liberty Startet Lørdag 22:49 Link til dette innlegget Startet Lørdag 22:49 Advarsel Battleborn batterier kan ha en en design feil som kan føre til brann Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart igår klokken 09:37 Link til dette innlegget Svart igår klokken 09:37 For å begynne med det positive Batteriet tok ikke fyr. Men slik jeg oppfatter det så er designfeilen at man har skruer for terminering mellom samleskive og batterier/bms som holdes på plass av en plastskinne, og for tynne kabelsko. Denne har tydeligvis smeltet, og det kan se ut som at man har valgt flere tynne kabler med kabelsko som ligger oppå hverandre. Jeg vil anta at nettopp dette med flere kabelsko oppå hverandre er rotårsaken. Hver av disse er nok tilpasset strømmen fra batteri/bms til samleskinne. Så har man glemt at når man legger de oppå hverandre, så må strømmen fra alle kabler gå igjennom den innerste kabelskoen mot samleskinnen. Det her blitt for mye, fordi den er for tynn og man har fått varmgang. Når det gjelder batterier i felt: Det som også er interresant er hvorfor klarer batteriet noen sykluser og så blir de bare verre og verre. Min teori er at, Jo fordi for hver gang batteriet lades eller tappes så får du mer og mer korrosjon mellom kabelsko og mellom disse og samleskinne, og dette skyldes at temineringen blir mindre og mindre gasstett, Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart igår klokken 10:10 Link til dette innlegget Svart igår klokken 10:10 Ja, det positive for meg er at dette er en designfeil i et spesifikt merke, ikke en "lithium er farlig" sak. Har bare hørt analysen en gang, men det virket som Prowse var opptatt av en gummilist som har blitt varm og ført til slakk i kontaktpunktene. Så har dette forplantet seg. En fordel med et helt åpent, selvbygget batteri er at alle kontaktpunkter kan inspiseres og etterstrammes. Det betyr ikke at jeg tror alle innkapslede er dårlige. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Hulda Svart igår klokken 11:13 Link til dette innlegget Svart igår klokken 11:13 Det som er gøy, er at ingeniørere ikke har begrep om grunnleggende materialteknologi. Ikke vedrørende et eneste ett av de fire/fem materialene de klasker sammen. Nå fikk vel Prowse tilsendt ett eller to batterier som hadde sluttet å fungere/gått varmt. Så kjøpte han inn ett nytt batteri og testet det innenfor produsentens spec. Dette batteriet begynte å smelte kassa. Da han plukket det opp, hadde også den berømte plastskinnen smeltet og alle koblingene på pluss og minussiden var løse. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart igår klokken 11:40 Link til dette innlegget Svart igår klokken 11:40 2 hours ago, JRK said: Det som også er interresant er hvorfor klarer batteriet noen sykluser og så blir de bare verre og verre. Min teori er at, Jo fordi for hver gang batteriet lades eller tappes så får du mer og mer korrosjon mellom kabelsko og mellom disse og samleskinne, og dette skyldes at temineringen blir mindre og mindre gasstett, Selv observerer jeg at kontaktfeil pga korrosjon er et stadig tilbakevendende problem. Rotårsaken er muligens forskjellige materialer i kontaktflatene. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Hulda Svart igår klokken 12:08 Link til dette innlegget Svart igår klokken 12:08 Nei, akkurat det har jeg aldri opplevd, fordi jeg har Vaselin på alle utsatte koblinger. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart igår klokken 12:11 Link til dette innlegget Svart igår klokken 12:11 Er vaselin strømledende? Eller, "alt" som skal til er å sørge for at koblingen er totalt gasstett. Jeg har forsåvidt brukt noe fett utenpå kontakter til solcellepaneler (X90) for å prøve å gjøre dem tett. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Hulda Svart igår klokken 12:45 Link til dette innlegget Svart igår klokken 12:45 Nei. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart igår klokken 13:10 Link til dette innlegget Svart igår klokken 13:10 Det batteriet der er jo mildt sagt katastrofalt designet. Glad jeg har et DIY lithiumbatteri der jeg har full kontroll på alle termineringer og detaljer. Måten å stable kabelsko oppå hverandre, for deretter å klemme dem sammen med thermplast mellom er jo intet mindre enn amatørmessig. Og hva mener forsamlingen om de kabelskoene de har brukt? Den typen kabelsko bruker jeg ikke en gang på lett synlige steder. Her var de innkapslet i selve batteriet! Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Brigg Svart igår klokken 13:23 Link til dette innlegget Svart igår klokken 13:23 Komodo skrev 8 minutter siden: Glad jeg har et DIY lithiumbatteri der jeg har full kontroll på alle termineringer og detaljer. Ja, men du har jo strengt tatt ikke kontroll på hvordan ting ser ut inne i selve LiFePo-cellene. Hvordan konstruksjonen ser ut og hvilke muligheter som finnes for å tabbe seg ut for de som setter disse sammen på battrifabrikken vet ikke jeg. Det kunne vært interessant å sett et bilde av en slik prismatisk celle uten plastikken rundt. