Octant Startet 8.Oktober.2019 Del på Facebook Startet 8.Oktober.2019 Kom over denne artikkelen i Teknisk Ukeblad i dag: https://www.tu.no/artikler/denne-elbaten-skal-konkurrere-med-fossilbater/475716 Med litt mer informasjon fra leverandøren her: https://candelaspeedboat.com/ Er overgangen fra fossil til elektrisk kommet nærmere en vi tror? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 8.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2019 Begynder jo å finnes en del fartøy med ren el-drift på kysten allerede, så overgangen er absolutt til stede nå. Jeg tror ikke ren el-drift kommer til å ta av noe spesielt innen komersiell fart, stort sett ferger og oppdrettsbåter som kommer til å ha det. Lystbåtflåten henger nok langt etter her, men jeg tror at bildet er helt annerledes om 10 år. Men så lenge det ikke skjer noe ekstremt innen batteriteknologi og omgjøring av energi til elektrisitet, så blir det nok ingen stor boom med EL for lystbåtene heller. Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 8.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2019 Jeg tenker at EL-drift kommer fortere enn mange tror. EL-motorer er enkle å vedlikeholde, driftssikre og de er lett å bytte ut ved behov. De slår rett og slett forbrenningsmotoren ned i støvlene på det meste. Spørsmålet blir fort hvordan man forsyner EL-motoren med strøm. Jeg tror at vi kommer til å få mange løsninger med alt fra rene batteriløsninger til hybridløsninger basert på hydrogen og vanlige forbrenningsmotorer. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 8.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2019 (redigert) I sommer snakket jeg med en av de som står midt oppi hybridløsninger for yrkesbåter. Han sa innen 1,5 til 2 år vil det finnes bedre tilgang på enklere og rimeligere løsninger på alternativ fremdrift til fritidsflåten og. Steyr sitt forsøk på hybrid for 10 år siden var det lite og ingen interesse for. Kanskje de skulle børste støv av den avdelingen igjen. Link til brosjyren fra 2008. http://www.steyr-motors.com/marine-diesel-engines/marine/the-steyr-hds-hybrid-drive-system/ Redigert 8.Oktober.2019 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 8.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2019 (redigert) Kommer fort nå........ her er en elmotor som direkte erstatter en gammel diesel og som passer Volvos S-drev https://www.electro-mobile.se/produkt/batmotorer-s-drev/ Redigert 8.Oktober.2019 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Rs246 Svart 8.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2019 Prisane er dessverre høgde enda, mykje grunna liten konkurranse. Etterkvart som vi får fleire aktørar på marknaden vil nok prisane falle og elmotoren blir firistande for mange.. Sitér dette innlegget Link to post
nie Svart 8.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2019 (redigert) EL-basert drivlinje passer jo perfekt til å drive motorbåt. Utfordringen er vel balansen mellom størrelse og pris for batteripakke og tilstrekkelig tilgang på ladekapasitet langs kysten vår. Jeg har kjørt 102000km med EL-bil de siste fire årene. Både korte og lange turer og det har vært helt problemfritt. Ikke for at EL-bilen har hatt så stort batteri men bilen har tilgang på et nettverk av strategisk plasserte køfrie hurtigladere. Tilsvarende hadde ikke et batteri i en motorbåt behøvd å være så gigantisk (Joda. Stort men ikke gigantisk), hvis det bare fantes tilstrekkelig tilgang på rask lading langs kysten. Å utvikle batteridrevne båter med fornuftig batteristørrelse er den enkle delen. Å få på plass tilstrekkelig ladekapasitet vil bli mer krevende og vil dessverre forsinke kommersialiseringen av EL motorbåter. Redigert 8.Oktober.2019 av nie (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 8.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2019 Selve motor biten er da verken komplisert eller dyr til en EL-båt. Det som er komplisert og horribelt dyrt er jo batteripakken. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2019 Motorbåtfolk som forventer en løsning som de "enkelt" kan bytte ut med drivstoffmotoren og presse et planende skrog på en familiebåt på mange tonn gjennom og opp i vannet..... bare å glemme. Endringen kommer gjennom ny båttyper og annen type bruk. Gammalt er gammalt, det skal på land for hugging og gi plass for nye løsninger. Dinosaurene sin tid er over. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 8.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2019 Midtpinne skrev for 7 timer siden: Spørsmålet blir fort hvordan man forsyner EL-motoren med strøm. De nye trådløse skjøteledningene fikser den biffen, snart er det dekning world wide. Bare plugge inn å kjøre. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
