bao Startet 30.Januar.2006 Del på Facebook Startet 30.Januar.2006 Hei. Takk for alle svar angående kartplotter. Har sett på endel forskjellige typer, men da er neste spørsmål: Hva er best av C-Map, Bluechart eller Navionics? På forhånd takk for svar. Sitér dette innlegget Link to post
Baltic Svart 30.Januar.2006 Del på Facebook Svart 30.Januar.2006 Jeg har selv kun erfaring med C-Map (m/SIMRAD CE 33 kartplotter/ekkolodd). Jeg var svært godt fornøyd med systemet. Har hatt det i to forskjellige båter, det ville jeg ikke hvis jeg ikke var godt fornøyd. Veldig god nøyaktighet og greit å zoome inn/ut! Anbefales! Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 30.Januar.2006 Del på Facebook Svart 30.Januar.2006 Du stiller et spørsmål som du vil få like mange svar som folk som har plottere (finnes også en del andre tråder på temaet). De fleste vil være fornøyd med sin plotter og sine kart og anbefale disse. Har inntrykk av at forskjellene de siste årene er utjevnet mye. Før var forskjellen større. Nå bygger alle tre leverandørene på siste versjoner av offentlige kartverk. Joda, jeg er etterhvert fornøyd med mine Bluechart-kart. Men de første versjonene jeg hadde var det en del mangler. Sitér dette innlegget Link to post
At-le Svart 30.Januar.2006 Del på Facebook Svart 30.Januar.2006 Hei. Har lagt inn den ifjor. https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=9959 At-le Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 30.Januar.2006 Del på Facebook Svart 30.Januar.2006 Hei. Hva er best av C-Map, Bluechart eller Navionics? Her må du være forberedt på mange svar. Noen av svarene vil trolig være knyttet til farvannene man ferdes i og noen til kartplottertype slik at det kan bli vanskelig å vurdere om det er kartplotteren som omtales eller selve kartsystemet. Når du vurderer svarene bør du også registrere hvilke kartbrikker som er benyttet. Det er eksempelvis stor forskjell på Navionics gold og navionics platinum. Jeg har forsøkt alle 3 typene. Svaret mitt hadde vært svært entydig frem til 2004. Da ville jeg ha anbefalt C-map og fra 2005 ha anbefalt C-map max brikkene. Ulempen her er at det kreves en kartplotter med hurtig prosessor pga stor informasjonsmengde som skal håndteres. Utviklingen hos Navionics gjør at jeg nå heller til Navionics Platinum. Garmin er store i volum og har et flott konsept dersom man bruker kartplotteren både til vanns og lands. Bluechart virker utelukkende for Garmin-produktene og importeres av Belanor som har god serviceoppfølging/kundestøtte. Sjøkartene bygger nå på digitale kartbaser fra Statens Kartverk. Disse basene benyttes også av Navionics og C-map. Så vidt jeg kan se for 2006 synes de nyeste kartdatabasene å være identiske. Det skal derfor i prinsippet ikke være forskjell på deltaljnivået/nøyaktighetsnivået for nopen av de tre systemene (dette var ikke situasjonen for noen år siden). Det virker nå som om Bluechart og Navionics har rimeligere oppdatering av brikkene i forhold til C-map, men her er konkurransen så stor at det sikkert gjevner seg ut i løpet av kort tid. Jeg har vært stor tilhenger av C-map fra omlag 1998 til 2005. Både Garmin, som bruker Bluechart, og Raymarine som nå satser på Navionics synes å ha stimulert Navionics til å forbedre kartsystemene sine. Belamarin som importerer Raymarine opplyser at Navionics i sin nye kartserie med store kart (Navionics Gold XL3 og Platinum) får stadig større innpass blant norske småbåteiere. Kartplotterentusiaster har gitt mye ros til Navionics Platinum som har et multi-dimensjonalt elektronisk kart og navigasjons informasjonssystem, men er så vidt jeg kjenner til utelukkende tilpasset den kostbare Raymarine E-serien. Selv skal jeg til sommeren gå over fra C map Max serien til Navionics Platinum. Dette bygger på vurdering av kartplottertype. Jeg synes du skal ta deg en rundtur hos leverandører og vurdere hvilke kartplottere du trives best med. Nøyaktigheten av kartene synes i inneværende år å være omtrent likeverdige. Men husk: kartplottere fratar deg ikke ansvaret. Det er for mange som stoler blindt på kartplotteren - og da kan det gå riktig galt. Både utsyn og bruk av radar er etter mitt skjønn viktigere hjelpemidler enn kartplotteren. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 30.Januar.2006 Del på Facebook Svart 30.Januar.2006 Du kan jo vente til båtmessen med å kjøpe hvis du har anledning til det. Da kan du bruke god tid å sjekke de forskjellige kartplotterene og kartene. Da frå du sjekket både kart, skjermkvalitet og hvor enkle (logiske) de forskjellige modellen er å betjene. Du kan også regne med messerabatt Sitér dette innlegget Link to post
