Kjølsvin3t Startet igår klokken 13:07 Link til dette innlegget Startet igår klokken 13:07 Jeg skal på en lang båttur med en åpen trebåt uten motor. Jeg ønsker å dokumentere turen med kameraer laptop og vil ha navigasjonsutstyr som tidvis trenger lading. Jeg ser på muligheten til å ha et bærbart Solcellepanel. Jeg håper også at ved landkjenning i havner vil jeg kunne lade litt der. Men jeg blir ikke i havnene i mer enn noen timer av gangen. Hvordan finner jeg ut ladetid på batteri? Bør jeg tenke på en bærbar 'strømstasjon' som https://www.elkjop.no/product/hjem-rengjoring-og-kjokkenutstyr/belysning-og-elektriske-artikler/stromstasjon/ecoflow-trail-300dc-barbar-kraftstasjon/986781#description Eller er jeg bedre tjent med et bilbatteri og omformer? Pris, kapasitet, holdbarhet i vær, brukervennlighet er ting jeg tenker på. Råd taes imot med takknemlighet! Sitér dette innlegget Link to post
mercury 3.9 Svart igår klokken 13:44 Link til dette innlegget Svart igår klokken 13:44 Et bilbatteri, solcellepanel og en 12 v usb c lader tror jeg ville vært en bra ide. Lurt å ha et voltmeter også da. Angående valg av solcellepanel må man ta hensyn til at panelet vil gi langt færre watt en oppgitt når er overskyet og når solen står lavt på himmelen. Sitér dette innlegget Link to post
Hekri Svart igår klokken 13:50 Link til dette innlegget Svart igår klokken 13:50 Du bør jo tenke på plass og vekt. Og et litiumbatteri veier lite. Du nevner omformer- hvor mye/lite spenning trenger utstyret du skal bruke? Høres ut som en spennende tur som vi her på baatplassen får lov å følge??? Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev! Link to post
enslagsgjest Svart igår klokken 14:12 Link til dette innlegget Svart igår klokken 14:12 Hør med Bjarte Vestøl hva han bruker. Få som har rodd så mye som ham. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Kjølsvin3t Svart igår klokken 16:03 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 16:03 Takk for det. Jeg trodde man trengte en regulator som gikk mellom panelet og batteriet. og en omformer eller 'duppeditt' som gjør at jeg kan lade utstyr med usb-c. Nesten helt blank på området. Ja, ville det vært interessant å lese om her. eller se på noen andre platformer? Sendt han Bjarte en forespørsel. Sitér dette innlegget Link to post
mercury 3.9 Svart igår klokken 16:13 Link til dette innlegget Svart igår klokken 16:13 7 minutes ago, Kjølsvin3t said: Takk for det. Jeg trodde man trengte en regulator som gikk mellom panelet og batteriet. og en omformer eller 'duppeditt' som gjør at jeg kan lade utstyr med usb-c. Nesten helt blank på området. Ja, ville det vært interessant å lese om her. eller se på noen andre platformer? Sendt han Bjarte en forespørsel. Det er ikke en absolutt nødvengighet men det er lurt siden det sikrer at man ikke overlader batteriet. I tilleg må man ha usb c lader som går på 12v. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart igår klokken 16:38 Link til dette innlegget Svart igår klokken 16:38 enslagsgjest skrev for 2 timer siden: Hør med Bjarte Vestøl hva han bruker. Få som har rodd så mye som ham. Ja, han er en råtass på å ro. Men han hadde nok ikke med så mye kamera, PC og elektronikk som skulle lades. Kjølsvin3t skrev 28 minutter siden: Jeg trodde man trengte en regulator som gikk mellom panelet og batteriet. og en omformer eller 'duppeditt' som gjør at jeg kan lade utstyr med usb-c. Ja, du trenger en regulator, men den er liten og lett. Forslaget til @mercury 3.9 er ok, men bytt ut "bilbatteri" med et lithiumbatteri, da mangedobler du effekten. Et blybatteri er uforholdsmessig tungt, er dårlig på lademottagelighet, og er ikke så glad i å være konstant mer eller mindre nedtappet. Et lithiumbatteri er ideelt. Det er lett, kan lades på kort tid når du har tilgang til strøm, og er mye bedre på å ta til seg strøm fra solcellepanelet. Kjølsvin3t skrev for 3 timer siden: Bør jeg tenke på en bærbar 'strømstasjon' som https://www.elkjop.no/product/hjem-rengjoring-og-kjokkenutstyr/belysning-og-elektriske-artikler/stromstasjon/ecoflow-trail-300dc-barbar-kraftstasjon/986781#description Denne kan brukes, men er uforholdsmessig liten. Kapasiteten er kun 288 Wh, dvs. at den er på størrelse med en ok startbooster (25Ah). Til sammenligning har et 100Ah batteri 1200Wh. Løsningen din er et lithiumbatteri, og hvis du ikke får nok lading med et solcellepanel bør du tenke i retning av et lite bensinaggregat. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
