Komodo Svart 2.Januar Link til dette innlegget Svart 2.Januar SikkerhetOmBord skrev 42 minutter siden: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2001-12-04-1450 Ja, den ja. Og den gjelder vel kanskje strengt tatt for oss som driver og fikler med gamle fritidsbåter som er i bruk også? Ble jo ganske inngående diskutert dette her i diverse tråder i fjor, men jeg husker ikke helt hva vi kom til. Den viktigste konklusjonen ang. strøm båt i fjorårets diskusjoner var vel allikevel at det er en begrensning på 200W på det legfolk har lov til å gjøre. Det betyr jo at de fleste av oss her inne som driver og mekker på det elektriske selv bryter loven. SikkerhetOmBord skrev 42 minutter siden: Jeg skjønner veldig godt hvorfor du valgte Daly – den funker, er rimelig, lett tilgjengelig og helt OK i mange DIY-oppsett. Så dette er ikke ment som slakt, mer som et nyansert innspill rundt hva som er “godt nok” på land vs hva som er robust nok i båt. Ok. Ikke et førstevalg, men kanskje greit nok altså. Har i alle fall fungert veldig greit i min installasjon så langt. Drar også truster med opp til 500A gjennom BMS-en. Kan ikke si at jeg har registrert noen her på forumet som har måttet bytte ut sin Daly BMS, men det er jo langt fra alt som kommer fram her. SikkerhetOmBord skrev 42 minutter siden: Hvis du en gang vurderer å oppgradere eller bygge neste pakke annerledes, tar jeg gjerne en uforpliktende prat og ser på hva som faktisk gir mest driftssikkerhet for pengene i akkurat din bruk. Målet er ikke dyrt – målet er stabilt. Bare ment som et vennlig innspill 👍 Takk, skal ha det i bakhodet, men den blir nok ikke byttet ut før den streiker. Vi får se hvordan det går. Cheyenne skrev 32 minutter siden: Ikke gøy å være i nærheten i det hele tatt. Riktignok ikke agm, men vanlig bly/syre. Dette var et helt nytt 220 eller 230ah batteri som stod på lading. Kom borti ladekablene der det ble kortslutning. Det smalt godt får en si. Var ganske høyt under taket på verkstedet men deler av toppen av batteriet stod fast i takplater etterpå. Absolutt ikke å anbefale å prøve. Ja, kortslutter du polene på et friskt AGM batteri så blir det action. Polene smelter som om du står med en skjærebrenner rett på polen. Et stort batteri kan faktisk ha evnen til å smelte vekk polen uten at det går i lufta. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
SikkerhetOmBord Svart 2.Januar Link til dette innlegget Svart 2.Januar 25 minutes ago, Komodo said: Ja, den ja. Og den gjelder vel kanskje strengt tatt for oss som driver og fikler med gamle fritidsbåter som er i bruk også? Ble jo ganske inngående diskutert dette her i diverse tråder i fjor, men jeg husker ikke helt hva vi kom til. Den viktigste konklusjonen ang. strøm båt i fjorårets diskusjoner var vel allikevel at det er en begrensning på 200W på det legfolk har lov til å gjøre. Det betyr jo at de fleste av oss her inne som driver og mekker på det elektriske selv bryter loven. Ja, og det er mange farlige - FARLIGE - installasjoner om bord rundtom. Fordelen med lav spenning som 12V er at man ikke får så veldig vondt av å ta på denne.... Men brenne, det kan det fint gjøre likevel. 25 minutes ago, Komodo said: Ok. Ikke et førstevalg, men kanskje greit nok altså. Har i alle fall fungert veldig greit i min installasjon så langt. Drar også truster med opp til 500A gjennom BMS-en. Kan ikke si at jeg har registrert noen her på forumet som har måttet bytte ut sin Daly BMS, men det er jo langt fra alt som kommer fram her. Takk, skal ha det i bakhodet, men den blir nok ikke byttet ut før den streiker. Vi får se hvordan det går. Hovedutfordringen, som nevnt, er FET som kan feile short. Tilsynelatende er da alt OK (FET leder alltid strøm) men BMS klarer ikke å koble fra dersom et behov for det. Da er egentlig hele BMS løsningen som en sikkerhetsanstaltning kompromittert, men uten at man vet noe om dette. 