Jump to content

Seilbåt krybbe


seilbåt

Recommended Posts

Om du er litt fingernem, så finnes det flere "oppskrifter" på nett på hvordan enkelt lage slike selv. Tror jeg har sett slikt her på BP også? Noen som er flinke til å søke?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen, tenkte gi deg ett par tips vedrørende krybbe til ny båten.

Kjøp, heller en og lei. Dette siden du da ikke trenger stressen med att justere krybben for hvert år.

Når det kommer til kjøp av krybbe til 30 Cruiser hadde jeg valgt antingen OPI (tung som f..n) eller en ILAS. Begge krybbene trenger og tilpasses litt. Ikke store jobben men litt stress hvis du står der og båten henger over deg og du ikke har med di rette verktøyene. Det er på høide og bredde du får utfordringene siden båten er relativt flat i bunn og bred. Slå gjerne på tråden så kan jeg forklare mer eksakt hvordan du tilpasser ILAS krybba eksakt.

Og ett siste tips. Kjøp brukt på Finn.no, til våren kommer det va masse ILAS og OPI krybber til salgs.

 

Jan Ove

Link to post
Share on other sites

Seilbåt, sjekk denne: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=15542&st=20

 

Vgh

Haber

Denne krybben laget jeg selv ifjor på to dager og kostet ca. 2000 for alle materialer. Det som koster er boltene så der er det penger å spare på å "shoppe rundt".

Krybben fungerer fint for min båt på 27 fot (nesten overdimensjonert) og kan sikkert brukes for båter opptil 32/33 fot uten problemer.

Er jeg veldig praktisk? Nei, jeg begynte med ti tommeltotter, men har fortsatt fire igjen så kan trygt anbefales å prøve seg på denne! :yesnod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg har sjøl bygget denne krybba til min gammle maxi 77, og er enig i att den er helt topp.

Når jeg skulle ha krybbe til min 30 Cruiser funderte jeg litt på og bygge den samme men kom frem til att jeg va tvungen att modifisere den en god del på grunn av bredde og dybde på bavarian. Videre tenkte jeg som sånn. Båt till 650.000.- spare to tusen på krybbe, nei da er det bedre og kjøpe noe som jeg vet ikke blir problemer. Med dette sier jeg ikke att den hjemme snekkrede er problemer men att di få tusen lappene i det store hele var væl brukte penger, og att jeg kunde bruke tiden på annet moro i båten

Link to post
Share on other sites

Husk og hør med forsikringsselskapet ditt om hva de forsikrer, vi ser at båter kan falle i alle typer krybber, men Opi er en av de eneste forsikringsgodkjent. Fler i havna som har hatt uhell og ikke fått dekket dette med andre fabrikkat og kjøpt OPI etter dette

Her må jeg korrigere litt. Du kom med samme utsagn litt tidligere i høst i en annen tråd jeg startet vedrørende ILAS krybber. Etter att jeg leste ditt inlegg så ringte jeg mitt forsikkrings sellskap for att sjekke, siden man alltid er litt nervøs vedrørende eventuellt oppgjør hvis man er uheldig. Di hadde alldrig hørt om noe forsikkrings sellskap som godkjenner krybber. Som di sa så ska båten va satt på land forsvarligt og att den krybbe man velger ska klare di belastninger man kan forvente i henhåll til vær vind. Med andre ord så hjelper det ikke og sette en båt på 40 fot i en krybbe som er beregnet på 30, og siden si att den var en bra krybbe.
Link to post
Share on other sites

Ja det husker jeg noe om, men en kompiss av meg har en IF og kjøpte krybbe som skulle tåle båten og brukte denne i ett par år uten problemer og så var det i fjor at båten velta med rigg og ødela også noe på nabobåten, det var ikke snakk om mye han skulle på forsikringen. Han ville bare at det skulle bli proft gjort og da ble det noen lapper. Han fikk ikke no igjenn fra forsikringen fordi krybba rett og slett var for dårlig.... Det var også en episode opm dett på tv2 hjelper deg for ett par år siden og da mente forsikringsselskapet at det ikke holdt med 4 støtter den type båt, mener å huske at den var 38 fot. Det er ikke sikkert at alle forsikringsselskaper er like på sånt og jeg vet heller ikke om ILAS er forsikringsgodkjent eller ei. Jeg bare vet at OPI sine er det og det er ikke mange fler enn de som er det......

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...