Jump to content

Overgang til elektrisk fremdrift - er det nærmere en antatt


Octant

Recommended Posts

Begynder jo å finnes en del fartøy med ren el-drift på kysten allerede, så overgangen er absolutt til stede nå. Jeg tror ikke ren el-drift kommer til å ta av noe spesielt innen komersiell fart, stort sett ferger og oppdrettsbåter som kommer til å ha det. Lystbåtflåten henger nok langt etter her, men jeg tror at bildet er helt annerledes om 10 år. Men så lenge det ikke skjer noe ekstremt innen batteriteknologi og omgjøring av energi til elektrisitet, så blir det nok ingen stor boom med EL for lystbåtene heller. 

Link to post
Share on other sites

Jeg tenker at EL-drift kommer fortere enn mange tror. EL-motorer er enkle å vedlikeholde, driftssikre og de er lett å bytte ut ved behov. De slår rett og slett forbrenningsmotoren ned i støvlene på det meste.

 

Spørsmålet blir fort hvordan man forsyner EL-motoren med strøm. Jeg tror at vi kommer til å få mange løsninger med alt fra rene batteriløsninger til hybridløsninger basert på hydrogen og vanlige forbrenningsmotorer.

Link to post
Share on other sites

I sommer snakket jeg med en av de som står midt oppi hybridløsninger for yrkesbåter.

Han sa innen 1,5 til 2 år vil det finnes bedre tilgang på enklere og rimeligere løsninger på alternativ fremdrift til fritidsflåten og.

 

Steyr sitt forsøk på hybrid for 10 år siden var det lite og ingen interesse for.  Kanskje de skulle børste støv av den avdelingen igjen.

 

Link til brosjyren fra 2008.

http://www.steyr-motors.com/marine-diesel-engines/marine/the-steyr-hds-hybrid-drive-system/

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

EL-basert drivlinje passer jo perfekt til å drive motorbåt.

Utfordringen er vel balansen mellom størrelse og pris for batteripakke og tilstrekkelig tilgang på ladekapasitet langs kysten vår.

 

Jeg har kjørt 102000km med EL-bil de siste fire årene. Både korte og lange turer og det har vært helt problemfritt. Ikke for at EL-bilen har hatt så stort batteri men bilen har tilgang på et nettverk av strategisk plasserte køfrie hurtigladere. Tilsvarende hadde ikke et batteri i en motorbåt behøvd å være så gigantisk (Joda. Stort men ikke gigantisk), hvis det bare fantes tilstrekkelig tilgang på rask lading langs kysten. 

 

Å utvikle batteridrevne båter med fornuftig batteristørrelse  er den enkle delen.

Å få på plass tilstrekkelig ladekapasitet vil bli mer krevende og vil dessverre forsinke kommersialiseringen av EL motorbåter.

 

 

 

Redigert av nie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

Motorbåtfolk som forventer en løsning som de "enkelt" kan bytte ut med drivstoffmotoren og presse et planende skrog på en familiebåt på mange tonn gjennom og opp i vannet..... bare å glemme. 

 

Endringen kommer gjennom ny båttyper og annen type bruk. Gammalt er gammalt, det skal på land for hugging og gi plass for nye løsninger. Dinosaurene sin tid er over. 

Link to post
Share on other sites

Barbaria skrev 23 minutter siden:

De nye trådløse skjøteledningene fikser den biffen, snart er det dekning world wide.

 

Den der virker utrolig kjekk. Jeg trenger helt klart ett sett slike i trefas dersom det finnes.

Vet du hva rekkevidden er på disse, og om der er 10A eller 16A?

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 21 timer siden:

Motorbåtfolk som forventer en løsning som de "enkelt" kan bytte ut med drivstoffmotoren og presse et planende skrog på en familiebåt på mange tonn gjennom og opp i vannet..... bare å glemme. 

