Liaskjæret Startet Fredag 13:24 Link til dette innlegget Startet Fredag 13:24 Hei, ny på forumet her, beklager for enda en ankervinsj tråd! Jeg ønsker å installere en ankervinsj. Jeg har en Uttern D59 Daycruiser. Vekten på båten er ca 1300kg. Jeg har begrenset tilgang til dobbeltbunn og skott. Ønsker å installere på Babord side ( se bilde ). Kom over Lewmar CRW 400, en slags "alt i et" løsning. Er det noen her med erfaringer med denne type vinsj, fordeler/ bakdeler? Åpen for andre alternativer også! Takk på forhånd! Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart Søndag 15:38 Link til dette innlegget Svart Søndag 15:38 Kan du fortelle litt om hvordan du tenker å bruke den? Såvidt jeg kan se kan det ikke brukes blyline, men som akterfortøyning på grunt vann, med landtau forut, kan det sikkert fungere. Sitér dette innlegget Link to post
Liaskjæret Svart Søndag 16:11 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 16:11 Ønsker å bruke det som akterfotøyning paret med et 7,5kg bruce anker til holmeturer/ uthavner. Er skeptisk til den tynne lina som blir levert med ankervinsjen. Det skulle kanskje vært mer info om bruddstyrke, andre typer liner. 6mm er ikke store greiene.. Jeg leste også at man må avlaste vinsjen med å feste linen i en pullert, etter man har sluppet ut ankeret og fortøyd. Det kommer vell an på været, sjøtrafikk etc kan jeg tenke meg til, eller er dette normalt å gjøre på andre ankervinsj typer også? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Søndag 17:12 Link til dette innlegget Svart Søndag 17:12 Holder sikkert fint i indre Oslofjord. Ikke så bra i Altafjorden. 7 kg Bruce har jeg aldri fått til å feste. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart Søndag 20:10 Link til dette innlegget Svart Søndag 20:10 Eit anker på 7,5 kg klarar dei fleste å handtera med nevane. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 22 timer siden Link til dette innlegget Svart 22 timer siden Det holder sikkert fint på dagtid, hvis du har båten under oppsikt. Du kan kanskje ha en bit med kjetting mot ankeret. Men det er vel et spolesystem, så linen som skal inn på vinsjen må antagelig være tilpasset det. Jeg pleier sjelden å avlaste aktervinsjen. Det er jo litt av poenget å kunne dra båten litt fra land med fjernkontrollen, etter at en har gått i land. Jeg har en Quick DP2ED vinsj med kombikabelar som aktervinsj. Den tar både kjetting og slått tau. Jeg har ca 5m kjetting ytterst, resten tau. Eneste ulempen med min vinsj er at den bråker veldig. Jeg tror vinsjer med vertikal motor og planetgir bråker mer enn de med liggende motor og snekkedrev. Min vinsj har også kapstan over kabelarhjulet, den fungerer for alle tau inntil ca 12mm (men man må altså etterhale for hånd). Det finnes vinsjer med kun kabelar også. Det kan være et alternativ hvis det er lite plass. https://seatronic.no/quick-totem-tm3-1000-ankervinsj-800w-12v-trommel https://seatronic.no/quick-tumbler-tb2-500w-12v-trommel Sitér dette innlegget Link to post
Liaskjæret Svart 13 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13 timer siden J-Å skrev for 8 timer siden: Det holder sikkert fint på dagtid, hvis du har båten under oppsikt. Du kan kanskje ha en bit med kjetting mot ankeret. Men det er vel et spolesystem, så linen som skal inn på vinsjen må antagelig være tilpasset det. Jeg pleier sjelden å avlaste aktervinsjen. Det er jo litt av poenget å kunne dra båten litt fra land med fjernkontrollen, etter at en har gått i land. Jeg har en Quick DP2ED vinsj med kombikabelar som aktervinsj. Den tar både kjetting og slått tau. Jeg har ca 5m kjetting ytterst, resten tau. Eneste ulempen med min vinsj er at den bråker veldig. Jeg tror vinsjer med vertikal motor og planetgir bråker mer enn de med liggende motor og snekkedrev. Min vinsj har også kapstan over kabelarhjulet, den fungerer for alle tau inntil ca 12mm (men man må altså etterhale for hånd). Det finnes vinsjer med kun kabelar også. Det kan være et alternativ hvis det er lite plass. https://seatronic.no/quick-totem-tm3-1000-ankervinsj-800w-12v-trommel https://seatronic.no/quick-tumbler-tb2-500w-12v-trommel Hei, takk for tips og innspill! Ja, var egentlig det jeg ville høre. Poenget med fjernstyrt ankervins forsvinner fort da 👍 ja, det er et eget system på vinsjen for korrekt innspoling av tauet som kan være i veien for et stykke med kjetting. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.