Tranen2 Startet Onsdag 08:53 Link til dette innlegget Startet Onsdag 08:53 Finns det gode rimelige løsninger for å bytte ut dieselmotor til elektrisk motor hvor en batteribank er primært energilager, men at det også etableres et aggregat for lading av batteribanken underveis, ved uthavn eller i hjemmehavn. Søker litt rundt på nettet uten å finne noe særlig. Tanken er å erstatte 2 stk dieselmotorer med 2 stk elektriske motorer, beholde aksling og propell, men akseptere en fartsreduksjon fra 25 knop til 8 knop (ca skrogfart på en 33 foter) samt etablere dieselaggregat og ladeanlegg for tilkobling til hurtiglading landstrømsanlegg som kommer etterhvert vil jeg tro. Tenker mer og mer på denne løsningen i stedet for å bytte motorer når den tid måtte komme... Tips/lenker? Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Konas båt Svart Onsdag 09:09 Link til dette innlegget Svart Onsdag 09:09 Mitt første svar er nei. Vi vurderte det ved bytte av motor men fant alternativene dyre og omfattende i forhold til rekkevidde og kompleksitet. Sitér dette innlegget Link to post
PaulS Svart Onsdag 10:00 Link til dette innlegget Svart Onsdag 10:00 Kombinasjonen av langsom lading med landstrøm og et dieselaggregat som derfor må gå mye hadde ikke vært så forlokkende for min del. Da er det vel like greit å å kjøre med lav hastighet med motorene du allerede har? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart Onsdag 10:05 Link til dette innlegget Svart Onsdag 10:05 Det er kanskje litt tidlig. Både Yanmar og Volvo-Penta kommer med hybridløsninger. Naturlig nok begynner de med litt større systemer, hvor det kan prises litt høyt. https://www.yanmar.com/global/about/technology/technical_review/2024/1_10.html Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart Onsdag 10:37 Link til dette innlegget Svart Onsdag 10:37 Det er nok en del frem i tid før enn vi ser dette. For det første må det bygges ut infrastruktur for lading. Allerede i dag sliter småtbåthavnene med nok strøm til brukerne. For det andre er slik utbygging langt nede i prioriteringsrekken fra myndighetenes side. Dermed er det brukerne som må bekoste dette. De fleste båtene, vil jeg tro, ligger i småbåthavner rundt hele kysten. Tror ikke vi kan baseres oss på lading ved bunkringsstasjonene. Den som lever får se. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Link to post
J-Å Svart Onsdag 13:56 Link til dette innlegget Svart Onsdag 13:56 For motorbåter ser det ut til at det kan komme parallellhybrid løsninger, hvor elmotoren kobles mekanisk inn på giret (PTI/PTO), og brukes ved lave hastigheter. For seilbåter som skal brukes for lengre ferieturer er det gjerne seriehybrid-løsninger vi vil se mest av. Altså at det er en dieselgenerator som kan lade batteriene og gi strøm til elmotor(er). Spesielt på katamaraner kan det være gunstig, siden de da kan klare seg med én dieselmotor. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart Onsdag 15:02 Link til dette innlegget Svart Onsdag 15:02 J-Å skrev for 4 timer siden: Det er kanskje litt tidlig. Både Yanmar og Volvo-Penta kommer med hybridløsninger. Naturlig nok begynner de med litt større systemer, hvor det kan prises litt høyt. https://www.yanmar.com/global/about/technology/technical_review/2024/1_10.html Beta marine har levert hybrid en del år. Om man ser på "Sampson boat" på YouTube er det samme systemet som brukes ombord på Tally Ho. https://betamarine.co.uk/he-hybrid-propulsion/ Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
J-Å Svart Onsdag 16:11 Link til dette innlegget Svart Onsdag 16:11 enslagsgjest skrev 1 time siden: Beta marine har levert hybrid en del år. Om man ser på "Sampson boat" på YouTube er det samme systemet som brukes ombord på Tally Ho. Jeg finner ikke så mye om elektrisk drift i de videoene. Det er mange timer med videoer, men der jeg har sett havnemanøvere har dieselmotoren vært i gang. Beta Marine mariniserer Kuboto motorer såvidt jeg kan se, så det er vel rimelig kurant mhp deler. Det kan se ut som om de fokuserer mest på kanalbåter. Hvordan de er representert i Norge er litt uklart. Det ser ut til at Hydratech har noen Beta motorer, men jeg finner ingenting om hybridsystemer på deres sider. Sitér dette innlegget Link to post