Ikke noe problem, hugg en Tesla og ta ut batteripakke, styringssystem og motorer.  :smiley:

 

Kjenner en som elektrifiserer små snekker i 20 fot-størrelsen. Bruker utrangerte Nissan Leaf som donor.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Karbonfiber og foiler som gjør denne båten bra i transit. Styringssystemet til foilene bidrar også.

 

Elektrisk fremdriftslinje begrenser bare rekkevidden.

 

Med påhenger, (70-100hk) og batterivekten tilgjengelig for bensintank, tipper jeg den koster under halvparten, og rekker kanskje 5-10ganger så langt på en fylling.

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Havarita skrev 16 minutter siden:

Karbonfiber og foiler som gjør denne båten bra i transit. Styringssystemet til foilene bidrar også.

 

Elektrisk fremdriftslinje begrenser bare rekkevidden.

 

Med påhenger, (70-100hk) og batterivekten tilgjengelig for bensintank, tipper jeg den koster under halvparten, og rekker kanskje 5-10ganger så langt på en fylling.

 

 

Jo men har sånne 1:1 sammenligninger noe for seg? Ja en kan sikkert kjøre i 10 timer i strekk, eller mer med påhengsmotor.. og hva så? De som trenger det kjøper båt med påhengsmotor :-) 

 

Klarer ikke å se at eksistensen av en båt med påhengsmotor har noe som helst relevans til en annen båt med elektrisk fremdrift og foiler. De som kjøper elbåten har kjøpt en båt de mener passer til sitt bruk og den har ingenting med en påhengsmotorbåt å gjøre. 

 

Når det gjelder fritidsbåter så gjør folk mye "rart", eller sagt på en annen måte, det gjør det som må til for å få det som de vil ha det. Mange kjøper svære båter som er laget med enorme motorer for å presse og løfte xx tonn familiehytte gjennom og opp på sjøen i xx knop, mens de i realiteten aldri har råd til det og heller går i tomgang i 7 knop hele tiden. Mange kjøper svære seilbåter fordi en får mest plass for pengene uten å ha store planer om å seile. Men de har båten de vil ha og bruker den på den måten de kan bruke den. 

 

Elbåter vil ikke konkurrere med andre enn seg selv. Når elbåter dekker de behovene folk syns de har og prisen er rett så blir det flere elbåter. Elbåter som presser flere tonn familihytte opp i plan vil aldri bli populært. Men store katamaraner som drives kostnadseffektivt gjennom vannet, eller båter med langsmale og lettdrevne skrog derimot. Det er fremtiden. 

 

Gamle båter med elmotor har jeg liten tro på. Dvs konvertering av lettdrevne skrog som seilbåter og snekker kan jo være en liten greie i en overgang. 

 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det har du helt rett i. Folk skal få bruke pengene sine på akkurat hva de synes de får mest igjen for. Her er vi helt på linje.

 

Personlig synes jeg denne båten gir mye mer tilbake med outboard og bensin.

 

Konseptet slutter uansett å være kult når man skal inn på de fineste (grunneste) stedene langs sørlandskysten, og innser at man er 'hemmet av sitt dypgående'.?

Redigert av Havarita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

X10an skrev On 8.10.2019 at 20.05:

 

Den der virker utrolig kjekk. Jeg trenger helt klart ett sett slike i trefas dersom det finnes.

Vet du hva rekkevidden er på disse, og om der er 10A eller 16A?

Håper du ikke tror dette bildet av det støpselet og kontakten er ekte. Dette er et manipulert bilde. 230volt spenning kommer nok ikke trådløst på mange år enda.

 

Redigert av MorganX (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I en normalt motorisert båt benytter man 70-80% av effektressursene til framdrift. I en Tesla benytter man 5-10% til framdrift og man har fortsatt utfordringer med rekkevidde.

 

Det er åpenbart at den er en veldig lang vei å gå på batteripakkesiden før man kan begynne å tenke på å motorisere fritidsbåter som skal tilbakelegge lengre distanser med batteriframdrift.

