Komodo Startet 1.Januar Link til dette innlegget Startet 1.Januar Fra og med i dag trer en ny forskrift i kraft som regulerer fiske i Oslofjorden. Som mange vet er det allerede etablert tre soner for nullfiske, altså at alt fiske blir forbudt. Det som er nytt i denne forskriften er bla. at de ikke bare forbyr alt fiske i nullfiskesonene, men også all annen høsting fra havet, deriblant dykking. Det betyr at det bla. blir forbudt å plukke krabbe, blåskjell, og tom. stillehavsøsters! Den siste der skal det visstnok kunne gis dispensasjon til å fjerne. Denne nye forskriften er et kraftig slag i trynet for oss som bor i eller nær ved disse nullfiskeområdene, og liker å på en skånsom måte plukke krabbe til et kok når man er på båttur. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2025-12-19-2889/vedlegg2#vedlegg2 Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Chilli Solbris Svart Fredag 17:35 Link til dette innlegget Svart Fredag 17:35 Politikerne er helt genial! Jeg er helt sikker på at alt er grundig belyst og vel fundert!! Her har mange kloke hoder klekket ut en skikkelig god måte å redde Oslofjorden på. Lurer på hvem som skal fortelle selen at den må begrense inntaket av fisk! Og aller helst holde seg til makrellen!! Eller roter jeg det til nå???😳😳 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Komodo Svart Søndag 13:23 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 13:23 Chilli Solbris skrev On 2.1.2026 at 18.35: Politikerne er helt genial! Jeg er helt sikker på at alt er grundig belyst og vel fundert!! He he På fiskeridirektoratets hjemmesider ligger det linker til høringsuttalelse fra Nærings- og Fiskeridepartementet (NFD) og Klima- og Miljødepartementet (KLD), samt tilsvar på disse fra Fiskeridirektoratet. Jeg har tatt meg bryet med å lese grundig gjennom begge disse dokumentene, og må si at argumentasjon og logikk i disse uttalelsene er meget tynt. Når det er denne form for "fagkompetanse" som ligger til grunn for inkompetente politikeres dannelse av meninger så skjønner jeg jo at en ny forskrift nødvendigvis må slå feil ut. Les høringnotatene her (link nederst på siden): https://www.fiskeridir.no/fritidsfiske/oslofjorden-tiltak-for-fritidsfiskere Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Chilli Solbris Svart Søndag 15:21 Link til dette innlegget Svart Søndag 15:21 Komodo skrev for 1 time siden: He he På fiskeridirektoratets hjemmesider ligger det linker til høringsuttalelse fra Nærings- og Fiskeridepartementet (NFD) og Klima- og Miljødepartementet (KLD), samt tilsvar på disse fra Fiskeridirektoratet. Jeg har tatt meg bryet med å lese grundig gjennom begge disse dokumentene, og må si at argumentasjon og logikk i disse uttalelsene er meget tynt. Når det er denne form for "fagkompetanse" som ligger til grunn for inkompetente politikeres dannelse av meninger så skjønner jeg jo at en ny forskrift nødvendigvis må slå feil ut. Les høringnotatene her (link nederst på siden): https://www.fiskeridir.no/fritidsfiske/oslofjorden-tiltak-for-fritidsfiskere Jeg kan bare si «Tog i Norge på anbud er smart!» Har ett og annet synspunkt på politikernes evne til innsikt og god vurdering!! Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.