Jump to content

Oppgradering fra skille dioder til DC-DC lader

Sjøkaptein

Recommended Posts

Jeg er i prosessen å bytte ut mine to skille dioder til Victron 50a DC-DC ladere.  Båten har idag to D6 435 som leverer lading til hver sin skille diode som igjen lader hver sin bank med start batteri og en felles forbruks bank som består av 3x200 lithium. 

Dette har fungert greit så slang men har tenkt det kunne vært lurt å fått en sikrere lading fra dynamoer til lithium banken da ved bruk av dc-dc lading. 

Selve utskifting av dioder mot dc-dc ladere er rimelig rett frem for å oppnå ønsket resultat. Spørsmålet mitt blir egentlig hva som skjer når jeg stenger ned motorene og kobler til landstrøm. Hos meg vil da en 75a Mastervolt lade opp Lithium banken. Blybatteriene har hver sin 60a lader som lader opp hver sin startbank. Hva skjer med dc-dc laderen når blybatteri laderene har toppet opp blybatteriene vil dc-dc laderen registrere den økte spenningen som om motorene er igang? Vil dette i så fall kunne resultere at jeg vil ha både Mastervolt lader samt to dc-dc ladere som leverer lading inn på lithium forbruks banken? Totalt 175a?

Jeg kan selvfølgelig sette på en bryter på remote på dc-dc ladere for å stenge dem ned. 

Om jeg lar alt være sammenkoblet og jeg har tre enheter som lader lithium banken samtidig med likt lade program vil det være skadelig på noen måte for banken eller laderene? 

Avslutningsvis i forhold til oppsettet av dc-dc laderen er et av valgene standar eller smart dynamo. Hva har en orginal VP dynamo på d6 435 2009 modell? 

Alle svar takk på forhånd😀

Sikkert samme som oss,  24V Tomcat. Han mener å bytte den ene eller begge av de blå Volvo Penta skillediodene som sitter på siden av sikringsskapet hos oss. Jeg lurer på å gjøre det samme i min, på skillereleet til fritidsbanken (med lithium) Jeg tenkte Mastervolt sin 24-24/50A

Her et dårlig bilde av de..  

20250414_114629.jpg

12v, ha det samme type skille dioder som vist i bildet. Når jeg koble fra orginal diode samler jeg leder kommer fra dynamo og den som går til startbatteriet til en og kobler til INN på DCDC lader kobler deretter leder til lithium bank til OUT

Jeg bytter ut begge diodene til to DCDC 50A ladere

https://www.sparelys.no/victron-orion-xs-12-12-50a?gad_source=1&gad_campaignid=17415847650&gbraid=0AAAAADBZj4OlfC7Ya7sxSqlT9qFUeqMJ9&gclid=CjwKCAiAmp3LBhAkEiwAJM2JUEr3lc8nKJh0uEAo1OERGWA3tIYBjN7SzB06e6JvQIP2M2yFV7zouRoCcuoQAvD_BwE

Merk at det finnes en versjon ORI121217050 som skal være bedre støydempet mot VHF støy. Men med ny software skal visstnok ORI121217040 være OK også. Ihvertfall har de flyttet støyen vekk fra ch.16.

https://community.victronenergy.com/t/ori121217050-new-orion-xs-12-12-50-with-emc-changes/29718

https://seatronic.no/victron-orion-xs-dc-dc-lader-12-12v-50a-uisolert-emc-beskyttet-vicori121217050

Sjøkaptein skrev for 5 timer siden:

Selve utskifting av dioder mot dc-dc ladere er rimelig rett frem for å oppnå ønsket resultat. Spørsmålet mitt blir egentlig hva som skjer når jeg stenger ned motorene og kobler til landstrøm. Hos meg vil da en 75a Mastervolt lade opp Lithium banken. Blybatteriene har hver sin 60a lader som lader opp hver sin startbank. Hva skjer med dc-dc laderen når blybatteri laderene har toppet opp blybatteriene vil dc-dc laderen registrere den økte spenningen som om motorene er igang? Vil dette i så fall kunne resultere at jeg vil ha både Mastervolt lader samt to dc-dc ladere som leverer lading inn på lithium forbruks banken? Totalt 175a?

Det er litt avhengig av hvordan du setter start og shutdown spenninger. Hos meg er det satt slik at når blybatteri-laderen går ned til float eller storage, så vil DC-DC slå seg av.  Jeg har også koblet DC-DC på dynamosiden av startbatteriets hovedbryter, så når den er av, så er DC-DC av (landstrømladeren er koblet direkte til startbatteriet). Det er også en remote on/off på XS, men jeg synes manualen er litt uklar mhp hvordan den kan kobles til tenningen. 

Hei. Har du to motorar, eller dynamoar som ladar kvar sitt blybatteri?

Start medfører jo vanlegvis lite straumforbruk. (Kanskje annleis for VP?😀)

Altså tek det normalt kort tid å lada opp eit startbatteri. 

Eg har to motorar med kvart sin dynamo som ladar kvart sitt startbatteri. Ein dc-dc øadar til litiumbanken. 

Landstraumladaren ladar berre forbruksbanken. Det fungerer veldig bra.

Eg har ein hovudbrytar som kan parallellkopla startbatteria i nødstilfelle.

I din situasjon hadde eg nok kopla frå deibto ladarane, men med brytarar slik at det er rimeleg lett å lada startbatteria om du må.

Sjøkaptein skrev for 3 timer siden:

Men før blybatteri lader går over i float lever den da lading inn på forbruks batteriene? Og har du i tillegg en egen lader som lader forbruks bank samtidig?