X10an Svart 8.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2019 Barbaria skrev 23 minutter siden: De nye trådløse skjøteledningene fikser den biffen, snart er det dekning world wide. Den der virker utrolig kjekk. Jeg trenger helt klart ett sett slike i trefas dersom det finnes. Vet du hva rekkevidden er på disse, og om der er 10A eller 16A? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 9.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2019 De som ønsker kan ta med skjøteledning til Oslo og få en liten smak av fremtiden akkurat nå: Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 9.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2019 Pinkvin skrev for 21 timer siden: Motorbåtfolk som forventer en løsning som de "enkelt" kan bytte ut med drivstoffmotoren og presse et planende skrog på en familiebåt på mange tonn gjennom og opp i vannet..... bare å glemme. Ikke noe problem, hugg en Tesla og ta ut batteripakke, styringssystem og motorer. Kjenner en som elektrifiserer små snekker i 20 fot-størrelsen. Bruker utrangerte Nissan Leaf som donor. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
lurvetass Svart 9.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2019 Det som kommer til å endre dette blir nok solid state batterier. Da blir det høyere energitetthet, billigere batterier som kan lades fortere. Er nok et par år igjen, men når de kommer løsner det tror jeg. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
X10an Svart 9.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2019 Eller små billige atomreaktorer... Sitér dette innlegget Link to post
Havarita Svart 10.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2019 Karbonfiber og foiler som gjør denne båten bra i transit. Styringssystemet til foilene bidrar også. Elektrisk fremdriftslinje begrenser bare rekkevidden. Med påhenger, (70-100hk) og batterivekten tilgjengelig for bensintank, tipper jeg den koster under halvparten, og rekker kanskje 5-10ganger så langt på en fylling. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 10.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2019 (redigert) Havarita skrev 16 minutter siden: Karbonfiber og foiler som gjør denne båten bra i transit. Styringssystemet til foilene bidrar også. Elektrisk fremdriftslinje begrenser bare rekkevidden. Med påhenger, (70-100hk) og batterivekten tilgjengelig for bensintank, tipper jeg den koster under halvparten, og rekker kanskje 5-10ganger så langt på en fylling. Jo men har sånne 1:1 sammenligninger noe for seg? Ja en kan sikkert kjøre i 10 timer i strekk, eller mer med påhengsmotor.. og hva så? De som trenger det kjøper båt med påhengsmotor :-) Klarer ikke å se at eksistensen av en båt med påhengsmotor har noe som helst relevans til en annen båt med elektrisk fremdrift og foiler. De som kjøper elbåten har kjøpt en båt de mener passer til sitt bruk og den har ingenting med en påhengsmotorbåt å gjøre. Når det gjelder fritidsbåter så gjør folk mye "rart", eller sagt på en annen måte, det gjør det som må til for å få det som de vil ha det. Mange kjøper svære båter som er laget med enorme motorer for å presse og løfte xx tonn familiehytte gjennom og opp på sjøen i xx knop, mens de i realiteten aldri har råd til det og heller går i tomgang i 7 knop hele tiden. Mange kjøper svære seilbåter fordi en får mest plass for pengene uten å ha store planer om å seile. Men de har båten de vil ha og bruker den på den måten de kan bruke den. Elbåter vil ikke konkurrere med andre enn seg selv. Når elbåter dekker de behovene folk syns de har og prisen er rett så blir det flere elbåter. Elbåter som presser flere tonn familihytte opp i plan vil aldri bli populært. Men store katamaraner som drives kostnadseffektivt gjennom vannet, eller båter med langsmale og lettdrevne skrog derimot. Det er fremtiden. Gamle båter med elmotor har jeg liten tro på. Dvs konvertering av lettdrevne skrog som seilbåter og snekker kan jo være en liten greie i en overgang. Redigert 10.Oktober.2019 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Havarita Svart 10.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2019 (redigert) Det har du helt rett i. Folk skal få bruke pengene sine på akkurat hva de synes de får mest igjen for. Her er vi helt på linje. Personlig synes jeg denne båten gir mye mer tilbake med outboard og bensin. Konseptet slutter uansett å være kult når man skal inn på de fineste (grunneste) stedene langs sørlandskysten, og innser at man er 'hemmet av sitt dypgående'.? Redigert 10.Oktober.2019 av Havarita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 10.