Jump to content

Prosjekt Skorgenes Tresfjord (1963)


`Laffen

Recommended Posts

Da er mesteparten av rivingen unnagjort og det er snart tid for gjennoppbygging av skuta...

Det ble noe mer arbeid enn planlagt, men slik går det vel som regel...

 

Deler av "stokken" under dollbordet er borte i sin helhet på bb side (smuldret bort) så her må jeg jo produsere nytt. Den stooooore utfordringen nå først og fremst ligger i å få byttet deler av indre og ytre forstevn... klør meg litt i hodet når det gjelder hvordan jeg skal demontere den uten å ødelegge noen av bordgangene (skipsspiker inn i ytre stavn)... også har man jo alltid utfordringen i å tilvirke nytt uten tegninger eller den gamle delen som mal...

 

Bilder ligger på hjemmesiden min under maritimt... dog ikke av det helt siste som er revet.... (glemte kameraet i dag...)

 

Edit: Hmm artig... emnetittelen ble magisk endret... ikke dumt

Redigert av `Laffen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

He he, spenstig vil jeg kalle prosjektet ditt :smiley:

 

Det ser ut til at du kommer til å gjøre en grundig jobb, og det ser også ut til at dine døgn har flere timer enn oss andres. Men at dette blir bra, ja det tror jeg så absolutt. Nå har jeg ingen erfaring i rep av forstevn, håper noen her etterhvert kan hjelpe deg med det. Alt det andre du har påbegynt, er jo i og for seg grei jobb. Har du bestemt deg for hva slags materialer du skal bruke ? (håper originale :wink: )

 

Uansett, lykke til med arbeidet !!

Link to post
Share on other sites

Om du må lage helt ny stevn, så kommer du nok ikke unna det å løsne alle bordganger. Deretter kan du kanskje lage til en mal i isopor av stevnen, som du kan ta med til et snekkerverksted for tillaging? Noen sa en gang til meg her at de lagde dette for en brøkdel av prisen i Danmark? Danskebåt x 2 ( kvote x 2 ) og rimelig stevn kan kanskje være verd dette :)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Men var ikke stevnen ødelagt på innsiden også da? Hvis ikke går det jo greit å fjerne fra utsiden, men forsto det slik at hele var ødelagt?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Stevnen er rimelig rett (ingen bøying og tøying) så jeg satser på å tilvirke en innerstevn først også når den holder bordgangene sammen så tilvirker jeg en ny ytterstevn. Må bare finne en måte å kutte ytterstevnen på uten å demontere mer en nødvendig. det er bare øverste del av ytterstevnen som trenger utskifting... (innerstevnen var delt og det er bare den øverste delen som må byttes der og...)

 

Når det gjelder matrial valget så blir det rimelig originalt (tror jeg pr. nåværende tidspunkt) skroget er furu og gudene må vite hva overbygningen er laget av (litt rødlig i treet, mahogny???), i dekket så tror jeg at jeg vil fravike originalen litt. originalt så var hele dekket ensfarvet (samme som overbygningen), mens jeg kunne tenke meg lyst tre i senter med mørkere kanter (furu og mahogny f.eks), samme med taket på overbygningen (heter det kahytt eller doghouse?) der var det originalt (eller iallefall når jeg kjøpte båten... øh, motoren med skrog mener jeg) slik hvit vinyltrekk...

 

Jeg må innrømme at jeg så litt svart på det en stund, men nå som jeg nesten er ferdig med rivingen (iallefall forrut) så ser det ikke ut til at det er for mye hokus pokus å få ting sammen igjen slik at den er rimelig lik utgangspunktet (minus råten selvfølgelig) og det var jo båtens runde kurver jeg falt for...

Link to post
Share on other sites

Flott båt du har skaffet deg der Laffen. Blir spennede å følge utviklingen ja... Og bilder er alltid en fordel, selv om de ligger på hjemmesiden :wink: Jeg har akkurat revet en god del selv i båten, og begynt å sette opp nytt. Dette er bare morsomt, selv om ingen vinkler er rette og alt må tenkes grundig gjennom for at det skal passe. Er det er langtidsprosjekt, eller skal den bli ferdig i vår? Lykken til videre.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

haff... rimelig svart samvittighet nå... motivasjonen er på bunnen... ikke har jeg jobbet på båten siden februar heller siden jobben har tatt fryktelig mye tid... (gamlekara river seg sikkert i håret vær gang de går forbi og forbanner "ungdommen" som bare lar båten ligge og forfalle, sikkert gitt opp sier de nok...)

 

vel, måtte bare stikke innom for å si hallo... Hallo, sånn da var det gjort.... ha en fortreffelig dag...

Link to post
Share on other sites

Vil foreslå at du rister av deg den dårlige samvittigheten og isteden beregner å bruke noe lenger tid på prosjektet ditt. Ser at du har et par andre prosjekter på gang på hjemmefronten, og de kan det jo være verdt å prioritere forran båtpuss akkurat nå (eææh, beklager, men man bør jo prioritere rekruttering av mannskap... :wink: .) Det kan være en ide og legge jobb i bra tildekking og "konservering" av prosjektet og heller legge opp til små, overkommelig delprosjekt på båten en periode. Snakket endel med en eldre fyr i min gamle båtforening, som var mektig stolt over å på 70 tallet ha bygget båten sin selv. stor båt på noen og tredve fot. Selv var jeg nybleven pappa på det tidspunktet, og lurte på hvordan han kombinerte dette med full jobb og familie. Når han måtte tilstå at han i et par år ikke hadde sett noe særlig til familien sin mellom april og september, og det hele resulterte i skilsmisse, synes jeg det hele bare virket tragisk. Etter det lot jeg omverdenens forventninger om framdrift på prosjektet mitt seile sin egen sjø. Båten blir ferdig når den blir ferdig. "Mannskapet" trenger også sin tid...... Lykke til med alle prosjektene!

Link to post
Share on other sites

Når han måtte tilstå at han i et par år ikke hadde sett noe særlig til familien sin mellom april og september, og det hele resulterte i skilsmisse, synes jeg det hele bare virket tragisk. Etter det lot jeg omverdenens forventninger om framdrift på prosjektet mitt seile sin egen sjø. Båten blir ferdig når den blir ferdig. "Mannskapet" trenger også sin tid...... Lykke til med alle prosjektene!

Kloke ord :cheers:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...