Jump to content

Innspill til utvidelse av sentralvarme i båt

Sandebukta

Recommended Posts

Jeg har et fint lagt opp vannbårent varmeanlegg i båten. Varmekilden er Refleks dieselovn og en Grundfoss 220v pumpe sørger for sirkulasjon. Opplegget består av to gulv på hhv. 11 og 2 kvm, 4 radiatorer, håndkletørker og VVB. I tillegg gir slangene litt lunk til maskinrommet ved å gå uisolerte igjennom der på tur og retur.

Refleksen gir 3,8 kw maks til vannsløyfa. Det vil si at det er alt for mange forbrukere her i forhold til varmekapasitet. VVB klarer den ikke å hjelpe stort. Ved fordelerstokken er det ventiler til å stenge av ulike forbrukere slik at man kan prioritere.

Jeg ønsker å koble en diesel vannvarmer inn på eksisterende system. Refleksen er fin å ha på døgnet rundt om vinteren, mens en vannvarmer kan brukes kjappere og enklere hele året for varmtvann, en kjapp lunk om høsten eller for å supplere raskt når det er iskaldt om vinteren. Tanken er å kjøre de hver for seg til sitt bruk. 

Spørsmålet er hvor på sløyfa det er lurest å koble på dieselvarmer? Bør jeg også ha en pumpe til inn på kretsen, i så fall hvor? Og er det andre ting jeg bør ta hensyn til? Lurer også på hvor kraftig varmer jeg bør satse på. Båten er 46 for og isolert, men varmerapet i gulvene er ganske formidabelt.IMG_5438.jpeg.3ed57a9adc7dd28ca4f0a5c9b9089ba2.jpeg

Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46

Jeg ville satt den inn rett etter Reflex-ovnen. Du ønsker vel kaldest mulig vann inn på Reflex-ovnen. Dieselvarmer kan ligge i serie, og trenger ingen separat sirkulasjonspumpe, men du kan jo gjerne ha to, hvis de drar i samme retning.  Du  må bare sørge for at det er god flow gjennom dieselvarmeren, og at ikke en luftlomme der. Du har jo en kombinasjon av seriesystem og parallellsystem. Men du passer vel på at du ikke stenger alle parallellkoblingene. Hvis det blir for mye varme i akterkabin, kan du jo bare lage en bypass der.  Jeg tror en 8kW varmer kan passe bra.

Takk for innspill.
 Bypass har vært i tankene uansett for å kunne få all varme til VVB. Det er ganske mye varmetap i 11kvm gulv ned mot sjøen. 
Og en 10kw Eber med 80 grader vann blir vel i overkant for laminatgulvet kanskje?

Dieselvarmer i serie uten egen pumpe høres jo enklest ut ja. Regner med at en sånn «huspumpe» har kapasitet nok. Kanskje med en bypass på varmeren også, når refleksen skal gå i flere døgn?

Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46

Mange av dieselvarmerne som har ett litt mer avansert display kan justeres på temperatur. Her kan en justere ned til hvertfal 50 grader. Hvis du går for noe annet en Weber så får du 10kw nokså rimelig. 

Denne får nokså mye skryt på nettet: https://www.hlnind-shop.com/products/aquano-10k-coolant-heater

Selv har jeg nettopp bestilt en Kina variant av denne til 3500 ink mva og frakt. Men den har kun av eller på. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...