Jump to content

Frostsikre sjøvannskjølt motor, når båten er på vannet

aileenll

Recommended Posts

Om det er nødvendig avhenger av båtens konstruksjon. Motoren til Hulda ligger under vannlinjen og motorrommet er beinisolert. Ikke mulighet for frost. Frostsikring, liten motor, bland en bøtte med frostsikret vann. Hekt av slangen oppstrøms skrogventilen. Start motoren og la den suge bøtta tom. Ferdig. Frostsikre skrogventilen? Steng ventilen. Ta av slangen nedstrøms pumpen. Bruk trakt og fyll slangen med frostvæske. Dytt en madrasspumpe ned i slangen og pump trykk. Åpne ventilen 2,5 sekund og steng. Ferdig.

Om du har tilgang til landstrøm og du ikke forventer langvarig frost vil det enkleste være å plassere en liten varmeovn/frostvakt i motorrommet mens kulden varer. 

Husk også ferskvann, vv-bereder og tappekraner. Disse vil også fryse i stykker om det ikke er gjort tiltak som forhindrer dette. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Fyll en 1/2L brusflaske halvfull med reint vann og sett den oppå motoren,  da har du en grei indikasjon på frostfaren i motorrommet, ved kuldegrader sjekker du den gjevnlig så får du en veldig god pekepinn om det er nødvendig med frostsikring.

Generelt sett dersom luftinger til motorrom er tettet så er temperaturen i motorrommet ca det samme som i sjøvannet.

Monter en treveisventil på kjølevanns-inntaket, da kan du montere på en slangestuss som du putter rett i kanne med ferdigblandet kjøleveske.

Bare og la motoren gå noen få sekunder og vips har du frostsikret.

Her vest er det nå med i -9⁰ C om natten og -6-7⁰C på dagtid der solen ikke skinner.

Motorrom er under anker dekket ute og for tiden uisolert.

Det er varmere i motorrommet enn man skulle tro.

La føler fra termometer på motor, mellom toppdeksel og varmeveksler, 2,3⁰C.

I bunn av kjøl, ca. 80 cm under vannlinjen, 3,5⁰C.

I cabin -4°C.

Har nå dekket over motor med 20 mm tykt liggeunderlag for å være sikker siden motorrommet ikke er isolert.

Tenker vi skal tåle noen minusgrader til før varmeovnen må finne fram.

Min båt ligger på sjøen hele året. Havna er isfri. I natt viste utetemperaturen -9 ved båten. Jeg har SmarBoat installert og den viste min. +3,7 i kjølen under motor, der vannivåvakten er installert, og min. +2,7 i motorrommet der selve SmartBoat enheten er installert. Motorrommet er uisolert, men tett bortsett fra luftinntak i begge sidene av båten. Motoren er omsluttet av en isolert kasse bygget av isolerte forskalingsflaker.

Blir ikke kuldegrader inne i motorkassen med mindre sjøen fryser til is under båten. Blåser det mye i kulden, dekker jeg til luftinntakene med filleryer, som jeg fant på IKEA en gang i tiden.

Er veldig fornøyd med SmarBoat-vakten da en kan se historiske data på det den registrerer.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...