Jump to content

Imray kart vs British Admiralty


Kosmos

Recommended Posts

Hei folkens. Er det noen som har erfaringer med Imray kart? Skal kjøpe kart for seilasen Norge-Kanariøyene. Vil tro det holder med overseilingskart over Nordsjøen og Biscayabukta, mens det er greit å ha litt bedre kart for Kanalen/Dover og selve Kanariøyene.

 

Vet av egen erfaring at BA-kartene er gode kart, men regner også med at disse er litt dyrere da de også brukes i skipsfart. Imray-kartene virker som de er laget mest for langtursseilere. Hva anbefaler folket?

 

Sjekk forøvrig Nautisk som selger sjøkart

Link to post
Share on other sites

Vi brukte både BA og Imray på den samme turen. Hva som er best, er litt smak og behag, bortsett fra at BA er 1. valget på overseilingskart. Stort sett brukte vi BA, men for enkelte småkart/havnekart ble Imray benyttet. Til syvende og sist er det tilgjengeligheten som avgjør hvilket kart du ender opp med. Imraykartet over Kanariøyene er bra, men det kan jo hende at BA er like bra (?)

 

Papiret i Imraykartene gjør at de er litt vanskelige å skrive på.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Gjennom kanalen er Reeds Nautical Almanac uvurderlig. Hvis du skal gjennom den engelske kanal, er du avhengig av at kartet er godt nok til at du kan holde deg utenfor trafikkseparasjonssonen. For kystseiling i kanalen trenger du Reeds, og et kart i ca 1:200.000. Utover det, er kartene i Reeds gode nok til å manøvrer inn til havn. Tidevannsinformasjon, strømkart, spesielle bestemmelser og andre tips og råd får du også fra Reeds. Som ikke det var nok, har den flere hundre sider, organisert som et nautisk oppslagsverk. Nødprosedyrer, radiotrafikk, værmeldingssystemer, tidevannsforståelse, navigasjon osv. Selv om jeg hade en fersk fritidsbåtskipper i lomma, fant jeg mye god litteratur i de sidene.

 

Dagens reklame...

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Hei folkens. Er det noen som har erfaringer med Imray kart? Skal kjøpe kart for seilasen Norge-Kanariøyene. Vil tro det holder med overseilingskart over Nordsjøen og Biscayabukta, mens det er greit å ha litt bedre kart for Kanalen/Dover og selve Kanariøyene.

BA vs Imray ... stort sett samme pris .... men BA har bedre utvalg, og som sagt er BA bedre å skrive på.

 

Mer detaljert rundt Dover og Kanalen er essensielt og det MÅ du ha... Oversiktskart som viser TSS og detaljer som viser sandbanker osv., er et must ... Reids, eller tilsvarende er også et must ... hver havn her borte må kontaktes hvis du skal innom en plass, og hver havn langs kysten har egen overvåkingskanal som beskrives i Reids. Har self oversiktskart over kanalen, samt detaljer fra The Solent og Østover pluss båtsport kart for kanalen som sikkert kan lånes .... samt oversiktskart for Nordsjøen + ... litt gamle, men stort sett OK .... husk at erret 9/11 så har platformer i Nordsjøen økt beredskap, så ta kontakt med dem etter hvert som du nærmer deg installasjonene ... spesielt på Britisk side...

 

Jeg kjenner et par som har ungått den Engelske Kanal pga strømforhold og trafikk (Katamaranene som krysser over til Dover går i 40 knop og dukker styggfort ut av tåken der nede...). De har valgt å ta turen opp til Skottland, gjennom Caledonian Canal, og ned langs Irland før kryssingen til Frankrike....

 

Kan også være behjelpelig med å få tak i kartblad og Reids her borte da jeg skal svinge nedenom Tommas Gunn her i Aberdeen på Fredag, og skal til Stavanger på Mandag ettermiddag til Onsdag...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

hver havn her borte må kontaktes hvis du skal innom en plass, og hver havn langs kysten har egen overvåkingskanal som beskrives i Reids.

