NOR15186 Startet igår klokken 10:02 Link til dette innlegget Startet igår klokken 10:02 Jeg vurderer å kjøpe en stor 628ah 12v batteripakke med BMS for å øke batterikapasiteten. Fra før har jeg 5x100ah drop in LifePo4 batterier koblet i paralell. Lading gjøres fra en Victron 50a lithium lader på landstrøm og Wakespeed regulator + 200a dynamo når motoren benyttes. Den nye batteripakken lar seg styre med Victron Venus, de eksisterende dropin batteriene selvfølgelig ikke. Har noen erfaring med et slikt oppsett? I så fall noen positive eller negative erfaringer å dele?? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart igår klokken 13:20 Link til dette innlegget Svart igår klokken 13:20 Har dessverre ikke noen erfaringer å dele. Men den nye batteripakken, er det ikke "dropi-in"? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
NOR15186 Svart 23 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23 timer siden Den nye er fire EVE 628 ah celler og en BMS med canbus Sitér dette innlegget Link to post
Luske_Ludvig Svart 21 timer siden Link til dette innlegget Svart 21 timer siden Sjekk at batterier ikke kan koble ut for for så å koble inn igjen. Batteri kan koble ut pga undervolt / overvolt. Om pakke kjøres så langt at ett av batteriene kobler fra, så lades bank opp igjen og batteri kobler på igjen. Da kan det gå enorme strømmer mellom batteriene intil er stabilisert. Om ikke denne problemstillingen sikres elemtronisk, bør hvert batteri ha individuell sikring. Edit: her er en video som forklarer problemstilling: Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 3 timer siden Link til dette innlegget Svart 3 timer siden NOR15186 skrev On 11.1.2026 at 11.02: Har noen erfaring med et slikt oppsett? I så fall noen positive eller negative erfaringer å dele?? Jeg har tidligere bygget om båten min med ett tilsvarende opplegg som deg, men med 800Ah drop inn batterier som kan tilkobles CAN-bus uten at jeg har gjort det. Victron og Wakespeed har jo endel batterier som de har testet opp mot systemet, og så er det slik at alle andre ukjente batterier blir koblet mot systemene på eget ansvar. Jeg har koblet Wakespeed sammen med Victron, volvo penta, og navigasjon. Men latt batteriene som for meg ser ut til å samsvare med BMS-CAN, og som AI er enig i at kan kobles opp, være uten sammenkobling. Jeg er litt usikker på om jeg ønsker å ta den jobben med å teste ut og dokumentere kompabiliteten ved en slik sammenkobling, og har derfor avventet. Det var jo en gang i tiden man var veldig opptatt av å kun lade til 80%, men jeg lader til 100% hver gang jeg skal på tur ved å starte multiplus fra VRM widget, og har i tillegg til denne 120A fra Victron, en 70A Mastervolt lader ombord. Mastervolt laderen holder 13,2V året rundt, dvs. 65-70% SOC. Det systemet har fungert helt perfekt, så behovet mitt for å koble sammen batterier og ladesystem var egentlig lagt på hylla. Men så kom plutselig NS EN ISO 23625 i mars 2025 som krever kommunikasjon mellom batterier og ladekilder. Det er riktignok uten tilbakevirkende kraft til vår installasjon, men det er jo noe alle som installerer bør ha i tankene. Vi har forsøkt å følge den samme normen som din båt er bygget etter, dvs. NS EN ISO 13297 og 10133, men vi har da kunnet følge eldre versjoner enn man må gjøre i 2026. Nå er også NS EN ISO 23625 eller tilsvarende sikkerhetsnivå ett krav, så det er vel nærmest håpløst å få til en god jobb på en bruktbåt om man skal gjøre det i samsvar med krav fra myndigheter, og dermed forsikringsselskaper. (som sikkert vil bruke dette mot båtfolk om de kan gjøre det ved skader som kunne vært unngått om normene var fulgt). Anbefaler at du tar noen AI søk på hvordan disse normene vil påvirke ditt prosjekt, og hva du bør gjøre for å følge i størst mulig grad følge disse normene. Det er ganske sikkert at du ikke vil klare å følge dem, men kanskje får du noen gode ideer slik at installasjonen blir bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 3 timer siden Link til dette innlegget Svart 3 timer siden NOR15186 skrev for 19 timer siden: Den nye er fire EVE 628 ah celler og en BMS med canbus Sikler også på disse cellene.. Lov å spørre hvilken BMS du vurderer/har anskaffet? Sitér dette innlegget Link to post
NOR15186 Svart 3 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3 timer siden Ja, jeg vurderer en ferdig boks fra EelBattery som inkluderer BMS med støtte for varme. EEL 12V MB56 battery box with JK B2A8S30PH 300A BMS Sitér dette innlegget Link to post