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Komodo Svart igår klokken 13:33 Link til dette innlegget Svart igår klokken 13:33 Brigg skrev 7 minutter siden: Ja, men du har jo strengt tatt ikke kontroll på hvordan ting ser ut inne i selve LiFePo-cellene. Nei, det er riktig, men det gjelder jo også for drop-in batteriene. Først er cellene montert sammen til en enhet, deretter er cellene bygget sammen til et batteri. Og i våre batterier har vi i det minste kontroll på mekanisk terminering og plassering av cellene, BMS og polene. I et drop-in batteri er jo alt kapslet inn og ikke tilgjengelig for inspeksjon og kontroll, i tillegg til at kunden ikke vet hvordan dette er designet. Tipper det er store forskjeller på kvaliteten på disse drop-in batteriene. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
SveinHa Svart igår klokken 13:40 Link til dette innlegget Svart igår klokken 13:40 Komodo skrev 27 minutter siden: Måten å stable kabelsko oppå hverandre, for deretter å klemme dem sammen med thermplast mellom er jo intet mindre enn amatørmessig. Og hva mener forsamlingen om de kabelskoene de har brukt? Den typen kabelsko bruker jeg ikke en gang på lett synlige steder. Akkurat stablingen er jeg ikke spesielt redd for men kabelskoene i seg selv og at der er plast som klemmes sammen med kabelskoene er jo oppskrift på varmgang... Korrosjon holder jeg borte med Tectyl ML eller FluidFilm, har alltid minst en av de for hånden. Sitér dette innlegget Vaksinehistorie, forelesning om propaganda fra Free University of Toronto (kortversjon 6 min). Brosjyre Barnevaksiner. Link to post
Komodo Svart igår klokken 13:50 Link til dette innlegget Svart igår klokken 13:50 SveinHa skrev 7 minutter siden: Akkurat stablingen er jeg ikke spesielt redd for men kabelskoene i seg selv og at der er plast som klemmes sammen med kabelskoene er jo oppskrift på varmgang... Det er ikke det med stablingen jeg er minst imponert over, men det føyer seg inn i rekken. I et batteri som er permanent montert sammen og ikke åpent for inspeksjon, så mener jeg de burde samlet ledningene sammen i en krymp, da hadde de fått en kabelsko. Og den burde vært av den gode typen, ikke den elendige typen de har brukt der. Men ja, at de har klemt dette sammen mot en plate av plast er intet mindre enn tragisk. SveinHa skrev 7 minutter siden: Korrosjon holder jeg borte med Tectyl ML eller FluidFilm, har alltid minst en av de for hånden. Det er jo greit ellers i båten, men ikke inne i et batteri hvor kassa er sveist sammen og ikke mulig å åpne. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
JRK Svart igår klokken 16:08 Link til dette innlegget Svart igår klokken 16:08 tobixen skrev for 3 timer siden: Selv observerer jeg at kontaktfeil pga korrosjon er et stadig tilbakevendende problem. Rotårsaken er muligens forskjellige materialer i kontaktflatene. I utgangspunktet har du helt rett, elle elektriske matrialer ligger med sin egen spenning i rekke. bruker man matrialer som ligger litt i fra hverandre, så opstår det et spenningsfall i selve koblingen, og med stor strøm, større tap. Men jeg tror ar det vanligste er rett og slett varmgang. Ta en thruster, den gar fint i mange år, men en dag så begynner kullstøvet fra børstene å kortslutte kommutatoren. Da går det mer strøm en koblingen er designet for. Da blir den varm og den utvider seg. da kan det slippe til fukt/oksygen i en bitte liten del av koblingen. Nets gan er dette arealet korrodert og mottstanden øker i koblingen. På gamle båter kand også være så enkelt at ledningsopplegget er for tynt til alle oppgraderinger som gjøres underveis Om det det er det her er jo ikke lett å se. Men av usb ladere, så finnes det flere matrialer på selve pinnene. Så leser vi at disse er brannfarlige. Selvfölfelig finnes det dårlige ladere, men har også en teori om hvorfor de brenner når du försat nevner forskjellige overflater. Eksempelvis Apple har gullforgylte pinner. Så kjøper folk nye kabler og gjerne billige uorginale. De kan gjerne bare ha billiger matrialer på pinnene. Når kablene i tilleg utsettes for fukt og annet på kjøkken og bad, så har man jo lagt grunnlaget for korosjon, og blir mottstanden for stor så blir det varmt. SveinHa skrev for 1 time siden: Akkurat stablingen er jeg ikke spesielt redd for men kabelskoene i seg selv og at der er plast som klemmes sammen med kabelskoene er jo oppskrift på varmgang... Korrosjon holder jeg borte med Tectyl ML eller FluidFilm, har alltid minst en av de for hånden. Er ikke helt enig i det du skriver om stabling av kabelsko. I dette tilfellet er det jo 3 kabler som er stablet . Og de kabelskoene ser jo rimelig tynne ut. Strømmen fra alle kabelskoene skal jo inn i samleskinna. Er skruen syrefast vil det meste av strømmen fra de to øverste skoene gå igjennom den skoen nærmest skinna og om den bare er beregnet for strømmen fra en kabel, så blir det varmgang, og det kan være det som har skjedd i dette tilfellet. Men det kan helt sikkert være andre senarioer også. