Ida Marie III Startet 12.Januar Link til dette innlegget Startet 12.Januar Kom hjem til båten fredag, etter vært vekkreist i over 2uker. Da jeg reiste var batteri kapasiteten drøyt 90 % Når jeg kommer hjem, viser den 51 %, og 13,2v spenning, slik den pleier. Jeg satt derfor ikke lading på. Dagen etter viste det 50 %, men bare 11,4 v på blåtann, det samme på voltmeter i båten. Satt selvfølgelig lading på med en gang. Batteriet ligger innkoblet, og noen dioder, samt diverse gassalarmer trekker ca 0,6 amp, så med det tidsperspektivet kan det jo stemme at det skulle være nesten tomt. 200 amp litum batteri. Hvorfor viser den feil % ?? Og må det kalibreres på nytt ? Nå er batteriet fullt etter lading, viser 100 %, og spenning ok Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 12.Januar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 12.Januar Link til dette innlegget Svart 12.Januar Tror nok spenningen er riktigst her. Om en smålader og utlader over lang tid vil gjerne SOC bli mer og mer feil og retter seg ikke før 100% opplading. Jeg har en SmartShunt-300 på 375Ah lithium og en SmartShunt-500 på 1070Ah lithium og ser at en "Charge effiency" på 98 virker ganske bra på begge. Standardinnstilling for lithium er 99%. Peukert spiller også inn men husker ikke hva den står på men er standardinnstilling for lithium. Sitér dette innlegget Vaksinehistorie, forelesning om propaganda fra Free University of Toronto (kortversjon 6 min). Brosjyre Barnevaksiner. Link to post
Fantino Svart 12.Januar Link til dette innlegget Svart 12.Januar Har du historikk på spenning evt strømtrekk også? 13.2V er ganske fulladet batteri etter det jeg har erfart, gjerne 65-70% eller mer. 11.4V er ganske lavt, så hva har skjedd ila det døgnet?… Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 12.Januar Link til dette innlegget Svart 12.Januar Ida Marie III skrev for 5 timer siden: 200 amp litum batteri. Hvorfor viser den feil % ?? Og må det kalibreres på nytt ? Nå er batteriet fullt etter lading, viser 100 %, og spenning ok Det er min erfaring at % visning er ferskvare på blåtann app, mens det er presist på Victron bmv-712. Dette gjelder mine batterier, og andre kan ha en BMS som er mer nøyaktig enn vår. En teori jeg har er at BMS ikke reagerer på veldig små strømmer, slik at den regner litt feil når det har gått litt tid. Løsningen i opplaget er å stole på spenningen og Victron batterimeter, for blåtann viser feil. Som jeg skrev her om dagen, en liten lader med en veldig lav ladestrøm tilkoblet kan være en god ide istedenfor å risikere at ett batteri stenger ned BMS’en i vinteropplaget. Er strømmen liten nok, så gjør den ingen skade. På 200Ah kan du feks. fint lade med 13,2V og 4-5A selv om det er noen minusgrader. Når batteriet har nådd 13,2V, så vil laderen dessuten kun forsyne forbruket, ikke lade batteriene. Da unngår man det som mange opplever, nemlig 0V på polene og ingen reaksjon når man prøver å lade dem. Det tar vel typisk 12-14 dager fra ett tomt Lifepo4 stenger, til BMS stopper opp pga. manglende spenning. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 12.Januar Link til dette innlegget Svart 12.Januar Seilars skrev 1 minutt siden: Det er min erfaring at % visning er ferskvare på blåtann app, mens det er presist på Victron bmv-712. Dette gjelder mine batterier, og andre kan ha en BMS som er mer nøyaktig enn vår. En teori jeg har er at BMS ikke reagerer på veldig små strømmer, slik at den regner litt feil når det har gått litt tid. Løsningen i opplaget er å stole på spenningen og Victron batterimeter, for blåtann viser feil. Som jeg skrev her om dagen, en liten lader med en veldig lav ladestrøm tilkoblet kan være en god ide istedenfor å risikere