Kjølsvin3t Startet 21 timer siden Link til dette innlegget Startet 21 timer siden Jeg skal på en lang båttur med en åpen trebåt uten motor. Jeg ønsker å dokumentere turen med kameraer laptop og vil ha navigasjonsutstyr som tidvis trenger lading. Jeg ser på muligheten til å ha et bærbart Solcellepanel. Jeg håper også at ved landkjenning i havner vil jeg kunne lade litt der. Men jeg blir ikke i havnene i mer enn noen timer av gangen. Hvordan finner jeg ut ladetid på batteri? Bør jeg tenke på en bærbar 'strømstasjon' som https://www.elkjop.no/product/hjem-rengjoring-og-kjokkenutstyr/belysning-og-elektriske-artikler/stromstasjon/ecoflow-trail-300dc-barbar-kraftstasjon/986781#description Eller er jeg bedre tjent med et bilbatteri og omformer? Pris, kapasitet, holdbarhet i vær, brukervennlighet er ting jeg tenker på. Råd taes imot med takknemlighet! Sitér dette innlegget Link to post
mercury 3.9 Svart 20 timer siden Link til dette innlegget Svart 20 timer siden Et bilbatteri, solcellepanel og en 12 v usb c lader tror jeg ville vært en bra ide. Lurt å ha et voltmeter også da. Angående valg av solcellepanel må man ta hensyn til at panelet vil gi langt færre watt en oppgitt når er overskyet og når solen står lavt på himmelen. Sitér dette innlegget Link to post
Hekri Svart 20 timer siden Link til dette innlegget Svart 20 timer siden Du bør jo tenke på plass og vekt. Og et litiumbatteri veier lite. Du nevner omformer- hvor mye/lite spenning trenger utstyret du skal bruke? Høres ut som en spennende tur som vi her på baatplassen får lov å følge??? Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev! Link to post
enslagsgjest Svart 20 timer siden Link til dette innlegget Svart 20 timer siden Hør med Bjarte Vestøl hva han bruker. Få som har rodd så mye som ham. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Kjølsvin3t Svart 18 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18 timer siden Takk for det. Jeg trodde man trengte en regulator som gikk mellom panelet og batteriet. og en omformer eller 'duppeditt' som gjør at jeg kan lade utstyr med usb-c. Nesten helt blank på området. Ja, ville det vært interessant å lese om her. eller se på noen andre platformer? Sendt han Bjarte en forespørsel. Sitér dette innlegget Link to post
mercury 3.9 Svart 18 timer siden Link til dette innlegget Svart 18 timer siden 7 minutes ago, Kjølsvin3t said: Takk for det. Jeg trodde man trengte en regulator som gikk mellom panelet og batteriet. og en omformer eller 'duppeditt' som gjør at jeg kan lade utstyr med usb-c. Nesten helt blank på området. Ja, ville det vært interessant å lese om her. eller se på noen andre platformer? Sendt han Bjarte en forespørsel. Det er ikke en absolutt nødvengighet men det er lurt siden det sikrer at man ikke overlader batteriet. I tilleg må man ha usb c lader som går på 12v. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 17 timer siden Link til dette innlegget Svart 17 timer siden enslagsgjest skrev for 2 timer siden: Hør med Bjarte Vestøl hva han bruker. Få som har rodd så mye som ham. Ja, han er en råtass på å ro. Men han hadde nok ikke med så mye kamera, PC og elektronikk som skulle lades. Kjølsvin3t skrev 28 minutter siden: Jeg trodde man trengte en regulator som gikk mellom panelet og batteriet. og en omformer eller 'duppeditt' som gjør at jeg kan lade utstyr med usb-c. Ja, du trenger en regulator, men den er liten og lett. Forslaget til @mercury 3.9 er ok, men bytt ut "bilbatteri" med et lithiumbatteri, da mangedobler du effekten. Et blybatteri er uforholdsmessig tungt, er dårlig på lademottagelighet, og er ikke så glad i å være konstant mer eller mindre nedtappet. Et lithiumbatteri er ideelt. Det er lett, kan lades på kort tid når du har tilgang til strøm, og er mye bedre på å ta til seg strøm fra solcellepanelet. Kjølsvin3t skrev for 3 timer siden: Bør jeg tenke på en bærbar 'strømstasjon' som https://www.elkjop.no/product/hjem-rengjoring-og-kjokkenutstyr/belysning-og-elektriske-artikler/stromstasjon/ecoflow-trail-300dc-barbar-kraftstasjon/986781#description Denne kan brukes, men er uforholdsmessig liten. Kapasiteten er kun 288 Wh, dvs. at den er på størrelse med en ok startbooster (25Ah). Til sammenligning har et 100Ah batteri 1200Wh. Løsningen din er et lithiumbatteri, og hvis du ikke får nok lading med et solcellepanel bør du tenke i retning av et lite bensinaggregat. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
mons Svart 16 timer siden Link til dette innlegget Svart 16 timer siden Tenker at etpar 12-18 ah batterier er nok i massevis både til kamera, litt navigasjon, telefon, el lita ledlanterne ol. Vet ikke hvor du har tenkt deg, men med en liten batterilader og besøk noen timer i havn hver 3-6 dager for lading bør det holde. Løsningen er lett, lett å stue, ikke kritisk i kontakt med saltvann og koster lite. Lag deg gjerne et regnestykke på hvor mye strøm du har bruk for. Etpar slike og en lader til ca 500 kr kan være alternativ Blybatteri, 12 V, 12 Ah, 151 x 98 x 93 mm - Biltema.no Sitér dette innlegget Mons Link to post