At-le Svart 30.Januar.2006 Del på Facebook Svart 30.Januar.2006 Hei. MAX pro kommer snart.Den kan over og under vann dymanisk 3D visinger. http://www.pronav.no/pdf-filer/pronav-katalog06.pdf At-le -> Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 30.Januar.2006 Del på Facebook Svart 30.Januar.2006 Etter hva jeg har sett i andre tråder her så er det visst et program som heter C-Map ESC som skal være best. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Gnisten Svart 30.Januar.2006 Del på Facebook Svart 30.Januar.2006 Etter hva jeg har sett i andre tråder her så er det visst et program som heter C-Map ESC som skal være best. Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
Lars H. Svart 30.Januar.2006 Del på Facebook Svart 30.Januar.2006 Hei. Jeg kjøpte min første plotter, en S/HW Cetrek 10" i 1997 med C-map kart. Og da jeg i 2005 oppgraderte til en Interphase 11" fargeplotter, så jeg ingen grunn til å velge noe annet enn C-map kart. Så ut fra lang erfaring med kun dette kartsystemet og ellers perifer erfaring med andre systemer, nøler jeg ikke med å anbefale C-map. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Marø Svart 30.Januar.2006 Del på Facebook Svart 30.Januar.2006 Hvor kjøper jeg C-Map Max for SOBvMAX. Har surfet en del men ikke funnet noe sted jeg kan bestille. Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 30.Januar.2006 Del på Facebook Svart 30.Januar.2006 Hvor kjøper jeg C-Map Max for SOBvMAX. Har surfet en del men ikke funnet noe sted jeg kan bestille. C-Map Max kjøper du vel av C-Map Norge, eller en av forhandlerne, SOBvMAX er et gratisprogram i 6 mnd. og deretter koster det 30 dollar om jeg husker rett. Send en IM til SveinHA - han har full kontroll på dette, og har testet ut over tid. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
JanS/EIR Svart 30.Januar.2006 Del på Facebook Svart 30.Januar.2006 Vi kjører også med samme som Lars H., Interphase 11 og C-map NT, og er veldig godt fornøyd ! Har ikke erfaring med andre systemer. mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
roaldbj Svart 30.Januar.2006 Del på Facebook Svart 30.Januar.2006 Hvor kjøper jeg C-Map Max for SOBvMAX. Har surfet en del men ikke funnet noe sted jeg kan bestille. Antar du kjenner denne lenken: http://www.digiboat.com.au/manual/man_max.htm og denne som du kan benytte for å få svar på spørsmålet: http://www.maxnavigator.com/max_pro/contact_us.html Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 30.Januar.2006 Del på Facebook Svart 30.Januar.2006 Hvor kjøper jeg C-Map Max for SOBvMAX. Har surfet en del men ikke funnet noe sted jeg kan bestille. http://www.maxnavigator.com/max_pro/contact_us.htmlC-Map Italia er rette plassen, se Maxnavigatorlenken over. Du får da tilsendt CDer gratis. Deretter bestiller du direkte via nett vha. CDene og betaler med VISA/Kredittkort. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Marø Svart 30.Januar.2006 Del på Facebook Svart 30.Januar.2006 Ja, da har jeg registrert meg på http://www.maxnavigator.com/max_pro/contact_us.html. Håper det dukker opp en CD i posten slik at jeg kan kjøpe det kartet jeg ønsker. Hva med dongel? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 30.Januar.2006 Del på Facebook Svart 30.Januar.2006 Som flere andre har sagt bruker alle disse kartleverandørene nå det samme grunnlaget, og forskjellen blir da service og oppgraderingspris og ikke minst hvilke plottere de enkelte systemene bruker. Internt er det forskjeller på hvordan det interne dataformatet ser ut, og det gjør at det er noen forskjeller hva kartplotterprodusentene får til i visningsprogrammene sine. I tillegg til selve kartene så har de forskjellige kartsystemene også lagt til en del tilleggsinformasjon, f.eks. oversiktsbilder. Hva slags og hvor mye tilleggsinformasjon det er varierer fra land til land. Spørsmålet er er egentlig ikke hva som er best, men hva du har behov for eller liker. Sitér dette innlegget Link to post