at ett batteri stenger ned BMS’en i vinteropplaget. Er strømmen liten nok, så gjør den ingen skade. På 200Ah kan du feks. fint lade med 13,2V og 4-5A selv om det er noen minusgrader. Når batteriet har nådd 13,2V, så vil laderen dessuten kun forsyne forbruket, ikke lade batteriene. Da unngår man det som mange opplever, nemlig 0V på polene og ingen reaksjon når man prøver å lade dem. Det tar vel typisk 12-14 dager fra ett tomt Lifepo4 stenger, til BMS stopper opp pga. manglende spenning. Enig i alt over, men det forklarer vel ikke det dramatiske droppet i spenning fra 13.2 til 11.4V ila et døgn? Er noe muffens her.. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 12.Januar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar Fantino skrev 1 time siden: Har du historikk på spenning evt strømtrekk også? 13.2V er ganske fulladet batteri etter det jeg har erfart, gjerne 65-70% eller mer. 11.4V er ganske lavt, så hva har skjedd ila det døgnet?… Egentlig ikke noe spesielt jeg kan komme på. Hadde muligens noe lys på den korte stunden jeg var ombord. Men i forhold til forbruket på de drøyt 2 ukene, samt det totale forbruket i den tiden så var jeg jo det helt i slutten av batteriet total kapasitet. Derfor rart med 50 % Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 12.Januar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar Seilars skrev 31 minutter siden: Det er min erfaring at % visning er ferskvare på blåtann app, mens det er presist på Victron bmv-712. Dette gjelder mine batterier, og andre kan ha en BMS som er mer nøyaktig enn vår. Det kan jo være årsaken. Ca 0,6 amp trekk hele tiden. Seilars skrev 31 minutter siden: En teori jeg har er at BMS ikke reagerer på veldig små strømmer, slik at den regner litt feil når det har gått litt tid. Løsningen i opplaget er å stole på spenningen og Victron batterimeter, for blåtann viser feil. Som jeg skrev her om dagen, en liten lader med en veldig lav ladestrøm tilkoblet kan være en god ide istedenfor å risikere at ett batteri stenger ned BMS’en i vinteropplaget. Er strømmen liten nok, så gjør den ingen skade. På 200Ah kan du feks. fint lade med 13,2V og 4-5A selv om det er noen minusgrader. Når batteriet har nådd 13,2V, så vil laderen dessuten kun forsyne forbruket, ikke lade batteriene. Da unngår man det som mange opplever, nemlig 0V på polene og ingen reaksjon når man prøver å lade dem. Det tar vel typisk 12-14 dager fra ett tomt Lifepo4 stenger, til BMS stopper opp pga. manglende spenning. Forstår jeg deg riktig, at vist et litium batteri står helt tomt i over 12 til 14 dager, så får en ikke til å lade det opp igjen ? Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 13.Januar Link til dette innlegget Svart 13.Januar 1 hour ago, Ida Marie III said: Hvorfor viser den feil % ?? Og må det kalibreres på nytt ? Er det ikke sånn at disse batteriene foretar intern balansering over litt tid, hvis de får stå med ladespenning og 100% påfylling over tid? Har ikke hatt dette problemet så langt, men syntes jeg leste det ett eller annet sted, at når det oppstår ubalanse mellom cellene så mister batteriet en del av sin kapasitet, og så må man la det stå med påtrykt spenning og 100% lading over litt tid, for å oppnå ny balansering og gjennvinning av kapasitet. Bare fritt fra hukommelsen og uten å ha testet ut. Det kan godt være helt feil. Sitér dette innlegget Link to post