tobixen Svart 13 timer siden Link til dette innlegget Svart 13 timer siden (Errata: denne postingen har blitt redigert ganske kraftig etter posting). Jeg regner med at det ikke er så veldig mye energi det er snakk om. Elektronikk i dag bruker jo svært lite strøm sammenlignet med før i tida. Dermed er det kanskje litt overkill med tunge blybatterier og store solcellepanelbanker? Det første man bør gjøre er vel å gjøre undersøkelser på hvor mye energi man egentlig trenger. Det finnes paneler, eksempelvis på Clas Ohlson, som er beregnet på USB-tilkobling. Det enkle er kanskje det beste - lite panel med USB-tilkobling koblet direkte til en USB "powerbank", og et par-tre slike "powerbank"'er i reserve? Lett å ta med seg, lett å lade, lett å finne plass til ombord, kan med enkelhet stues inn i vanntette sekker, kan med enkelhet tas med til en kafé på land og så trenger man ikke lader engang, man kan bare spørre betjeningen: "kan du lade disse for meg mens jeg spiser?" ... og har bruksområder også etter at roturen er over. Blybatterier i 2026 forekommer som en noe gammeldags løsning. For tyve år siden hadde jeg blybatterier ombord i skuta og ingen fungerende lading ombord - så for å lade dem tok jeg dem med i jolla, rodde i land, klatret opp en bratt bakke før jeg var hjemme og kunne skru på lading. Det gikk dengangda, men jeg ville foretrukket noe lettere i dag. (Ok, jeg ser det foreslås 12Ah. Jeg tenkte mer på noe i størrelsesordenen 75Ah). Ikke glem vanntette sekker. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
mons Svart 13 timer siden Link til dette innlegget Svart 13 timer siden Løsninger for flere måneder i robåt må tåle sjøskvett under bruk. Hvis du velger solceller el som skal stå framme må du tette skikkelig rundt plugger ol. Sitér dette innlegget Mons Link to post
tobixen Svart 13 timer siden Link til dette innlegget Svart 13 timer siden Ecoflow'en har vært diskutert i mange andre diskusjonstråder her. Den kan være nyttig til sitt bruk, men den er ganske overpriset, og det største salgsargumentet der er at den har 220V-uttak. Trenger du 220V? Husk på at det går ganske mye energi tapt i konverteringer dersom du konverterer "batteristrøm" (f.eks. 12VDC) til 220VAC og deretter konverterer det tilbake til "småelektronikkstrøm (typisk 5VDC eller 20VDC). Når det er sagt, det er jo en klar fordel å ha en ferdig "pakke" i stedet for å konstruere noe selv. Men tåler EcoFlow'en sjøvann? Errata: jeg ser at Ecoflow'en det linkes til er en mini-modell som kommer uten AC. Den har oppgitt kapasitet på 288 Wh, og tilbyr USB-A QC, USB-C PD, og trolig sigarettenneruttak med 12V. Til en pris på 2000 kroner. Til sammenligning har Kjell&Co powerbanks på 90 Wh til 700 kroner - https://www.kjell.com/no/produkter/mobilt/powerbank/linocell-powerbank-25-000-mah-p89035 - så Ecoflow'en er faktisk billigere pr Wh. (Nå så jeg bare på en vilkårlig powerbank fra Kjell&Co, mulig det finnes billigere tilbud). Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Arne2 Svart 4 timer siden Link til dette innlegget Svart 4 timer siden 9 hours ago, tobixen said: Ecoflow'en har vært diskutert i mange andre diskusjonstråder her. Den kan være nyttig til sitt bruk, men den er ganske overpriset, og det største salgsargumentet der er at den har 220V-uttak. Har både bygd opp av enkeltkomponenter og har også flere "ferdige anlegg". Er ikke enig i at Ecoflow er overpriset, hvis du kjøper på tilbud, og du har bruk for alle de funksjonene som følger med. For den nevnte bruk, så vil jeg anbefale noe av det utstyret som jeg allerede har ombord og som jeg har fått testet ut. Anker Solix 300DC. 100W fleksibelt Solcellepanelt. Anker Solix har innebygd solcelleregulator og lader veldig bra med et slikt 100 Watt panel. Noe av begrensningen med denne modellen i fra Anker er at den ikke har innebygd AC lader. Den har i stedet 2x140=280Watt hurtiglading vha USB-C. Har også en annen Anker modell ombord, denne: Anker Solix 300x. Siste har den fordel at den kan lades direkte i fra AC landstrøm ved at den har innebygd lader. Den fungerer også meget bra med solcellepanelet. 300x er litt større og tyngre, men synes at den er meget praktisk i bruk. For DC modellen så må man jo ha tilgjengelig et par kraftice USB-C ladere for å få ladet i fra landstrøm. På den annen side så er den jo liten og kompakt slik at den for eksempel går lett ned i en bag. Hvis man vil ha 4 ganger kapasitet for ca samme beløpet, da kan man jo droppe solcellelading og satse på et litiumbatteri og lading i fra landstrøm. 100AH Litium Lader i fra Biltema Lading med solcellepanel og regulator er også en mulighet, men da er det ca 2.500,- kr opp. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.