Hekri Svart Onsdag 16:20 Link til dette innlegget Svart Onsdag 16:20 Har du sett på denne tråden @Tranen2 ? https://baatplassen.no/i/topic/151264-overgang-til-elektrisk-fremdrift-er-det-nærmere-en-antatt/#comment-2158530 Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev! Link to post
Gudrun Svart Onsdag 20:32 Link til dette innlegget Svart Onsdag 20:32 Selfa prøvde seg på en helelektrisk sjark. Det gikk greit, etter en litt problemfylt start før de fikk dreis på det. Men de har satset på hybrid etterpå. Diesel inn og ut fra feltet og batteri under fiske. Null eksos, nesten helt stille og uten vibrasjoner for de på ombord. Scania har kastet seg på samme. Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart Torsdag 21:27 Link til dette innlegget Svart Torsdag 21:27 Spennende hva strøm kan få til i fremtiden. Slik jeg ser ting i dag, er det ingen fordeler foruten stilheten under gange. Men med dagens kostnadsgalopp på alt, er dette lite realistisk. Strøm er bra til mye, men ikke til å drive frem båter i våre farvann. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Torsdag 21:56 Link til dette innlegget Svart Torsdag 21:56 Den eneste jeg kjenner som har lagt om til elektrisk er @BØstrøm. Inkludert han, og en del YouTubere, er at hovedfremdriften er seil. Det jeg har fått med meg fra Tally Ho er at hybridsystemet om bord gir utfordringer/driftsproblemer som de ikke så langt har løst. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart Fredag 05:14 Link til dette innlegget Svart Fredag 05:14 FNM har en hybrid løsning og har hatt det noen år nå. Men usikker på hvor bra det er. Bare set det pp siden til de. Sitér dette innlegget Link to post
Åge Grevlingen Svart Fredag 06:38 Link til dette innlegget Svart Fredag 06:38 må akseptere en fartsreduksjon fra 25 knop til 8 knop Batteri er best egnet for lange smale båter, som glir lett med lite bruk av energi. I gamle dager var det mindre hk tilgjengelig, og båtene konstruert deretter, som "Pettersonbåtar". Se an helheten på prosjektet. En båt som gjør 25 kn, er ikke den som bruker minst energi ved 8. Om du aksepterer 8 knop, sats på en lang og smal båt, så kan du klare deg med lite hk. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart Fredag 09:57 Link til dette innlegget Svart Fredag 09:57 12 hours ago, Scand 360 dc said: Spennende hva strøm kan få til i fremtiden. Slik jeg ser ting i dag, er det ingen fordeler foruten stilheten under gange. Men med dagens kostnadsgalopp på alt, er dette lite realistisk. Strøm er bra til mye, men ikke til å drive frem båter i våre farvann. Har hørt en del videoer der de kjører planende båter med elektrisk påhenger. De er slettes ikke stillegående men en sikkelig hvinelyd. som regel musikk på de elbåt videoene og ikke oppmikket i akterenden. en 6-8 syl moderne 4 takt bråker veldig lite i 15-20 knop den og. En elmotor med 20000 omdreininger og 30-40 knop kan jeg tenke meg summer brukbart Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
SveinHa Svart Fredag 10:45 Link til dette innlegget Svart Fredag 10:45 Der er en megaulempe med elektrisk fremdrift, både i bil og båt, og det er energitettheten på batteriene. Både om en ser på energi pr vektenhet eller energi pr volumenhet taper elektrisk med noe sånt som 7-8 ganger... i tillegg til kostnader, sikkerhet og div andre saker... Sitér dette innlegget Vaksinehistorie, forelesning om propaganda fra Free University of Toronto (kortversjon 6 min). Brosjyre Barnevaksiner. Link to post
