Jump to content

Forbruk bensinmotor i 24 fots cc?


blackdev

Recommended Posts

Jeg vurderer ny brukt båt, tenker da mest på en dieseldrevet snekke rundt 70-80000. Nå har jeg imidlertid ramlet over en 1979 mod Scand 24 CC med VP B20 115hk. Siden jeg tidligere har ruinert meg på diverse daycruisere med store påhengere så er jeg litt skeptisk til bensindrevne større båter. Er det noen her i forumet som kan fortelle meg hva forbruket ligger på med en VP B20? Eller bensinmotorer på ca. 100-120 hk generelt på båter rundt 24 fot? Og hvilken dieselmotor passer best hvis man velger å bytte motor? Har hørt at Yamarin lager gode motorer? Til slutt, hva er "normalt" prisleie for en 1979 mod Scand 24 CC med denne bensinmotoren? Er dette en "trygg" båt å kjøpe for en nybegynner i denne størrelsen? Er det også en kurant båt å selge når den dagen eventuelt skulle komme? Spesielle ting man bør se etter, være obs på? Håper på mange svar! :seeya:

PO

Scand 7600 Dynamic VP KAD32
X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8
X- Nidelv 24

Link to post
Share on other sites

Hei, og velkommen til forumet! :flag:

 

Scand 24 er en relativt kurant båt som det ikke burde være noe problem å selge når trefotsyken melder seg. 115 hk på denne båten er neppe optimalt - litt i snaueste laget, så det kan jo påvirke salgsprisen senere - og kjøpsprisen nå. Ellers så trekker denne motoren ca. 35 - 40 liter pr. time på full fart. Spørsmålet blir jo da hvilken hastighet du oppnår. Dersom den ikke planer med full ferielast, så blir det dyre nautuske mil.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Takk skal du ha! Den båten jeg tenker på har vært for salg siden i fjor høst hos Telemark lystbåtformidling, jeg syns den er lavt priset, 79000,- nå har jeg ingen erfaring med dette firmaet og de har heller ikke svart på min henvendelse foreløpig. Når en billig kurrant båt blir liggende lenge for salg da ringer noen små klokker, er det pga at det står en bensinmotor i båten? Og med ett forbruk som du antyder så blir den i dyreste laget for daglige turer på fjorden. Jeg har ikke sjekket hva det koster for en brukt dieselmotor i "riktig" størrelse, +- 100 hk? Det er klart man også fyller MYE bensin for hva det koster å utføre ett motorbytte!

PO

Scand 7600 Dynamic VP KAD32
X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8
X- Nidelv 24

Link to post
Share on other sites

Takk skal du ha! Den båten jeg tenker på har vært for salg siden i fjor høst hos Telemark lystbåtformidling, jeg syns den er lavt priset, 79000,- nå har jeg ingen erfaring med dette firmaet og de har heller ikke svart på min henvendelse foreløpig. Når en billig kurrant båt blir liggende lenge for salg da ringer noen små klokker, er det pga at det står en bensinmotor i båten? Og med ett forbruk som du antyder så blir den i dyreste laget for daglige turer på fjorden. Jeg har ikke sjekket hva det koster for en brukt dieselmotor i "riktig" størrelse, +- 100 hk? Det er klart man også fyller MYE bensin for hva det koster å utføre ett motorbytte!

Jeg hadde en stund en Nordkapp King DC 22, en båt som altså er litt mindre enn den aktuelle båten.

Den hadde en 145HK VP-maskin (også bensin..), og jeg må si at i en båt på den størrelsen ville jeg aldri i livet hatt mindre motor.

De 145hk holdt akkurat til å dra opp en person på vannski samtidig som vi var 6 voksne i båten, folk måtte da flytte seg forover i båten for å få den over planingsterskelen.

 

Forbruk? Jeg målte bare forbruk pr. dag, og med min leking ble det fort 60-80 liter på få timer.

Hadde båten i Øyeren, der er ikke distansene enorme akkurat.

Link to post
Share on other sites

Regner med det er denne du har sett på.

Deler nok andre sin oppfattning av at denne motoren er i minste laget for denne båten.

Dette vil nok føre til et relativt høyt bensinforbruk.

Siden du gir uttrykk for skepsis vedrørende forbruk tror jeg nok jeg ville ha sett etter andre alternativer.