mons Svart 23 timer siden Link til dette innlegget Svart 23 timer siden Tenker at etpar 12-18 ah batterier er nok i massevis både til kamera, litt navigasjon, telefon, el lita ledlanterne ol. Vet ikke hvor du har tenkt deg, men med en liten batterilader og besøk noen timer i havn hver 3-6 dager for lading bør det holde. Løsningen er lett, lett å stue, ikke kritisk i kontakt med saltvann og koster lite. Lag deg gjerne et regnestykke på hvor mye strøm du har bruk for. Etpar slike og en lader til ca 500 kr kan være alternativ Blybatteri, 12 V, 12 Ah, 151 x 98 x 93 mm - Biltema.no Sitér dette innlegget Mons Link to post
tobixen Svart 20 timer siden Link til dette innlegget Svart 20 timer siden (Errata: denne postingen har blitt redigert ganske kraftig etter posting). Jeg regner med at det ikke er så veldig mye energi det er snakk om. Elektronikk i dag bruker jo svært lite strøm sammenlignet med før i tida. Dermed er det kanskje litt overkill med tunge blybatterier og store solcellepanelbanker? Det første man bør gjøre er vel å gjøre undersøkelser på hvor mye energi man egentlig trenger. Det finnes paneler, eksempelvis på Clas Ohlson, som er beregnet på USB-tilkobling. Det enkle er kanskje det beste - lite panel med USB-tilkobling koblet direkte til en USB "powerbank", og et par-tre slike "powerbank"'er i reserve? Lett å ta med seg, lett å lade, lett å finne plass til ombord, kan med enkelhet stues inn i vanntette sekker, kan med enkelhet tas med til en kafé på land og så trenger man ikke lader engang, man kan bare spørre betjeningen: "kan du lade disse for meg mens jeg spiser?" ... og har bruksområder også etter at roturen er over. Blybatterier i 2026 forekommer som en noe gammeldags løsning. For tyve år siden hadde jeg blybatterier ombord i skuta og ingen fungerende lading ombord - så for å lade dem tok jeg dem med i jolla, rodde i land, klatret opp en bratt bakke før jeg var hjemme og kunne skru på lading. Det gikk dengangda, men jeg ville foretrukket noe lettere i dag. (Ok, jeg ser det foreslås 12Ah. Jeg tenkte mer på noe i størrelsesordenen 75Ah). Ikke glem vanntette sekker. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
mons Svart 20 timer siden Link til dette innlegget Svart 20 timer siden Løsninger for flere måneder i robåt må tåle sjøskvett under bruk. Hvis du velger solceller el som skal stå framme må du tette skikkelig rundt plugger ol. Sitér dette innlegget Mons Link to post
tobixen Svart 20 timer siden Link til dette innlegget Svart 20 timer siden Ecoflow'en har vært diskutert i mange andre diskusjonstråder her. Den kan være nyttig til sitt bruk, men den er ganske overpriset, og det største salgsargumentet der er at den har 220V-uttak. Trenger du 220V? Husk på at det går ganske mye energi tapt i konverteringer dersom du konverterer "batteristrøm" (f.eks. 12VDC) til 220VAC og deretter konverterer det tilbake til "småelektronikkstrøm (typisk 5VDC eller 20VDC). Når det er sagt, det er jo en klar fordel å ha en ferdig "pakke" i stedet for å konstruere noe selv. Men tåler EcoFlow'en sjøvann? Errata: jeg ser at Ecoflow'en det linkes til er en mini-modell som kommer uten AC. Den har oppgitt kapasitet på 288 Wh, og tilbyr USB-A QC, USB-C PD, og trolig sigarettenneruttak med 12V. Til en pris på 2000 kroner. Til sammenligning har Kjell&Co powerbanks på 90 Wh til 700 kroner - https://www.kjell.com/no/produkter/mobilt/powerbank/linocell-powerbank-25-000-mah-p89035 - så Ecoflow'en er faktisk billigere pr Wh. (Nå så jeg bare på en vilkårlig powerbank fra Kjell&Co, mulig det finnes billigere tilbud). Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Arne2 Svart 11 timer siden Link til dette innlegget Svart 11 timer siden 9 hours ago, tobixen said: Ecoflow'en har vært diskutert i mange andre diskusjonstråder her. Den kan være nyttig til sitt bruk, men den er ganske overpriset, og det største salgsargumentet der er at den har 220V-uttak. Har både bygd opp av enkeltkomponenter og har også flere "ferdige anlegg". Er ikke enig i at Ecoflow er overpriset, hvis du kjøper på tilbud, og du har bruk for alle de funksjonene som følger med. For den nevnte bruk, så vil jeg anbefale noe av det utstyret som jeg allerede har ombord og som jeg har fått testet ut. Anker Solix 300DC. 100W fleksibelt Solcellepanelt. Anker Solix har innebygd solcelleregulator og lader veldig bra med et slikt 100 Watt panel. Noe av begrensningen med denne modellen i fra Anker er at den ikke har innebygd AC lader. Den har i stedet 2x140=280Watt hurtiglading vha USB-C. Har også en annen Anker modell ombord, denne: Anker Solix 300x. Siste har den fordel at den kan lades direkte i fra AC landstrøm ved at den har innebygd lader. Den fungerer også meget bra med solcellepanelet. 300x er litt større og tyngre, men synes at den er meget praktisk i bruk. For DC modellen så må man jo ha tilgjengelig et par kraftice USB-C ladere for å få ladet i fra landstrøm. På den annen side så er den jo liten og kompakt slik at den for eksempel går lett ned i en bag. Hvis man vil ha 4 ganger kapasitet for ca samme beløpet, da kan man jo droppe solcellelading og satse på et litiumbatteri og lading i fra landstrøm. 100AH Litium Lader i fra Biltema Lading med solcellepanel og regulator er også en mulighet, men da er det ca 2.500,- kr opp. Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart 6 timer siden Link til dette innlegget Svart 6 timer siden Kjølsvin3t skrev for 21 timer siden: Jeg ønsker å dokumentere turen med kameraer laptop og vil ha navigasjonsutstyr som tidvis trenger lading. Det er flere som har vært inne på det, jeg konkretiserer. En hver plan om strøm fra solceller og batteri må ta utgangspunkt i behovet. Du må lage en liste over de dingsene du vil bruke, finne ut hva de trekker og hvor mye du trenger hver funksjon. Det er du som har de tingene, så den jobben må du gjøre. Regn ut totalt døgn- eller ukebehov, så har vi bedre forutsetning for å foreslå løsninger. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
J-Å Svart 5 timer siden Link til dette innlegget Svart 5 timer siden Jeg hadde gått for et LiFePO4 batteri, med en Victron IP67 lader som eneste komponent med 230V. Så gjerne en vanntett kasse med lokk (Zarges eller lignende) med plass det som skal lades, sammen med batteriet, lader, kontrollboks for solceller, og USB tilkoblinger. Evt vanntette USB uttak på utsiden av kassen også, med separate automatsikringer. Og så bør du vurdere om du har behov for VHF og AIS. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 5 timer siden Link til dette innlegget Svart 5 timer siden Jeg ville fokusert på å få rigget et lite solcellepanel fast slik at du har et batteri som alltid er fullt. Mye pes å ro rundt omkring for å finne ledige stikkontakter, og måtte gå fra utstyr mens det lades/evt sitte vakt. Forslaget fra @Arne2 ser veldig bra ut tenker jeg. Ville definitivt gått for powerbank med innebygget regulator for solceller og tilstrekkelig med uttak ift behovet. Det ligger mye rart på AliExpress også som vanlig, mye av det som er i salg her kommer nok derfra.. Denne kan fås komplett med solceller og har diverse uttak, og kan lades med AC og ekstern 12V også. I just found this on AliExpress: US $295.98 | CTOLITY AP400 500W Portable Power Station 345.6Wh LiFePo4 Battery 100W 200W Solar Panel AC Charging Station Camping Equipment https://a.aliexpress.com/_Ex3DTFE Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 5 timer siden Link til dette innlegget Svart 5 timer siden 6 hours ago, Arne2 said: Er ikke enig i at Ecoflow er overpriset, hvis du kjøper på tilbud, og du har bruk for alle de funksjonene som følger med. Det kan jo tenkes at det har vært overpriset, men nå er mer riktig priset. Som jeg nevnte i errataen på innlegget mitt så er den Ecoflow-saken det refereres til i orginalinnlegget ganske greit priset sammenlignet med tilsvarende batterier. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