Martin_ Svart Fredag 11:34 Link til dette innlegget Svart Fredag 11:34 Jeg tror du nok bør vente til Solid-State batterier blir allment tilgjengelig, til en fornuftig pris. De vil også mest sannsynlig bli tryggere i forhold til brann. Mange produsenter "skryter" av at de har kommet med et gjennombrudd angående Solid-State batterier, men det ser ikke ut til å være noen tilgjengelig på markedet enda. Så dette kan ta flere år... Du må nok ha en lang og smal båt, om du sikter deg inn på 8 knop. Min Nimbus 365 øker forbruket en del fra 7 til 8 knop. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart Fredag 11:39 Link til dette innlegget Svart Fredag 11:39 3 minutes ago, Martin_ said: Jeg tror du nok bør vente til Solid-State batterier blir allment tilgjengelig, til en fornuftig pris. De vil også mest sannsynlig bli tryggere i forhold til brann. Mange produsenter "skryter" av at de har kommet med et gjennombrudd angående Solid-State batterier, men det ser ikke ut til å være noen tilgjengelig på markedet enda. Så dette kan ta flere år... Du må nok ha en lang og smal båt, om du sikter deg inn på 8 knop. Min Nimbus 365 øker forbruket en del fra 7 til 8 knop. Ja faststoffbatterier må være mer ideelt for båt. Hvem skal koste ladestasjoner? De fleste bryggeanlegg har så som så strømopplegg og ihvertfall ikke kraftig nok dimensjonert til flere megaladere. Her blir det en formidabel logistikk og kostnad. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Martin_ Svart Fredag 11:45 Link til dette innlegget Svart Fredag 11:45 -morten- skrev 4 minutter siden: Ja faststoffbatterier må være mer ideelt for båt. Hvem skal koste ladestasjoner? De fleste bryggeanlegg har så som så strømopplegg og ihvertfall ikke kraftig nok dimensjonert til flere megaladere. Her blir det en formidabel logistikk og kostnad. Ja, det blir nok ikke bærekraftig med tanke på hvor lite en gjennomsnittlig fritidsbåt blir brukt. Når faststoff-batterier kommer, er det nok kanskje også bedre å benytte disse i applikasjoner som sparer miljøet året rundt. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart Fredag 12:08 Link til dette innlegget Svart Fredag 12:08 Tranen2 skrev On 14.1.2026 at 9.53: Tanken er å erstatte 2 stk dieselmotorer med 2 stk elektriske motorer, beholde aksling og propell, men akseptere en fartsreduksjon fra 25 knop til 8 knop (ca skrogfart på en 33 foter) 8 knop er langt over økonomisk skrogfart for 33 foter. Spesielt en som kanske er 30 fot uten overhengende plattform, baugspyd etc. Lengde i vannlinjen er enda kortere. Så har man et relativt dypt akterspeil som ikke er ideelt for økonomi i depl fart. Trawleren jeg hadde på 38 fot doblet forbuket fra 1l/nm på 6,7 kn til 2 l/nm @ 7,5 kn. Depl skrog med relativt grunt akterspeil. ytterligere 1 knop opp til 8,5 kn medførte nesten en ny dobling i forbruk . 6 kn var ca 0,75 l/nm. Tipper du må under 5 kn for å få noenlunde økonomiske tall som gir mening ved eldrift. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Framtia Svart Fredag 13:50 Link til dette innlegget Svart Fredag 13:50 J-Å skrev On 14.1.2026 at 17.11: Jeg finner ikke så mye om elektrisk drift i de videoene. Sentrale episoder om motoren: Episode 87: "Choosing the Engine" I denne episoden går Leo Goolden gjennom historien til båtens tidligere motorer (parafinnmotorer) og diskuterer de ulike alternativene for den nye "power-planten". Han vurderer alt fra moderne diesel til elektriske løsninger, før han lander på en beslutning om hva slags system han vil ha. Episode 115: "Unboxing the Engine / Engine Beds" Her blir selve motoren levert og pakket ut. Leo forklarer i detalj hvorfor han valgte et parallell-hybrid diesel-elektrisk system (fra Beta Marine/Hybrid Marine) og hvordan det fungerer. Episode 188: "Starting the engine & hoisting sail" Dette er episoden hvor motoren startes for aller første gang etter sjøsetting, og Tally Ho beveger seg for egen maskin i havna. Episode 224: "Repairing Tally Ho's electric drive" Her reflekterer han over valget i ettertid og spør seg selv: "Var dette hybridsystemet verdt det?", etter å ha måttet utføre reparasjoner på det elektriske systemet. Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Fantino Svart Fredag 20:40 Link til dette innlegget Svart Fredag 20:40 Jeg tenker at det finnes flere løsninger som kan være gode men per i dag ikke helektriske i stor grad. Båten jeg selv har (Greenline 33) har et ganske sært skrog og ble i hybridversjon lansert med ca 1150W solceller på taket og kunne gå kontinuerlig med ca 4 knop ved gode solforhold (les: klar dag i Middelhavet vil jeg tro). Rekkevidde med dieseldrift er oppgitt til 700 nm ved 7 knop (500 l dieseltanker). Det er forholdsvis økonomisk. Lithiumbatterier var temmelig dyrt på det tidspunktet, og solceller også, derfor ble den etter mitt vett levert med ‘for lite’ av dette. Mener den ble lansert i 2007 eller deromkring. Men dagens priser på LiFePO4 og dersom en hadde fylt hele taket med solceller som pr i dag er svært billig så ville dette vært et svært levedyktig alternativ vil jeg tro. En kunne nok redusert dieselkapasitet noe og økt batteripakken tilsvarende. For mer fart hadde jeg hatt lyst til å se en Candela der de reduserte batteripakken og erstattet den med en dieselgenerator + passende tank. Disse båtene bør kunne gå svært økonomisk i bra hastighet uten rekkeviddeangst. Samme med katamaraner som også har bra potensiale for høy fart med veldig lavt forbruk. Rene elektriske lystbåter uten seil blir nok fort bare leketøy med dagens teknologi. Det eneste som vel lar seg realisere med rekkevidde som er akseptabel må være en lettbygd katamaran med moderat marsjhastighet der overbygg er designet for maksimalt solcelleareal. En solbåt rett og slett. Der en må vente på sol i stedet for vind. Å ligge i hurtigladerkø for å lade båten er et mareritt jeg håper vi aldri ser.. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart Fredag 21:45 Link til dette innlegget Svart Fredag 21:45 Fantino skrev 20 minutter siden: Lithiumbatterier var temmelig dyrt på det tidspunktet, og solceller også, derfor ble den etter mitt vett levert med ‘for lite’ av dette. Mener den ble lansert i 2007 eller deromkring. Flott båt som var langt forut for sin tid. Var vel et valg om man skulle ha hybrid eller ren dieseldrift. Vurderte Greenline 33 som ny i ca 2010 men følte det var litt tidlig for hybrid, samt var skeptisk til VW marine. Husker ikke helt summene, men dieselversjonen var ganske prisgunstig. Spesielt sett med dagens øyne.. Har ikke sett noe særlig til de her på berget etter de første 3-4 årgangene. G33 ble produsert frem til 2023 med totalt 550 bygde eksemplarer. I dag burde det være meraktuelt med en slik båt i hybridversjon, men blir vel for dyrt som alt annet for tiden... Evt bygge om en brukt dieselversjon med sliten motor til hybrid DIY metoden med battericeller fra kondemnert elbil... El-motor, 80-100 kwh batteri, 20-30 kw generator der dieselmotoren stod og taket fullt av moderne paneler hadde gjort seg. Profilbildet ditt, @Fantino gjorde at jeg søkte frem testen MBM gjorde av G33 i 2010. https://flexyachts.nl/wp-content/uploads/2021/05/Test-Greenline-33-Motorboats-1-web.pdf brukt test av 2011 mod fra MBY i 2023 her https://www.mby.com/used-boats/greenline-33-used-boat-report-hybrid-boat-129081 Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Smyg1 Svart Fredag 22:37 Link til dette innlegget Svart Fredag 22:37 SveinHa skrev for 11 timer siden: Der er en megaulempe med elektrisk fremdrift, både i bil og båt, og det er energitettheten på batteriene. Både om en ser på energi pr vektenhet eller energi pr volumenhet taper elektrisk med noe sånt som 7-8 ganger... i tillegg til kostnader, sikkerhet og div andre saker... Mener du at elektrisk fremdrift i bil er ubrukelig? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart Fredag 23:01 Link til dette innlegget Svart Fredag 23:01 Smyg1 skrev 22 minutter siden: Mener du at elektrisk fremdrift i bil er ubrukelig? Jeg mener akkurat det jeg skrev: Energitettheten både i forhold til vekt og volum taper strømmen solid i forhold til bensin/diesel. Sitér dette innlegget Vaksinehistorie, forelesning om propaganda fra Free University of Toronto (kortversjon 6 min). Brosjyre Barnevaksiner. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.