Vanligvis bruker de kanal 80, så akkurat DET trenger du ikke noe bok for å finne ut. Men enkelte havner har spesielle prosedyrer for hva du skal gjøre ved ankomst, hvor du kan ta ned seil, når du skal melde fra om ankomst osv. Denne infoen finner du i Reeds.

husk at etter 9/11 så har platformer i Nordsjøen økt beredskap, så ta kontakt med dem etter hvert som du nærmer deg installasjonene ... spesielt på Britisk side...

Er det ikke 500 meter som er vanlig sikkerhetssone? Har dette blitt endret?

Jeg kjenner et par som har ungått den Engelske Kanal pga strømforhold

Strømforholdene er ikke nødvendigvis noe enklere i Irskesjøen

og trafikk (Katamaranene som krysser over til Dover går i 40 knop og dukker styggfort ut av tåken der nede...)

Løsningen på det kan faktisk være å gå veldig nærme Dover, eventuelt inn til Dover. Da får du alle katamaranene på en linje, og kan lettere navigere gjennom køen. Lenger fra land, kan trafikken komme fra alle kanter, og det er vanskeligere å holde utkikk. Hvis du går inn til Dover, vil havnemyndighetene fortelle deg når du har tillatelse til å entre havnen. Vi meldte fra 15 minutter før vi ankom, og så bare et par minutter før vi var ved moloåpningen. Vi fikk tildelt en "luke" i trafikken, og fikk ett par minutter på oss til å entre, og komme oss videre inn i havnebassenget. Rett etter oss kom det en svær katamaran. Når vi gikk ut, var det samme prosedyre. Føltes litt stressende, men havnemyndighetene hadde full kontroll, og kalte oss opp med en gang vi ikke holdt oss nøyaktig til deres instruksjoner. Redigert av Lars_Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Vanligvis bruker de kanal 80, så akkurat DET trenger du ikke noe bok for å finne ut. Men enkelte havner har spesielle prosedyrer for hva du skal gjøre ved ankomst, hvor du kan ta ned seil, når du skal melde fra om ankomst osv. Denne infoen finner du i Reeds.

Hver havn har egen tildelt kanal, vanligvis 12 eller 14 ... VTS overvåker kanal 80, og hvis du er mindre enn 21 meter, utenforbi TSS så kan du ta kontakt direkte med havnemyndighetene ... gå nærmere Dover, men hvis jeg skulle inn en plass der nede med lystbåt, så hadde jeg foretrukket Ramsgate....

 

 

Er det ikke 500 meter som er vanlig sikkerhetssone? Har dette blitt endret?

Ja, men du begynner å bli overvåket ca 5 NM ute, og hvis du nærmer deg 1 NM uten å ta kontakt med platform eller Standby Vessel, så kan det hende at de mobiliserer Standby Vessel til å avskjære kursen din med mindre kontakt og intensjon har blitt gitt. Lite vits i dette, så ta kontakt tidligere.... OIM har faktisk rettningslinjer om å forberede for evakuering hvis et uidentifisert fartøy nærmer seg 1 NM...

 

 

Strømforholdene er ikke nødvendigvis noe enklere i Irskesjøen?

Nei, men mindre trafikk, og mer beskyttet fra Nordlig vind gjør det attraktivt...

 

Vi meldte fra 15 minutter før vi ankom, og så bare et par minutter før vi var ved moloåpningen. Vi fikk tildelt en "luke" i trafikken, og fikk ett par minutter på oss til å entre, og komme oss videre inn i havnebassenget. Rett etter oss kom det en svær katamaran. Når vi gikk ut, var det samme prosedyre. Føltes litt stressende, men havnemyndighetene hadde full kontroll, og kalte oss opp med en gang vi ikke holdt oss nøyaktig til deres instruksjoner.

Regelen er 1 NM ute, og etter det som havnemyndighetene sier... litt avhengig av trafikk, din fart, og værforhold ... som sagt Ramsgate har mindre kommersiell trafikk, men fremdeles like streng ankomstprotokoll....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Hver havn har egen tildelt kanal, vanligvis 12 eller 14 ... VTS overvåker kanal 80, og hvis du er mindre enn 21 meter, utenforbi TSS så kan du ta kontakt direkte med havnemyndighetene ... gå nærmere Dover, men hvis jeg skulle inn en plass der nede med lystbåt, så hadde jeg foretrukket Ramsgate....