Ja, jeg har en 25A Victron IP67 lader på forbruksbatteriene, og litt strøm fra solcellepanel går også innpå via en Victron SmartSolar . Men jeg har så små ladere, at det ikke er noe problem med totalstrømmen. På startbatteriet er det vel 15A.  Og så slår jeg vanligvis av hovedbryter til startbatteriet. Må du lade startbatteriene med 60A?

Spørsmålet er egentlig om det er skadelig å lade lithium batteriene eller lade enheten med flere kilder samtidig, hovedlader samt to dc-dc ladere. 

Batteriene skal skal i utgangspunktet kunne ta imot 200 a lading 

Er dette ikke heldig setter jeg på en bryter på dc-dc ladere slik de kobles ut ved behov.

Men kan man lade med eks 175a ved å bruke flere kilder sparer dette mye tid på å topp opp banken igjen.

Sjøkaptein skrev 29 minutter siden:

Spørsmålet er egentlig om det er skadelig å lade lithium batteriene eller lade enheten med flere kilder samtidig, hovedlader samt to dc-dc ladere. 

Batteriene skal skal i utgangspunktet kunne ta imot 200 a lading 

Er dette ikke heldig setter jeg på en bryter på dc-dc ladere slik de kobles ut ved behov.

Men kan man lade med eks 175a ved å bruke flere kilder sparer dette mye tid på å topp opp banken igjen.

Ser ingen problemer med det. Victron dc/dc kan iallefall ifølge beskrivelsen paralellkobles, men tror jeg ville valgt en lader som hovedlader og satt spenningen bittelitt lavere på de andre sånn at det ikke blir noe tull når batteriene er fulladet og de skal begynne å konkurrere med hverandre om hvem som skal bestemme når batteriet er helt fullt. Sånn har jeg satt det opp his meg, og det ser ut til å virke bra. Jeg har riktignok en 12/12 victron og en 24/12 Sterling dc/dc lader samt en victron 50 amp 230v lader.

Batteriet bryr seg vel lite om hvor strømmen kommer fra.  Men det er et godt forslag fra @Cheyenne , å gi laderene ørlite forskjellig absorptionspenning, så de opptrer mer "ryddig" når banken nærmer seg full.  Det kan kanskje også forstyrre ladefasene for startbatteriene litt å hente strøm derfra. Det kan også være litt utfordende å finne en Vshutdown, som både sikrer at startbatteriet får nok lading, og at XS får hente strøm når startbatteriene er fulladet. Det er mulig å slå av "engine shutdown", og tvangskjøre XS, men da tror jeg man mister den fine strømreguleringen, som holder inn spenningen på eller over  Vshutdown.

Scand 360 dc skrev 53 minutter siden:

Hva er fordelene ved å bytte alt dette over til DC-DC lader? Hva er det som ikke er tilfredstillende med systemet du har i dag?

I mitt tilfelle, for å stabilisere antall ampere som går til litiumbanken, så ikke dynamo går for varm og skades. Men, jeg hører så mye rart nå, så er ikke sikker på om jeg kommer til å gjøre det hos meg. Noen flere tanker rundt dette her inne, uten at jeg kupper trådstartes emne.

Jeg ønsker å ha god kontroll på hvor mye strøm som leveres til lithium batteriene samt beskytte dynamoene for eventuelt overoppheting. BMS i batteriene vil beskytte batteriene men det er også eneste sikring for ukontrollert lading ved lading med motorene igang. Dc-dc vil i såfall være primær reguleringen av ladingen og så vil BMS være sikringen min ved eventuell feil skulle oppstå.

Kommer til å sette inn en bryter på remote slik dc-dc kan styres manuelt.

Sjøkaptein skrev On 14.1.2026 at 18.52:

Vil dette i så fall kunne resultere at jeg vil ha både Mastervolt lader samt to dc-dc ladere som leverer lading inn på lithium forbruks banken? Totalt 175a?

Ja, det må du ta høyde for. Hos oss testet jeg, og kunne i praksis nesten legge sammen ladestrøm på land og dynamo. Lithium bryr seg fint lite om at man dobler ladestrømmen, de tar det man gir dem. Vi har 4x200Ah, og banken ladet over 330A på en slik bryggetest.  Normalt så har vi ei Victron begrensning i systemene våre på 199A, så denne Victron  DVCC sperren (Digital Voltage Current Control) måtte midlertidig økes for å se hvor mye systemene faktisk kunne levere. Victron er vel en av få leverandører som har slike regulerings muligheter til relativt normale priser. 

Selv om man har ei software sperre slik vi har, så må man sikre systemene i forhold til de største strømmene som kablene og utstyret kan utsettes for. Så i ditt tilfelle ville jeg sørget for at alt av lasker, kabler, og hovedbrytere tåler 175A kontinuerlig med god margin. Spesielt hovedbrytere har jeg dårlig erfaring med, og ville kun belastet disse med 50-60% av det de er påstemplet. 

Mange gode tips her!

Orion XS er DC/DC som kan koblet med VE.Direct til en Cerbo GX, evt annen tilsvarende styring, og begrense den totale ladestrømmen inn på batteribanken. Men en IP67 har ikke VE.Direct, og kan ikke reguleres via DVCC. Til en forbruksbank anbefaler jeg derfor IP43, evt Multiplus eller Quattro.

Husk skikkelig kortslutningsvern på forbruksbank, samt sikring på begge sider av DC/DC. Her kan du fint bruke to DC/DC - en fra hvert startbatteri og over til forbruksbanken.

Sikkerhet Om Bord – maritim sikkerhet basert på offshore- og beredskapserfaring
maritim kommunikasjon · nødutstyr · batteri · maritim elektro og elektronikk
https://sikkerhetombord.no
LinkedIn: https://sikkerhetombord.no/li | Facebook: https://sikkerhetombord.no/fb

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...