Jump to content

Bolter til motorlabber


JRK

Recommended Posts

Hei,

 

Med motorlabbene fulgte det bolter som var ca 100 mm lange. 16 mm gjenger 25 mm langt for å skru bolten fast i motorlabben og 18 mm gjenger 75 mm langt for å justere motor opp og ned på.

Skulle gjerne hatt samme bolt men 125 mm for å justere opp og ned på. Er det noen som vet om leverandører for slike bolter og hva som er normal pris?

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Takker for råd, men jeg vil ha orginale bolter forniklet med fingjenger slik de er orginalt, bare lengre. Ikke noe rust eller andre problemer når 285 HK motor dytter på.

Skjønte ikke argumentet for at man heller burde bruke skims under labben, fremfor å justere på gjengene.

Tidligere fantes en stor boltleverandør Tingstad, men jeg finner ham ikke på nettet. Finnes det andre leverandører?

Link to post
Share on other sites

Skjønte ikke argumentet for at man heller burde bruke skims under labben, fremfor å justere på gjengene.

Mener å ha lest et sted at man anbefaler at grovjusteringen tas med shims under labbene, og finjusteringen på boltene. Dette for å få kortest mulig avstand mellom feste på motoren og labbene, da belastningen øker på boltene jo lengre boltene blir. Rett og slett kraft ganger arm, og kraften her er jo betydelig... Ikke noe videre kjekt om boltene knekker! Så hvis du har mulighet til å shimse opp labbene så er nok det det mest korrekte ja. Jeg hadde ikke vært i tvil.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Mener å ha lest et sted at man anbefaler at grovjusteringen tas med shims under labbene, og finjusteringen på boltene. Dette for å få kortest mulig avstand mellom feste på motoren og labbene, da belastningen øker på boltene jo lengre boltene blir. Rett og slett kraft ganger arm, og kraften her er jo betydelig... Ikke noe videre kjekt om boltene knekker! Så hvis du har mulighet til å shimse opp labbene så er nok det det mest korrekte ja. Jeg hadde ikke vært i tvil.

Aah, flott at du tok denne. :flag:

Jeg satt og leita etter tekniske data hos Trelleborg ang. dette, men det sto ikke i den Pdf.fila jeg lastet ned.

Men det står i papirkatalogen vi har på jobben

Link to post
Share on other sites

Med fare for å ikke kjenne årsaken til hvorfor du trenger 125 mm for å høydejustere motorfestene så vil jeg komme med en liten generell kommentar på motorfester. Det er alt nevnt tidligere her at man ikke skal grovjustere motorfestene på bolten men bygge opp under festene.

 

Du skal ha inn enn 285 hester, den dytter som du sier veldig godt fra.

 

Jeg ville nok helst benyttet kortere bolter enn de 75mm som fulgte med. Jeg ville definitivt sørget for at motoren hviler på selve motorfestet med minst mulig margin mellom brakett på motor og selve motorfeste. Dette fordi du vil generere en meget stort bøyemoment på festenene om du har flere cm mellom motorfeste og braketten på motoren. Det blir skyvekraften mulitplisert med armen som er avstande mellom brakett på motor og motorfeste... eneste mulighet man har til redusere dette m oimentet er å redusere lengden på armen.... siden skyvkraften fra motoren er konstant ved et gitt turtall.

 

Motoren vil også bevege seg mere i aksiell retning om denne avstanden er stor, det er ren gemometri som tilsier dette. Dette er sjelden noe fordel for motor og drivverk i båten. Dette vil også kunne skade motorfestene samt redusere levetiden på dem.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Mye nyttig lesing her. Var i kontakt med trelleborg og de hevder det samme som flere er inne på her. Det viktigste er egentlig ikke de 285 HK som man dytter med, (boltene tåler dette)men selve vibrasjonene i motoren. Man må se på motor og labber som ett resonanssystem, og øker man lengden på boltene så blir tyngdepunktet høyere, gummien utsatt for større krefter. Mao, det er bedre å skimse opp motorlabbene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...