Jump to content

Dårlige tider for Sunseeker, Fairline og Princess

HansH

Recommended Posts

Honduras skrev for 1 time siden:

Bare å vente på at kineserne tar en nærmere titt på den bransjen også, slik de har gjort med IT-produksjon og bilproduksjon. Mye ræl fra Kina, men når de vil leverer de topp produkter til en billig penge. For ti år siden lo Elon Musk når noen nevnte kinesisk elbil. Smiler nok noe mer anstrengt nå når BYD, Geeley (Volvo, Polestar,Zeekr osv) viser sine nyheter. 

Hadde aldri trodd det før nylig, men etter å ha sett hva de har fått til med biler tror jeg faktisk at de kunne fått til det samme med båter.

Asia og kina har prdusert noe av de fineste håndbygde båtene som finnes. Nordhavn, Selene, Grand Banks og de fleste "tunge" trawlere i flere tiår. 

Som regel under vestlig ledelse og/ eller oppsyn, men som sagt når man ser hva de har fått til med bil (også aksepten i vesten) på få år, så blir jeg mer og mer overbevist om at de kan få til det samme med båt i klassen 30-50 fot og oppover.

Er redd produksjon som Storebro og de engelske har hatt er på vei forbi i likhet med Rolls Royce som hadde og gode et nummer ut av håndmalte striper langs siden av bilene. En 5-akset robotarm hadde antagelig gjort det mye bedre, billigere og raskere.

Vi får se. Spennende tider og vansklig å si hvor det skal.

Mange andre faktorer rundt i verden tror jeg også vil spille inn fremover.

Mvh. SAP

ohio skrev 13 minutter siden:

Tenker vi sier har hatt gode tider Ser nå at båter ligger og ligger for salg og tror ikke på noe stormløp i 2026 på kjøp av 25/30 år gamle båter 

Jeg tror det dreier seg overprising eller alder hvor mange blir redd for større utgifter og problemer,  samt at båten de vurderer snart ramler ned i en kategori eldre båter. 

2008/10 og nyere virker å være relativt "hot" i forhold til sent 90-tall og senere. Kommer også mye an på hva som er gjort. Virker som å legge litt penger i det som syns gjør ting lettere å selge.

Tar vi P42 som lenge har vært populær, så tror jeg de vil holde seg godt en stund til da alternativet er P40 og til dels P45 som er 1 til 1,5 generasjon eldre båter samtidig som spranget i pris opp til etterfølgeren P43 blir for stort. Sistnevnte finnes også i langt færre eksemplarer. De få som er her i landet har i likhet med forgjenger P42 vært gull å eie de siste 10 årene. Og vil antagelig holde seg slik i mange år til fremover da erstatteren til de igjen (F45) er solgt i enda færre eksemplarer og til langt høyere priser igjen.

Mvh. SAP

sap_2000 skrev 54 minutter siden:

Jeg tror det dreier seg overprising eller alder hvor mange blir redd for større utgifter og problemer,  samt at båten de vurderer snart ramler ned i en kategori eldre båter. 

2008/10 og nyere virker å være relativt "hot" i forhold til sent 90-tall og senere. Kommer også mye an på hva som er gjort. Virker som å legge litt penger i det som syns gjør ting lettere å selge.

Tar vi P42 som lenge har vært populær, så tror jeg de vil holde seg godt en stund til da alternativet er P40 og til dels P45 som er 1 til 1,5 generasjon eldre båter samtidig som spranget i pris opp til etterfølgeren P43 blir for stort. Sistnevnte finnes også i langt færre eksemplarer. De få som er her i landet har i likhet med forgjenger P42 vært gull å eie de siste 10 årene. Og vil antagelig holde seg slik i mange år til fremover da erstatteren til de igjen (F45) er solgt i enda færre eksemplarer og til langt høyere priser igjen.

Dette er nesten underlig da dette engelske konseptet må kunne sies å være noe utdatert. Passasjerene sitter senket ned i en "katakombe" der kun to kan trekke opp på "stativet" på førerposisjonen og få litt utsikt under fart. Man kunne vel gjort dette mye mer sosialt.