abbor Svart 4 timer siden Link til dette innlegget Svart 4 timer siden EcoFlow, Anker eller andre powerstasjoner egner seg ikke for bruk i en åpen båt, de tåler ikke vann eller salttåke. Gå for et LiFePO4 batteri og en vantett Victron AC lader. Batteriet og en Victron solcelleregulator bør monteres i en vanntett boks, denne må være lys for å unngå overoppheting av solcellregulatoren når sola er framme. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 3 timer siden Link til dette innlegget Svart 3 timer siden 14 minutes ago, abbor said: EcoFlow, Anker eller andre powerstasjoner egner seg ikke for bruk i en åpen båt, de tåler ikke vann eller salttåke. Må innrømme at jeg gikk litt i den fella å tenke på hva som har fungert bra i min båt og under min uttesting. Ombord i min båt så har jo alle disse powertations som jeg har testet ut fungert problemfritt, under dekk, og det er jo ingen robåt. Men det er helt sant at ingen av dem tåler sprut. Den lille DC poerstation til Anker, passer veldig godt til å ligge i en vantett ryggsekk eller bag. Eller i en vanntett kasse. Den er mye mindre og lettere enn det 100AH batteri som jeg lenket opp over. Det semifleksible solcellepanelet som jeg også lenket opp til bør vel tåle all slags vær og også litt sprut. Hvis man skal bruke en "powerstation" så er jo dette en ganske lettvint og "brukervennlig" løsning, men man må planlegge for at de ikke tåler vannsprut eller nedbør. Skal man ha noe som er "veldig robust", da kan man bruke et bilbatteri, men da er man jo over i noe som veier mye og tar plass. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 2 timer siden Link til dette innlegget Svart 2 timer siden Det finnes mange ‘rugged’ powerstations å få kjøpt også men dingsene som skal lades og åpne kontakter blir jo like følsomme. Hadde gått for en uten inverter for å unngå særlig kjølebehov og kjøpt en dedikert vanntett bag for formålet slik at dingsene som skal lades kan ligge inni baggen og ikke slenge på tiljene 😄 Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 2 timer siden Link til dette innlegget Svart 2 timer siden 2 hours ago, Fantino said: Det finnes mange ‘rugged’ powerstations å få kjøpt også men dingsene som skal lades og åpne kontakter blir jo like følsomme. Hadde gått for en uten inverter for å unngå særlig kjølebehov og kjøpt en dedikert vanntett bag for formålet slik at dingsene som skal lades kan ligge inni baggen og ikke slenge på tiljene 😄 Jeg bruker Anker Solix 300X DC på akkurat den måten, dvs på tur, om enn ikke i robåt. Den er veldig lett plasserbar i ryggsekker og bagger, etc, men den har så vidt jeg husker noen åpninger for kjøleluft på sidene, slik at sjøsprut og regn. det vil ikke fungere noe særlig. Så har den, den ulempen at den ikke kan lades i fra 230V AC. Skal man ha max lading så behøver man å kjøpe inn to stk 140W USB-C ladere i tillegg. Skulle jeg vektlagt max bestandighet mot vær og sjøstprøyt og valgt ut i fra den forutsetning at det vil bli vått og det vil bli regn og sprut i fra sjøen, så hadde jeg valgt et bilbatteri, altså et blybatteri og så ladet direkte i fra semifleksibelt solcellepanel uten bruk av regulator. (Men da må man jo følge med batterispenningen manuelt.) Men hvis man skal ha med fotoutstyr og diverse elektronikk, vil ikke det utstyret da sette de samme krav til "arbeidsmiljø" som Anker Solixen? Grunne til at jeg ville valgt et "semifleksibelt" solcellepanel, det er at de er mye mer roboste og værbestandige enn de sammenleggbare. Samtidig så er de mye lettere enn de stive panelene, slik at man for eksempel kan binde dem opp med tau og la dem stå. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 2 timer siden Link til dette innlegget Svart 2 timer siden Hva trenger du 230VAC til? Finnes 12V til USB C DC/DC konvertere, tror den jeg har er på 100W. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 1 time siden Link til dette innlegget Svart 1 time siden abbor skrev for 1 time siden: EcoFlow, Anker eller andre powerstasjoner egner seg ikke for bruk i en åpen båt, de tåler ikke vann eller salttåke Enig i det. Men jeg foreslår altså å plassere alt i en boks, eller kiste. Inkludert det som skal lades. ingen 230V i boksen unntatt den vanntette laderen. Kanskje en vanntett solcelleregulator også, men det går kanskje å montere en liten Victron MPPT inni en aluminiumskiste, med god termisk kontakt mot yttervegg. USB uttak , sikringer og brytere finnes i mange slags vanntette utgaver, som kan monteres i en egen liten boks. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 19 minutter siden Link til dette innlegget Svart 19 minutter siden Steihy skrev for 5 timer siden: Du må lage en liste over de dingsene du vil bruke, finne ut hva de trekker og hvor mye du trenger hver funksjon. Det er du som har de tingene, så den jobben må du gjøre. Regn ut totalt døgn- eller ukebehov, så har vi bedre forutsetning for å foreslå løsninger. I utgangspunktet er jeg enig i dette. Men nå har jo TS erkjent at han er litt grønn på dette her, så da blir nok det vanskelig. Blir uansett litt teoretisk da man på forhånd ikke vet hvor mye f.eks. laptop vil bli brukt, og hvor mye strøm man vil trenge til det. Kjølsvin3t skrev On 18.1.2026 at 14.07: Jeg ønsker å dokumentere turen med kameraer laptop og vil ha navigasjonsutstyr som tidvis trenger lading. Jeg ser på muligheten til å ha et bærbart Solcellepanel. Jeg håper også at ved landkjenning i havner vil jeg kunne lade litt der. Men jeg blir ikke i havnene i mer enn noen timer av gangen. Hvordan finner jeg ut ladetid på batteri? ....... Eller er jeg bedre tjent med et bilbatteri og omformer? Pris, kapasitet, holdbarhet i vær, brukervennlighet er ting jeg tenker på. Kjølsvin3t skrev On 18.1.2026 at 17.03: Jeg trodde man trengte en regulator som gikk mellom panelet og batteriet. og en omformer eller 'duppeditt' som gjør at jeg kan lade utstyr med usb-c. Nesten helt blank på området. Ja, ville det vært interessant å lese om her. eller se på noen andre platformer? Ut fra det du skriver er mitt råd å skaffe deg et 100Ah lithiumbatteri som du plasserer i en tett boks. Du lurer f.eks. på hvor lang tid det tar å lade et batteri, og da er det viktig å være klar over at et lithiumbatteri kan lades på veldig mye kortere tid enn et blybatteri. Et blybatteri er også veldig mye tyngre i forhold til kapasiteten det har, samt at du aldri kan utnytte hele kapasiteten i batteriet, det kan du med et lithiumbatteri. Dette lithiumbatteriet på 100Ah veier 11kg 4400 kr. Dette deep cycle AGM batteriet på 110Ah veier 32kg og koster 3600 kr, og har langt lavere utnyttbar kapasitet enn batteriet over. Valget bør være enkelt. Videre er det en mulighet å rigge til et solcellepanel på et stativ som står der permanent. Du strekker da en kabel til boksen med batteriet, og plasserer regulatoren tørt og fint inne i boksen. Bruker du kabelnipler så får du en vanntett gjennomføring. Fleksible paneler og løse paneler til å brette ut ville jeg slått fra meg, det blir alt for utsatt for vind. Du trenger et panel som kan stå oppe og tåler vind, derfor bør det være et stivt panel som står i alu-ramme, og montert på et solid stativ som er skrudd fast i båten. Her har du et alternativ på ei pakke fra Solcellespesialisten. NB; dette er bare et eksempel, jeg ville gått for et mindre panel, f.eks. ca 50W. På den vanntette kassa til batteriet kan du bore hull og montere inn USB uttak for lading rett i kassa. Slike uttak blir ofte montert rett i konsollen på åpne skjærgårdsjeeper, og bør funke greit i en åpen robåt for en begrenset tid. Her er et eksempel på et USB uttak som du kan montere rett i kassa. Dette uttaket kobler du rett på batteriet med en sikring mellom, det trenger ingen ekstra omformer eller elektronikk. Hvis du i tillegg har med en vanlig batterilader kan du lade batteriet de gangene du er i havner med tilgang på strøm. Da er du på den sikre siden. Fotoutstyr og PC ville jeg lagret tørt og trygt i en vanntett koffert fra f.eks. Peli. De er dyre, men tåler juling og er garantert tette. Har noen slike i forskjellige størrelser. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.