Luske_Ludvig Svart 13.Januar Link til dette innlegget Svart 13.Januar Nå vet vi ikke hvilket batteri det er snakk om. 1. Støtter forklaringer over. Batteri-monitorer er ganske dumme og teller Ah som går ut og inn. Typisk ved feil, så viser monitor noen mA, selv uten belastning. Batterimonitorer må nulles så den viser null strøm ved null strøm. Evt. kan også monitor justeres noen mA offsett, så regnskapet går opp med fakta. 2. Årsak til at batteri dropper såpass uten forbruk, må være at det er noe galt med batteriet. Det ser ut som det står en lader tilkoblet og batteri spretter opp igjen med en gang lader guffer på. Det tyder på lav kapasitet på batteriet. Batteri dropper veldig gjevnt også. 3. Er dette batteri med varme? Det kan være varmeelement i batteri som drar spenning ned, uten at denne strømmen går innom victron shunten. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 13.Januar Link til dette innlegget Svart 13.Januar Ida Marie III skrev for 9 timer siden: Forstår jeg deg riktig, at vist et litium batteri står helt tomt i over 12 til 14 dager, så får en ikke til å lade det opp igjen ? Det stemmer. Ett lithium batteri er avhengig av at BMS som til enhver tid har ett lite strømforbruk passer på at alt er trygt. Når ett Lithium batteri stenger ned, så er det kun nok energi igjen til å drive BMS i typisk 12-14 dager. Når batteriet har stengt ned, så får du ikke startet det opp igjen selv om du kobler til lading dersom du lar det stå for lenge. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 13.Januar Link til dette innlegget Svart 13.Januar Arne2 skrev for 7 timer siden: Er det ikke sånn at disse batteriene foretar intern balansering over litt tid, hvis de får stå med ladespenning og 100% påfylling over tid? Jo, så det er viktig å av og til lade til 100% for å få ladet de cellene som blir hengende litt etter. Ingen celler er 100% like, så man må hjelpe dem litt med å balansere. Dette skjer gjerne ved å lade til 100%, og la denne «absorpsjons» spenningen stå en time eller to. Den eneste medisinen jeg vet om for Lifepo4 er sykling og topplading. Aktivere batteriet, og jevne cellene på topp. Har man ett batteri som feiler, så skal man ikke se bort fra at ei celle er helt i kjelleren, og trenger å løftes. Dersom man har blåtann, så kan man se dette veldig tydelig. Hva slags batteri er det, og har det blåtann app? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 13.Januar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar Luske_Ludvig skrev for 2 timer siden: Nå vet vi ikke hvilket batteri det er snakk om. 1 stk 200 amp scanbatt Luske_Ludvig skrev for 2 timer siden: 1. Støtter forklaringer over. Batteri-monitorer er ganske dumme og teller Ah som går ut og inn. Typisk ved feil, så viser monitor noen mA, selv uten belastning. Batterimonitorer må nulles så den viser null strøm ved null strøm. Evt. kan også monitor justeres noen mA offsett, så regnskapet går opp med fakta. 2. Årsak til at batteri dropper såpass uten forbruk, må være at det er noe galt med batteriet. Det ser ut som det står en lader tilkoblet og batteri spretter opp igjen med en gang lader guffer på. Det tyder på lav kapasitet på batteriet. Batteri dropper veldig gjevnt også. Lader er av, men batteriet er innkoblet 12 volts anlegg ombord, noen lette forbrukere er inne, de viser et ca trekk på 0,6 amp, altså et lite forbruk Luske_Ludvig skrev for 2 timer siden: 3. Er dette batteri med varme? Det kan være varmeelement i batteri som drar spenning ned, uten at denne strømmen går innom victron shunten. Er ikke varme folie i batteriet Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 13.Januar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar Seilars skrev for 1 time siden: Det stemmer. Ett lithium batteri er avhengig av at BMS som til enhver tid har ett lite strømforbruk passer på at alt er trygt. Når ett Lithium batteri stenger ned, så er det kun nok energi igjen til å drive BMS i typisk 12-14 dager. Når batteriet har stengt ned, så får du ikke startet det opp igjen selv om du kobler til lading dersom du lar det stå for lenge. OK, takker for svar. Viktig opplysning jeg tar med meg. Det var jeg faktisk ikke klar over. