Steihy Startet 4 timer siden Link til dette innlegget Startet 4 timer siden De har ligget her en stund, er faktisk ikke sikker på om det er Temu eller Aliex... Trodde det var to like, men en er 30A og en er 200A. Som bildet viser er de like store. Vekta viser at de også er like tunge - 87 g. Er det fysisk mulig? Kommer ikke til å bruke den store til noe som helst. Jeg vurderte å bruke den minste som en bryter mellom regulator og busbar for å koble ut reg. når jeg lader med 60A lader fra landstrøm. Sitter en 30A bladsikring der, men den er fiklete å dra ut. Tenkte å montere denne i tillegg. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Janoho Svart 4 timer siden Link til dette innlegget Svart 4 timer siden Jeg tenker det mest spennende her er å borre vekk naglene som holde de sammen og demontere begge to slik at vi kan se hvordan de er bygd opp inni, kunne vært en interessant tråd. Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 4 timer siden Link til dette innlegget Svart 4 timer siden Litt som disse bærbare dieselvarmerene fra kina som er i vinden nå. Ulik innpakning, men samme brenner og deklarert ytelse på 3, 5 eller 8 kW........ Ikke helt tillitsvekkende. Sitér dette innlegget Link to post
mercury 3.9 Svart 4 timer siden Link til dette innlegget Svart 4 timer siden Disse automatsikringene ser lik ut som de som selges på biltema og thansen. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 3 timer siden Link til dette innlegget Svart 3 timer siden De ser også veldig like på de som selges på BestMarin. Mitt inntrykk er at det blir stadig mindre forskjell på «Kina» og det som kjøpes hos lokal båtbutikk, annet en prisen… Greit de lokale muligens har en kvalitetskontroll på det de selger, men usikker hvor lenge de lokale kan fortsette å selge det «samme» til en pris som er 4-5 ganger hva det er når en handler direkte. Men det virker som flere får mer tillit til et produkt hvis det er kjøpt dyrt.. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3 timer siden Link til dette innlegget Svart 3 timer siden Will Prowse har en video på YouTube om disse og tilsvarende. Konklusjonen hans er vel at de er nokså dønn like. Og han stiller vel spørsmål om de er produsert på samme sted, uansett fabrikkmerke. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 1 time siden Link til dette innlegget Svart 1 time siden Jeg gikk for sikringene i 187-serien til Blue Sea, har ikke sett at de lages i billigvarianter og inbiller meg at de er av god kvalitet. De er like i størrelse og form fra 25A til 200A: https://www.bluesea.com/products/category/14/30/Circuit_Breakers/187-Series?Mounting=Surface_Mount Sitér dette innlegget Link to post
SikkerhetOmBord Svart 1 time siden Link til dette innlegget Svart 1 time siden Ta en kikk på marinehow.com og les hva en erfaren fagmann har å si om dette. Det er rett og slett så dårlig at det er farlig å bruke... Blue Sea Systems eller BEP er såvidt meg de eneste som er verdt å nevne inn i en slik sammenheng. Sitér dette innlegget Sikkerhet Om Bord – maritim sikkerhet basert på offshore- og beredskapserfaring maritim kommunikasjon · nødutstyr · batteri · maritim elektro og elektronikk https://sikkerhetombord.no LinkedIn: https://sikkerhetombord.no/li | Facebook: https://sikkerhetombord.no/fb Link to post
Steihy Svart 1 time siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1 time siden Jeg fant fram pushervekta - lånt av en bekjent, selvsagt. Den fluktuerer, jeg er i båten og det blåser en del på Vestlandet. Skal teste igjen på fast grunn. Men det ser ut til 200A veier et drøyt gram mer en 30A. Så litt forskjell i vekt. Jeg aner ikke hvordan disse funker, mulig det ikke krever så mye mer masse..? Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
PaulS Svart 1 time siden Link til dette innlegget Svart 1 time siden Kanskje ikke helt sammenlignbart, men alle flatstiftsikringer (av samme format) er vel også like store i vekt uavhengig av ampere Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 56 minutter siden Link til dette innlegget Svart 56 minutter siden Har egentlig aldri studert disse sikringene. Men man skal ikke se bort fra at alle er mekanisk like, for billigst mulig produksjon. Så er det bare noe elektronikk som löser ut sikringen Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart 29 minutter siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29 minutter siden SikkerhetOmBord skrev 1 time siden: Ta en kikk på marinehow.com og les ---Det er rett og slett så dårlig at det er farlig å bruke... Jeg tror du mener marinehowto.com. Jeg har ikke tenkt å bruke de, bortsett fra en som ren bryter 5-6 ganger i året, så dette er for diskusjonen. Jeg har jo skjønt at sikringer er vitenskap og at det er mye som ikke møter alle krav. Det jeg ikke skjønner er at dette går rimelig upåaktet hen i samfunnet. En ting er disse brytersikringene, men til sammen må jo store deler av alle sikringer som selges være for dårlige? Hvorfor er dette noe bare spesielt interesserte vet om, og alle leverandører selger i bøtter og spann? Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Hulda Svart 17 minutter siden Link til dette innlegget Svart 17 minutter siden Alle sikringer kan feile. Man må være klar over at disse 'brytersikringene' blir slitt, på samme vis som alle andre automatsikringer. Det er ren mekanisk slitasje og slitasje av kontaktpunktene. I fjor feilet hovedsikringen inn i huset her. Gammeldags proppsikring fra 1975. Det ble glovarmt så ledninger smeltet og brant av. Det er ingenting som er fullstendig idiotsikkert. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 8 minutter siden Link til dette innlegget Svart 8 minutter siden Er jo et interessant tema dette. Her gjøres en del tester av slike sikringer. Kan jo være verdt å legge merke til at alle automatsikringer blir slitt av bruk. Han anbefaler ikke å bruke sikringer for å bryte strømmen på regulær basis. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.