Vi var innom både Ramsgate og Dover vi. Trikset med å gå inn i Dover, er for å få noen til å fortelle deg når du kan passere strømmen av katamaraner trygt

 

Ja, men du begynner å bli overvåket ca 5 NM ute, og hvis du nærmer deg 1 NM uten å ta kontakt med platform eller Standby Vessel, så kan det hende at de mobiliserer Standby Vessel til å avskjære kursen din med mindre kontakt og intensjon har blitt gitt. Lite vits i dette, så ta kontakt tidligere.... OIM har faktisk rettningslinjer om å forberede for evakuering hvis et uidentifisert fartøy nærmer seg 1 NM...

Hmm. Vi seilte sikksakk mellom platformene syd i Nordsjøen i slutten av september 2001 (2 uker etter 9/11), Ingen som sa noe til oss da. Men de har kanskje fått på plass strengere prosedyrer siden da.

som sagt Ramsgate har mindre kommersiell trafikk, men fremdeles like streng ankomstprotokoll....

Så vidt jeg husker, var det der et lyssignalsystem for når du kunne entre havnen. Det var også forbudt å ta ned seil innenfor moloen. Værsågod å gjøre unna dette så du ikke forstyrret den komersielle trafikken.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

.........Hmm. Vi seilte sikksakk mellom platformene syd i Nordsjøen i slutten av september 2001 (2 uker etter 9/11), Ingen som sa noe til oss da. Men de har kanskje fått på plass strengere prosedyrer siden da.

Nye prosedyrer ble introdusert i Feb 2003 så vidt jeg husker .... men fremdeles i 2004 var det en del som ikke hadde dette introdusert .... Mange ubemannede platformer i den Sydlige delen og nye radar overvåkings systemer har blitt introdusert for overvåking av disse.

 

Så vidt jeg husker, var det der et lyssignalsystem for når du kunne entre havnen. Det var også forbudt å ta ned seil innenfor moloen. Værsågod å gjøre unna dette så du ikke forstyrret den komersielle trafikken.

Yup... lyssignal for indre delen av havnen, men VHF for ytre del ... og ja ... svært få havner i Storbritania godtar at du kommer inn under seil .... Raskt, effektivt og ingen nøling takk!!!

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Hmm. Vi seilte sikksakk mellom platformene syd i Nordsjøen i slutten av september 2001 (2 uker etter 9/11), Ingen som sa noe til oss da. Men de har kanskje fått på plass strengere prosedyrer siden da.

Nå blir de ganske hissige hvis man sikter rett mot platformen, selv mange nautiske mil unna.

Det er ganske lett å bli sittende å styre rett mot - platformen er jo gjerne det eneste man ser utpå der, og da trekkes man liksom mot den :rolleyes:

 

På elektroniske kart er gjerne sikkerhetssonen markert (500m trodde jeg det var men..)

 

Dersom standby båten er i nærheten - og ikke har stort å gjøre - kommer den gjerne og jager litt etter deg om du går nærmere. Sikkert mye morsommere for mannskapet å jage seilbåter enn bare å ligge stille.

 

Tillegg: på avatar-bildet mitt (til venstre) ser du Oseberg B over skulderen min - nøyaktig 500m unna ....

Redigert av surprise (see edit history)

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

på avatar-bildet mitt (til venstre) ser du Oseberg B over skulderen min - nøyaktig 500m unna ....

Under Shetland Race er det ikke alle som holder 500 meter unna Oseberg... Et par av båtene strekker strikken litt langt når de skal runde platformen, men nå vet jo platformen om de båtene som kommer da. De skal melde fra til platformen når de runder, som en del av sikkerhetsopplegget til regattaen.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

På elektroniske kart er gjerne sikkerhetssonen markert (500m trodde jeg det var men..)

Dette stemmer i de fleste tilfeller, sikkerhetssonen er på 500 meter. Men denne gjelder alle fartøy, også de som faktisk er på tur til installasjonen. Disse må be om tillatelse til å entre 500 meters sonen før de går inn under plattformen. For trafikk som kun skal passere brukes veldig ofte en minimum passeringsavstand på 1 nm. Ved en CPA på 1 nm gir de fleste standby-båter eller kontrollsentraler lyd fra seg, men du får vanligvis holde kursen når de får bekreftet at du virkelig har dem i syne/er våken :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...