Når det gjelder pris er det vanskelig å si hva som er normalt da dette selvfølgelig kommer an på båten og motorens tilstand.

Forøvrig synes jeg båten ser grei ut på bildene på annonsen, men en sikkelig gjenomgang er bestandig lurt.

Lykke til i ditt valg av båt. :smiley:

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for gode svar, skal benytte dette forumet aktivt i min videre båtkarriere! Ja, det stemmer at det er den båten jeg har sett på, syns det ser ut som om man får mye båt for pengene? Hva koster det å sette inn en fornuftig dieselpakke? Tenker da på brukt, hvilken størrelse må jeg opp i. hvilket merke anbefaler dere? Jeg har til nå kun erfaring fra påhengere, man må vel tenke på drev også når man snakker innenbords?

PO

Scand 7600 Dynamic VP KAD32
X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8
X- Nidelv 24

Link to post
Share on other sites

Du må nok regne med bortimot 100 høvdinger for en kurant dieselpakke - kanskje mer dersom det ikke skal være for smått eller for gammelt. Når det gjelder størrelse så ville jeg som før nevnt ikke gått under 170-180 hk. Selv med diesel som jo er en del tyngre enn den bensinmotoren som står i nå.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg hadde en fire år gammel Bayliner 2355 (24 fot)med Merc (230 hk)og drev Alpha One genII. Den drakk greitt 50 liter time!! :cryin: Den var treg i plan og hadde ikke potensiale mellom 8 og 15 knop. Ved ferie lastet båt gikk det mye suppe :eek: .

Jeg sier ikke noe stygt om Bayliner, men de fleste er undermotorisert, og bensin blir ikke billigere på en stund.

Jeg ser at motoren i båten er saltvannskjölt, og da har du sannsynligvis et reparasjonsproblem på nakken med blokka og risere +++.

Prutt ned båten og kalkuler inn ny/brukt diesel motor. Spar ikke på HK, da du får i mangfold igjen på HK i reserve, f.eks ferie etc.

 

Jeg har idag en Storebro (31 fot)med to :eek: store dieseler og bruker mindre diesel enn jeg brukte bensin med större fart :eek::cool: . Diesel er også avgiftsfri........enda :cheers:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Er det bare meg, eller snakker vi her om å legge på 100 - 150 000 og heller kjøpe annen båt med diesel motor ferdig montert? :confused:

 

For meg høres det så mye enklere ut.

 

Men det er fra en trebåtkar da. :flau:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Er det bare meg, eller snakker vi her om å legge på 100 - 150 000 og heller kjøpe annen båt med diesel motor ferdig montert? :confused:

 

For meg høres det så mye enklere ut.

 

Men det er fra en trebåtkar da. :flau:

Mulig det Vikers, men det er kanskje ikke alle som har 100-150 lapper og legge til :confused:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Mulig det Vikers, men det er kanskje ikke alle som har 100-150 lapper og legge til :confused:

En må vel det om en skal kjøpe en "ny" diesel med drev med 100 HK ekstra? og bytte det som byttes må?

 

?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Tror det blir løsningen, velge en annen båt ferdig med diesel montert. Da har vi mange alternativer, noen som har erfaring med Fevik 23, Joda Tour 24 eller Hardangersnekke? Syns fortsatt at Scand ser ut som mye båt, men når man må legge på 100k ekstra for å få en fornuftig motorpakke, ja da så åpner det seg en totalpris som man finner svært mange båter i!

PO

Scand 7600 Dynamic VP KAD32
X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8
X- Nidelv 24

Link to post
Share on other sites

Dette er jo den gamle Ancas\Selco\Fjord 24 som til slutt endte oppsom Scand og var der med og la grunnlaget for dette firmaets suksess.

 

Jeg har selv en slik (Ancas) med samme motor, bare med 2 forgassere som skal gi 15 hk mer. I realiteten er det ikke mer enn rundt 100 hk DIN i disse motorer. I fullt plan kjører jeg sjelden, men det går nå sikkert unna noen liter, men så mye som 35 har jeg aldri opplevet. den bruker omtrent det samme som min Selco 18 med samme motor brukte på full fres rundt 20-25 liter.