Planløsningen inne er jo langt finere på V52, nye V48/50 og Fairline Targa 45/48/50 eksempelvis. Selv med krav om flybridge kunne man fått til noe langt bedre f.eks. i retning av Viksund 395 med dinette "oppe" som hadde gjort båten mer kjørevennlig for et helt mannskap når værforholdene ikke tillater flybridge.

Men det er nå bare min mening.

Chiefengineer skrev 6 minutter siden:

Dette er nesten underlig da dette engelske konseptet må kunne sies å være noe utdatert. Passasjerene sitter senket ned i en "katakombe" der kun to kan trekke opp på "stativet" på førerposisjonen og få litt utsikt under fart. Man kunne vel gjort dette mye mer sosialt.

Planløsningen inne er jo langt finere på V52, nye V48/50 og Fairline Targa 45/48/50 eksempelvis. Selv med krav om flybridge kunne man fått til noe langt bedre f.eks. i retning av Viksund 395 med dinette "oppe" som hadde gjort båten mer kjørevennlig for et helt mannskap når værforholdene ikke tillater flybridge.

Men det er nå bare min mening.

Personlig er jeg for så vidt enig. P43 og V52 er ca de samme pengene. P43 er den siste av de klassiske FB P-båtene i den størrelsen, og solgt i veldig få eksemplarer. Etterfølgeren F45 bringer prisen inn i 2-siffer ligaen.

Men for en solid og stor (ift til modellnavnet) båt. Skikkelig kruttønne med Cummins 550. Tung og god.

P43 er vel også noe nyere i alder enn V52 som kom i 2011/12 men som hadde det "nye" V-båt designet, mens P43 var den siste av sitt slag på godt og vondt.

FB er FB. De som vil ha det, skal ha det. Selv har jeg blir mer varm på lukket HT med skyvetak og bakdør slik som V52 og V48 i de senere år.

Har vært heldig og fått endel mil med V52´er også . Er vel omtrent drømmebåten min om jeg hadde hatt 6 mill å bruke på en stor 10-12 år gammel båt.

Den ser bra ut, lys, rommelig, sprek, velbalansert på tross av V-gir og motorene i hekken, bedre i sjøen enn de nyere modellene.

Flott planløsning med det høye dørknivået på samme nivå fra akterdekk og frem til og med salong og førerplas.  Inne og uteområdene som smelter sammen, store vinduer, taket som kan åpnes, midtkabinen, badene, motorrommet. Alt er veldig bra.

Den er også solgt i større antall her hjemme enn P43. Fler å velge mellom. Både 2 og 3 kabins versjon. Begge fine til hvert sitt behov.

Forbruksmessig ganske lik P43. Mener Oslo-Bergen endte på ca 5,8 med V52´ene. 

Alternativet til V52 er ofte V48 IPS. Samme løsningene, men V52 er vesentlig større og tyngre båt, samt hvassere i skroget.

De jeg har pratet med som har vurdert begge, mener byggekvaliteten er bedre på V52. V48 scorer på at den er nyere og har IPS/ joystick, lavere forbruk etc.

V52 vinner på akslinger og "lastebilmotor". Er noe eget med cruise på oppunder 30 kn @ 2000 rpm.

Tungt, solid og tradisjonelt.

Både V52 og nye V48 har vel ligget rundt 6 mill+ i noen år. Om det vil holde seg der eller ikke for den ene eller begge i tiden fremover aner jeg ikke, men igjen så er ett hakk nyere modeller i en helt annen liga prismessig.

Mvh. SAP

Utgangspunktet for tråden var at de tre store engelske (Sunseeker, Fairline og Princess), sliter. Noe de deler med omtrent hele båtbransjen. 

Jeg tror flere i tråden her er inne på noe når de spår økt andel produsert i Kina, inkl kanskje en eller flere av de engelske. Historien taler for at Kina kommer til å overta dette markedet også. 