Link to post
Share on other sites

De aller fleste fritidsbåter som jeg ser går veldig kort. Det er bare noen få i båthavna vår som går lengre turer. Vi er 65 medlemmer og jeg kan tenke meg at 5 av oss går turer som varer over 2 timer. Resten tar båten ut på fjorden, fisker litt fisk og drar hjem igjen. Elektrisk motor og en batteripakke hadde vært midt i blinken for dem.

 

Dette må du nesten forklare @Chief_Engineer:

Chiefengineer skrev 35 minutter siden:

I en normalt motorisert båt benytter man 70-80% av effektressursene til framdrift. I en Tesla benytter man 5-10% til framdrift og man har fortsatt utfordringer med rekkevidde.

 

Jeg er usikker på hvilket poeng du prøver å få fram her. Jeg tror du prøver å si at man ikke vil ha store nok energilager i en båt som skal ha EL-drift.

Link to post
Share on other sites

Midtpinne skrev 39 minutter siden:

De aller fleste fritidsbåter som jeg ser går veldig kort. Det er bare noen få i båthavna vår som går lengre turer. Vi er 65 medlemmer og jeg kan tenke meg at 5 av oss går turer som varer over 2 timer. Resten tar båten ut på fjorden, fisker litt fisk og drar hjem igjen. Elektrisk motor og en batteripakke hadde vært midt i blinken for dem.

 

Dette må du nesten forklare @Chief_Engineer:

 

Jeg er usikker på hvilket poeng du prøver å få fram her. Jeg tror du prøver å si at man ikke vil ha store nok energilager i en båt som skal ha EL-drift.

 

Ja helt åpenbart. En helt vanlig VP D6/370 krever med et effektuttak på ganske vanlige 70% hele 190 kW tilgjengelig batterieffekt pr. time. Det betyr at du har omtrent kapasitet til 27 minutters kjøring med batteriet fra en Tesla S85 forutsatt at batteriet er helt fresh, 100% toppladet og klarer å lades ut til 0%. Muligens kan du halvere denne tiden pga. ulike faktorer.

 

Jeg vet ikke hvordan havstykkene er i dine områder men i mine ville jeg ikke lagt ut på havet med noe slikt før kapasiteten har blitt minst det 20-dobbelte og vekta ikke mer enn tilsvarende en full dieseltank fra batteripakken.

 

Så det er en fryktelig lang vei å gå før man er på nivå med de energipakker tilsvarende det man har i en dieseltank ombord.

 

Men det er mulig alle fritidsbåtbrukere skal tvinges over i ikke-planende fartøyer. I såfall betyr den en innskrenking i bevegelighet som svært mange av oss dessverre ikke kan leve med.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Chiefengineer skrev 58 minutter siden:

betyr den en innskrenking i bevegelighet som svært mange av oss dessverre ikke kan leve med.

 

En kompis av meg som sluttet med båt når han syns det ble så strengt ifht promille og kontroll. 

 

Gikk fint det :-)

Link to post
Share on other sites

Batterier passer ikke meg enda, jeg har 600l dieseltank som må fylles jevnlig. Jeg har egentlig ikke troen på batterier som energilager i båt. Det er i alle fall ikke et alternativ for meg slik jeg benytter båten. Jeg har mer tro på at hydrogen kan være et alternativ etter hvert. Men jeg ser at batterier kan passe i småbåter som brukes til å dra koking rett utenfor moloen.

 

Jeg må si at jeg gleder meg til å slippe lyden av motoren, noe av det deiligste jeg gjør er å slå den av og la seilene gjøre jobben.

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 1 time siden:

 

En kompis av meg som sluttet med båt når han syns det ble så strengt ifht promille og kontroll. 

 

Gikk fint det :-)

 

Synes det er en bedre begynnelse å dosere ut drivstoff til bil. De som har lengst vei til hytta får den minste månedsrasjonen så er man sikker på at dette har ønsket effekt.:smiley::giggle:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...