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 13.Januar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar Seilars skrev 1 time siden: Jo, så det er viktig å av og til lade til 100% for å få ladet de cellene som blir hengende litt etter. Ingen celler er 100% like, så man må hjelpe dem litt med å balansere. Dette skjer gjerne ved å lade til 100%, og la denne «absorpsjons» spenningen stå en time eller to. Ja, jeg satt lading på natten over, så da skal det jo det være ok. Som regel når båten ligger ubrukt over tid, så lar jeg det lille forbruket trekke batteriet ned til ca 40 til 30% før jeg trøkker det opp til fullt, og lar det stå natten over. Er dette fornuftig ? Ellers i året ligger båten med solpanelet inne hele tiden, da er batteriet fullt hele tiden, nå ligger båten i båtgarage, ingen drift fra solpanelet der. Seilars skrev 1 time siden: Den eneste medisinen jeg vet om for Lifepo4 er sykling og topplading. Aktivere batteriet, og jevne cellene på topp. Har man ett batteri som feiler, så skal man ikke se bort fra at ei celle er helt i kjelleren, og trenger å løftes. Dersom man har blåtann, så kan man se dette veldig tydelig. Hva slags batteri er det, og har det blåtann app? 1 stk. 200 amp scanbatt, uten varme folie. Victronic blåtann på mobil Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 13.Januar Link til dette innlegget Svart 13.Januar Ida Marie III skrev 36 minutter siden: Som regel når båten ligger ubrukt over tid, så lar jeg det lille forbruket trekke batteriet ned til ca 40 til 30% før jeg trøkker det opp til fullt, og lar det stå natten over. Er dette fornuftig ? Det høres ok ut, da får du regelmessig balansert banken. Ida Marie III skrev 37 minutter siden: 1 stk. 200 amp scanbatt, uten varme folie. Victronic blåtann på mobil Det er egentlig ei litt dårlig løsning å kun ha ett Lifepo4 batteri. Årsaken er at du ved feil på ett batteri, feks. fra ujevne celler vil få en BMS som stenger, og det vil kunne gi en spennings peak på helt opp i 100V med havari på dynamo og elektronikk som mulig resultat. Har man to eller flere batterier, så skal det mer til for at alle batteriene stenger samtidig på en feil. Jeg regner med at du har ett blybatteri eller to tilkoblet i ladekretsen til dynamoen. Det vil i såfall hjelpe deg med å dempe slike spenningspeaker. Det samme vil en «alternator protector», eller en dynamo som har avalanche dioder. Man skal i en installasjon både sørge for at man ikke får slike «load dumps» som man får når en BMS stenger under lading, og man skal sørge for at anlegget tåler noen få slike om det utenkelige likevel skjer. Grunnen til at jeg sier det er fordi jeg mistenker at du muligens har ujevne celler. Det kan du feks. sjekke ved å studere ladestrømmen når du lader opp. Går den sakte mot 0A så er alt ok, men om den når spenningen fra laderen stiger plutselig bryter ladestrømmen, så er det sannsynlig at ei av cellene stenger banken på grunn av høy cellespenning. Om du kjører motor, og dette skjer, så vil denne plutselige stengningen av det eneste Lifepo4 batteriet du har være tøft for dynamo og elektronikk. Hadde du da istedenfor hatt to Lifepo4 batterier, så ville det andre vært med på å dempe spenningspeaken og dermed gjort installasjonen mer robust. Men så til saken, du har skanbatt 200Ah, men måler % på smartshunt. En korrekt oppsatt smartshunt er veldig nøyaktig, og bør ikke drifte stort, selv ved lengre tid uten bruk. Men av og til må man uansett toppe opp, og da resettes den til 100%, og viser helt korrekt. Hvor mye shunt har regnet feil kan du se på i form av hva den viser når batteriet ikke lenger tar til seg strøm. Går strømmen rolig mot OA ved 14,4V, og smartshunt viser 92%, og spretter opp til 100%, så viste den 8% feil. Det forutsetter naturligvis at shunt er satt opp med ca. riktige verdier på settingene tail current og charge voltage. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 13.Januar Link til dette innlegget Svart 13.Januar Ida Marie III skrev for 19 timer siden: samt diverse gassalarmer trekker ca 0,6 amp, så med det tidsperspektivet kan det jo stemme at det skulle være nesten tomt. 0.6A er ikke mye men over tid baller det på seg... Det blir 14.4Ah/døgn og over 2 uker blir det 202Ah og da er der ikke mye igjen av et 200Ah batteri... Sitér dette innlegget Vaksinehistorie, forelesning om propaganda fra Free University of Toronto (kortversjon 6 min). Brosjyre Barnevaksiner. Link to post
Ida Marie III Svart 13.Januar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar SveinHa skrev 15 minutter siden: 0.6A er ikke mye men over tid baller det på seg... Det blir 14.4Ah/døgn og over 2 uker blir det 202Ah og da er der ikke mye igjen av et 200Ah batteri... Nei, det var dlik jeg tenkte også, så sånn sett stemmer jo alt, bortsett fra det med %. Men der fikk jeg jo forklaringen av Seilars, lavt forbruk lurer systemet. Jeg skal rett ned i båten nå, tar et par screen shoot av menyene og innstillingene. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 13.Januar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar Seilars skrev 51 minutter siden: Det høres ok ut, da får du regelmessig balansert banken. Det er egentlig ei litt dårlig løsning å kun ha ett Lifepo4 batteri. Årsaken er at du ved feil på ett batteri, feks. fra ujevne celler vil få en BMS som stenger, og det vil kunne gi en spennings peak på helt opp i 100V med havari på dynamo og elektronikk som mulig resultat. Har man to eller flere batterier, så skal det mer til for at alle batteriene stenger samtidig på en feil. Jeg regner med at du har ett blybatteri eller to tilkoblet i ladekretsen til dynamoen. Det vil i såfall hjelpe deg med å dempe slike spenningspeaker. Ja, det ene startbatreriet står i mellom, etter installasjon beskrivelsen til BBS, med skille rele. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 13.Januar Link til dette innlegget Svart 13.Januar Ida Marie III skrev 25 minutter siden: Nei, det var dlik jeg tenkte også, så sånn sett stemmer jo alt, bortsett fra det med %. Men der fikk jeg jo forklaringen av Seilars, lavt forbruk lurer systemet. Jeg skal rett ned i båten nå, tar et par screen shoot av menyene og innstillingene. Ta ut historikken på spenning og strøm også, så blir du antakelig litt klokere. Å gå fra 13.2 til 11.4V ila et døgn er et betydelig forbruk og det har vi så langt ingen forklaring på i denne tråden slik jeg oppfatter det? Red: Som flere er inne på kan fenomenet gjerne skyldes en celle som er på ‘tulltur’. Om jeg forstår det riktig så har ikke selve batteriet BMS der du kan lese ut cellespenninger, men dersom spenning dropper mye med et forholdsvis lavt forbruk så er det en indikasjon i alle fall. Derfor viktig å se på spenning/strømhistorikk også. (Hjertesukk: En lærer mye av å få slike historikk-kurver men jaggu skaper de mye bekymringer også 😜😀) Sitér dette innlegget Link to post