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart igår klokken 16:51 Link til dette innlegget Svart igår klokken 16:51 Det som i alle fall er helt sikkert er at du ikke får en god forspenningskraft mellom kabelskoene så lenge de skrus mot ei plate av thermoplast. Jeg kjenner ikke til Battleborn, vet ikke om dette er et dårlig merke generelt. Men det var i alle fall lite tillitsvekkende å se hvordan de har konstruert dette batteriet. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
SveinHa Svart 20 timer siden Link til dette innlegget Svart 20 timer siden JRK skrev for 4 timer siden: Er ikke helt enig i det du skriver om stabling av kabelsko. I dette tilfellet er det jo 3 kabler som er stablet . Og de kabelskoene ser jo rimelig tynne ut. Strømmen fra alle kabelskoene skal jo inn i samleskinna. Tykkelsen på skoene betyr ingenting for stablingen sin del, der er det arealet på flatene som klemmes sammen som teller og det er betydelig mye større enn arealet fra kabelen til ringen... men de skoene der er jo ikke gode i det hele tatt, spesielt ikke for strømmer i nærheten av max for ledningen... Sitér dette innlegget Vaksinehistorie, forelesning om propaganda fra Free University of Toronto (kortversjon 6 min). Brosjyre Barnevaksiner. Link to post
JRK Svart 20 timer siden Link til dette innlegget Svart 20 timer siden Javel, så om du har 10 sko dimensjonert for 100A, med en strøm hver med 100A, hvor stor strøm skal inn i samleskinne. Jo 1000A. Og da mener du at arealet blir stort nok når du stabler dem? Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 20 timer siden Link til dette innlegget Svart 20 timer siden Komodo skrev for 3 timer siden: Jeg kjenner ikke til Battleborn, vet ikke om dette er et dårlig merke generelt. De har har sponset en del forskjellige YouTube kanaler innenfor seiling tidligere. Jeg blir ofte automatisk skeptisk til slike firmaer, det er en del useriøse som driver med slik sponsing. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
SveinHa Svart 20 timer siden Link til dette innlegget Svart 20 timer siden JRK skrev 14 minutter siden: Javel, så om du har 10 sko dimensjonert for 100A, med en strøm hver med 100A, hvor stor strøm skal inn i samleskinne. Jo 1000A. Og da mener du at arealet blir stort nok når du stabler dem? Innen rimelighetens grenser. Jeg kommenterte det aktuelle batteriet. Sitér dette innlegget Vaksinehistorie, forelesning om propaganda fra Free University of Toronto (kortversjon 6 min). Brosjyre Barnevaksiner. Link to post
JRK Svart 9 timer siden Link til dette innlegget Svart 9 timer siden Jeg tenker mer på at dette er ett godt eksempel å ha i bakhodet når man jobber i egen båt. Båtplassen er et fantastisk forum der det finns folk med mye forskjellig kunnskap som også flinke til å dele denne. Sitér dette innlegget Link to post
SikkerhetOmBord Svart 4 timer siden Link til dette innlegget Svart 4 timer siden Dette er bare en "stor produsent" - tenk på alle de små og store "tuene" av batteriprodusenter/merkevarenavn. Fortsatt så er nok cellene her gode, men det er det rundt cellene som svikter. Jeg håper dette er en sak som vil bidra til å modne markedet litt mer, for det tror jeg nok trengs. Sitér dette innlegget Sikkerhet Om Bord – maritim sikkerhet basert på offshore- og beredskapserfaring maritim kommunikasjon · nødutstyr · batteri · maritim elektro og elektronikk https://sikkerhetombord.no LinkedIn: https://sikkerhetombord.no/li | Facebook: https://sikkerhetombord.no/fb Link to post
tobixen Svart 2 timer siden Link til dette innlegget Svart 2 timer siden Er dette et 12V-batteri eller et 48V-batteri? Jeg har flere ganger tatt til orde for at alt av utstyr på moderne båter som krever mye futt (type baugpropell, ankervinsj og en del andre ting) burde gått på 48V i stedet for 12V. Jeg har også argumentert for at dette burde komme i tillegg til et standard 12V-system, da først og fremst fordi det finnes så mye eksisterende utstyr på 12V. Det er imidlertid et sikkerhetsmoment jeg ikke har tenkt så mye på. Med 12V, så vil spenningstap over dårlige kontakter være synlig i form at at lys dimmer ned etc når vannpumpa går, eventuelt at utstyr rett og slett ikke vil virke. Med 48V så merker man ingenting før det plutselig tar fyr et sted ... Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.