25 minutes ago, Komodo said: Ja, kortslutter du polene på et friskt AGM batteri så blir det action. Polene smelter som om du står med en skjærebrenner rett på polen. Et stort batteri kan faktisk ha evnen til å smelte vekk polen uten at det går i lufta. Absolutt. Og med mange batterier i parallell blir kreftene, til tross for den lave spenningen, ganske formidable... Sitér dette innlegget Sikkerhet Om Bord – maritim sikkerhet basert på offshore- og beredskapserfaring maritim kommunikasjon · nødutstyr · batteri · maritim elektro og elektronikk https://sikkerhetombord.no LinkedIn: https://sikkerhetombord.no/li | Facebook: https://sikkerhetombord.no/fb Link to post
tomcat Svart 2.Januar Link til dette innlegget Svart 2.Januar SikkerhetOmBord skrev 51 minutter siden: Ja, og det er mange farlige - FARLIGE - installasjoner om bord rundtom. Fordelen med lav spenning som 12V er at man ikke får så veldig vondt av å ta på denne.... Men brenne, det kan det fint gjøre likevel. Hovedutfordringen, som nevnt, er FET som kan feile short. Tilsynelatende er da alt OK (FET leder alltid strøm) men BMS klarer ikke å koble fra dersom et behov for det. Da er egentlig hele BMS løsningen som en sikkerhetsanstaltning kompromittert, men uten at man vet noe om dette. Absolutt. Og med mange batterier i parallell blir kreftene, til tross for den lave spenningen, ganske formidable... Denne videoen demonsterer godt kreftene, dog kanskje større enn de fleste båt-installasjoner: Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 2.Januar Link til dette innlegget Svart 2.Januar SikkerhetOmBord skrev for 2 timer siden: 2. “Alt-eller-ingenting”-logikk Det som gjør meg mest urolig i båt, er at Daly i praksis er siste sikkerhetsledd. Når den først kobler fra, så gjør den det hardt. Mister du batteriet da, mister du ofte også: – navigasjon – VHF – autopilot – lensepumpe I en båt foretrekker jeg løsninger som enten er mer forutsigbare, eller der BMS ikke er eneste komponent som avgjør om alt blir mørkt. I fritidsbåter vil det vanligvis være redundans ved at dynamoen leverer forbruksstrøm så lenge motoren går. I de fleste båtene har motoren egen strømforsyning via seperat startbatteri som vil kunne starte motor uavhengig av forbruksbatteriet. Så helt mørkt blir det ikke selv om BMS skulle koble ut forbrukstrøm av en eller annen grunn. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Okkaby Svart 2.Januar Link til dette innlegget Svart 2.Januar Brigg skrev 33 minutter siden: I fritidsbåter vil det vanligvis være redundans ved at dynamoen leverer forbruksstrøm så lenge motoren går. I de fleste båtene har motoren egen strømforsyning via seperat startbatteri som vil kunne starte motor uavhengig av forbruksbatteriet. Så helt mørkt blir det ikke selv om BMS skulle koble ut forbrukstrøm av en eller annen grunn. Nettopp, så er vel mest disse Pinneraketter som kanskje får dette problem når de driver med vinden. Kutter BMS hos meg, så fortsetter ting å fungere så lenge motor går. Så lenge dcdc ikke kutter ut, så vil også de fleste andre ting fungere, er ikke stort forbruk under normal kjøring. Motor har jo eget startbatteri, truster har eget batteri, så alt dette er koblet utenom forbruk. Så tenker jeg sier meg mer en fornøyde med det opplegg jeg har. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.