Jump to content

Volvo Penta TD67c i eldre sjark, bygge om gir

CBJ

Recommended Posts

Kjøpte i fjor en eldre sjark til hobbybruk og fritidsfiske. I sjarken står det en eldre Volvo Penta TD67c. 

Jeg er ganske ny innen båtmotor etc. så tar gjerne imot tips.

Pr idag. er "giret" styrt ved å svinge høyre eller venstre på et ratt som er hydraulisk styrt og nøytral er å finne ca. midtpunkt på denne. Opplever at det er vanskelig å få båten i nøytral og det enten går forover eller bakover uansett.

Har derfor et ønske om montere spakekontroll for å få gir i nøytral fra styrhus. Noen som vet om dette er mulig eller er det et dødfødt prosjekt?

Har googlet meg ihjel for å finne noe info men ikke lyktes. 

Legger med noen bilder fra gir og motor.

20260102_125930.jpg

20260102_125932.jpg

Screenshot_20260102_233744_Messages.jpg

20260102_125920.jpg

CBJ skrev for 15 timer siden:

Pr idag. er "giret" styrt ved å svinge høyre eller venstre på et ratt som er hydraulisk styrt og nøytral er å finne ca. midtpunkt på denne. Opplever at det er vanskelig å få båten i nøytral og det enten går forover eller bakover uansett.

Du har kanskje vribar propell? Og at rattet du refererer til styrer vridning på propellbladene? Da har du nok som nevnt ovenfor her en spak eller hendel til å koble ut giret med.

Finner ingen merkeplate desverre. Kun et nummer. Men på googlesøk kommer det ikke opp noe fornuftig av dette. 

Er vel trolig vribar propell, men ser ut for at det aldri har eksistert noen spak eller hendel for frikobling :usikker: 

Jeg ser det kommer ut en "tapp" på girkassen, men usikker på hva denne er. Er ganske fersk innen området her så har ikke så mye peiling selv...

Legger med noen bilder av propell og aksling

Screenshot_20260104_094140_Messages.jpg

Screenshot_20260104_094227_Messages.jpg

Det ser ut til å være vribar propell ja. Da tenker jeg at det rattet du refererer til aktiverer det som ser ut til å være en sylinder rett foran venstre fot på bildet som igjen skyver/trekker på en hylse utenpå selve propellakslingen. Denne hylsa styrer vridning på propellbladene. Da kan det nok være litt vanskelig å finne "fri" tenker jeg. Rart at det ikke er en eller annen form for inn/ utkobling av gir. Det finnes nok, kanskje bare ikke tilkoblet.

Ja, du har vridbar propell og det er den brune rustklumpen (omstyring) på siste bildet ditt som styrer vridningen og rattpumpen er tilkoblet denne. Du har også ei girkasse rett bak motoren. Det skal være en hendel ved styreposisjonen(e) hvor du kan koble inn og ut giret. Å starte motoren med innkoblet gir er aldri en god ide.

Propellen din ser også ut til å være i svært dårlig forfatning. Få noen med mekanisk kjennskap til båt og se over drivlinjen din før du bruker båten noe særlig mer.

Ja det stemmer nok. Propellen ser litt sliten ut her ja. Bildene her var fra båten ble kjøpt, og da var det meste ganske slitent. Har pusset med propell og gått over drivlinje med vask og smurning så det ser en del bedre ut nå enn på bildene :fniser:

Båten har aldri hatt hendel for gir, kun dette hjulet for å vri propellen. Ser det stikker ut en slags tapp fra girkassen, men usikker på hva denne er til. Mulig den er for tilkobling av hendel. Svært vanskelig å finne noe som ligner på nettet og har søkt på det aller meste, men finner ingen lik girkasse. Finnes heller ingen annen merking utover det nummeret vist på bilde lengre opp her.

Kan du ta flere bilder av girkassen med denne tappen?
Vil også tro det er en frikobling i giret.

Men er det en mekanisk kobling er det ikke sikkert den er ført over dekk.

En slik krever trolig mye kraft til inn/utkobling.

-Motoren i en båt jeg kjøpte hadde gått med innkoblet propell de siste 25år.

Koblingshendelen (direkte på giret) var knekkt og reparasjon aldri utført.

Vribart anlegg tilsvarende det du har. Så det fungerte med den motoren,

men ikke noe jeg ville ha. Så det gikk i land.

Girkassen virker veldig stor for kun reduksjonsgir, kanskje det er en lastebilgirkasse? Den tappen kan være del av en hydraulisk ventil, siden det sitter en lufteskrue der. Kanskje det er kontroll for en sylinder som løser ut en vanlig bilclutch? 

Er det et svinghjul bak girkassen? Kan det være en clutchmekanisme der? 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...