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2019 (redigert) X10an skrev On 8.10.2019 at 20.05: Den der virker utrolig kjekk. Jeg trenger helt klart ett sett slike i trefas dersom det finnes. Vet du hva rekkevidden er på disse, og om der er 10A eller 16A? Håper du ikke tror dette bildet av det støpselet og kontakten er ekte. Dette er et manipulert bilde. 230volt spenning kommer nok ikke trådløst på mange år enda. Redigert 10.Oktober.2019 av MorganX (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 10.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2019 I en normalt motorisert båt benytter man 70-80% av effektressursene til framdrift. I en Tesla benytter man 5-10% til framdrift og man har fortsatt utfordringer med rekkevidde. Det er åpenbart at den er en veldig lang vei å gå på batteripakkesiden før man kan begynne å tenke på å motorisere fritidsbåter som skal tilbakelegge lengre distanser med batteriframdrift. Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 10.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2019 De aller fleste fritidsbåter som jeg ser går veldig kort. Det er bare noen få i båthavna vår som går lengre turer. Vi er 65 medlemmer og jeg kan tenke meg at 5 av oss går turer som varer over 2 timer. Resten tar båten ut på fjorden, fisker litt fisk og drar hjem igjen. Elektrisk motor og en batteripakke hadde vært midt i blinken for dem. Dette må du nesten forklare @Chief_Engineer: Chiefengineer skrev 35 minutter siden: I en normalt motorisert båt benytter man 70-80% av effektressursene til framdrift. I en Tesla benytter man 5-10% til framdrift og man har fortsatt utfordringer med rekkevidde. Jeg er usikker på hvilket poeng du prøver å få fram her. Jeg tror du prøver å si at man ikke vil ha store nok energilager i en båt som skal ha EL-drift. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 10.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2019 Midtpinne skrev 39 minutter siden: De aller fleste fritidsbåter som jeg ser går veldig kort. Det er bare noen få i båthavna vår som går lengre turer. Vi er 65 medlemmer og jeg kan tenke meg at 5 av oss går turer som varer over 2 timer. Resten tar båten ut på fjorden, fisker litt fisk og drar hjem igjen. Elektrisk motor og en batteripakke hadde vært midt i blinken for dem. Dette må du nesten forklare @Chief_Engineer: Jeg er usikker på hvilket poeng du prøver å få fram her. Jeg tror du prøver å si at man ikke vil ha store nok energilager i en båt som skal ha EL-drift. Ja helt åpenbart. En helt vanlig VP D6/370 krever med et effektuttak på ganske vanlige 70% hele 190 kW tilgjengelig batterieffekt pr. time. Det betyr at du har omtrent kapasitet til 27 minutters kjøring med batteriet fra en Tesla S85 forutsatt at batteriet er helt fresh, 100% toppladet og klarer å lades ut til 0%. Muligens kan du halvere denne tiden pga. ulike faktorer. Jeg vet ikke hvordan havstykkene er i dine områder men i mine ville jeg ikke lagt ut på havet med noe slikt før kapasiteten har blitt minst det 20-dobbelte og vekta ikke mer enn tilsvarende en full dieseltank fra batteripakken. Så det er en fryktelig lang vei å gå før man er på nivå med de energipakker tilsvarende det man har i en dieseltank ombord. Men det er mulig alle fritidsbåtbrukere skal tvinges over i ikke-planende fartøyer. I såfall betyr den en innskrenking i bevegelighet som svært mange av oss dessverre ikke kan leve med. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 10.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2019 Chiefengineer skrev 58 minutter siden: betyr den en innskrenking i bevegelighet som svært mange av oss dessverre ikke kan leve med. En kompis av meg som sluttet med båt når han syns det ble så strengt ifht promille og kontroll. Gikk fint det :-) Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 10.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2019 Batterier passer ikke meg enda, jeg har 600l dieseltank som må fylles jevnlig. Jeg har egentlig ikke troen på batterier som energilager i båt. Det er i alle fall ikke et alternativ for meg slik jeg benytter båten. Jeg har mer tro på at hydrogen kan være et alternativ etter hvert. Men jeg ser at batterier kan passe i småbåter som brukes til å dra koking rett utenfor moloen. Jeg må si at jeg gleder meg til å slippe lyden av motoren, noe av det deiligste jeg gjør er å slå den av og la seilene gjøre jobben. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 10.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2019 Pinkvin skrev for 1 time siden: En kompis av meg som sluttet med båt når han syns det ble så strengt ifht promille og kontroll. Gikk fint det :-) Synes det er en bedre begynnelse å dosere ut drivstoff til bil. De som har lengst vei til hytta får den minste månedsrasjonen så er man sikker på at dette har ønsket effekt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.