulig kandidat? https://www.aliexpress.com/item/1005001968710413.html Sitér dette innlegget Link to post
Cheyenne Svart Onsdag 10:05 Link til dette innlegget Svart Onsdag 10:05 Har en lignende motordrevet kuleventil på vanninntak i huset. Dette er til automatisk vannstopp ved lekkasje. Hvis strømmen forsvinner lukkes ventilen også automatisk, dvs.at ventilen må ha spenning hele tiden for å stå åpen. Noe å passe på? Kanskje ikke ønskelig med strømtrekk hele tiden mens den er åpen. Vet ikke om alle er sånn. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart Onsdag 10:34 Link til dette innlegget Svart Onsdag 10:34 Arne2 skrev for 18 timer siden: Mulig kandidat? https://www.aliexpress.com/item/1005001968710413.html Vet ikke om du fikk det med deg Arne, men i den andre tråden linker jeg til en slik ventil som jeg har konkret erfaring med. Jeg bruker en slik ventil i "Dracojolla" til selvlensingen. Cheyenne skrev 27 minutter siden: Hvis strømmen forsvinner lukkes ventilen også automatisk, dvs.at ventilen må ha spenning hele tiden for å stå åpen. Kan sikkert brukes til mye, men jeg ville i alle fall ikke hatt en slik ventil til sjøvannsinntaket på båten. Ville ikke under noen omstendigheter risikert å miste kjølevannet til motoren pga. bortfall av strøm. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Gullfisk Svart Onsdag 10:35 Link til dette innlegget Svart Onsdag 10:35 https://tf-electricvalves.com/ Har flere av disse ombord. Bruker de for diesel vannvarmer med/uten motorvarming, mellom vanntanker, og på septik tømming. Har ejektortømming, så kjekt for å slippe å stenge/åpne bunnventil. Bruker de som har polvending for åpne/stenge, potfri endebrytere og manuell override. Har hatt de et par år nå, og funker greit foreløpig. På septik kjøpte jeg bare aktuator, og satte på en syrefast kuleventil. Fant bare rustfri og messing komplett. Sitér dette innlegget Link to post
Escaro Svart Onsdag 10:41 Link til dette innlegget Svart Onsdag 10:41 Hva med noe sånt: https://nor.grandado.com/products/ip65-vanntett-motorisert-kuleventil-220v-12v-24v-3-ledning-2-kontroll-messing-elektrisk-kuleventil-stort-dreiemoment-metallmotor?gad_source=1&gad_campaignid=17338935259&gbraid=0AAAAACV5p7lLTLUtEkUrcuc-1oxIKxNv5&gclid=CjwKCAiAu67KBhAkEiwAY0jAlZSw3gjAQymh8NOIU0Py2YZrQy_4AI75V_9QMajQx3LgznKky_NMmRoCV5kQAvD_BwE&variant=UHJvZHVjdFZhcmlhbnQ6OTg4MDczMTk0 Men jeg ville montert en manuell ventil foran denne motoriserte som en sikkerhet om noe skulle svikte. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart Onsdag 10:43 Link til dette innlegget Svart Onsdag 10:43 Gullfisk skrev 7 minutter siden: https://tf-electricvalves.com/ Har flere av disse ombord. Se der ja, der fant jeg jaggu akkurat den samme som jeg har som er kjøpt på Ebay. Handler du disse direkte fra den siden i linken? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Gullfisk Svart Onsdag 10:46 Link til dette innlegget Svart Onsdag 10:46 Mener jeg gjorde det. Var litt enklere å finne det jeg skulle ha der enn på Ali Sitér dette innlegget Link to post
Cheyenne Svart Onsdag 11:58 Link til dette innlegget Svart Onsdag 11:58 Komodo skrev 1 time siden: Kan sikkert brukes til mye, men jeg ville i alle fall ikke hatt en slik ventil til sjøvannsinntaket på båten. Ville ikke under noen omstendigheter risikert å miste kjølevannet til motoren pga. bortfall av strøm. Der er vi iallefall heeelt enige. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart Onsdag 21:23 Link til dette innlegget Svart Onsdag 21:23 Hva med å bruke en lineær aktuator til dra og skyve på kuleventil arm? Ser at disse finnes i mange typer og prisklasser. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Arne2 Svart Onsdag 22:38 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 22:38 1 hour ago, Jens_P said: Hva med å bruke en lineær aktuator til dra og skyve på kuleventil arm? Ser at disse finnes i mange typer og prisklasser. En stor fordel med å montere en ekstern aktuator på en eksisterende ventil, som er laget for maritim bruk, det er jo at du da vet at både korrosjonsbestandighet og mekanisk styrke er som det skal være. Risikoen er jo at båten synker hvis man monterer en komponent med litt tvilsom kvalitet som korroderer i stykker. En tradisjonell kuleventil har vel en rotasjon på 90 grader, og det skulle jo være mulig å få til å styre vha en lineæraktuator. To microbrytere som indikerer åpen og lukket posisjon, er vel også mulig å tenke seg. Mulig man faktisk må ha en "endebryter" for å hindre overbalastning, hvis ikke dette er innebygd. Det er vel en løsning som mekanisk sett blir litt mer komplisert, men som på den annen side kan by på en del viktige fordeler. Interessant ide, synes jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart Torsdag 09:05 Link til dette innlegget Svart Torsdag 09:05 Arne2 skrev for 10 timer siden: En stor fordel med å montere en ekstern aktuator på en eksisterende ventil, som er laget for maritim bruk, det er jo at du da vet at både korrosjonsbestandighet og mekanisk styrke er som det skal være. Risikoen er jo at båten synker hvis man monterer en komponent med litt tvilsom kvalitet som korroderer i stykker. Det var det jeg skrev at jeg gjorde med septik, lenger oppe her. Kjøpte bare aktuatoren. De finnes i forskjellige standard dimensjoner på festehull og firkant. De fleste levert med håndtak, har vel ikke kvadratisk feste, så jeg måtte kjøpe en med dette. Tipper lineæraktuator vil bli veldig dyrt. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart Torsdag 09:54 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 09:54 49 minutes ago, Gullfisk said: Kjøpte bare aktuatoren. En aktuator laget for ventilen eller som passer til ventilen vil selvfølgelig være mye bedre. Leste nå inlegget over en gang til, og legger nå merke til den steningen som sier at innkjøpet i ett tilfallet bare var aktuator. Akkurat nå virker ikke den linken som er lagt ut. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart Torsdag 09:58 Link til dette innlegget Svart Torsdag 09:58 Gullfisk skrev 52 minutter siden: Tipper lineæraktuator vil bli veldig dyrt. Får de hos aliexpress og temu fra ca. NOK 200 og oppover. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.