 

Selv bruker jeg båten som en halvplaner og har et snittforbruk på mellom 8 og 10 liter i timen. da har jeg en fart på ca. 8 -9 knop, rett før planingsterskel. Båten går da meget støtt og godt i sjøen, støynivået er mer enn akseptabelt.

 

Båten som sådan er til sitt bruk glitrende. Mer enn nok plass for to voksne og to barn på weekendtur.

 

Fordelen med denne motoren er jo mulighetene for meget billig overhaling hvis det skulle være aktuelt. Deler får du mer eller mindre "overalt", og selve konstruksjonen er så enkel at har du bygget LEGO, så overhaler du denne på et døgns tid, med et sted mellom 5 og 10 tusen kroner i deler, alt etter som hva som trengs.

 

Kr. 80000,- er en god pris hvis alt er i orden, og båten er pen. Motoren ville jeg ikke bekymret meg så mye om, men husk å sjekke at det ikke er vann i oljen på drevet, og at det ellers virker som det skal. Det går fort mer kroner i å overhale dette, enn "ny" motor.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg hadde en fire år gammel Bayliner 2355 (24 fot)med Merc (230 hk)og drev Alpha One genII. Den drakk greitt 50 liter time!! :cryin: Den var treg i plan og hadde ikke potensiale mellom 8 og 15 knop. Ved ferie lastet båt gikk det mye suppe :eek: .

Jeg sier ikke noe stygt om Bayliner, men de fleste er undermotorisert, og bensin blir ikke billigere på en stund.

Jeg ser at motoren i båten er saltvannskjölt, og da har du sannsynligvis et reparasjonsproblem på nakken med blokka og risere +++.

Prutt ned båten og kalkuler inn ny/brukt diesel motor. Spar ikke på HK, da du får i mangfold igjen på HK i reserve, f.eks ferie etc.

 

Jeg har idag en Storebro (31 fot)med to :eek: store dieseler og bruker mindre diesel enn jeg brukte bensin med större fart :eek::cool: . Diesel er også avgiftsfri........enda :cheers:

Hei,

Med et forbruk på Mercruiseren på over 50 liter i timen virker det som du har kjørt hardt eller med svært tunglastet båt, men er fullt mulig å få det gjennom systemet...

 

Har selv tilsvarende båt/ motor og ved marsjfart 26/27 knop, 3500 omdr., bruker jeg ca. 34 liter/time.

Sjelden jeg føler behov for å kjøre noe fortere, men muligheten er jo der.

 

Det jeg synes virket litt rart er at Storebroen din går både fortere og bruker mindre diesel enn du brukte bensin på Baylineren....

 

Mvh

"Blue Sky"

Link to post
Share on other sites

Dette er jo den gamle Ancas\Selco\Fjord 24 som til slutt endte oppsom Scand og var der med og la grunnlaget for dette firmaets suksess.

[Jeg har selv en slik (Ancas) med samme motor, bare med 2 forgassere som skal gi 15 hk mer. I realiteten er det ikke mer enn rundt 100 hk DIN i disse motorer. I fullt plan kjører jeg sjelden, men det går nå sikkert unna noen liter, men så mye som 35 har jeg aldri opplevet. den bruker omtrent det samme som min Selco 18 med samme motor brukte på full fres rundt 20-25 liter.]

 

 

 

 

Javel, så det er faktisk fullt mulig å drifte denne båten uten å ruinere seg med andre ord? Jeg har sjekket litt dieselpakker i dag, det regnestykket ble ikke særlig pent hvis man skulle ha en viss standard i det minste. Og problemfritt båthold er jo noe man trakter etter. Det er visse ting her i livet som irriterer, plenklipper som ikke starter, motorsag som ikke starter og påhengere som nekter å fyre, som oftest midt i leia for en eller annen ferge :lol:

PO

Scand 7600 Dynamic VP KAD32
X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8
X- Nidelv 24

Link to post
Share on other sites

Selv bruker jeg båten som en halvplaner og har et snittforbruk på mellom 8 og 10 liter i timen. da har jeg en fart på ca. 8 -9 knop, rett før planingsterskel. Båten går da meget støtt og godt i sjøen, støynivået er mer enn akseptabelt.

Da var da et usedvanlig godt skrog!! :flag:

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...