Jump to content

Forslag til egnede komponenter for elektrisk åpning og lukking av båtens ventiler?

Arne2

Recommended Posts

I en annen tråd på dette forumet så kom det opp et forslag om å bruke elektriske ventiler for åpning og lukking av båtens ventiler.

Dette er noe jeg kunne tenke meg å prøve ut.

Forslag i fra @bellen

Har vi noen komponenter som er egnet i en slik sammenheng?

Ser at Aliexpress kommer opp med en del forslag, hvorav alle kanskje ikke er like godt egnet.

Mulig kandidat? https://www.aliexpress.com/item/1005001968710413.html

Har en lignende motordrevet kuleventil på vanninntak i huset. Dette er til automatisk vannstopp ved lekkasje. Hvis strømmen forsvinner lukkes ventilen også automatisk, dvs.at ventilen må ha spenning hele tiden for å stå åpen. Noe å passe på?

Kanskje ikke ønskelig med strømtrekk hele tiden mens den er åpen. Vet ikke om alle er sånn.

Arne2 skrev for 18 timer siden:

Vet ikke om du fikk det med deg Arne, men i den andre tråden linker jeg til en slik ventil som jeg har konkret erfaring med. Jeg bruker en slik ventil i "Dracojolla" til selvlensingen.

Cheyenne skrev 27 minutter siden:

Hvis strømmen forsvinner lukkes ventilen også automatisk, dvs.at ventilen må ha spenning hele tiden for å stå åpen.

Kan sikkert brukes til mye, men jeg ville i alle fall ikke hatt en slik ventil til sjøvannsinntaket på båten. Ville ikke under noen omstendigheter risikert å miste kjølevannet til motoren pga. bortfall av strøm. 

https://tf-electricvalves.com/
Har flere av disse ombord. Bruker de for diesel vannvarmer med/uten motorvarming, mellom vanntanker, og på septik tømming. Har ejektortømming, så kjekt for å slippe å stenge/åpne bunnventil. Bruker de som har polvending for åpne/stenge, potfri endebrytere og manuell override. Har hatt de et par år nå, og funker greit foreløpig. På septik kjøpte jeg bare aktuator, og satte på en syrefast kuleventil. Fant bare rustfri og messing komplett. 

1 hour ago, Jens_P said:

Hva med å bruke en lineær aktuator til dra og skyve på kuleventil arm?

Ser at disse finnes i mange typer og prisklasser.

En stor fordel med å montere en ekstern aktuator på en eksisterende ventil, som er laget for maritim bruk, det er jo at du da vet at både korrosjonsbestandighet og mekanisk styrke er som det skal være. Risikoen er jo at båten synker hvis man monterer en komponent med litt tvilsom kvalitet som korroderer i stykker.

En tradisjonell kuleventil har vel en rotasjon på 90 grader, og det skulle jo være mulig å få til å styre vha en lineæraktuator. To microbrytere som indikerer åpen og lukket posisjon, er vel også mulig å tenke seg. Mulig man faktisk må ha en "endebryter" for å hindre overbalastning, hvis ikke dette er innebygd.

Det er vel en løsning som mekanisk sett blir litt mer komplisert, men som på den annen side kan by på en del viktige fordeler.

Interessant ide, synes jeg.

Arne2 skrev for 10 timer siden:

En stor fordel med å montere en ekstern aktuator på en eksisterende ventil, som er laget for maritim bruk, det er jo at du da vet at både korrosjonsbestandighet og mekanisk styrke er som det skal være. Risikoen er jo at båten synker hvis man monterer en komponent med litt tvilsom kvalitet som korroderer i stykker.

Det var det jeg skrev at jeg gjorde med septik, lenger oppe her. Kjøpte bare aktuatoren.
De finnes i forskjellige standard dimensjoner på festehull og firkant. De fleste levert med håndtak, har vel ikke kvadratisk feste, så jeg måtte kjøpe en med dette. 
Tipper lineæraktuator vil bli veldig dyrt. 

49 minutes ago, Gullfisk said:

Kjøpte bare aktuatoren.

En aktuator laget for ventilen eller som passer til ventilen vil selvfølgelig være mye bedre. Leste nå inlegget over en gang til, og legger nå merke til den steningen som sier at innkjøpet i ett tilfallet bare var aktuator. Akkurat nå virker ikke den linken som er lagt ut.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...