@ohio, tror ikke du har satt deg inn i hvor langt fremme kineserne har kommet mht teknologiutvikling og design, samtidig som de produserer svært effektivt. Geely er jo stjerneeksempelet som har tatt frem 3-4 superfleksible basisplattformer og som de sender ut i markedet under 7-8 merkevarenavn som; Lynk & Co, Geely, Proton, Lotus, Smart, Zeekr, Polestar og Volvo. 4,1 millioner Geely-biler, hvorav Volvo utgjør 0,7 mill, hvorav de fleste nå produseres i Kina.

Plattformene er felles og teknologien er felles. Svenskene i Volvo får lov å være med på noe av designarbeidet, men reell teknologiutvikling og produksjon styres fra Kina men utføres fysisk rundt i verden, alt etter hva Kina finner opportunt mht marked, toll, kostnadsnivå etc. I Skandinavia gjøres det et nummer av at produktene er designet i Sverige. Det er bare delvis riktig, og Geely ser nå dessuten på en kraftig kostnadskutt i Sverige, dvs flytting til Kina.

Så, hvordan tolke Geely-Volvo-analogien mot europeisk båtindustri? Hva betyr det for båtbransjen dersom kinesiske investorer går inn ved å kjøpe og flytte en eller flere kjente merkevarer?

Personlig tror jeg kineserne hadde fikset dette greit. Det er allerede en betydelig maritim industri i Kina og de ville garantert kunnet bygge til betydelig lavere timepriser, og sannsynligvis med mye høyere effektivitet. Ta også med at svært mye av elektronikk og mekanikk om bord allerede produseres i Kina. Og de ville sannsynligvis gjenbrukt konseptet med plattformdeling mellom ulike merkevarer, dvs typisk bruke merkevarenavn tilpasset aktuell region, uten at kunden helt skjønner at omtrent samme produkt selges i andre markeder under en annen merkevare til mye lavere pris.

Personlig håper jeg Princess og de andre blir værende i UK, men blir ikke overrasket om en eller flere må flagge ut.

Under kyndig ledelse tror jeg fint kineserne kan fikse å bygge båt like bra som i England. Men det å bygge opp en merkevare med hensyn på salg, annenhåndsverdi osv. er noe helt annet.

Både Sunseeker, Princess og Fairline er merkevarekonsepter bygd opp som anerkjente luksusbåter over veldig mange år selv om det har vært kvalitetsforskjeller i ulike epoker her også. I dagens marked sliter de imidlertid.

Det ser man vel bare på prisforskjellen mellom Galeon og britene på i utgangspunktet "like" konsepter. Må vel kunne sies at man får mer for pengene hos Galeon selv om jeg heller ville eid en Princess den dagen båten skulle selges.

Salget av nye princess har ihvertfall slik jeg har forstått det stoppet helt opp her på vestlandet.De hadde noe salg i 21,22,23 og 24 . Etter at bergen Marinesenter tok over salget for et års tid siden,så har det ikke vært et eneste salg har jeg blitt fortalt.Og det er jo en prestasjon i seg selv! Men hvem vil vel betale rundt 20 mil for en Princess F-50? Det gir ingen mening,og selv de virkelig rike går heller å finner seg noe brukt til 1/3 av prisen

casie skrev for 15 timer siden:

Salget av nye princess har ihvertfall slik jeg har forstått det stoppet helt opp her på vestlandet.De hadde noe salg i 21,22,23 og 24 . Etter at bergen Marinesenter tok over salget for et års tid siden,så har det ikke vært et eneste salg har jeg blitt fortalt.Og det er jo en prestasjon i seg selv! Men hvem vil vel betale rundt 20 mil for en Princess F-50? Det gir ingen mening,og selv de virkelig rike går heller å finner seg noe brukt til 1/3 av prisen

De virkelig rike har gjerne blitt rik fordi de har gjort gode økonomiske disposisjoner. Det er ikke et båtkjøp. Og med en stadig flykt av bemidlete ut av landet blir denne kundegruppen mindre samt at de som sitter igjen kanskje er lite imponerte av statens manglende evne til å holde kroneverdien oppe i tillegg til de stadig høyere avgifter og skatter. Og således ikke ønsker å bla opp 7-8 millioner av de 20 direkte til statskassen bare i avgifter.

