Jump to content

Så var SafeCurrent batteriovervåkingen slutt.

Lars H.

Recommended Posts

Nå har jeg i mange år hatt en liten duppeditt koblet til forbruksbatteriet i båten. Den har hver 4. time målt spenning på batteriet og temperaturen ved batteriet, og sendt dette til en database som jeg når som helst har kunnet gå inn på. Men nå er det slutt. Enheten er for 2G, og selv om Telenor fremdeles fortsetter  med 2G, terminerer de tjenesten. Synd.

safecurrent_slutt.jpg.0d9b6e4bf37964289815152d4a5f96a1.jpg

Her et eksempel på målinger med egne pålagte kommentarer.

safecurrent_okt_nov_2023.jpg.98d6c662c19f130b1e37b503f197dedd.jpg

safecurrent_juni_juli_2020_30d.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Egentlig tror jeg de var lei av å drifte det. I den senere tid har ikke posisjonsangivelsen fungert, det er blitt tregt og de har ikke et servicesenter å kontakte.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det er vel tida som har gått litt i fra konseptet  siden ingen gidder å lage en såpass enkel sak for 4G/5G?

Om jeg ikke husker feil har @Lars H. en Victron BMV batterimonitor. Med ganske få kroner og bittelitt innsats går det an å bruke en raspberry pi med Victron OS image for å sende data fra denne til Victrons VRM portal som da bør kunne gi tilsvarende eller bedre oversikt via PC eller mobil (så sant Victron BMW har VE.direct tilkopling, og det mener jeg alle modellene har?) Bruk av VRM portal er meg bekjent gratis også, og det er jo ingen bakdel. Raspberry Pi må selvsagt ha en datalinje, enten via wifi router allerede om bord eller egen 4/5G dongle.

J-Å skrev for 5 timer siden:

Hvis en har internet ombord, så er det mange muligheter. Det kan være så enkelt som en Shelly Plus Uni med en Shelly temperatursensor.

Måler disse spenning også? Det finnes mange løsninger for temperatur når en har wifi, men på spenning (og dermed en bekreftelse på at landstrøm er på) er det mindre av. Jeg har en modifisert sensor som bruker Telldus for å monitorere spenning 

Bergen skrev for 14 timer siden:

Måler disse spenning også? Det finnes mange løsninger for temperatur når en har wifi, men på spenning (og dermed en bekreftelse på at landstrøm er på) er det mindre av. Jeg har en modifisert sensor som bruker Telldus for å monitorere spenning 

Ja det er en Analog In, som kan settes til 0-15V eller 0-30V.  Den kan f.eks. strappes til forsyningsspenningen. Jeg har en litt annen Shelly variant, som jeg har koblet til ved lensepumpen. Pga litt spenningsfall i kabelen kan jeg da se om lensepumpen går. Jeg kan faktisk se om den opererer normalt også, og jeg kan se i historikken når den har startet automatisk. Jeg har DHT22, men jeg anbefaler DS18B20. Det fordi fuktighetssensor ikke kan gjøres vanntett. 

image.png.58aed54d08ad68b61eca7e82e551aad3.png

For å overvåke 230V kan f.eks bruke en Shelly Plug S eller en Shelly 1 PM. En fordel med disse Shelly enhetene er at de har en egen innbygd prosessor, så de kan f.eks overvåke router og evt slå den av og på. En smart setting er en timer som slår de på etter noen sekunder av, selv om en med det slår av routeren de er koblet til.

J-Å skrev for 23 timer siden:

Ja det er en Analog In, som kan settes til 0-15V eller 0-30V.  Den kan f.eks. strappes til forsyningsspenningen. Jeg har en litt annen Shelly variant, som jeg har koblet til ved lensepumpen. Pga litt spenningsfall i kabelen kan jeg da se om lensepumpen går. Jeg kan faktisk se om den opererer normalt også, og jeg kan se i historikken når den har startet automatisk. Jeg har DHT22, men jeg anbefaler DS18B20. Det fordi fuktighetssensor ikke kan gjøres vanntett. 

image.png.58aed54d08ad68b61eca7e82e551aad3.png

For å overvåke 230V kan f.eks bruke en Shelly Plug S eller en Shelly 1 PM. En fordel med disse Shelly enhetene er at de har en egen innbygd prosessor, så de kan f.eks overvåke router og evt slå den av og på. En smart setting er en timer som slår de på etter noen sekunder av, selv om en med det slår av routeren de er koblet til.

Den Shelly-saken må være det absolutt beste alternativet til å erstatte Safecurrent skulle en tro. Lav pris og ingen abo avgift. Og kan slå av og på router for å spare strøm. 