SikkerhetOmBord Svart 1 time siden Link til dette innlegget Svart 1 time siden Jeg har solgt og installert litt forskjellig av batteriløsninger, og for å komme i tråd med standarden er løsningene til Victron såvidt meg bekjent innenfor: NG-serien med batterier, BMS, sikringsholdere og styring med grensesnitt mot styreposisjon ivaretatt. Da har man alt fra en og samme produsent, og alt er uttestet og sertifisert - såvidt jeg vet. EVE lager gode celler, men de er mekanisk skjøre. De er ikke beregnet for "løs montering" nedi en sittebenk festet med byggskum, tape eller skumgummi. Jeg har sett mange patenter. Derfor 3D printer jeg heller en modulær batterikasse som passer litt forskjellige konfigurasjoner, men 4S eller 2P4S er de mest vanlige. Har også laget en 3P4S løsning. Dette er i utgangspunktet battericeller som er industrielle komponenter laget for OEM markedet, og har nok aldri vært tiltenkt å skulle settes i en hjemmesnekret kryssfiner kasse i en norsk fritidsbåt. Men Aliexpress har åpnet noen dører, og det var vel sånn eventyret startet for Jack Ma og Alibaba. :) Så igjen - selve battericellene er gode. Men det krever en god del arbeid med alt det som er "rundt" cellene. Spesielt er det mekanisk montasje, elektromekanisk utførelse, elektrisk Her bruker jeg utelukkende REC ABMS (på 12V) som har CANBUS mot Cerbo GX, samt mot f.eks. Wakespeed. Da har man også mulighet for å integrere alarmhåndtering på kartplotter. Med bakgrunn i mye av dette har nok også ny standard blitt etablert slik som den har; fordi drop-in løsningene som er på markedet ikke har vært gode nok. Spesielt tvilsomt synes jeg MOSFET baserte BMS løsninger er, og spesielt for bruk i båt. Når man ser hvilke findings Will Prowse har, så er dette urovekkenede. Produktene kommer med stor sannsynlighet fra samme samlebånd enten de selger i Norge, USA eller andre steder. Fokuset er på batteriet og ikke det komplette systemet. Her er det vel bare de to store i Nederland som har en helhetlig tankegang? Jeg har skrevet litt om dette på egne nettsider under "artikler" - og jeg håper dette kan være til hjelp, og ikke til ytterligere forvirring? :) Utfordringen er at man kunder ønsker å designe anleggene selv, og selv sette premissene: Da blir ofte resultatet deretter. Da blir det ofte drop-in batterier, tema/temu materiell og billige ladere. Da er det vanskelig å så inne for sluttresultatet, og det er heller ikke så kjekt å installere. En av mine gode kunder bor dessuten i Åheim. For de som lurer på hvem som også bor i Åheim, så er det bare å ta en kikk på Google Maps. Hvorfor man skal ringe til en liten aktør i Stavanger når man bor i Åheim? Vel. For å få fagkyndig hjelp... Derfor fokuserer jeg nå mer på salg og rådgiving, samt pre-fabrikering: Dette er jo dessuten langt mer bekvemt enn å stå på hodet om bord i kundebåter. Men så strekker man seg alltid. :) Dessverre så det er veldig få aktører innenfor denne bransjen som gir kundene "hele likningen" eller det komplette produktutvalget. Det betyr at alt fra batteri, kabler, sikringer, koblinger og styring må henge på greip. Derfor valgte jeg omsider, etter mange år på "benken" å trå til. Dette er et tapsprosjekt i ren timelønn, men samtidig er det fantastisk kjekt å etablere egen business, snakke med mange kjekke kunder og hjelpe folk med å løse tekniske utfordringer. Jeg har bakgrunn fra telekom og automasjon, samt maritim elektro - men det er maritim sikkerhet som er min "hjertesak" etter å ha vært med på godt over 100 oppdrag som frivillig i RS. Så dermed forsøker jeg å bidra på en positiv måte da jeg har lange friperioder i 14/28-rotasjon offshore, blant annet ved å holde litt kurs, konsulentvirksomhet og eget foretak. Jeg har også hatt egne seilbåter siden 1995 (nesten sammenhengende) og er "aktiv" turseiler per nå: Det blir dessverre aldri nok tid om bord i egen båt. Nå er det ikke alt her på forumet jeg klarer å henge med på, så gjerne send meg en e-post eller direktemelding dersom spørsmål. Sitér dette innlegget Sikkerhet Om Bord – maritim sikkerhet basert på offshore- og beredskapserfaring maritim kommunikasjon · nødutstyr · batteri · maritim elektro og elektronikk https://sikkerhetombord.no LinkedIn: https://sikkerhetombord.no/li | Facebook: https://sikkerhetombord.no/fb Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.