Tromsværing Svart 31.Januar.2006 Del på Facebook Svart 31.Januar.2006 Hei. Jeg er bruker av Bluechart, Garmin 192CI. Særdeles fornøyd, men har kun så langt navigert i nærområdet rundt Risør-Lyngør. Skaffet meg Bluechart på sensommeren 2005. Hadde ingen problemer med å fin-navigere mellom skjæra i forbindelse med hummerteine sett. Føler at jeg hadde full kontroll med skvalpeskjær utafor skjærgården. Jeg har også sett Cmap-Ecs med noenlunde oppdaterte kart. Vil påstå at Bluechart er betydelig mer oppdatert på detaljene. Jeg har ingen problemer med å anbefale Bluechart. Dette er et godt kjøp. Hilsen Finn Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 31.Januar.2006 Del på Facebook Svart 31.Januar.2006 Hva med dongel?Det velger du selv om du vil ha når du kjøper kart. Koster 35 euro ekstra. Uten dongle kan kartene bare brukes på den PCen du har bestilt fra. Med dongle får du to lisensnummer, et for bruk med dongle og et midlertidig nummer du bruker FØR du får dongelen i posten. Husk å notere deg BEGGE numrene med en gang de dukker opp (jeg gjorde ikke det og mistet det ene, måtte få det tilsendt på e-post fra C-Map.it. Kostet bare en dag ekstra...) Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
roaldbj Svart 31.Januar.2006 Del på Facebook Svart 31.Januar.2006 Hei. Jeg er bruker av Bluechart, Garmin 192CI. Særdeles fornøyd, men har kun så langt navigert i nærområdet rundt Risør-Lyngør. Skaffet meg Bluechart på sensommeren 2005. Hadde ingen problemer med å fin-navigere mellom skjæra i forbindelse med hummerteine sett. Føler at jeg hadde full kontroll med skvalpeskjær utafor skjærgården. Jeg har også sett Cmap-Ecs med noenlunde oppdaterte kart. Vil påstå at Bluechart er betydelig mer oppdatert på detaljene. Jeg har ingen problemer med å anbefale Bluechart. Dette er et godt kjøp. Hilsen Finn Jeg har hatt anledning til å sammenligne forskjellige kart i området omkring sør-Koster, et meget krevende områder å finnavigere i, hvor det i tillegg til kart (enten papirdetaljkart 1.15.000, eller elektronisk) bør benyttes utkikk. Det er ingen tvil om at både Navionics, Bluechart og C-map nå er svært godt oppdatert i forhold til offisielle kartdatabaser. Når det hevdes at detaljene er forskjellige på ulike kartplottere bør det først undersøkes om dette beror på innstilling av kartplotteren før man tillegger forskjellene til kartdatabasen på de forskjellige brikkene. Jeg snakker nå om oppdaterte brikker og de oppdateres gjerne flere ganger i året. Det har vært endel problemer med toling av enkelte tegn som har stått svært nær inntil hverandre i papirkartene, men dette synes nå å være håndtert i og med at kartbrikkeleverandørene har tilgang på offisielle kartdatabaser. Det er derfor smak og behag som vil avgjøre hva man velger. Jeg har forståelse for de som velger Garmin produkter. Disse kan bruke kartplotteren både til topografiske landkart og sjøkart. Greit for dem som bruker gps både til lands og til vanns. Sitér dette innlegget Link to post
Andy Svart 31.Januar.2006 Del på Facebook Svart 31.Januar.2006 Tror alle tre er bra. Kartgrunnlaget er vel det samme, men de har valgt noe forskjellig visning på skjermen av forskjellige detaljer. Har selv god erfaring med Bluechart (Garmin). Har en 178C som jeg er godt fornøyd med. Kan ta kartbrikka ut av plotteren, og koble den til PC hjemme. Så kan jeg sitte hjemme i Mapsource programmet, som følger med, og planlegge turer i fred og ro. Legge inn waypoints etc. Etterpå kan jeg så laste ruta som ble utseilt etc. inn på pcen og lagre den. Brukervennlighet er også topp for Bluechart/Garmin, med lyssterke fargeskjermer samt logiske, enkle menyoppsett. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 31.Januar.2006 Del på Facebook Svart 31.Januar.2006 Jeg håper at jeg får tid til å se litt på forskjellige plottere og kart på Sjøen for alle i år ettersom jeg er på jakt etter nytt utstyr, men egentlig har jeg en mistanke om at det som avgjør valget er om jeg kan bruke C-Map kartbrikker på både PC og plotter. Jeg er egentlig ikke så interessert i plotter i det hele tatt, men jeg vurderer å kjøpe radar og da kan det være like greit å kjøpe en kombinert plotter og radar. Vårens elektronikkinnkjøp blir stort sett PC-utstyr. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 31.Januar.2006 Del på Facebook Svart 31.Januar.2006 Jeg håper at jeg får tid til å se litt på forskjellige plottere og kart på Sjøen for alle i år ettersom jeg er på jakt etter nytt utstyr, men egentlig har jeg en mistanke om at det som avgjør valget er om jeg kan bruke C-Map kartbrikker på både PC og plotter. Jeg er egentlig ikke så interessert i plotter i det hele tatt, men jeg vurderer å kjøpe radar og da kan det være like greit å kjøpe en kombinert plotter og radar. Vårens elektronikkinnkjøp blir stort sett PC-utstyr. Jeg sporer kanskje noe av lenken når jeg kommenterer ønsket ditt om radar. Jeg er av den oppfatning at de fleste kartplottersystemer i dag fungerer så pass bra at oppmerksomheten bør rettes mot de primære navigasjonsinstrumentene, deriblant radar. Dersom du ønsker mulighet for å ha radar/kartplotter overlay og i tillegg kunne se dette på PC-skjem begynner du å snakke om kostbare systemer, eksempelvis Raymarins E-serie. Jeg antar at Furuno også har denne muligheten, og det ryktes at C-map utviklerne i Italia i samarbeid med kartplotterprodusenter (jeg mener å ha hørt Lorenz) jobber med tilsvarende. Det er mulig du er litt for tidlig ute når det gjelder å få et bredt utvalg av produkter å velge mellom. Jeg har tidligere vært negativ til slikt bildeoverlay og har holdt meg til separat radar som har endel manuelle instillinger. Ser imildertid at hardwareutviklingen har gått så langt at mitt tidligere synspunkt nå er foreldet. Så langt jeg kjenner til foreligger ingen enkle programmer for PC som gjør det mulig å "bypasse" en radarhjerne og ta signaler rett fra radardomen og inn på PC. Du er nok avhengig av relativt kostbar Radar med pc-tilknytningsmulighet for å få radarbildet på pc-skjermen. Dersom du skal satse på PC vil jeg anbefale at du kjøper billig GPS-mottager fra eksempelvis Clas Ohlson og Maptechs Offshore Navigator. Jeg tror det må være det beste PC-baserte kartplotterprogrammet for oss småbåtbrukere. Offshoire Navigator har omfattende muligheter for tilpasninger og ei svært omfattende brukerhåndbok. Nye kartplotteroppdateringer lastes ned fra nettet. Programmet har mulighet for å legge inn private biler, automatisk loggbokføring og en mengde tilpasningsoppsett. Lykke til på båtmessa. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 31.Januar.2006 Del på Facebook Svart 31.Januar.2006 Så langt jeg kjenner til foreligger ingen enkle programmer for PC som gjør det mulig å "bypasse" en radarhjerne og ta signaler rett fra radardomen og inn på PC. Si-Tex har noen modeller som bruker PC som skjerm. Tdligere leverte de en kartplotter software som der ikke fantes norske kart til. Ser nå at de har en annen SW som jeg ikke kjenner til. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Sjøtummel Svart 31.Januar.2006 Del på Facebook Svart 31.Januar.2006 (redigert) Dersom du ønsker mulighet for å ha radar/kartplotter overlay og i tillegg kunne se dette på PC-skjem begynner du å snakke om kostbare systemer, eksempelvis Raymarins E-serie.Egentlig har jeg enkle krav og ønsker kun færrest mulig skjermer i et til tider fuktig miljø. Funksjoner som overlay for å blande kart og radarbilde står ikke så høyt på ønskelisten. Så langt jeg kjenner til foreligger ingen enkle programmer for PC som gjør det mulig å "bypasse" en radarhjerne og ta signaler rett fra radardomen og inn på PC. Du er nok avhengig av relativt kostbar Radar med pc-tilknytningsmulighet for å få radarbildet på pc-skjermen.Radar på PC ser jeg ikke som poeng i det hele tatt, men det finnes noen "black box" plotter/radar enheter som viser bildet på en vanlig PC-skjerm. Det er en fristende løsning for å holde mest mulig av elektronikken tørr, men det dyre løsninger. Dersom du skal satse på PC vil jeg anbefale at du kjøper billig GPS-mottager fra eksempelvis Clas Ohlson og Maptechs Offshore Navigator. Jeg tror det må være det beste PC-baserte kartplotterprogrammet for oss småbåtbrukere. Offshoire Navigator har omfattende muligheter for tilpasninger og ei svært omfattende brukerhåndbok. Nye kartplotteroppdateringer lastes ned fra nettet. Programmet har mulighet for å legge inn private biler, automatisk loggbokføring og en mengde tilpasningsoppsett.Jeg har i utgangspunktet ikke tenkt å bruke PC som kartplotter, kun til planlegging med litt tilleggsfunksjoner som værmelding og weather routing. Vanligvis blir laptop pakket ned ved avfart. Underveis klarer jeg meg stort sett med papirkart, to kompass og en GPS uten plotter. Det er dermed radar som står øverst på listen etter at PC-greiene er oppgradert, og da er det fristende med en kombiner radar/plotter. Derfor dette ønsket om at PC og plotter kan bruke samme digitale kart. Redigert 31.Januar.2006 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.