I teorien kunne den nok lest spenning også via samme 1-wire buss som temp/fuktighetsmåler, men så vidt jeg klarer å finne ut så selges ikke ADC 1-wire som moduler, kun som SOP8-chip som er slitsom å lodde selv om en ikke er litt pro. En slik ville gitt 4 kanalers ADC med 16 bit. Det spørs vel også om Tuya/Smart Life appen har et ‘voltmeter’ valg på denne inngangen. Uansett et bra alternativ!

Selv lusker jeg litt på et par av disse (link under) for å endelig få fjernovervåking av mine 2 forbrukspakker. Ser veldig enkelt og greit ut. Risken er vel hvor lenge appen støttes, men til den prisen kan jeg ta den sjansen: 

I just found this on AliExpress: US $51.52 | WiFi Coulomb Meter Battery Capacity Indicator RV Battery Monitor KM110F Power Volt-Ammeter lithium Lead acid
https://a.aliexpress.com/_EwjanPK

Fantino skrev for 1 time siden:

Risken er vel hvor lenge appen støttes, men til den prisen kan jeg ta den sjansen: 

De enkelte dingsene har sin egen webserver hvor en ved å gå inn på IP adresse får tilgang til script redigering og konsoll med bl.a. utskrift av alle "print" setninger som en legger inn i koden. Så dette vil spille videre helt uten app vil jeg tro. Det er også en HPPT:POST løsning hvor en kan sende data.  Jeg er ingen ekspert på javascript, men chatgpt skriver ganske bra kode ut fra eksemplene, når en først får forklart hva en egentlig vil. 

Fordelen med Smart Boat, er jo at en ofte får rabatt på forsikringen når en har denne ombord. Rabatten på forsikringen første år, dekket utgift til utstyret hos meg når jeg kjøpte den på tilbud.

Å når jeg nu kom til Danmark med båten, så forlangte forsikringen i DK at der var sporing på båten. Så slapp enkelt unna når jeg hadde systemet ombord.

J-Å skrev for 10 timer siden:

De enkelte dingsene har sin egen webserver hvor en ved å gå inn på IP adresse får tilgang til script redigering og konsoll med bl.a. utskrift av alle "print" setninger som en legger inn i koden. Så dette vil spille videre helt uten app vil jeg tro. Det er også en HPPT:POST løsning hvor en kan sende data.  Jeg er ingen ekspert på javascript, men chatgpt skriver ganske bra kode ut fra eksemplene, når en først får forklart hva en egentlig vil. 

Ser jeg var litt uklar i innlegget mitt! Dette med appen og levetid var mhp dingsen fra Ali som jeg linket til nederst. Shelly er vel både godt etablert og ganske åpent mhp kode så ingen skepsis der. 

Lars H. skrev On 8.1.2026 at 15.57:

å har jeg i mange år hatt en liten duppeditt koblet til forbruksbatteriet i båten. Den har hver 4. time målt spenning på batteriet og temperaturen ved batteriet, og sendt dette til en database som jeg når som helst har kunnet gå inn på. Men nå er det slutt. Enheten er for 2G, og selv om Telenor fremdeles fortsetter  med 2G, terminerer de tjenesten. Synd.

Flytt mobil nr til Talkmore  og  Få deg et kontant kort   50 kr Talkmoe og du har 2G ut 2027

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Det hjelper ikke stort når de har lagt ned tjenesten. Dette er det jeg får opp på deres egentlige standard nettadresse:   http://safecurrent.no

safecurrent_slutt.jpg.0d9b6e4bf37964289815152d4a5f96a1.jpg

Men, om jeg går inn på http://safecurrent.com funker det fremdeles!!

Hvor lenge dette funker, får tiden vise.

safecurrent_11jan_2026.jpg

Lars H. skrev 28 minutter siden:

Men, om jeg går inn på http://safecurrent.com funker det fremdeles!!

Er systemet solgt utenfor norge er det ikke bar å legge ned.

Er det simkort i enheten? det er vel bare her vi legger ned 2G

da  koster det 50 kr å prøve, uansett  så har du en  mobil med  kontantkort hvis du har en  mobil  å putte simkortet i

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Jeg vet at dette er brukt ihvertfall i England, og også Tyskland, tror jeg. Med litt googling og KI er vel dette status for 2G i disse landene:

England (UK)Innen 2033 (nasjonal frist)Operatører vil trolig avslutte før dette (ca. 2029–2030)

Tyskland2028 (hovedutfasing)Deutsche Telekom: 30. juni 2028; Vodafone starter september 2028; kritiske IoT kan vare til 2030

Sveriges största teleoperatörer planerar att vara helt färdiga med nedstängningen av 3G-näten under december 2025. De planerar också att stänga ner 2G-näten. Telenor och Tele2 har nu i december 2025 avvecklat 2G-näten, medan Telia väntar till slutet av 2027.

Ja, det fulgte med installert simkort i enheten. Den kommuniserer jo med Safecurrent og ikke meg, så å sette inn eget kort med eget nummer blir vel ikke greit. Men enn så lenge fungerer det jo.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...