lr-80 Svart Tirsdag 12:23 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 12:23 Dette er i stor grad normal LiFePO₄-oppførsel, ikke nødvendigvis en feil. LiFePO₄ har en svært flat spenningskurve, og kan holde “pen” spenning nesten helt til batteriet er tomt. Mot slutten faller spenningen raskt, og BMS kobler da ut for å beskytte cellene. Det kan derfor oppleves som at alt fungerer fint – helt til det plutselig ikke gjør det. Når BMS har koblet ut på underspenning, kan mange landstrømsladere nekte å starte, fordi de ikke “ser” et batteri. Det betyr ikke at batteriet er ødelagt. Et spenningsløft (f.eks. via dynamo, eller kortvarig parallell mot et annet batteri) er ofte nok til at BMS lukker igjen, og da fungerer også landladeren normalt etterpå. Jeg har selv opplevd dette med Makspower, og batteriene var helt fine. I tillegg er det verdt å merke seg at shunt-basert SoC kan “drive” over tid hvis batteriet ikke jevnlig topplades og hviler, eller hvis det står lenge uten bruk. Da kan SoC-tallet bli misvisende selv om batteriet faktisk er nær tomt. Spenning er samtidig en dårlig SoC-indikator på LiFePO₄ – så man kan bli lurt begge veier. Påstanden om at “BMS er skrudd av for alltid” stemmer i de fleste tilfeller ikke. Permanent lockout er uvanlig og forutsetter alvorlig dyputlading eller intern feil. Lærdommen er egentlig: Ikke stol blindt på spenning som SoC-mål på LiFePO₄ Sørg for korrekt shunt-kalibrering og jevnlig full lading Sett alarm på SoC, ikke bare volt Ha alltid en måte å gi spenningsløft hvis BMS har koblet ut Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart Tirsdag 12:57 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 12:57 Fantino skrev 1 time siden: Å gå fra 13.2 til 11.4V ila et døgn er et betydelig forbruk Om en forutsetter 100% riktige tall men fra 80 til 20% er der ikke store spenningsforskjellen... Sitér dette innlegget Vaksinehistorie, forelesning om propaganda fra Free University of Toronto (kortversjon 6 min). Brosjyre Barnevaksiner. Link to post
Fantino Svart Tirsdag 13:28 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 13:28 SveinHa skrev 26 minutter siden: Om en forutsetter 100% riktige tall men fra 80 til 20% er der ikke store spenningsforskjellen... Ja, og ikke helt likevel.. Selv har jeg erfart et veldig klart dropp når SOC passerer ca 70-65%, fra ca 13.2 til ca 13.1V. Ville trodd at Victron spenningsmåling er såpass nøyaktig? Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart Tirsdag 13:32 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 13:32 Fantino skrev 1 time siden: Å gå fra 13.2 til 11.4V ila et døgn er et betydelig forbruk og det har vi så langt ingen forklaring på i denne tråden slik jeg oppfatter det? Det kan være at cellene er ujevne. En kjetting tåler ikke mer enn det svakeste leddet. Så om man tror man har 70% SOC, men egentlig skulle hatt 50%, og ei celle eller to kun har 20%, så vil man se at det dropper veldig fort. Det man først bør gjøre er å utføre en kapasitetstest for å se om man får ut 100% av kapasiteten, eller om det samme skjer igjen. Skjer det samme igjen, så hør med BBS hva de foreslår mtp. garanti. Finn eventuelt en dag med plussgrader ombord for å teste dette slik at du slipper å koble til landstrømslader i minusgrader. På lithium kan slike tester gjøres veldig raskt om man har last til det. Jeg bruker 4 timer på å tømme vår bank ved testing. @Hulda slet med ujevne celler på batterier som fort kan ha vært samme typen som dine. Den gang mener jeg han fikk beskjed av skanbatt om at balanseringen begynte helt nede i det øvre float området på ladespenningen. Så om du setter dem til lading i 24 timer, med float på 13,7-13,8V, så kan det være medisin. Det er jo innafor det man kan ha som float på batteriene hele tiden. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Tirsdag 13:50 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 13:50 Mine batterier var vel så ute av cellebalanse at de ikke burde vært solgt i den tilstanden de befant seg. Jeg anslår at 400 Ah i realiteten var 280 Ah. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.