Jeg tror at prisstigningen har vært så høy på disse produktene at man har blitt vesentlig mer bevisst på at legger man 20 millioner i en båt man kanskje har i 5 år for så å få 10-12 mill. tilbake (om man får den solgt) så er ikke dette veldig kjekt. Spesielt om man lever et hektisk liv med relativt lite brukstid på båt.

I Norge er det også politisk høyst usikkert mht. f.eks. drivstoffprisene framover. Man vil fort risikere at dieselprisen passerer 25-30 kroner om man fortsetter på samme politiske kurs som i dag. Og med et forbruk på 200 liter/time på marsjfart så blir dette kostbart.

Disse tallene er ganske stygge, det var noe helt annet i 2009-10 da man kunne kjøpe en ny P50MK3 for 7-8 millioner. Og selge samme båt i dag for 5-6.

Her er market insights from professionals

https://www.berthoninternational.com/berthon-podcast/

ligger masse nye båter til salgs til betydelig redusert pris i markedet. Og brukte selges det lite av. Priser settes ned, men det selges lite. Forskjellen i pris mellom brukt og ny er enorm. Men hvorfor bytte når du har noe bra? Banker finansierer i liten grad båter. 

I USA står 10% av befolkningen for 47% av all retail salg generelt. 

vi har nok bare sett starten på nedgangen. 

Chiefengineer skrev for 5 timer siden:

De virkelig rike har gjerne blitt rik fordi de har gjort gode økonomiske disposisjoner. Det er ikke et båtkjøp. Og med en stadig flykt av bemidlete ut av landet blir denne kundegruppen mindre samt at de som sitter igjen kanskje er lite imponerte av statens manglende evne til å holde kroneverdien oppe i tillegg til de stadig høyere avgifter og skatter.

Du treffer blink her. Selv de med mer enn nok penger sitter på gjerdet nå. Etter det jeg hører bl.a av grunnene du nevnte over

I Norge er det også politisk høyst usikkert mht. f.eks. drivstoffprisene framover. Man vil fort risikere at dieselprisen passerer 25-30 kroner om man fortsetter på samme politiske kurs som i dag. Og med et forbruk på 200 liter/time på marsjfart så blir dette kostbart.

Dette, samt hva de som styrer kan finne på for å melke denne gruppen enda mer, eller næringen de driver.

Disse tallene er ganske stygge, det var noe helt annet i 2009-10 da man kunne kjøpe en ny P50MK3 for 7-8 millioner. Og selge samme båt i dag for 5-6.

Da hadde vi en EUR på under 8 stort sett. Husker kursen jeg overførte på når trawleren ble kjøpt vinter 2013. 7,40 og siden har den bare steget.

For oss i Norge har prisstignen vært mye drøyere enn for den jevne europeer. Danskene gjorde noe lurt i å binde danske krona mot EUR. 

Hvor valutaen vår skal hen de neste årene vet ikke jeg, men registrer ikke mange som tror på en vesentlig styrking hverken på valuta eller norsk økonomi. Spesielt ikke etter valget i fjor...

Mvh. SAP

Skummel utvikling hvis man fortsetter å flagge ut alt av europeiske merkevarer til Kina! Så håper alle tre klarer seg med fotfeste i England! Ellers spent på å se hvordan markedet blir for dyrere bobåter fremover! Håper hvertfall Viknes og Saga holder det gående! Ser Viknes har rebrandet seg på Das Boot med ny logo å greier! 

<p>Har hatt/har Zodiac 12, Quicksilver 8 5hk tohatsu, GH 10 9,9 Yamaha, Skibsplast 14 25hk Mercury, Vernøy 430 sl 25hk Johnson, Saga 20 Marna MB10a, Hasla 21 Yanmar 3qm30.

Det er ikke bare disse 3 som sliter. 

i dag kan man kjøpe en ny, ubrukt Lagoon 43 for 25-30% under listepris fra forhandler. 

hallberg Rassy har solgt 5-10 av sin nye 370 som koster 10 mill  ferdig utstyrt

i dagens økonomi blir de rike rikere og middelklassen og under blir fattigere. Det kommer til å forsterke seg fremover. Mye

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...