Jump to content

Strømforbruk bilstereo.


Cumulus

Recommended Posts

Hei, har 12 volts bilstereo med 2x40 watts høytalere i båten.

Hva er typisk strømforbruk (ampere) på sådant ?

 

Vil strømforbruket variere avhengig av lydnivå, eller er det konstant ?

Og vil det utgjøre noen forskjell i strømforbruk om en spiller CD eller hører radio ?

 

Hilsen strømnovise,

Gunnar J

Link to post
Share on other sites

mye av det samme jeg lurer på og, men jeg vet at man ikke bruker like mye strøm når man soiller lavt som når man spiller fult, for å si det sånn har jeg lært at viss man spiller på fult og har høyttalere som spiller like mye så vill det sånn ca bli 2x40w/12Vsom er 6,66ampertimer

Link to post
Share on other sites

mye av det samme jeg lurer på og, men jeg vet at man ikke bruker like mye strøm når man soiller lavt som når man spiller fult, for å si det sånn har jeg lært at viss man spiller på fult og har høyttalere som spiller like mye så vill det sånn ca bli 2x40w/12Vsom er 6,66ampertimer

Dette stemmer ikke, du må se etter hva bil(båt)stereoen trekker av effekt, ikke hva den leverer. Se på baksiden, men dette er på maks styrke og neppe noe å forholde seg til...

Tror den eneste fornuftige måten å finne dette ut på er å finne frem amperemeteret... :rolleyes:

Redigert av Bayliner 3258 1996 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, har 12 volts bilstereo med 2x40 watts høytalere i båten.

Hva er typisk strømforbruk (ampere) på sådant ?

 

Vil strømforbruket variere avhengig av lydnivå, eller er det konstant ?

Og vil det utgjøre noen forskjell i strømforbruk om en spiller CD eller hører radio ?

 

Hilsen strømnovise,

Gunnar J

 

Var nettopp i båten og målte strømforbruket med shunt-amperemeter (Odelco).

 

Bilstereo m/ 4 høyttalere som de du beskriver.

 

Radio alene på relativt høyt volumnivå trekker 0.6 A,

 

CD-spiller trekker 1.4 A, på lavere nivå trekker CD-spilleren omlag 1 A.

 

Da har du noe å gå ut ifra.

Link to post
Share on other sites

Har TV-antenne av typen "UFO tallerken som har nødlandet på targabøylen" og som også brukes til radioen. Ble etter installasjonen av BAT-meteret oppmerksom på at denne (ubrukelige) saken bruker en del strøm, mins å huske 0,5-1 amp. Jeg forstod da hvorfor det var egen av/på knapp på dashbordet til denne.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Har TV-antenne av typen "UFO tallerken som har nødlandet på targabøylen" og som også brukes til radioen. Ble etter installasjonen av BAT-meteret oppmerksom på at denne (ubrukelige) saken bruker en del strøm, mins å huske 0,5-1 amp. Jeg forstod da hvorfor det var egen av/på knapp på dashbordet til denne.

 

Mvh. BEG

vilken UFO har du?........glöder den ? :wink:

 

50mA se her

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

vilken UFO har du?........glöder den ? :wink:

 

50mA se her

Nei, min UFO er av et annet fabrikat og er nok laget av grønne menn uten tanker på energiøkonomisering (men, da er de vel ikke grønne menn heller). Eller så er det en eller annen feil. Bra tips forøvrig, skal sjekke bruksforvirringen og sjekke om noe er feil (antennen er som sagt udugelig, ihvertfall når det gjelder TV signaler).

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Har TV-antenne av typen "UFO tallerken som har nødlandet på targabøylen" og som også brukes til radioen. Ble etter installasjonen av BAT-meteret oppmerksom på at denne (ubrukelige) saken bruker en del strøm, mins å huske 0,5-1 amp. Jeg forstod da hvorfor det var egen av/på knapp på dashbordet til denne.

 

Mvh. BEG

Er det antenneforsterkeren som trekker strøm?

Link to post
Share on other sites

Er det antenneforsterkeren som trekker strøm?

Ja(?). Husker bare at jeg registrerte at det gikk mye strøm når bryteren til stereoanlegget og antenneforsterkeren stod på. Et stereoanlegg som står i "sleep-modus" bør jo ikke bruke noe strøm av betydning, så jeg tenkte nødvendigvis på antenneforsterkeren. Men, bør sjekke det før jeg sier et absolutt "ja".

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Ja(?). Husker bare at jeg registrerte at det gikk mye strøm når bryteren til stereoanlegget og antenneforsterkeren stod på. Et stereoanlegg som står i "sleep-modus" bør jo ikke bruke noe strøm av betydning, så jeg tenkte nødvendigvis på antenneforsterkeren. Men, bør sjekke det før jeg sier et absolutt "ja".

 

Mvh. BEG

Du har vanligvis en "remote" utgang som du kan bruke til antenne forsterkere, du trenger muligens ett rele i tillegg.
Link to post
Share on other sites

Litt OT kanskje, men: Kjøpte DAB-radio i gammelbilen (nevnt i annen streng); Etter en tid ble det litt vanskelig å starte "gammelholken" (den kunne stå en uke eller to mellom hver gang den ble brukt...) TROR at "hvilestrømmen" til den nye radioen er en tanke høyere enn den gamle; Ikke så MYE høyere, men over tid vil nok forbrukte Ah renne ut...

BESTE måte å hindre slike "lekasjer" på, er å gjøre det strømløst! (=koble fra).

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Litt OT kanskje, men: Kjøpte DAB-radio i gammelbilen (nevnt i annen streng); Etter en tid ble det litt vanskelig å starte "gammelholken" (den kunne stå en uke eller to mellom hver gang den ble brukt...) TROR at "hvilestrømmen" til den nye radioen er en tanke høyere enn den gamle; Ikke så MYE høyere, men over tid vil nok forbrukte Ah renne ut...

BESTE måte å hindre slike "lekasjer" på, er å gjøre det strømløst! (=koble fra).

En av ulempene med DAB radio er at de trekker atskillig mer strøm enn de "gamle" radioene. Kan komme tilbake med eksakte verdier avlest med shunt om ønskelig.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Husk at "alle bekker små gjør en stor Å". Drar du på vinterferie med bilen og blir der en uke og glemmer kupélyset på (det trekker ca. 250mA), har du forbrukt 42Ah! Da er det ikke mye igjen til start i minus 20 grader med et batteri på 40 - 80Ah!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...